dc.contributor.author | Wawrzyn, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.contributor.editor | Znajmiecka-Sikora, Marta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T17:18:20Z | |
dc.date.available | 2022-02-03T17:18:20Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Wawrzyn K., The Influence of Impaired Functioning of Brain Structures on the Ability to Read Emotions and Showing Empathy by People with Autism, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 257-273, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.17 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-795-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40572 | |
dc.description | Mental states are difficult to understand for people with autism, of course, they need close emotional relationships and refer such contacts, and feel compassion, but sometimes they appear only incidentally, in a unique, social hardship for reading, understanding and acceptance. In the following text, in simple and short way are traced some of the selected concepts of psychological and neurobiological, trying to find some answers to the questions posed at the same time trying to understand the behavior of my patients. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | autism | pl_PL |
dc.subject | brain damages | pl_PL |
dc.subject | mental state | pl_PL |
dc.subject | empathy | pl_PL |
dc.subject | acceptance | pl_PL |
dc.subject | theory of mind | pl_PL |
dc.title | The Influence of Impaired Functioning of Brain Structures on the Ability to Read Emotions and Showing Empathy by People with Autism | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 257-273 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lower Silesia | pl_PL |
dc.references | Blakemore S. J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Bobkowicz-Lewartowska L. (2005). Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Bowlby J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bragdon A. D. (2003). Gamon D.: Kiedy mózg pracuje inaczej? Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Delacato C. H. (1995). Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis. | pl_PL |
dc.references | Frith U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Grandin T., Scapiano M. M. (1995). Byłam dzieckiem autystycznym. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Herzyk A. (2003). Mózg emocje uczucia. Analiza neuropsychologiczna. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Herzyk A., Krukow P. (2008). Analiza neuropsychologiczna zaburzeń emocji i osobowości pacjentów z dysfunkcjami mózgu, [In:] Domańska, Ł., Borkowska, A. R. [Ed.]. Podstawy neuropsychologii klinicznej, p. 319-345. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Holmes J. (2007). John Bowlby. Teoria przywiązania. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Jaklewicz H (1993). Autyzm wczesnodziecięcy - diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk: GTP. | pl_PL |
dc.references | Kruk-Lasocka J. (1999). Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji. | pl_PL |
dc.references | Piaget J. (2006). Jak sobie dziecko wyobraża świat? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Pisula E. (2000). Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Pisula E. (1999). Dzieci autystyczne [In:] Obuchowska I. [Ed.]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, p. 294-315. Warszawa: WSIP. | pl_PL |
dc.references | Pużyński S., Wiórka J. (1997). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius. | pl_PL |
dc.references | Pużyński S., Wiórka J. (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 badawcze kryteria diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Kraków-Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Radochoński M. (1997). Zaburzenia osobowości w świetle amerykańskiej klasyfikacji DSM-IV [In:] Kostkiewicz J. [Ed.]: Szkice o kształtowaniu osobowości, p. 111-122. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | Ramachandran V. S., Oberman L. M. (2006). Świat w rozbitym lustrze. Świat nauki, 12 (184), p. 47-53. | pl_PL |
dc.references | Rand B.: How To Understand People Who Are Different by Brad Rand http://www.autism-pdd.net/brad.htm [30 październik 2010]. | pl_PL |
dc.references | Rizzolatti G., Fogassi L., Gallese V.(2006). Zwierciadła umysłu, Świat nauki, 12 (184), s. 38-45. | pl_PL |
dc.references | Shreeve J. (2005). Umysł to efekt pracy mózgu. National Geographic, 3 (66), p. 2-31. | pl_PL |
dc.references | Smyczek A., Szwiec J. (2000). Poszukiwanie sposobów porozumiewania się [In:] Orkisz M., Piszczek M. i wsp. [Ed.]. Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, p.55-64. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. | pl_PL |
dc.references | Steuden M. (2008). Struktura i funkcje układu nerwowego [In:] Domańska Ł., Borkowska A. R. [Ed.]. Podstawy neuropsychologii klinicznej, p. 41-91. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Wawrzyn K. (2007). Specyfika funkcjonowania osoby dotkniętej autyzmem – rola rodziny w procesie wychowawczym i terapeutycznym. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt.: Autyzm – wyzwania dla rodziny i społeczeństwa. Instytut Pedagogiki Specjalnej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Wawrzyn K. (2008). Zaburzenia postrzegania i przetwarzania informacji przez osobę autystyczną. Referat wygłoszony na Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt.: Rain Man jest wśród nas. Współczesne formy pomocy osobom z autyzmem w ujęciu systemowym. Kraków: Akademia Pedagogiczna w Krakowie. | pl_PL |
dc.references | Wawrzyn K. (2009). Rozumienie komunikatów wysyłanych przez dziecko z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warsztat prowadzony w ramach VI Zjazdu Rodzin Osób z Rzadkimi Zespołami Chromosomowymi. Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi GEN w Poznaniu, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Wawrzyn K. (2010). Możliwości w komunikacji werbalnej i pozawerbalnej dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną [In:] Wyczesany J. [Ed.]: Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi, p. 175-192. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu. | pl_PL |
dc.references | Winczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych, a teoria umysłu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Zięba P. Tajemnica autyzmu. Strona Internetowa http//bioinfo.mol.uj.edu.pl/articles/Zieba [12 czerwiec 2011]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-795-3.17 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |