Show simple item record

dc.contributor.authorOzimek, Magdalena
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T06:51:58Z
dc.date.available2022-03-18T06:51:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationOzimek M., Frida Kahlo w perspektywie polityczności, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 201-216, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41244
dc.description.abstractPaper is about Frida Kahlo. This mexican painter is mainly known as Diego Rivera’s wife, famous muralist, or woman having an affair with Leon Trotsky. It leaves out her political stance, which materialized in her art, but also in for example in her educational practice. Due to the political category you can highlight this political items. Relational marked of this category, leads to notice the key context, which was the mexican revolution, which agenda explain the political of interdependent sphere of politcs, including art and social engagement of F. Kahlo.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł jest poświęcony Fridzie Kahlo. Meksykańska malarka współcześnie jest znana głównie z przekazów jako żona wielkiego muralisty Diega Rivery, czy też kobieta romansująca z Lwem Trockim. Pomija się jednakże jej świadomą postawę polityczną, która materializowała się w jej twórczości, ale i np. w praktykach edukacyjnych. Za sprawą kategorii polityczności można wyłuszczyć te polityczne elementy. Relacyjne nacechowanie tejże kategorii prowadzi do rozpoznania kluczowego kontekstu, jakim była rewolucja meksykańska, której program zarazem wyjaśnia polityczność sfer współzależnych ze sferą polityki, w tym sztuki i zaangażowania społecznego F. Kahlo.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectthe politicalpl_PL
dc.subjectFrida Kahlopl_PL
dc.subjectThe Mexican Revolutionpl_PL
dc.subjectpolitical artpl_PL
dc.subjectpolitycznośćpl_PL
dc.subjectFrida Kahlopl_PL
dc.subjectrewolucja meksykańskapl_PL
dc.subjectsztuka politycznapl_PL
dc.titleFrida Kahlo w perspektywie politycznościpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number201-216pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Ozimek (ur. 1989 r.) – politolożka, doktorantka w Instytucie Politologii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania naukowo-badawcze autorki koncentrują się wokół zagadnienia polityczności, dyskursu, ideologiczności we współczesnej teorii polityki i metodologii nauk politycznych oraz spuścizny myśli marksistowskiej w tym kontekście. Działaczka Krytyki Politycznej w Opolu.pl_PL
dc.referencesDulemba K., Mistrzowie sztuki nowoczesnej. Frida Kahlo, Add Media, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesGiddens A., Socjologia. Zwięzłe, lecz krytyczne wprowadzenie, Poznań 1998.pl_PL
dc.referencesHerrera H., Frida. Życie i twórczość, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesKarwat M., Polityczność i upolitycznienie. Metodologiczne ramy analizy, „Studia Politologiczne” 2010, t. 17.pl_PL
dc.referencesKettenmann A., Frida Kahlo 1907–1955. Cierpienie i pasja, Wydawnictwo Taschen, 2002.pl_PL
dc.referencesLe Clézio J.-M. G., Diego i Frida, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesŁepkowski T., Historia Meksyku, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.pl_PL
dc.referencesMinogue K., Polityka. Wprowadzenie, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesMouffe Ch., Paradoks demokracji, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2005.pl_PL
dc.referencesMouffe Ch., Polityczność. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesMroziewicz R., Rewolucja meksykańska 1910–1917 (Zarys historii politycznej), PWN, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesMinkner K., Główne problemy konceptualizacji pojęcia polityczności, „Studia Politologiczne” 2015, t. 37, [w druku].pl_PL
dc.referencesMinkner K., Problem polityczności jako metateoretyczne wyzwanie dla politologii, „Athenaeum” 2014, nr 43, s. 7–22.pl_PL
dc.referencesSobkowiak L., Postawa polityczna, [w:] A. Antoszewski, R. Herbut (red.), Leksykon politologii, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 1999, s. 300–301.pl_PL
dc.referencesSzarzyński P., Autoportret z cierniem http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1505882,1,frida-kahlo-malowanie---oswajanie.read [dostęp: maj-czerwiec 2015 r.].pl_PL
dc.referencesSzymańska A., Współczesna forma skandalu artystycznego. Czy warto być artystą skandalistą?, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1, s. 117–130.pl_PL
dc.referenceswww.fridakahlo.orgpl_PL
dc.referencesFrida, reż. J. Taymor, USA 2002.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.18
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe