Pojęcie podatku w Niemczech –konstytucyjnoprawne, ustawowe, orzecznicze, doktrynalne
Streszczenie
The German constitution of 1949 does not define a tax. The Federal Constitutional Court initially pointed to the reception of the traditional, purely fiscal notion of a tax from the Reich Tax Code of 1919 for the purposes of the constitution. Later, the court recognised as “taxes in the constitutional sense” also taxes of steering and stimulating nature, which started a discussion in the doctrine and, over time, the correction of the statutory definition in the new Tax Code of 1977. The doctrine also creates its definitions. The practical significance of statutory and doctrinal definitions is limited. The most important role is played by the constitutional concept. Its content determines the distribution of financial competences between the federation and the federal states, and thus the division of real power in the entire federal state. Ustawa zasadnicza RFN z 1949 r. nie zawiera definicji podatku. Federalny Sąd Konstytucyjny prezentował początkowo tezę o recepcji tradycyjnego, czysto fiskalnego pojęcia podatku z Ordynacji podatkowej Rzeszy z 1919 r. na potrzeby ustawy zasadniczej. Później sąd za „podatki w sensie konstytucyjnoprawnym” uznawał także podatki o charakterze sterującym czy stymulującym, co wywołało dyskusję w doktrynie, a z czasem korektę definicji ustawowej w nowej Ordynacji podatkowej od 1977 r. Swoje definicje tworzy też doktryna. Praktyczne znaczenie definicji ustawowych i doktrynalnych jest ograniczone. Najważniejszą rolę pełni pojęcie konstytucyjnoprawne, którego treść decyduje o rozdziale kompetencji finansowych między federacją a krajami związkowymi, a więc o podziale realnej władzy w państwie federalnym.
Collections