Show simple item record

dc.contributor.authorSzymczak, Agata
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.date.accessioned2022-03-17T13:15:38Z
dc.date.available2022-03-17T13:15:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSzymczak A., Ubiór jako narzędzie buntu, czyli zmiany kobiecego stroju w XX wieku, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, Desperak I., Kuźma I. B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. 149-154, https://doi.org/10.18778/8088-351-2.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-351-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41229
dc.description.abstractUbranie kobiety pełniło i pełni nadal funkcje stricte użytkowe, ale stanowi także przekaźnik treści o charakterze ideowym, kulturowym i rewolucyjnym. Wiek XX szczególnie mocno zapisał się w historii mody jako czas wielkich zmian i przełomowych zjawisk, które wiążą się z emancypacją kobiet. Ubiór stanowi potężne narzędzie socjotechniczne i może wpływać na zachowania nawet wielkich mas ludzkich. Moda jest jedną z niewielu dziedzin, których rozwój w tak wyraźny sposób uwidacznia cechy charakterystyczne współczesności, a może nawet kierunek, w jakim ona zmierza. Rezygnacja z gorsetu, koniec monopolu mężczyzn na noszenie spodni, uczynienie bielizny najważniejszym elementem garderoby, pojawienie się damskiej torebki – to tylko niektóre z przełomowych momentów, których znaczenia dla walki z konwenansami i normami obyczajowymi nie sposób przecenić. Moda i zmiany, jakim ona podlega, stanową interesujący przykład przemiany rzeczywistości przez kobiety niepokorne, zbuntowane i reformatorki. Na zmiany w kwestii kobiecego ubioru mają wpływ nie tylko wielkie wizjonerki i projektantki, ale także zwykłe kobiety, które podejmują wyzwanie i jako pierwsze w swoim środowisku łamią dotychczasowe zwyczaje i konwenanse, przekraczają obowiązujące normy.pl_PL
dc.description.abstractThe women clothing has performed an utility function, but it also has an ideological, cultural and revolutionary content. The XX century inscribed in the history of fashion as a period of great and groundbreaking changes. The clothing could be treated like a sociotechnics and can influence the behavior of masses. The fashion development proves (and maybe it is exeption in some sense and something subnormal, reserved only for this phenomena as fashion) the direction of the cultural and social changes, and their caracter. The end of corset and monopoly of men to wear trousers, and the discover of the women underwear and femal hand bag – there were few groundbreaking steps forward in the struggle against proprieties and social customs. Fashion and its changes are a very interesting example of transformation of the reality by rebellious women. On the changes in women’s clothing have impact not only great visionary women and fashion designers, but also single women, who take up a challenge and are the first in their surroundings to break the rules and exceed standards.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. B. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkobietapl_PL
dc.subjectmodapl_PL
dc.subjectgorsetpl_PL
dc.subjectwomenpl_PL
dc.subjectfashionpl_PL
dc.subjectcorsetpl_PL
dc.titleUbiór jako narzędzie buntu, czyli zmiany kobiecego stroju w XX wiekupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number149-154pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCentralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-352-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgata Szymczak – doktorantka w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru, kierownik działu Edukacji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; zajmuje się historią mody ze szczególnym uwzględnieniem zmian w modzie damskiej i męskiej od wieku XIX po czasy współczesne; bada preferencje modowe Polaków na przestrzeni dekad, ich stosunek do zmieniających się norm, zwyczajów i obyczajów.pl_PL
dc.referencesBlackman C., 100 lat mody, E. Romkowska (tłum.), Arkady, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesBobrowicz W., Kubinowski D., Pakuła Z., Moda w kulturze, sztuce, edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014.pl_PL
dc.referencesGolińska D., Kanony kobiecej urody, Buchmann, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesKerlau Y., Sekrety mody, M. Kowalczyk (tłum.), Bukowy Las, Wrocław 2014.pl_PL
dc.referencesMagala S., Simmel, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesMiller K., Cichocka T., Bajki rozebrane, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesModa. Historia mody od XVII do XX wieku. Kolekcja ubioru w Kioto, S. Majewska (tłum.), A. Fukai (red.), TASCHEN/TMC ART, Kolonia 2002.pl_PL
dc.referencesSims J., 100 idei, które zmieniły modę uliczną, E. Tomczyk (tłum.), TMC, Londyn 2014.pl_PL
dc.referencesWorsley H., 100 idei, które zmieniły modę, M. Dera (tłum.), TMC, Londyn 2011.pl_PL
dc.referencesVeblen T., Teoria klasy próżniaczej, J. i K. Zagórscy (tłum.), PWN, Warszawa 1971.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-351-2.13
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe