Show simple item record

dc.contributor.authorRóżalska, Aleksandra M.
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T14:30:29Z
dc.date.available2022-03-18T14:30:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRóżalska A.M., Feministki postkolonialne wobec wojny z terroryzmem po 11 września 2001 roku, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 139-151, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41257
dc.description.abstractAs it is emphasized by feminist critics, national crises-be they military, political, economic, or ideological-consolidate anti-women, nationalistic rhetoric that questions and criticizes women’s advances and position within the society by mobilizing particular mediated images of gender. The underlying logic of thinking of the US war on terror assumes two processes of subordination: of women at home (at the center) that need to be “protected” and of women abroad (situated at the peripheral “Orient”) that need to be “saved.” At the same time, in the aftermath of 9/11, American feminists tended to exoticize and victimize for example women under the Taliban. Such an “enlightened” and “civilized” approach to third-world women’s rights resembles the colonialist rhetoric that justifies engagement and invasion in the name of democracy, crisis prevention, or human rights. As Chandra Mohanty underlines, Western feminists too often use this general, homogenous category of “thirdworld women” viewed as passive and victimized by their barbarous, oppressive cultures and traditions (1984). Drawing from feminist and postcolonial scholarship, in my article I address the periphery’s criticism of and opposition to the dominant masculinist rhetoric of the war on terror. Peripheral in this context can be considered both the voices of American feminists contesting the US role of the protector as well as the responses of non-Western feminists questioning the unilateral, passive, and subordinated images of their experiences.pl_PL
dc.description.abstractWojna za terroryzmem, ogłoszona przez prezydenta George’a W Busha po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 roku, w specyficzny sposób wykorzystała płeć społeczno-kulturową do usprawiedliwienia interwencji zbrojnych w Afganistanie i Iraku oraz dyskryminujących działań rządu amerykańskiego wobec mniejszości muzułmańskiej oraz arabskiej. Orientalizm, rozumiany jako zbiór fałszywych i etnocentrycznych założeń (zob. E.W. Said, „orientalizm”, Poznań 2005), przyczynił się do określonego sposobu postrzegania przez Zachód Wschodu jako cywilizacyjnie i kulturowo odmiennego. W tej opozycji to zawsze Zachód jest uprzywilejowany, natomiast Wschód uważany jest za słaby, pogrążony w chaosie i potrzebujący ciągłej pomocy i kontroli, co oczywiście stanowi uzasadnienie kolonialnych ambicji i ekspansji w tym regionie. U podstaw orientalistycznej logiki leży oparte na opozycjach binarnych przekonanie, że ludzie „tam” są zupełnie inni niż „my” – nie wyznają „naszych” wartości i charakteryzuje ich odmienna „umysłowość”. Idąc tropem tych rozważań autorka artykułu dekonstruuje tę dychotomicznej logikę myślenia, co jest niezbędne do pełnego zrozumienia procesów leżących u podstaw wojny z terroryzmem, jak również jej aspektów genderowych. Celem autorki artykułu jest zatem spojrzenie na wojnę z terroryzmem oczami feministek, a w szczególności feministek postkolonialnych, które krytykują zjawisko (re)maskulinizacji dyskursu publicznego po 11 września, oraz orientalistyczne, etnocentryczne argumenty wysuwane „w obronie muzułmanek”. Feminizm postkolonialny jest nurtem niezwykle złożonym, wielowątkowym, krytycznym wobec dyskursu nt. wojny z terroryzmem, a w zwłaszcza wobec szczególnego usytuowania w jego obrębie tych kobiet, które są „chronione” (na gruncie lokalnym) i tych, które mają być „ocalone” (podczas interwencji zbrojnych). Ustalenia i postulaty badaczek postkolonialnych zachęcają także zachodnie feministki do rewizji swoich poglądów i do przewartościowania uniwersalistycznego myślenia o doświadczeniach muzułmanek. Zgodnie z etnocentrycznym przekonaniem o wyższości liberalnego (białego) feminizmu nad ruchami kobiecymi w tzw. „trzecim świecie” feministki zachodnie często uprzedmiatawiają i wiktymizują muzułmanki, nadmiernie koncentrując się na potrzebie ich „wyzwolenia” z opresyjnych ram patriarchalnych i tradycyjnych kultur.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject9/11pl_PL
dc.subjectwar on terrorpl_PL
dc.subjectpostcolonialismpl_PL
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectIslampl_PL
dc.subjectMuslim womenpl_PL
dc.subject11 września 2001 rokupl_PL
dc.subjectwojna z terroryzmempl_PL
dc.subjectpostkolonializmpl_PL
dc.subjectfeminizmpl_PL
dc.subjectislampl_PL
dc.subjectmuzułmankipl_PL
dc.titleFeministki postkolonialne wobec wojny z terroryzmem po 11 września 2001 rokupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number139-151pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobietpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra M. Różalska – adiunkt w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2002 roku regularnie współpracuje z Ośrodkiem Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet UŁ, angażując się w projekty międzynarodowe i prowadząc zajęcia w ramach programu Eramus Mundus Master’s Degree in Women’s and Gender Studies (GEMMA). Jej praca doktorska, obroniona w 2006 roku, dotyczyła wizerunków mniejszości etnicznych w telewizji amerykańskiej z perspektywy feministycznej. Obecnie przygotowuje pracę habilitacyjną na temat amerykańskich dyskursów telewizyjnych po 11 września 2001 roku, przy czym szczególnie interesują ją zagadnienia wojny z terroryzmem oraz sposoby przedstawienia mniejszości muzułmańskiej w serialach telewizyjnych. Do innych zainteresowań badawczych należy zaliczyć wzajemne powiązania pomiędzy mediami a polityką (w kontekście zarówno amerykańskim, jak i polskim), sytuację diaspor muzułmańskich i zjawisko islamofobii w Europie i Stanach Zjednoczonych, zagadnienie polityki historycznej i jej przedstawień w kulturze popularnej, krytyczną analiza dyskursu medialnego i publicznego oraz krytykę feministyczną w medioznawstwie. Opublikowała w tym obszarze wiele artykułów i rozdziałów w monografiach. W roku 2015 w wydawnictwie Cambridge Scholars Publishing ukaże się współredagowana przez nią książka „The Personal of the Political: Transgenerational Dialogues in Contemporary European Feminisms” (współredakcja z Markiem M. Wojtaszkiem i Elżbietą H. Oleksy).pl_PL
dc.referencesAfshar H., Can I See Your Hair? Choice, Agency and Attitudes: the Dilemma of Faith and Feminism for Muslim Women Who Cover, „Ethnic and Racial Studies” 2008, No. 31.2, s. 411–427.pl_PL
dc.referencesBoggs C., Pollard T., Hollywood and the Spectacle of Terrorism, „New Political Science” 2006, No. 9 http://www.ocnus.net/cgi-bin/exec/view.cgi?archive=103&num=26261 [dostęp: 29.11.2011].pl_PL
dc.referencesChatterji A.P., Chaudhry L.N., Contesting Nation (Gendered Violence in South Asia: Notes on The Postcolonial Present), Zubaan Publications, New Delhi 2012.pl_PL
dc.referencesEhrenreich B., Feminism’s Assumptions Upended, „South Central Review” 2004, No. 24.1, s. 170–173.pl_PL
dc.referencesFaludi S., Terror Dream. Myth and Misogyny in an Insecure America, PICADOR, New York 2007.pl_PL
dc.referencesGandhi L., Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008.pl_PL
dc.referencesGrzebalska W., Płeć powstania warszawskiego. Wydawnictwo IBL, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesHill M.B., Tom Clancy, 24, and the Language of Autocracy, [w:] A. Schopp, M. Hill (eds.) The War on Terror and American Popular Culture: September 11 and Beyond, Fairleigh Dickinson University Press, Madison, New Jersey, 2009, s. 127–148.pl_PL
dc.referencesHirji F., Through the Looking Glass: Muslim Women on Television – An Analysis of 24, Lost, and Little Mosque on the Prairie, „Global Media Journal – Canadian Edition” 2011, No. 4.2, s. 33–47.pl_PL
dc.referencesKaplan E.A., Feminist Futures: Trauma, the Post–9/11 World and a Fourth Feminism?, „Journal of International Women’s Studies” 2003, No. 4.2, s. 46–59.pl_PL
dc.referencesLerner S., What Women Want. Feminist Agonize Over War in Afghanistan, „Village Voice” 30.10.2001 http://www.villagevoice.com/2001–10–30/news/what-women-want/ [dostęp 20.12.2014].pl_PL
dc.referencesMcClintock A., Imperial Leather: Race, Gender, and Sexuality in the Colonial Contest, Routledge, New York – London, 1995.pl_PL
dc.referencesMohanty Ch.T., Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, „Boundary 2: An International Journal of Literature and Culture” 1984, No. 12.3–13.1, s. 333–358.pl_PL
dc.referencesOliver K., Women as Weapons of War. Iraq, Sex, and the Media. Columbia University Press, New York 2007.pl_PL
dc.referencesRazack S.H., Casting Out. The Eviction of Muslims from Western Law & Politics, University of Toronto Press, Toronto 2008.pl_PL
dc.referencesSaid E.W., Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005 [1978].pl_PL
dc.referencesSaid E.W., Covering Islam, Random House, New York 1981.pl_PL
dc.referencesShowalter E., Feminist Criticism in the Wilderness, „Critical Inquiry” 1981, No. 8.2, s. 179–205.pl_PL
dc.referencesTickner A.J., Feminist Perspectives on 9/11, „International Studies Perspectives” 2002, No. 3, s. 333–350.pl_PL
dc.referencesYeğenoğlu M., Colonial Fantasies. Towards a Feminist Reading of Orientalism, Cambridge University Press, Cambridge 1998.pl_PL
dc.referencesYoung I.M., The Logic of Masculinist Protection: Reflections on the Current Security State, „SIGNS: Journal of Women in Culture and Society” 2003, No. 29.1, s. 1–25.pl_PL
dc.referencesYuval-Davis N., Gender and Nation. SAGE, London 1997.pl_PL
dc.referencesYoung I.M., Mohanty Ch.T., Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, „Boundary 2: An International Journal of Literature and Culture” 1984, No. 12.3–13.1, s. 333–358.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.13
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe