| dc.contributor.author | Jiřiště, Jakub | |
| dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
| dc.contributor.editor | Góralik, Mikołaj | |
| dc.date.accessioned | 2022-02-24T12:06:25Z | |
| dc.date.available | 2022-02-24T12:06:25Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.identifier.citation | Jiřiště J., Rozwój współpracy koprodukcyjnej między telewizją czechosłowacką i polską w cieniu socjalistycznego internacjonalizmu w latach 1953–1989, [w:] E. Ciszewska, M. Góralik (red.), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, WUŁ–PWSFTviT, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-068-6.04 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-068-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40755 | |
| dc.description.abstract | Artykuł jest poświęcony rozwojowi współpracy i projektów koprodukcyjnych między Telewizją Czechosłowacką a Telewizją Polską w szerszym kontekście kontaktów twórczych między socjalistycznymi instytucjami telewizyjnymi. Autor wskazuje ograniczenia współpracy koprodukcyjnej w ramach państw bloku socjalistycznego, zwłaszcza w porównaniu z wyraźniejszym i ciągłym rozwojem koprodukcji z krajami zachodnimi. Przeszkodą było przede wszystkim oparcie współpracy na zasadzie wzajemności i idei socjalistycznego internacjonalizmu, przez co tłumione były interesy komercyjne. Pomimo naprzemiennych okresów umacniania i słabnięcia tych stosunków, współpraca Telewizji Czechosłowackiej z TVP stanowiła na tle kontaktów z innymi państwami wyjątek prowadzący do powstania pełnowartościowych projektów koprodukcyjnych: seriali Łuk tęczy i Długi biały ślad. W przypadku drugiego z seriali realizacja wspólnego przedsięwzięcia była w związku z wieloma przeszkodami bardzo problematyczna i tło jego powstania w sposób obrazowy świadczy o nienaturalnych warunkach socjalistycznej koprodukcji telewizyjnej. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | film czeski | pl_PL |
| dc.subject | filmowa koprodukcja | pl_PL |
| dc.subject | film polski | pl_PL |
| dc.title | Rozwój współpracy koprodukcyjnej między telewizją czechosłowacką i polską w cieniu socjalistycznego internacjonalizmu w latach 1953–1989 | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 53-70 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Karola w Pradze | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-069-3 | |
| dc.references | Archiwum Akt Telewizji Czeskiej. | pl_PL |
| dc.references | Ostrowska Dorota, Radkiewicz Małgorzata, Costume dramas: cine-televisual alliances in the socialist and post-socialist Poland, [w:] European Cinemas in the Television Age, red. Dorota Ostrowska, Graham Roberts, Edinburgh University Press, Edinburgh 2007. | pl_PL |
| dc.references | Lederer Jiří, Rubryka telewizyjna, „Filmové a televizní noviny 2” 24.01.1968, nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Nehodová Alena, Duhový Luk, „Československá televize” 1973, nr 17. | pl_PL |
| dc.references | Urbańska Gabriela, Historia polskiego filmu telewizyjnego, https://www.sfp.org.pl/2016/baza_wiedzy,307,1487,0,1,Historia-polskiego-filmu-telewizyjnego.html (dostęp: 1.09.2017). | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-068-6.04 | |