| dc.contributor.author | Wojnicka, Joanna | |
| dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
| dc.contributor.editor | Góralik, Mikołaj | |
| dc.date.accessioned | 2022-02-24T12:10:29Z | |
| dc.date.available | 2022-02-24T12:10:29Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.citation | Wojnicka J., Bóg i diabeł w Nowej Hucie. Bracia Karamazow Petra Zelenki, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.07 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-068-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40756 | |
| dc.description.abstract | Artykuł jest poświęcony filmowi Petra Zelenki Bracia Karamazow, który miał powstać
w otoczeniu kombinatu w Nowej Hucie (naprawdę krakowską hutę gra tu czeski Hrádek),
gdzie przebywa grupa czeskich aktorów wystawiających spektakl na podstawie powieści
Dostojewskiego. Zelenka wykorzystał autentyczny spektakl przygotowany przez Lukáša
Hlavicę dla praskiego Teatru Dejvickiego (premiera w 2000 roku). Koncepcja Zelenki opiera
się więc na znanej konwencji „teatru w filmie”, w której elementy sceniczne przeplatają się z realnym życiem, a wydarzenia autentyczne dopełniają fragmenty teatralnej inscenizacji. Zelenka wykorzystuje spektakl Braci Karamazow, który w ujęciu jego twórców skoncentrowany jest na motywie ojcobójstwa, a także na samej postaci Fiodora Karamazowa, wprowadzając go w przestrzeń pokomunistycznego skansenu. To zderzenie wielkiej przypowieści o grzechu ze zdesakralizowanym – w założeniu – symbolem komunistycznej dominacji tworzy główny element wizji filmowej dopełnionej losami aktorów i widzów tego inscenizacyjnego eksperymentu. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe; | |
| dc.relation.ispartofseries | Filmo!znawcy; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Petr Zelenka | pl_PL |
| dc.subject | Bracia Karamazow | pl_PL |
| dc.subject | film czeski | pl_PL |
| dc.title | Bóg i diabeł w Nowej Hucie. Bracia Karamazow Petra Zelenki | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 109-124 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-069-3 | |
| dc.references | Bachtin Michaił, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. Natalia Modzelewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970. | pl_PL |
| dc.references | Bierdiajew Mikołaj, Światopogląd Dostojewskiego, przeł. Henryk Paprocki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2004. | pl_PL |
| dc.references | Dostojewski Fiodor, Biesy, przeł. Zbigniew Podgórzec, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2004. | pl_PL |
| dc.references | Dostojewski Fiodor, Bracia Karamazow, t. 1–2, przeł. Aleksander Wat, Wydawnictwo Puls, Londyn–Warszawa 1993. | pl_PL |
| dc.references | Evdokimov Paul, Gogol i Dostojewski, czyli zstąpienie do otchłani, przeł. Adriana Kunka, Wydawnictwo Homini, Bydgoszcz 2002. | pl_PL |
| dc.references | Mikiciuk Elżbieta, Teatr Paschalny Fiodora Dostojewskiego. O wątkach misteryjnych „Braci Karamazow” i ich wizjach scenicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009. | pl_PL |
| dc.references | Pomorski Adam, Straszna zbrodnia w Spędobydlińsku, [w:] tenże, Z dziejów ideowych literatury rosyjskiej, Wydawnictwo Open, Warszawa 2004, s. 34–49. | pl_PL |
| dc.references | Stempowski Jerzy, Polacy w powieściach Dostojewskiego, [w:] tenże, Chimera jako zwierzę pociągowe: 1926–1941, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2001, s. 71–91. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-068-6.07 | |