dc.contributor.author | Różalska, Aleksandra M. | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga | |
dc.date.accessioned | 2022-03-18T14:30:29Z | |
dc.date.available | 2022-03-18T14:30:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Różalska A.M., Feministki postkolonialne wobec wojny z terroryzmem po 11 września 2001 roku, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 139-151, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-873-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41257 | |
dc.description.abstract | As it is emphasized by feminist critics, national crises-be they military, political, economic, or ideological-consolidate anti-women, nationalistic rhetoric that questions and criticizes women’s advances and position within the society by mobilizing particular mediated images of gender. The underlying logic of thinking of the US war on terror assumes two processes of subordination: of women at home (at the center) that need to be “protected” and of women abroad (situated at the peripheral “Orient”) that need to be “saved.” At the same time, in the aftermath of 9/11, American feminists tended to exoticize and victimize for example women under the Taliban. Such an “enlightened” and “civilized” approach to third-world women’s rights resembles the colonialist rhetoric that justifies engagement and invasion in the name of democracy, crisis prevention, or human rights. As Chandra Mohanty underlines, Western feminists too often use this general, homogenous category of “thirdworld women” viewed as passive and victimized by their barbarous, oppressive cultures and traditions (1984). Drawing from feminist and postcolonial scholarship, in my article I address the periphery’s criticism of and opposition to the dominant masculinist rhetoric of the war on terror. Peripheral in this context can be considered both the voices of American feminists contesting the US role of the protector as well as the responses of non-Western feminists questioning the unilateral, passive, and subordinated images of their experiences. | pl_PL |
dc.description.abstract | Wojna za terroryzmem, ogłoszona przez prezydenta George’a W Busha po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 roku, w specyficzny sposób wykorzystała płeć społeczno-kulturową do usprawiedliwienia interwencji zbrojnych w Afganistanie i Iraku oraz dyskryminujących działań rządu amerykańskiego wobec mniejszości muzułmańskiej oraz arabskiej. Orientalizm, rozumiany jako zbiór fałszywych i etnocentrycznych założeń (zob. E.W. Said, „orientalizm”, Poznań 2005), przyczynił się do określonego sposobu postrzegania przez Zachód Wschodu jako cywilizacyjnie i kulturowo odmiennego. W tej opozycji to zawsze Zachód jest uprzywilejowany, natomiast Wschód uważany jest za słaby, pogrążony w chaosie i potrzebujący ciągłej pomocy i kontroli, co oczywiście stanowi uzasadnienie kolonialnych ambicji i ekspansji w tym regionie. U podstaw orientalistycznej logiki leży oparte na opozycjach binarnych przekonanie, że ludzie „tam” są zupełnie inni niż „my” – nie wyznają „naszych” wartości i charakteryzuje ich odmienna „umysłowość”. Idąc tropem tych rozważań autorka artykułu dekonstruuje tę dychotomicznej logikę myślenia, co jest niezbędne do pełnego zrozumienia procesów leżących u podstaw wojny z terroryzmem, jak również jej aspektów genderowych. Celem autorki artykułu jest zatem spojrzenie na wojnę z terroryzmem oczami feministek, a w szczególności feministek postkolonialnych, które krytykują zjawisko (re)maskulinizacji dyskursu publicznego po 11 września, oraz orientalistyczne, etnocentryczne argumenty wysuwane „w obronie muzułmanek”. Feminizm postkolonialny jest nurtem niezwykle złożonym, wielowątkowym, krytycznym wobec dyskursu nt. wojny z terroryzmem, a w zwłaszcza wobec szczególnego usytuowania w jego obrębie tych kobiet, które są „chronione” (na gruncie lokalnym) i tych, które mają być „ocalone” (podczas interwencji zbrojnych). Ustalenia i postulaty badaczek postkolonialnych zachęcają także zachodnie feministki do rewizji swoich poglądów i do przewartościowania uniwersalistycznego myślenia o doświadczeniach muzułmanek. Zgodnie z etnocentrycznym przekonaniem o wyższości liberalnego (białego) feminizmu nad ruchami kobiecymi w tzw. „trzecim świecie” feministki zachodnie często uprzedmiatawiają i wiktymizują muzułmanki, nadmiernie koncentrując się na potrzebie ich „wyzwolenia” z opresyjnych ram patriarchalnych i tradycyjnych kultur. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Feminizmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | 9/11 | pl_PL |
dc.subject | war on terror | pl_PL |
dc.subject | postcolonialism | pl_PL |
dc.subject | feminism | pl_PL |
dc.subject | Islam | pl_PL |
dc.subject | Muslim women | pl_PL |
dc.subject | 11 września 2001 roku | pl_PL |
dc.subject | wojna z terroryzmem | pl_PL |
dc.subject | postkolonializm | pl_PL |
dc.subject | feminizm | pl_PL |
dc.subject | islam | pl_PL |
dc.subject | muzułmanki | pl_PL |
dc.title | Feministki postkolonialne wobec wojny z terroryzmem po 11 września 2001 roku | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 139-151 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-963-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra M. Różalska – adiunkt w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2002 roku regularnie współpracuje z Ośrodkiem Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet UŁ, angażując się w projekty międzynarodowe i prowadząc zajęcia w ramach programu Eramus Mundus Master’s Degree in Women’s and Gender Studies (GEMMA). Jej praca doktorska, obroniona w 2006 roku, dotyczyła wizerunków mniejszości etnicznych w telewizji amerykańskiej z perspektywy feministycznej. Obecnie przygotowuje pracę habilitacyjną na temat amerykańskich dyskursów telewizyjnych po 11 września 2001 roku, przy czym szczególnie interesują ją zagadnienia wojny z terroryzmem oraz sposoby przedstawienia mniejszości muzułmańskiej w serialach telewizyjnych. Do innych zainteresowań badawczych należy zaliczyć wzajemne powiązania pomiędzy mediami a polityką (w kontekście zarówno amerykańskim, jak i polskim), sytuację diaspor muzułmańskich i zjawisko islamofobii w Europie i Stanach Zjednoczonych, zagadnienie polityki historycznej i jej przedstawień w kulturze popularnej, krytyczną analiza dyskursu medialnego i publicznego oraz krytykę feministyczną w medioznawstwie. Opublikowała w tym obszarze wiele artykułów i rozdziałów w monografiach. W roku 2015 w wydawnictwie Cambridge Scholars Publishing ukaże się współredagowana przez nią książka „The Personal of the Political: Transgenerational Dialogues in Contemporary European Feminisms” (współredakcja z Markiem M. Wojtaszkiem i Elżbietą H. Oleksy). | pl_PL |
dc.references | Afshar H., Can I See Your Hair? Choice, Agency and Attitudes: the Dilemma of Faith and Feminism for Muslim Women Who Cover, „Ethnic and Racial Studies” 2008, No. 31.2, s. 411–427. | pl_PL |
dc.references | Boggs C., Pollard T., Hollywood and the Spectacle of Terrorism, „New Political Science” 2006, No. 9 http://www.ocnus.net/cgi-bin/exec/view.cgi?archive=103&num=26261 [dostęp: 29.11.2011]. | pl_PL |
dc.references | Chatterji A.P., Chaudhry L.N., Contesting Nation (Gendered Violence in South Asia: Notes on The Postcolonial Present), Zubaan Publications, New Delhi 2012. | pl_PL |
dc.references | Ehrenreich B., Feminism’s Assumptions Upended, „South Central Review” 2004, No. 24.1, s. 170–173. | pl_PL |
dc.references | Faludi S., Terror Dream. Myth and Misogyny in an Insecure America, PICADOR, New York 2007. | pl_PL |
dc.references | Gandhi L., Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008. | pl_PL |
dc.references | Grzebalska W., Płeć powstania warszawskiego. Wydawnictwo IBL, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Hill M.B., Tom Clancy, 24, and the Language of Autocracy, [w:] A. Schopp, M. Hill (eds.) The War on Terror and American Popular Culture: September 11 and Beyond, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, New Jersey, 2009, s. 127–148. | pl_PL |
dc.references | Hirji F., Through the Looking Glass: Muslim Women on Television – An Analysis of 24, Lost, and Little Mosque on the Prairie, „Global Media Journal – Canadian Edition” 2011, No. 4.2, s. 33–47. | pl_PL |
dc.references | Kaplan E.A., Feminist Futures: Trauma, the Post–9/11 World and a Fourth Feminism?, „Journal of International Women’s Studies” 2003, No. 4.2, s. 46–59. | pl_PL |
dc.references | Lerner S., What Women Want. Feminist Agonize Over War in Afghanistan, „Village Voice” 30.10.2001 http://www.villagevoice.com/2001–10–30/news/what-women-want/ [dostęp 20.12.2014]. | pl_PL |
dc.references | McClintock A., Imperial Leather: Race, Gender, and Sexuality in the Colonial Contest, Routledge, New York – London, 1995. | pl_PL |
dc.references | Mohanty Ch.T., Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, „Boundary 2: An International Journal of Literature and Culture” 1984, No. 12.3–13.1, s. 333–358. | pl_PL |
dc.references | Oliver K., Women as Weapons of War. Iraq, Sex, and the Media. Columbia University Press, New York 2007. | pl_PL |
dc.references | Razack S.H., Casting Out. The Eviction of Muslims from Western Law & Politics, University of Toronto Press, Toronto 2008. | pl_PL |
dc.references | Said E.W., Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005 [1978]. | pl_PL |
dc.references | Said E.W., Covering Islam, Random House, New York 1981. | pl_PL |
dc.references | Showalter E., Feminist Criticism in the Wilderness, „Critical Inquiry” 1981, No. 8.2, s. 179–205. | pl_PL |
dc.references | Tickner A.J., Feminist Perspectives on 9/11, „International Studies Perspectives” 2002, No. 3, s. 333–350. | pl_PL |
dc.references | Yeğenoğlu M., Colonial Fantasies. Towards a Feminist Reading of Orientalism, Cambridge University Press, Cambridge 1998. | pl_PL |
dc.references | Young I.M., The Logic of Masculinist Protection: Reflections on the Current Security State, „SIGNS: Journal of Women in Culture and Society” 2003, No. 29.1, s. 1–25. | pl_PL |
dc.references | Yuval-Davis N., Gender and Nation. SAGE, London 1997. | pl_PL |
dc.references | Young I.M., Mohanty Ch.T., Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, „Boundary 2: An International Journal of Literature and Culture” 1984, No. 12.3–13.1, s. 333–358. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-873-8.13 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |