dc.contributor.author | Stasiak, Zuzanna | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga | |
dc.date.accessioned | 2022-03-18T06:42:01Z | |
dc.date.available | 2022-03-18T06:42:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Stasiak Z., Sunitha Krishnan i jej walka z seksualnym niewolnictwem kobiet w Indiach, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 57-65, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-873-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41239 | |
dc.description.abstract | This article introduces the silhouette of Hindu activist Sunitha Krishan, has been strongly committed to the fight against sexual slavery in India for 20 years. It presents the circumstances of the fact that she started her business, initiatives which was undertaken by her and what was the results of her activities. In summary form the article presents stories that Krishnan has collected by seeing with victims – women and children. The author also essays the presentation of Hindu models of femininity and she demonstrates their influence on the current situation of women. This text is largery based on online sources, articles published on the information portals, interviews with Krishnan and record during the conference with her participation. | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł przybliża sylwetkę hinduskiej aktywistki Sunithy Krishan, która od 20 lat jest silnie zaangażowana w walkę z seksualnym niewolnictwem w Indiach. Przedstawia okoliczności, w jakich doszło do rozpoczęcia jej działalności, inicjatywy przez nią podejmowane oraz rezultaty działań. W skrótowej formie prezentuje opowieści, które zebrała Krishnan spotykając się z pokrzywdzonymi kobietami i dziećmi. Autorka podejmuje również próbę przedstawienia hinduskich modeli kobiecości i wykazania jaki mają one wpływ na obecną sytuację kobiet. Tekst oparty jest w dużej mierze na źródłach internetowych, artykułach publikowanych na portalach informacyjnych, wywiadach przeprowadzonych z Krishnan oraz zapisie konferencji z jej udziałem. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Feminizmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Slavery | pl_PL |
dc.subject | human trafficking | pl_PL |
dc.subject | sexual violence | pl_PL |
dc.subject | woman | pl_PL |
dc.subject | colonialism | pl_PL |
dc.subject | niewolnictwo | pl_PL |
dc.subject | handel ludźmi | pl_PL |
dc.subject | przemoc seksualna | pl_PL |
dc.subject | kobieta | pl_PL |
dc.subject | kolonializm | pl_PL |
dc.title | Sunitha Krishnan i jej walka z seksualnym niewolnictwem kobiet w Indiach | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 57-65 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-963-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zuzanna Stasiak – studentka pierwszego roku studiów drugiego stopnia etnologii Uniwersytetu Łódzkiego (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół kategorii płci kulturowej, feminizmu, sytuacji społecznej osób LGBTQ. Studia licencjackie na kierunku filologia południowosłowiańska (Katedra Filologii Słowiańskiej UŁ) zrodziły też zainteresowanie bałkańskimi wierzeniami i obrzędami oraz umożliwiły udział w konferencjach i wydarzeniach naukowych poświęconych tym zagadnieniom. W kwietniu 2015 roku uczestniczyła w badaniach etnograficznych na terenie gminy Olsztyn (woj. śląskie) jako wykonawca projektu „Miejsca pamięci i zapomnienia. Badania interdyscyplinarne północnych terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej”, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. | pl_PL |
dc.references | Abbot M., Translating Anger to Action to End Violence Against Women in India http://www.vitalvoices.org/blog/2013/03/translating-anger-action-end-violence-against-women-india [dostęp: 27.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Channa S.M., Hinduska kobieta: konstrukt i prawda w dobie globalizacji, [w:] R.E. Hryciuk, A. Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, s. 261. | pl_PL |
dc.references | Chatterjee P., Colonialism, nationalism and colonized women: the contest in India, „American Ethnologist” 1989, No. 16, s. 633–633. | pl_PL |
dc.references | Current Status of Victim Service Providers and Criminal Justice Actors in India on Anti Human Trafficking http://www.unodc.org/documents/southasia//reports/Human_Trafficking-10-05-13.pdf [dostęp: 28.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Dalmiya V., Nie tylko przetrwanie. Filozoficzne aspekty indyjskiego ekofeminizmu, [w:] M. Jakubczak (red.), Wizerunki kobiety w kulturze Indii, Uniwersitas, Kraków 2005, s. 141–168. | pl_PL |
dc.references | Guha R., The Unqueit Woods: Ecological Change and Peasant Resistance in the Himalaya, Oxford University Press, Delhi 1989. | pl_PL |
dc.references | http://www.pbs.org/wnet/religionandethics/2007/01/05/january-5-2007-sunitha-krishnan/3767/ [dostęp: 27.06.2015] | pl_PL |
dc.references | http://www.ted.com/talks/sunitha_krishnan_tedindia?language=pl [dostęp: 27.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Indradeva S., Correspondence Between Woman and Nature in Indian Thought, „Philosophy East and West” 1966, vol. 16, s. 161–168. | pl_PL |
dc.references | Jain S., She sets the bonded free http://www.thehindu.com/features/magazine/she-sets-the-bonded-free/article2308291.ece [dostęp: 27.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Jakubczak M., Płeć i tożsamość w kulturze indyjskiej, [w:] M. Jakubczak (red.), Wizerunki kobiety w kulturze Indii, Uniwersitas, Kraków 2005, s. 9–24. | pl_PL |
dc.references | Krishnan S., #ShameTheRapistCampaign http://sunithakrishnan.blogspot.com/2015/02/shametherapistcampaign.html [dostęp: 27.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Niezwykle sugestywna hinduska kampania „Maltretowane boginie” potępia przemoc domową http://codziennikfeministyczny.pl/niezwykle-sugestywna-hinduska-kampania-maltretowane-boginie-potepia-przemoc-domowa/ [dostęp: 27.06.2015] | pl_PL |
dc.references | Oldenberg V.T., Dowry Murder: The Imprerial Origins of a Cultural Crime, Oxford University Press, New York 2002. | pl_PL |
dc.references | Pałubicki W., Społeczny status kobiety we współczesnym hinduizmie, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Filozofia” 1992, nr 16, s. 127–138. | pl_PL |
dc.references | Unithan-Kumara M., Identity, Gender and Powerty: New Perspectives on Caste and Tribe in Rajasthan, Behgan Books, Oxford 1997. | pl_PL |
dc.references | Veith C.J., Mother Goddess worship in India, Sir George Williams University, Montreal 1973. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-873-8.06 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |