dc.contributor.author | Leśnikowski, Dariusz | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga | |
dc.date.accessioned | 2022-03-18T07:51:11Z | |
dc.date.available | 2022-03-18T07:51:11Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Leśnikowski D., Kobiety z teatralnego „marginesu”, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 289-300, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.25 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-873-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41249 | |
dc.description.abstract | In Great Britain of the 1970s and 80s the lack of female representation in the traditional theatre, of suitable characters, good, big roles, and above all the lack of women’s experience as a part of the presented world resulted in the phenomenon of actresses leaving the existing environment and creating theatre groups functioning alongside the rigid structures of the subsidized and commercial theatre. Rejecting the usual principle of male domination in the theatre, entirely female or mixed groups chose a form of group work without delegating roles and functions (group creation), they preferred the principle of equal responsibility sharing. Alternative women’s collectives could defy the established order at the world view, organizational and aesthetic level. Theatres introduced subjects that had not been raised before into the sphere of social discussion. At the same time a variety of working methods transferred from the field of the feminist research methodology penetrated into theatre groups. They were under the impact of the idea of consciousness raising groups. The subject of their interest was women’s personal experience. The experimental analysis, based on the mutual cooperation between the researched and the researcher, underlay many creations realized within the English feminist fringe theatre. The characteristic way of text creation and the performance based on it was a counterpart of the well-known method of collaborative research based on the feminist reflection. This theatre first manifested the need to reveal the scale of oppression which women face in the patriarchal society; later it expressed a protest against the existing reality, and after the period of rebellion it pointed to the ultimate objective of changes in the society, which would be a vision of the woman-centred world, imbued with values of feminine culture. Radicalism of some statements evoked strong criticism among a part of the audience and some British journalists. | pl_PL |
dc.description.abstract | Brak kobiecych reprezentacji w tradycyjnym teatrze, brak odpowiednich postaci, dobrych, dużych ról, a przede wszystkim brak kobiecego doświadczenia jako części prezentowanego świata zrodził w Wielkiej Brytanii lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku zjawisko odchodzenia aktorek z dotychczasowego środowiska i tworzenia grup teatralnych, funkcjonujących obok skostniałych struktur teatru subsydiowanego i komercyjnego. Odrzucając zwyczajową zasadę męskiej dominacji w teatrze, całkowicie żeńskie czy też mieszane grupy wybierały formę pracy zespołowej bez wydzielania ról i funkcji (kreacja zbiorowa), preferowały zasady równego podziału obowiązków. Alternatywne kolektywy kobiece mogły przeciwstawiać się ustalonemu porządkowi na wielu poziomach: światopoglądowym, organizacyjnym, estetycznym. Teatry wprowadzały w obręb społecznej dyskusji tematy dotąd nie podejmowane. Równocześnie następowało przenikanie do grup teatralnych różnych metod pracy przeniesionych z obszaru metodologii badań feministycznych. Zespoły zapatrzone były w ideę grup „budzenia (poszerzania) świadomości” („consciousness raising”). Przedmiotem ich zainteresowania stało się osobiste doświadczenie kobiet. Analiza doświadczenia („experimental analysis”), oparta na wzajemnej współpracy między badanymi i badaczką, stała u podstaw wielu kreacji zrealizowanych w obrębie angielskiego feministycznego teatru marginesu. Charakterystyczny sposób powstawania tekstu i opartego na nim przedstawienia stanowił odpowiednik znanej z refleksji feministycznej metody badań opartych na współpracy („collaborative research”). Teatr ten najpierw manifestował potrzebę ujawniania skali opresji, jakiej podlegają kobiety w społeczeństwie patriarchalnym, później wyrażał sprzeciw wobec zastanej rzeczywistości, a po okresie buntu wskazywał na ostateczny cel zmian w społeczeństwie, jakim miała być wizja świata kobietocentrycznego, nasyconego wartościami kultury kobiecej. Radykalizm niektórych wypowiedzi wywoływał ostrą krytykę wśród części publiczności oraz u niektórych brytyjskich publicystów. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Feminizmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | British feminist theatre | pl_PL |
dc.subject | British feminist drama | pl_PL |
dc.subject | fringe theatre | pl_PL |
dc.subject | methodology of feminist research | pl_PL |
dc.subject | brytyjski teatr feministyczny | pl_PL |
dc.subject | brytyjski dramat feministyczny | pl_PL |
dc.subject | teatr marginesu | pl_PL |
dc.subject | metodologia badań feministycznych | pl_PL |
dc.title | Kobiety z teatralnego „marginesu” | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 289-300 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-963-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dariusz Leśnikowski – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Teatrolog, krytyk sztuki. Absolwent kulturoznawstwa i archeologii Uniwersytetu Łódzkiego. Staże i stypendia zagraniczne w University of North London i University of Reading (Wlk. Brytania). Autor licznych tekstów poświęconych teatrowi oraz sztuce współczesnej (książka „Czytanie sztuki: postawy – interpretacje”, Łódź 2006). Od 1978 roku aktor, a od 1980 Kierownik Artystyczny Teatru „Pstrąg-Grupa’80” UŁ. Reżyser, autor bądź współautor scenariuszy, scenografii, oprawy muzycznej większości jego kreacji. Występy w Polsce, na Litwie, we Włoszech, we Francji, w Belgii, w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. | pl_PL |
dc.references | Ansorge P., From Liverpool to Los Angeles. On Writing on Theatre, Film and Television, London – Boston 1997. | pl_PL |
dc.references | Aston E., An Introduction to Feminism and Theatre, London – New York 1995. | pl_PL |
dc.references | Bolotin S., Voices From the Post-Feminism Generation, „New York Times Magazine” 1982, October 17. | pl_PL |
dc.references | Chidgey R., Cunning Stunts: Women’s Theatre in the 1970s and ’80s, „The ‘F’ Word. Contemporary UK Feminism” http://www.thefword.org.uk/reviews/2008/12/cunning_stunts [dostęp: 2 czerwca 2015]. | pl_PL |
dc.references | Craig S. (ed.), Dreams and Deconstructions. Alternative Theatre in Britain, Ambergate 1980. | pl_PL |
dc.references | Curry B., Spotlight on Women in Society, Eastbourne 1984. | pl_PL |
dc.references | Davis F., Moving the Mountain. The Women’s Movement in America Since 1960, New York 1991. | pl_PL |
dc.references | Edgar D. (ed.), State of Play. Playwrights on Playwriting, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Goodman L., Contemporary Feminist Theatres. To Each Her Own, London, New York 1993. | pl_PL |
dc.references | Itzin C., Sexual Politics of Theatre in the 80’s. Introduction, [w:] British Alternative Theatre Directory 1984/85, Eastbourne 1984. | pl_PL |
dc.references | Jongh N. De, Women stay seated, courtesy of a judge, „The Guardian” 1978, May 27. | pl_PL |
dc.references | Kramarae C., Treichler P.A., A Feminist Dictionary, Boston 1985. | pl_PL |
dc.references | Mc Gillivray’s Theatre Guide 1994 (Formerly The British Alternative Theatre Directory), Rebecca Books, Brecon 1994. | pl_PL |
dc.references | Millett K., Sexual Politics, London 1971. | pl_PL |
dc.references | Orbach S., Fat Is a Feminist Issue, New York 1978. | pl_PL |
dc.references | Page L., Plays: One, London 1991. | pl_PL |
dc.references | Page L., Tissue, [w:] M. Wandor (ed.), Plays by Women: Volume One, London 1982. | pl_PL |
dc.references | Pasquier M.C., Women in the Theatre of Men, [w:] J. Friedlander, B. Wiesen Cook, A. Kessler-Harris and C. Smith-Rosenberg (eds), Women in Culture and Politics: A Century of Change, Bloomington 1986. | pl_PL |
dc.references | Shyama P., Sour grapes, verdict at El Vino’s, „The Guardian” 1982, November 9. | pl_PL |
dc.references | Sierz A., In-Yer-Face Theatre. British Drama Today, London 2001. | pl_PL |
dc.references | Skotnicki J., Stary i nowy teatr angielski, „Dialog” 1972, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Ślęczka K., Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Katowice 1999. | pl_PL |
dc.references | Stott M., Bar maids, „The Guardian” 1973, June 14. | pl_PL |
dc.references | The Unfinished Histories: Women’s Theatre 1970s and 1980s – Recollections and Reflections (CD), opr. S. Croft i F. Higgs, London 2008/2009. | pl_PL |
dc.references | Vanauken S., Freedom for Movement Girls – Now, „No more Fun and Games: A Journal of Female Liberation” 1969, Issue 2, February. | pl_PL |
dc.references | Wandor M. (ed.), Plays by Women: Volume One, London 1982. | pl_PL |
dc.references | Wandor M., Carry On. Understudies. Theatre and Sexual Politics, London, New York 1986. | pl_PL |
dc.references | Wandor M., The Personal is Political. Feminism and the Theatre, [w:] S. Craig (ed.), Dreams and Deconstructions. Alternative Theatre in Britain, Ambergate 1980. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-873-8.25 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |