Show simple item record

dc.contributor.authorLeśnikowski, Dariusz
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T07:51:11Z
dc.date.available2022-03-18T07:51:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLeśnikowski D., Kobiety z teatralnego „marginesu”, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 289-300, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.25pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41249
dc.description.abstractIn Great Britain of the 1970s and 80s the lack of female representation in the traditional theatre, of suitable characters, good, big roles, and above all the lack of women’s experience as a part of the presented world resulted in the phenomenon of actresses leaving the existing environment and creating theatre groups functioning alongside the rigid structures of the subsidized and commercial theatre. Rejecting the usual principle of male domination in the theatre, entirely female or mixed groups chose a form of group work without delegating roles and functions (group creation), they preferred the principle of equal responsibility sharing. Alternative women’s collectives could defy the established order at the world view, organizational and aesthetic level. Theatres introduced subjects that had not been raised before into the sphere of social discussion. At the same time a variety of working methods transferred from the field of the feminist research methodology penetrated into theatre groups. They were under the impact of the idea of consciousness raising groups. The subject of their interest was women’s personal experience. The experimental analysis, based on the mutual cooperation between the researched and the researcher, underlay many creations realized within the English feminist fringe theatre. The characteristic way of text creation and the performance based on it was a counterpart of the well-known method of collaborative research based on the feminist reflection. This theatre first manifested the need to reveal the scale of oppression which women face in the patriarchal society; later it expressed a protest against the existing reality, and after the period of rebellion it pointed to the ultimate objective of changes in the society, which would be a vision of the woman-centred world, imbued with values of feminine culture. Radicalism of some statements evoked strong criticism among a part of the audience and some British journalists.pl_PL
dc.description.abstractBrak kobiecych reprezentacji w tradycyjnym teatrze, brak odpowiednich postaci, dobrych, dużych ról, a przede wszystkim brak kobiecego doświadczenia jako części prezentowanego świata zrodził w Wielkiej Brytanii lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku zjawisko odchodzenia aktorek z dotychczasowego środowiska i tworzenia grup teatralnych, funkcjonujących obok skostniałych struktur teatru subsydiowanego i komercyjnego. Odrzucając zwyczajową zasadę męskiej dominacji w teatrze, całkowicie żeńskie czy też mieszane grupy wybierały formę pracy zespołowej bez wydzielania ról i funkcji (kreacja zbiorowa), preferowały zasady równego podziału obowiązków. Alternatywne kolektywy kobiece mogły przeciwstawiać się ustalonemu porządkowi na wielu poziomach: światopoglądowym, organizacyjnym, estetycznym. Teatry wprowadzały w obręb społecznej dyskusji tematy dotąd nie podejmowane. Równocześnie następowało przenikanie do grup teatralnych różnych metod pracy przeniesionych z obszaru metodologii badań feministycznych. Zespoły zapatrzone były w ideę grup „budzenia (poszerzania) świadomości” („consciousness raising”). Przedmiotem ich zainteresowania stało się osobiste doświadczenie kobiet. Analiza doświadczenia („experimental analysis”), oparta na wzajemnej współpracy między badanymi i badaczką, stała u podstaw wielu kreacji zrealizowanych w obrębie angielskiego feministycznego teatru marginesu. Charakterystyczny sposób powstawania tekstu i opartego na nim przedstawienia stanowił odpowiednik znanej z refleksji feministycznej metody badań opartych na współpracy („collaborative research”). Teatr ten najpierw manifestował potrzebę ujawniania skali opresji, jakiej podlegają kobiety w społeczeństwie patriarchalnym, później wyrażał sprzeciw wobec zastanej rzeczywistości, a po okresie buntu wskazywał na ostateczny cel zmian w społeczeństwie, jakim miała być wizja świata kobietocentrycznego, nasyconego wartościami kultury kobiecej. Radykalizm niektórych wypowiedzi wywoływał ostrą krytykę wśród części publiczności oraz u niektórych brytyjskich publicystów.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBritish feminist theatrepl_PL
dc.subjectBritish feminist dramapl_PL
dc.subjectfringe theatrepl_PL
dc.subjectmethodology of feminist researchpl_PL
dc.subjectbrytyjski teatr feministycznypl_PL
dc.subjectbrytyjski dramat feministycznypl_PL
dc.subjectteatr marginesupl_PL
dc.subjectmetodologia badań feministycznychpl_PL
dc.titleKobiety z teatralnego „marginesu”pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number289-300pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteDariusz Leśnikowski – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Teatrolog, krytyk sztuki. Absolwent kulturoznawstwa i archeologii Uniwersytetu Łódzkiego. Staże i stypendia zagraniczne w University of North London i University of Reading (Wlk. Brytania). Autor licznych tekstów poświęconych teatrowi oraz sztuce współczesnej (książka „Czytanie sztuki: postawy – interpretacje”, Łódź 2006). Od 1978 roku aktor, a od 1980 Kierownik Artystyczny Teatru „Pstrąg-Grupa’80” UŁ. Reżyser, autor bądź współautor scenariuszy, scenografii, oprawy muzycznej większości jego kreacji. Występy w Polsce, na Litwie, we Włoszech, we Francji, w Belgii, w Niemczech i w Wielkiej Brytanii.pl_PL
dc.referencesAnsorge P., From Liverpool to Los Angeles. On Writing on Theatre, Film and Television, London – Boston 1997.pl_PL
dc.referencesAston E., An Introduction to Feminism and Theatre, London – New York 1995.pl_PL
dc.referencesBolotin S., Voices From the Post-Feminism Generation, „New York Times Magazine” 1982, October 17.pl_PL
dc.referencesChidgey R., Cunning Stunts: Women’s Theatre in the 1970s and ’80s, „The ‘F’ Word. Contemporary UK Feminism” http://www.thefword.org.uk/reviews/2008/12/cunning_stunts [dostęp: 2 czerwca 2015].pl_PL
dc.referencesCraig S. (ed.), Dreams and Deconstructions. Alternative Theatre in Britain, Ambergate 1980.pl_PL
dc.referencesCurry B., Spotlight on Women in Society, Eastbourne 1984.pl_PL
dc.referencesDavis F., Moving the Mountain. The Women’s Movement in America Since 1960, New York 1991.pl_PL
dc.referencesEdgar D. (ed.), State of Play. Playwrights on Playwriting, London 1999.pl_PL
dc.referencesGoodman L., Contemporary Feminist Theatres. To Each Her Own, London, New York 1993.pl_PL
dc.referencesItzin C., Sexual Politics of Theatre in the 80’s. Introduction, [w:] British Alternative Theatre Directory 1984/85, Eastbourne 1984.pl_PL
dc.referencesJongh N. De, Women stay seated, courtesy of a judge, „The Guardian” 1978, May 27.pl_PL
dc.referencesKramarae C., Treichler P.A., A Feminist Dictionary, Boston 1985.pl_PL
dc.referencesMc Gillivray’s Theatre Guide 1994 (Formerly The British Alternative Theatre Directory), Rebecca Books, Brecon 1994.pl_PL
dc.referencesMillett K., Sexual Politics, London 1971.pl_PL
dc.referencesOrbach S., Fat Is a Feminist Issue, New York 1978.pl_PL
dc.referencesPage L., Plays: One, London 1991.pl_PL
dc.referencesPage L., Tissue, [w:] M. Wandor (ed.), Plays by Women: Volume One, London 1982.pl_PL
dc.referencesPasquier M.C., Women in the Theatre of Men, [w:] J. Friedlander, B. Wiesen Cook, A. Kessler-Harris and C. Smith-Rosenberg (eds), Women in Culture and Politics: A Century of Change, Bloomington 1986.pl_PL
dc.referencesShyama P., Sour grapes, verdict at El Vino’s, „The Guardian” 1982, November 9.pl_PL
dc.referencesSierz A., In-Yer-Face Theatre. British Drama Today, London 2001.pl_PL
dc.referencesSkotnicki J., Stary i nowy teatr angielski, „Dialog” 1972, nr 9.pl_PL
dc.referencesŚlęczka K., Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Katowice 1999.pl_PL
dc.referencesStott M., Bar maids, „The Guardian” 1973, June 14.pl_PL
dc.referencesThe Unfinished Histories: Women’s Theatre 1970s and 1980s – Recollections and Reflections (CD), opr. S. Croft i F. Higgs, London 2008/2009.pl_PL
dc.referencesVanauken S., Freedom for Movement Girls – Now, „No more Fun and Games: A Journal of Female Liberation” 1969, Issue 2, February.pl_PL
dc.referencesWandor M. (ed.), Plays by Women: Volume One, London 1982.pl_PL
dc.referencesWandor M., Carry On. Understudies. Theatre and Sexual Politics, London, New York 1986.pl_PL
dc.referencesWandor M., The Personal is Political. Feminism and the Theatre, [w:] S. Craig (ed.), Dreams and Deconstructions. Alternative Theatre in Britain, Ambergate 1980.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.25
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe