Show simple item record

dc.contributor.authorJagusiak, Agnieszka
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T14:14:16Z
dc.date.available2022-03-18T14:14:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJagusiak A., Feministyczny projekt Rosi Braidotti. Feminizm zreformowany czy feminizm buntowniczy?, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 103-115, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41255
dc.description.abstractThe concept of nomadic subjectivity was created in the eighties, due to Braidotti’s “rebel” against the feminist sisterhood and her willingness to reform some views present in feminists thought. Braidotti rejects the notion of essentialist subjectivity, namely the subjectivity which would be represented by some naturalistic category, which we don’t know where their legitimacy come from. Philosopher openly speaks against “gender studies”, which at that time absorb feminists. Rosi as an opponent of Judith Butler stands against the prevailing “gender studies fashion” especially that found in Europe, where exists unlike feminist tradition. According to Braidotti, relying on the category of gender does not bring anything “new” to feminist thought, on the contrary – even more moves feminists away from the “real” commitment to the women’s issues. First of all, the author of “Nomadic Subject” is radical and seditious adhering her own version of feminism. Braidotti believes that feminism is an activity reserved only for women! She insists to see feminism as an activity which links those women who are sensitized to the “differences among women and differences in each woman” as well. Braidotti is convinced that feminism is the only one social movement which is able to really change something in feminine issue.pl_PL
dc.description.abstractKoncepcja podmiotowości nomadycznej, autorski projekt Braidotti, powstał w latach osiemdziesiątych z powodu „zbuntowania się” filozofki przeciwko środowisku feministycznemu i chęci zreformowania niektórych poglądów feministek. Braidotti zrywa z podmiotowością pojmowaną na sposób esencjalistyczny, czyli taką, która byłaby przedstawiana za pomocą naturalistycznych kategorii, o których nie można powiedzieć skąd czerpią swe uprawomocnienie. Filozofka otwarcie występuje przeciwko studiom genderowym, które w tamtym okresie pochłaniają feministki. Rosi, będąca oponentką Judith Butler, buntuje się przeciwko modzie panującej na jej „gender studies”, szczególnie tej występujące w Europie, gdzie istnieje inna tradycja feministyczna. Zdaniem Braidotti opieranie się na kategorii płci kulturowej nie wnosi niczego nowego do myśli feministycznej, a wręcz przeciwnie – jeszcze bardziej oddala feministki od powodu „prawdziwego” zaangażowania w sprawy kobiet. Autorka „Podmiotów nomadycznych” przede wszystkim jest radykalna i zaczepna w „wyznawaniu” wersji feminizmu, którą przyjmuje. Braidotti uważa, iż feminizm jest działalnością zarezerwowaną tylko i wyłącznie dla kobiet! Braidotti chce, aby feminizm dzisiaj polegał na działalności kobiet „uwrażliwionych na różnice występujące między kobietami”, jak i tych „różnic w samej kobiecie” i tylko ten ruch społeczny jest w stanie realnie zmienić coś w sprawie kobiecej.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectnomadic subjectpl_PL
dc.subjectidentitypl_PL
dc.subjectfeminizmpl_PL
dc.subjectpodmiot nomadycznypl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.titleFeministyczny projekt Rosi Braidotti. Feminizm zreformowany czy feminizm buntowniczy?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number103-115pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Interdyscyplinarne Humanistyczne Studia Doktoranckiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Jagusiak – doktorantka w Katedrze Historii Filozofii UŁ, zajmuje się kwestią cielesności we współczesnym dyskursie tożsamościowym, obejmującym feminizm, gender studies i teorię queer. W roku 2012 roku obroniła pracę magisterską pt. Kategoria „sex i gender w twórczości Judith Butler”, pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Jung.pl_PL
dc.referencesBińczyk E., Uniesienia i potknięcia filozofii podmiotu. Projektowanie stanowisk feministycznych poza założeniami esencjalizmu, „Teksty Drugie” 2011, nr 4 (130), s. 69–85.pl_PL
dc.referencesBraidotti R., Metamorphoses. Towards a Materialist Theory of Becoming, Polity Press, Cambridge 2002.pl_PL
dc.referencesBraidotti R., Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, PWN, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesBraidotti R., Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, przeł. A. Derra, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesBraidotti R., Butler, J., Feminism by Aby Other Name. Interwiev. Rosi Braidotti with Judith Butler, „A Journal of Feminist Cultural Studies” 1994, No. 6, 2+3, s. 27–61.pl_PL
dc.referencesDerra A., Ciało – kobieta – różnica w nomadycznej teorii podmiotu Rosi Braidotti http://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/932/A.%20Derra%2c%20Cia%C5%82o%20kobieta%20r%C3%B3%C5%BCnica%20w%20nomadycznej%20teorii%20podmiotu%20Rosi%20Braidotti.pdf?sequence=1 [dostęp: 08.06.2014].pl_PL
dc.referencesHyży E., Kobieta, Ciało, tożsamość, teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Universitas, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesJagusiak A., Podmiotowość i różnica: Butler i Braidotti, „Hybris” 2014, nr 25, s. 139–158.pl_PL
dc.referencesMizielińska J., DeKonstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 223.pl_PL
dc.referencesMizielińska J., Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.10
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe