Show simple item record

dc.contributor.authorWawrzyn, Krzysztof
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.contributor.editorZnajmiecka-Sikora, Marta
dc.date.accessioned2022-02-03T17:18:20Z
dc.date.available2022-02-03T17:18:20Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationWawrzyn K., The Influence of Impaired Functioning of Brain Structures on the Ability to Read Emotions and Showing Empathy by People with Autism, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 257-273, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-795-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40572
dc.descriptionMental states are difficult to understand for people with autism, of course, they need close emotional relationships and refer such contacts, and feel compassion, but sometimes they appear only incidentally, in a unique, social hardship for reading, understanding and acceptance. In the following text, in simple and short way are traced some of the selected concepts of psychological and neurobiological, trying to find some answers to the questions posed at the same time trying to understand the behavior of my patients.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautismpl_PL
dc.subjectbrain damagespl_PL
dc.subjectmental statepl_PL
dc.subjectempathypl_PL
dc.subjectacceptancepl_PL
dc.subjecttheory of mindpl_PL
dc.titleThe Influence of Impaired Functioning of Brain Structures on the Ability to Read Emotions and Showing Empathy by People with Autismpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number257-273pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lower Silesiapl_PL
dc.referencesBlakemore S. J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBobkowicz-Lewartowska L. (2005). Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesBowlby J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBragdon A. D. (2003). Gamon D.: Kiedy mózg pracuje inaczej? Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesDelacato C. H. (1995). Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis.pl_PL
dc.referencesFrith U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesGrandin T., Scapiano M. M. (1995). Byłam dzieckiem autystycznym. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHerzyk A. (2003). Mózg emocje uczucia. Analiza neuropsychologiczna. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesHerzyk A., Krukow P. (2008). Analiza neuropsychologiczna zaburzeń emocji i osobowości pacjentów z dysfunkcjami mózgu, [In:] Domańska, Ł., Borkowska, A. R. [Ed.]. Podstawy neuropsychologii klinicznej, p. 319-345. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesHolmes J. (2007). John Bowlby. Teoria przywiązania. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesJaklewicz H (1993). Autyzm wczesnodziecięcy - diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk: GTP.pl_PL
dc.referencesKruk-Lasocka J. (1999). Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.pl_PL
dc.referencesPiaget J. (2006). Jak sobie dziecko wyobraża świat? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPisula E. (2000). Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPisula E. (1999). Dzieci autystyczne [In:] Obuchowska I. [Ed.]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, p. 294-315. Warszawa: WSIP.pl_PL
dc.referencesPużyński S., Wiórka J. (1997). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius.pl_PL
dc.referencesPużyński S., Wiórka J. (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 badawcze kryteria diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Kraków-Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadochoński M. (1997). Zaburzenia osobowości w świetle amerykańskiej klasyfikacji DSM-IV [In:] Kostkiewicz J. [Ed.]: Szkice o kształtowaniu osobowości, p. 111-122. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesRamachandran V. S., Oberman L. M. (2006). Świat w rozbitym lustrze. Świat nauki, 12 (184), p. 47-53.pl_PL
dc.referencesRand B.: How To Understand People Who Are Different by Brad Rand http://www.autism-pdd.net/brad.htm [30 październik 2010].pl_PL
dc.referencesRizzolatti G., Fogassi L., Gallese V.(2006). Zwierciadła umysłu, Świat nauki, 12 (184), s. 38-45.pl_PL
dc.referencesShreeve J. (2005). Umysł to efekt pracy mózgu. National Geographic, 3 (66), p. 2-31.pl_PL
dc.referencesSmyczek A., Szwiec J. (2000). Poszukiwanie sposobów porozumiewania się [In:] Orkisz M., Piszczek M. i wsp. [Ed.]. Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, p.55-64. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.pl_PL
dc.referencesSteuden M. (2008). Struktura i funkcje układu nerwowego [In:] Domańska Ł., Borkowska A. R. [Ed.]. Podstawy neuropsychologii klinicznej, p. 41-91. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesWawrzyn K. (2007). Specyfika funkcjonowania osoby dotkniętej autyzmem – rola rodziny w procesie wychowawczym i terapeutycznym. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt.: Autyzm – wyzwania dla rodziny i społeczeństwa. Instytut Pedagogiki Specjalnej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWawrzyn K. (2008). Zaburzenia postrzegania i przetwarzania informacji przez osobę autystyczną. Referat wygłoszony na Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt.: Rain Man jest wśród nas. Współczesne formy pomocy osobom z autyzmem w ujęciu systemowym. Kraków: Akademia Pedagogiczna w Krakowie.pl_PL
dc.referencesWawrzyn K. (2009). Rozumienie komunikatów wysyłanych przez dziecko z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warsztat prowadzony w ramach VI Zjazdu Rodzin Osób z Rzadkimi Zespołami Chromosomowymi. Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi GEN w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesWawrzyn K. (2010). Możliwości w komunikacji werbalnej i pozawerbalnej dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną [In:] Wyczesany J. [Ed.]: Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi, p. 175-192. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu.pl_PL
dc.referencesWinczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych, a teoria umysłu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesZięba P. Tajemnica autyzmu. Strona Internetowa http//bioinfo.mol.uj.edu.pl/articles/Zieba [12 czerwiec 2011].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-795-3.17
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe