dc.contributor.author | Adamski, Tomasz | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.date.accessioned | 2022-01-19T12:57:44Z | |
dc.date.available | 2022-01-19T12:57:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Adamski T., Motyw Kobiety-Góry we współczesnych islandzkich filmach i serialach, [w:] Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, Red. M. Bartosiak, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-762.0.13 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40467 | |
dc.description.abstract | The author begins his article with a description of the Icelandic landscape, with particular emphasis on volcanoes. This is the starting point for an outline of the mother (femininity) figure in Icelandic culture, which has been used to emphasize Iceland's independence and statehood. This figure was called the Mountain Woman and became an allegorical personification of the motherland for Icelanders. Over the years, she gained a bodily dimension (Fjallkonan) and her image was very often used in Icelandic art and poetry. References to this symbol also appeared in an Icelandic film or tv series, if only because nature was encoded as clearly feminine. The ideal woman is often depicted in Icelandic cultural texts as a person untainted by the evil of civilization and living in harmony with nature. The frequent identification of this mythical character with Iceland itself can be seen in contemporary Icelandic films and series such as: The Cliff, Rams. An Icelandic tale or 101 Reykjavik. The Mountain Woman can also be read as a prototype for the figure of strong women present in many contemporary Icelandic productions, to mention only: Valhalla Murders or The Woman at War. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Strategie komunikacyjne i procesy twórcze; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Iceland | pl_PL |
dc.subject | volcano | pl_PL |
dc.subject | mountain woman | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.title | Motyw Kobiety-Góry we współczesnych islandzkich filmach i serialach | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 162-171 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Studiów Kulturowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-762-0 | |
dc.references | Björnsdóttir I.D. (1996), The Mountain Woman and the Presidency, [w:] G. Pallson, E.P. Durrenberger (red.), Images of Contemporary Iceland: Everyday Lives and Global Contexts, Iowa: University of Iowa Press, s. 106–125. | pl_PL |
dc.references | Booth M. (2015), Skandynawski raj. O ludziach prawie idealnych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Datta T. (2020), ‘The Valhalla Murders’ Ending, Explained, https://www.thecinemaholic.com/the-valhalla-murders-ending-explained/ (dostęp: 30.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Gabryś M. (2010), Islandzkie zabawki. Zapiski z wyspy wulkanów, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Pascal. | pl_PL |
dc.references | Gunnarsdóttir N., Wulkany na Islandii. Wszystko, co musisz o nich wiedzieć, https://guidetoiceland.is/pl/islandzka-natura/wulkany-na-islandii (dostęp: 29.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Hansen T.K., Waade A.M. (2017), Trapped and Original Noir from Iceland and Norway, [w:] T.K. Hansen, A.M. Waade, Locating Nordic Noir. From Beck to The Bridge, Copenhagen: Palgrave Macmillan, s. 236–241. | pl_PL |
dc.references | Kääpä P. (2014), Ecology and Contemporary Nordic Cinemas. From Nation-building to Ecocosmopolitanism, London–Oxford–New York–New Delhi–Sydney: Bloomsbury. | pl_PL |
dc.references | Klimko-Dobrzaniecki H. (2016), Zostawić Islandię, Warszawa: Oficyna literacka Noir sur Blanc. | pl_PL |
dc.references | Konefał S. (2012), Female Protagonists in Contemporary Islandic Cinema, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 11(2), s. 133–146. | pl_PL |
dc.references | Konefał S. (2016), Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność, Gdańsk: Wydawnictwo w podwórku. | pl_PL |
dc.references | Laxness H.K. (1963), Salka Valka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Morawiec J., Neubauer Ł. (2015), Sagi islandzkie. Zarys dziejów literatury staronordyckiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Morawiec J., Neubauer Ł. (red.) (2010), Islandia. Przewodnik nieturystyczny, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Norðfjörð B.A. (2010), Adapting a Literary Nation to Film: National Identity, Neoromanticism and the Anxiety of Influence, „Scandinavian-Canadian Studies/Études Scandinaves au Canada”, vol. 19, s. 12–40. | pl_PL |
dc.references | Sigmundsdóttir A. (2015), Mała księga Islandczyków, Katowice: Innymi Słowy. | pl_PL |
dc.references | Snorri S. (2013), Edda starsza i młodsza, Sandomierz: Wydawnictwo Armoryka. | pl_PL |
dc.references | Sutkowski M. (2010), Ostateczny krach systemu korporacji, [w:] J. Morawiec, Ł. Neubauer (red.), Islandia. Przewodnik nieturystyczny, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 132–145. | pl_PL |
dc.references | Thorgilsson A. (2013), Księga Islandczyków, Sandomierz: Wydawnictwo Armoryka. | pl_PL |
dc.references | Verne J. (2000), Podróż do wnętrza Ziemi, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa. | pl_PL |
dc.references | 101 Reykjavik (2000), reż. B. Kormákur. | pl_PL |
dc.references | Agnes (1995), reż. E. Edwardson. | pl_PL |
dc.references | Barany. Islandzka opowieść (2015), reż. G. Hákonarson. | pl_PL |
dc.references | Beforeigners (2019–). | pl_PL |
dc.references | Forbrydelsen (2007–). | pl_PL |
dc.references | Gra o tron (2011–2019). | pl_PL |
dc.references | Honor Domu (1999), reż. G. Halldórsdóttir. | pl_PL |
dc.references | Interstellar (2014), reż. Ch. Nolan. | pl_PL |
dc.references | Jordskott (2015–2017). | pl_PL |
dc.references | Karppi (2018–). | pl_PL |
dc.references | Kobieta idzie na wojnę (2018), reż. B. Erlingsson. | pl_PL |
dc.references | Prometeusz (2012), reż. R. Scott. | pl_PL |
dc.references | Ragnarok (2020–). | pl_PL |
dc.references | Sekretne życie Waltera Mitty (2013), reż. B. Stiller. | pl_PL |
dc.references | Sokoły (2002), reż. T.F. Fridriksson. | pl_PL |
dc.references | Soley (1982), reż. M. Pavolettoni, R. Óskarsdóttir. | pl_PL |
dc.references | Śmiech mewy (2001), reż. A. Guðmundsson. | pl_PL |
dc.references | Śmierć nadejdzie jutro (2002), reż. Lee Tamahori. | pl_PL |
dc.references | The Cliff (Hamarinn) (2009). | pl_PL |
dc.references | Trapped (2015–). | pl_PL |
dc.references | Valhalla Murders (2019). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-762.0.13 | |