| dc.contributor.author | Hučková, Jadwiga | |
| dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
| dc.contributor.editor | Góralik, Mikołaj | |
| dc.date.accessioned | 2022-02-24T12:46:00Z | |
| dc.date.available | 2022-02-24T12:46:00Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.citation | Hučková J., Prasa czechosłowacka wobec filmowych sukcesów Andrzeja Wajdy na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.10 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-068-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40762 | |
| dc.description.abstract | Filmy Andrzeja Wajdy, które wywołały w Polsce największy oddźwięk społeczny, ukazywały się na ekranach kin czechosłowackich z opóźnieniem w stosunku do ich polskich premier. Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku obawa przed rozprzestrzenieniem się „kryzysu polskiego” wpłynęła na nieobecność takich filmów, jak Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza oraz Danton. Wprowadzono je na ekrany dopiero po Aksamitnej Rewolucji: premiera Człowieka z marmuru miała miejsce w marcu 1991 roku, Dantona – w grudniu 1992, zaś Człowiek z żelaza zaistniał w wąskim rozpowszechnianiu. Trzem nieobecnym, a nagradzanym w świecie filmom towarzyszyła ostra krytyka zamieszczana na łamach prasy, zwłaszcza pozabranżowej. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe; | |
| dc.relation.ispartofseries | Filmo!znawcy; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Wajda Andrzej | pl_PL |
| dc.subject | film polski | pl_PL |
| dc.subject | prasa czeska | pl_PL |
| dc.title | Prasa czechosłowacka wobec filmowych sukcesów Andrzeja Wajdy na przełomie lat 70. i 80. XX wieku | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 161-173 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-069-3 | |
| dc.references | Blech Richard, Človek má oči nato, aby vidiel. Andrzej Wajda, [w:] tenże, Svet filmových režisérov, Obzor, Bratislava 1968, s. 209. | pl_PL |
| dc.references | Hučková Jadwiga, Spekulacje na polskie tematy: Czesi o Wajdzie, Wajda o Czechach, [w:] Polska w oczach sąsiadów, sąsiedzi w oczach Polaków: stosunki polsko-czeskie, red. Anna Citkowska-Kimla, Piotr Kimla, Katarzyna Flaga, Emil Antipow, AT Wydawnictwo, Kraków 2018, s. 53–65. | pl_PL |
| dc.references | Maron Marcin, Danton Andrzeja Wajdy w kontekście rewolucyjnych ideałów obywatelskich oraz francuskich sporów o rewolucję, [w:] Kino polskie jako kino transnarodowe, red. Sebastian Jagielski, Magdalena Podsiadło, Universitas, Kraków 2017, s. 55–72. | pl_PL |
| dc.references | (al), Wajda v Paríži, „Lidová demokracie” 16.02.1978, s. 6. | pl_PL |
| dc.references | Blažek Petr, Československo a polská krize 1980–1981, „Securitas imperii” 2012, nr 20/1, s. 58–75, http://old.ustrcr.cz/data/pdf/publikace/securitas-imperii/no20/058-075.pdf (dostęp 15.05.2017). | pl_PL |
| dc.references | Blech Richard, Krajina po boji alebo Andrzej Wajda leští zbrane, „Smena” 23.02.1970, s. 2. | pl_PL |
| dc.references | (čt), Špekulácia na poľsku tému, „Večer” 27.06.1981, s. 1. | pl_PL |
| dc.references | Film je nečo jako noviny, „Jihoceská Pravda” 26.06.1991, s. 40. | pl_PL |
| dc.references | „Filmové aktuality” 10.1987, nr 20, s. 21. | pl_PL |
| dc.references | Fox Geoffrey, Men of Wajda, „Film Criticism” 1981 (Fall), nr 6 (1), s. 3–9. | pl_PL |
| dc.references | Havlík Ivo, Andrzej Wajda falšuje historii, „Tvorba” 1983, nr 14, s. 11. | pl_PL |
| dc.references | Hučková Jadwiga, Hučko Tomáš, Jak w Czechosłowacji pojmowano filmy Munka i Wajdy, czyli film w kontekście zawikłanej historii, „Images” 2017, t. XX, nr 29, s. 215–230. | pl_PL |
| dc.references | (IH), Malé zamyšlení: Ještě jedna „pocta”, „Rudé právo” 25.03.1982, s. 5. | pl_PL |
| dc.references | (IH), Malá zamyšleni: Na čí objednávku?, „Rudé právo” 1.08.1981, s. 5. | pl_PL |
| dc.references | (IH), Malé zamyšlení: Punc „světovosti”, „Rudé právo” 10.06.1981, s. 5. | pl_PL |
| dc.references | Janoušek Jiří, Andrzej Wajda a jeho filmy, „Mladý svět” 1976, nr 48, s. 14–15. | pl_PL |
| dc.references | (kd), Malé zamyšlení: A Dirigent?, „Rudé právo” 26.09.1981, s. 5. | pl_PL |
| dc.references | Kritika západnej kinematografie, „Smena” 29.05.1981, s. 2. | pl_PL |
| dc.references | Lewis Cliff, Britch Carroll, Light Out of Poland: Wajda’s Man of Marble and Man of Iron, „Film & History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies” 1982, t. 12, nr 4, s. 82–89. | pl_PL |
| dc.references | Novotná D. [Drahomíra], První součastnost Andrzeje Wajdy, „Film a doba” 1962, nr 7, s. 382. | pl_PL |
| dc.references | Pavelka Zdenko (wywiad), Andrzej Wajda, Proč revoluce spěchá, „Salon: literární příloha Práva” 21.07.2005, „Právo”, 15, nr 169, s. 1, 3. | pl_PL |
| dc.references | (pk), Malé zamyšlení: Nadšený skeptik, „Rudé právo” 16.04.1984, s. 5. | pl_PL |
| dc.references | Polské filmy v Chebu, „Zpravodaj ČS filmu” 1990, r. 16, s. 36. | pl_PL |
| dc.references | Singer Daniel, The Revolution Seen Through a Glass Darkly, „Nation” 12.03.1983, t. 236, nr 10, s. 297–299. | pl_PL |
| dc.references | Skwara Janusz, Żelazna konsekwencja prezesa, „Argumenty” 1981, nr 36, s. 16. | pl_PL |
| dc.references | Stanley Kauffmann On Films, Danton’s Life, „New Republic” 17.10.1983, t. 189, nr 16, s. 24–26. | pl_PL |
| dc.references | Sulovská Lucie, Wajda pokoril každé dobové tabu, „Týždeň” 2016, nr 42, https://www. tyzden.sk/casopis/35024/wajda-pokoril-kazde-dobove-tabu/ (dostęp: 10.05.2017). | pl_PL |
| dc.references | (vbr), Wajdova polská komedie, „Práca” 6.05.1970, s. 6. | pl_PL |
| dc.references | Wajdův pokus o diskreditaci revoluce, „Tvorba” 1983, nr 10 i 11. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-068-6.10 | |