Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHučková, Jadwiga
dc.contributor.editorCiszewska, Ewa
dc.contributor.editorGóralik, Mikołaj
dc.date.accessioned2022-02-24T12:46:00Z
dc.date.available2022-02-24T12:46:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHučková J., Prasa czechosłowacka wobec filmowych sukcesów Andrzeja Wajdy na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-068-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40762
dc.description.abstractFilmy Andrzeja Wajdy, które wywołały w Polsce największy oddźwięk społeczny, ukazywały się na ekranach kin czechosłowackich z opóźnieniem w stosunku do ich polskich premier. Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku obawa przed rozprzestrzenieniem się „kryzysu polskiego” wpłynęła na nieobecność takich filmów, jak Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza oraz Danton. Wprowadzono je na ekrany dopiero po Aksamitnej Rewolucji: premiera Człowieka z marmuru miała miejsce w marcu 1991 roku, Dantona – w grudniu 1992, zaś Człowiek z żelaza zaistniał w wąskim rozpowszechnianiu. Trzem nieobecnym, a nagradzanym w świecie filmom towarzyszyła ostra krytyka zamieszczana na łamach prasy, zwłaszcza pozabranżowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPolsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe;
dc.relation.ispartofseriesFilmo!znawcy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectWajda Andrzejpl_PL
dc.subjectfilm polskipl_PL
dc.subjectprasa czeskapl_PL
dc.titlePrasa czechosłowacka wobec filmowych sukcesów Andrzeja Wajdy na przełomie lat 70. i 80. XX wiekupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number161-173pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-069-3
dc.referencesBlech Richard, Človek má oči nato, aby vidiel. Andrzej Wajda, [w:] tenże, Svet filmových režisérov, Obzor, Bratislava 1968, s. 209.pl_PL
dc.referencesHučková Jadwiga, Spekulacje na polskie tematy: Czesi o Wajdzie, Wajda o Czechach, [w:] Polska w oczach sąsiadów, sąsiedzi w oczach Polaków: stosunki polsko-czeskie, red. Anna Citkowska-Kimla, Piotr Kimla, Katarzyna Flaga, Emil Antipow, AT Wydawnictwo, Kraków 2018, s. 53–65.pl_PL
dc.referencesMaron Marcin, Danton Andrzeja Wajdy w kontekście rewolucyjnych ideałów obywatelskich oraz francuskich sporów o rewolucję, [w:] Kino polskie jako kino transnarodowe, red. Sebastian Jagielski, Magdalena Podsiadło, Universitas, Kraków 2017, s. 55–72.pl_PL
dc.references(al), Wajda v Paríži, „Lidová demokracie” 16.02.1978, s. 6.pl_PL
dc.referencesBlažek Petr, Československo a polská krize 1980–1981, „Securitas imperii” 2012, nr 20/1, s. 58–75, http://old.ustrcr.cz/data/pdf/publikace/securitas-imperii/no20/058-075.pdf (dostęp 15.05.2017).pl_PL
dc.referencesBlech Richard, Krajina po boji alebo Andrzej Wajda leští zbrane, „Smena” 23.02.1970, s. 2.pl_PL
dc.references(čt), Špekulácia na poľsku tému, „Večer” 27.06.1981, s. 1.pl_PL
dc.referencesFilm je nečo jako noviny, „Jihoceská Pravda” 26.06.1991, s. 40.pl_PL
dc.references„Filmové aktuality” 10.1987, nr 20, s. 21.pl_PL
dc.referencesFox Geoffrey, Men of Wajda, „Film Criticism” 1981 (Fall), nr 6 (1), s. 3–9.pl_PL
dc.referencesHavlík Ivo, Andrzej Wajda falšuje historii, „Tvorba” 1983, nr 14, s. 11.pl_PL
dc.referencesHučková Jadwiga, Hučko Tomáš, Jak w Czechosłowacji pojmowano filmy Munka i Wajdy, czyli film w kontekście zawikłanej historii, „Images” 2017, t. XX, nr 29, s. 215–230.pl_PL
dc.references(IH), Malé zamyšlení: Ještě jedna „pocta”, „Rudé právo” 25.03.1982, s. 5.pl_PL
dc.references(IH), Malá zamyšleni: Na čí objednávku?, „Rudé právo” 1.08.1981, s. 5.pl_PL
dc.references(IH), Malé zamyšlení: Punc „světovosti”, „Rudé právo” 10.06.1981, s. 5.pl_PL
dc.referencesJanoušek Jiří, Andrzej Wajda a jeho filmy, „Mladý svět” 1976, nr 48, s. 14–15.pl_PL
dc.references(kd), Malé zamyšlení: A Dirigent?, „Rudé právo” 26.09.1981, s. 5.pl_PL
dc.referencesKritika západnej kinematografie, „Smena” 29.05.1981, s. 2.pl_PL
dc.referencesLewis Cliff, Britch Carroll, Light Out of Poland: Wajda’s Man of Marble and Man of Iron, „Film & History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies” 1982, t. 12, nr 4, s. 82–89.pl_PL
dc.referencesNovotná D. [Drahomíra], První součastnost Andrzeje Wajdy, „Film a doba” 1962, nr 7, s. 382.pl_PL
dc.referencesPavelka Zdenko (wywiad), Andrzej Wajda, Proč revoluce spěchá, „Salon: literární příloha Práva” 21.07.2005, „Právo”, 15, nr 169, s. 1, 3.pl_PL
dc.references(pk), Malé zamyšlení: Nadšený skeptik, „Rudé právo” 16.04.1984, s. 5.pl_PL
dc.referencesPolské filmy v Chebu, „Zpravodaj ČS filmu” 1990, r. 16, s. 36.pl_PL
dc.referencesSinger Daniel, The Revolution Seen Through a Glass Darkly, „Nation” 12.03.1983, t. 236, nr 10, s. 297–299.pl_PL
dc.referencesSkwara Janusz, Żelazna konsekwencja prezesa, „Argumenty” 1981, nr 36, s. 16.pl_PL
dc.referencesStanley Kauffmann On Films, Danton’s Life, „New Republic” 17.10.1983, t. 189, nr 16, s. 24–26.pl_PL
dc.referencesSulovská Lucie, Wajda pokoril každé dobové tabu, „Týždeň” 2016, nr 42, https://www. tyzden.sk/casopis/35024/wajda-pokoril-kazde-dobove-tabu/ (dostęp: 10.05.2017).pl_PL
dc.references(vbr), Wajdova polská komedie, „Práca” 6.05.1970, s. 6.pl_PL
dc.referencesWajdův pokus o diskreditaci revoluce, „Tvorba” 1983, nr 10 i 11.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-068-6.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe