Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStasiak, Zuzanna
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T06:42:01Z
dc.date.available2022-03-18T06:42:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationStasiak Z., Sunitha Krishnan i jej walka z seksualnym niewolnictwem kobiet w Indiach, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 57-65, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41239
dc.description.abstractThis article introduces the silhouette of Hindu activist Sunitha Krishan, has been strongly committed to the fight against sexual slavery in India for 20 years. It presents the circumstances of the fact that she started her business, initiatives which was undertaken by her and what was the results of her activities. In summary form the article presents stories that Krishnan has collected by seeing with victims – women and children. The author also essays the presentation of Hindu models of femininity and she demonstrates their influence on the current situation of women. This text is largery based on online sources, articles published on the information portals, interviews with Krishnan and record during the conference with her participation.pl_PL
dc.description.abstractNiniejszy artykuł przybliża sylwetkę hinduskiej aktywistki Sunithy Krishan, która od 20 lat jest silnie zaangażowana w walkę z seksualnym niewolnictwem w Indiach. Przedstawia okoliczności, w jakich doszło do rozpoczęcia jej działalności, inicjatywy przez nią podejmowane oraz rezultaty działań. W skrótowej formie prezentuje opowieści, które zebrała Krishnan spotykając się z pokrzywdzonymi kobietami i dziećmi. Autorka podejmuje również próbę przedstawienia hinduskich modeli kobiecości i wykazania jaki mają one wpływ na obecną sytuację kobiet. Tekst oparty jest w dużej mierze na źródłach internetowych, artykułach publikowanych na portalach informacyjnych, wywiadach przeprowadzonych z Krishnan oraz zapisie konferencji z jej udziałem.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSlaverypl_PL
dc.subjecthuman traffickingpl_PL
dc.subjectsexual violencepl_PL
dc.subjectwomanpl_PL
dc.subjectcolonialismpl_PL
dc.subjectniewolnictwopl_PL
dc.subjecthandel ludźmipl_PL
dc.subjectprzemoc seksualnapl_PL
dc.subjectkobietapl_PL
dc.subjectkolonializmpl_PL
dc.titleSunitha Krishnan i jej walka z seksualnym niewolnictwem kobiet w Indiachpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number57-65pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteZuzanna Stasiak – studentka pierwszego roku studiów drugiego stopnia etnologii Uniwersytetu Łódzkiego (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół kategorii płci kulturowej, feminizmu, sytuacji społecznej osób LGBTQ. Studia licencjackie na kierunku filologia południowosłowiańska (Katedra Filologii Słowiańskiej UŁ) zrodziły też zainteresowanie bałkańskimi wierzeniami i obrzędami oraz umożliwiły udział w konferencjach i wydarzeniach naukowych poświęconych tym zagadnieniom. W kwietniu 2015 roku uczestniczyła w badaniach etnograficznych na terenie gminy Olsztyn (woj. śląskie) jako wykonawca projektu „Miejsca pamięci i zapomnienia. Badania interdyscyplinarne północnych terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej”, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.pl_PL
dc.referencesAbbot M., Translating Anger to Action to End Violence Against Women in India http://www.vitalvoices.org/blog/2013/03/translating-anger-action-end-violence-against-women-india [dostęp: 27.06.2015].pl_PL
dc.referencesChanna S.M., Hinduska kobieta: konstrukt i prawda w dobie globalizacji, [w:] R.E. Hryciuk, A. Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, s. 261.pl_PL
dc.referencesChatterjee P., Colonialism, nationalism and colonized women: the contest in India, „American Ethnologist” 1989, No. 16, s. 633–633.pl_PL
dc.referencesCurrent Status of Victim Service Providers and Criminal Justice Actors in India on Anti Human Trafficking http://www.unodc.org/documents/southasia//reports/Human_Trafficking-10-05-13.pdf [dostęp: 28.06.2015].pl_PL
dc.referencesDalmiya V., Nie tylko przetrwanie. Filozoficzne aspekty indyjskiego ekofeminizmu, [w:] M. Jakubczak (red.), Wizerunki kobiety w kulturze Indii, Uniwersitas, Kraków 2005, s. 141–168.pl_PL
dc.referencesGuha R., The Unqueit Woods: Ecological Change and Peasant Resistance in the Himalaya, Oxford University Press, Delhi 1989.pl_PL
dc.referenceshttp://www.pbs.org/wnet/religionandethics/2007/01/05/january-5-2007-sunitha-krishnan/3767/ [dostęp: 27.06.2015]pl_PL
dc.referenceshttp://www.ted.com/talks/sunitha_krishnan_tedindia?language=pl [dostęp: 27.06.2015].pl_PL
dc.referencesIndradeva S., Correspondence Between Woman and Nature in Indian Thought, „Philosophy East and West” 1966, vol. 16, s. 161–168.pl_PL
dc.referencesJain S., She sets the bonded free http://www.thehindu.com/features/magazine/she-sets-the-bonded-free/article2308291.ece [dostęp: 27.06.2015].pl_PL
dc.referencesJakubczak M., Płeć i tożsamość w kulturze indyjskiej, [w:] M. Jakubczak (red.), Wizerunki kobiety w kulturze Indii, Uniwersitas, Kraków 2005, s. 9–24.pl_PL
dc.referencesKrishnan S., #ShameTheRapistCampaign http://sunithakrishnan.blogspot.com/2015/02/shametherapistcampaign.html [dostęp: 27.06.2015].pl_PL
dc.referencesNiezwykle sugestywna hinduska kampania „Maltretowane boginie” potępia przemoc domową http://codziennikfeministyczny.pl/niezwykle-sugestywna-hinduska-kampania-maltretowane-boginie-potepia-przemoc-domowa/ [dostęp: 27.06.2015]pl_PL
dc.referencesOldenberg V.T., Dowry Murder: The Imprerial Origins of a Cultural Crime, Oxford University Press, New York 2002.pl_PL
dc.referencesPałubicki W., Społeczny status kobiety we współczesnym hinduizmie, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Filozofia” 1992, nr 16, s. 127–138.pl_PL
dc.referencesUnithan-Kumara M., Identity, Gender and Powerty: New Perspectives on Caste and Tribe in Rajasthan, Behgan Books, Oxford 1997.pl_PL
dc.referencesVeith C.J., Mother Goddess worship in India, Sir George Williams University, Montreal 1973.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.06
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe