Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBoczkowski, Andrzej
dc.date.accessioned2022-01-14T10:27:54Z
dc.date.available2022-01-14T10:27:54Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationBoczkowski A., Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym. Studium socjologiczne na przykładzie kształcenia podyplomowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, https://doi.org/10.18778/7525-572-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-572-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40447
dc.descriptionZnaczenie problematyki, jaką podejmuje Andrzej Boczkowski, trudne jest do przecenienia. (…) Autor bardzo umiejętnie rekonstruuje (…) wszystkie dylematy, wątpliwości i pęknięcia w ideologii procesu bolońskiego i edukacyjnych aspektach strategii lizbońskiej. Nie brakuje tu analitycznych rozróżnień, wnikliwych spostrzeżeń, błyskotliwych zestawień, które demaskują mało uświadamiane płycizny założeń ideologicznych, będących w równej mierze założeniami komercjalizacji systemu. (…) Nacisk na współgranie z wymogami rynku pracy ukazany został w sposób wieloczynnikowy, pogłębiony i krytyczny, szczególnie w odniesieniu do sytuacji, gdy wymogi rynkowe nie pokrywają się z wymogami ról społecznych i nie mogą być do nich redukowane, w szczególności – utożsamiane z autoteliczną wartością edukacji. (…) Przedstawione (…) analizy ukazują złożone relacje elementów całego systemu edukacyjnego i ewaluacyjnego w procesie monitorowania i podnoszenia jakości kształcenia. Znajdujemy tam pogłębione studium relacji wszystkich elementów systemu i choćby z tego względu publikacja tego typu jest współcześnie, w warunkach kolejnych reform systemu szkolnictwa wyższego, niezwykle potrzebna. Z recenzji prof. dr. hab. Leszka Korporowiczapl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkształceniepl_PL
dc.subjectstudia podyplomowepl_PL
dc.subjectszkolnictwo wyższepl_PL
dc.subjectużyteczność kompetencjipl_PL
dc.subjectwskaźniki walidacyjnepl_PL
dc.titleJakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym. Studium socjologiczne na przykładzie kształcenia podyplomowegopl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number432pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAndrzej Boczkowski ukończył studia socjologiczne na Wydziale Ekonomiczno- Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w 1971 r. Praca magisterska „Pytania pośrednie i projekcyjne w wywiadzie kwestionariuszowym” przygotowana pod kierunkiem prof. J. Lutyńskiego została w następnym roku opublikowana. Od 1971 do 1983 r. A. Boczkowski był zatrudniony jako asystent i starszy asystent w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, w kierowanej przez prof. Z. Gostkowskiego Pracowni Metod i Technik Badań Socjologicznych (późniejszym Zakładzie Metodologii Badań Socjologicznych). W tym okresie zainteresowania naukowe A. Boczkowskiego skupiały się na teoretycznych i praktycznych problemach stosowania metod i technik badawczych w socjologii (w ramach problemu węzłowego 11.2.2. „Przewidywane zmiany we wzorach konsumpcji, potrzebach kulturalnych i systemie wartości społeczeństwa polskiego”. W czerwcu 1983 r. obronił w IFiS PAN rozprawę doktorską „Teoretyczne i metodologiczne problemy badania zainteresowań społecznych” (promotor – Z. Gostkowski). Obszerne jej fragmenty opublikowane zostały później w „Studiach Socjologicznych” oraz w „Kulturze i Społeczeństwie”. Od kwietnia 1984 r. do lutego 2009 r. A. Boczkowski był zatrudniony na stanowisku adiunkta w łódzkim Instytucie Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, początkowo w Pracowni Organizacji i Zarządzania, następnie jako kierownik w Pracowni Kształcenia Podyplomowego, a później Pracowni Analiz Jakości Kształcenia, a w latach 2006–2009 jako kierownik Pracowni Społecznych Problemów Zdrowia. W 1993 r. i 1995 kierował m. in. dwoma projektami badawczymi obejmującymi swym zasięgiem kadrę kierowniczą stacji sanitarno- -epidemiologicznych w Polsce. Wyniki tych badań i wypływające z nich wnioski opisał w dwóch książkach: „Sytuacja zawodowa, aspiracje i potrzeby edukacyjne personelu Państwowej Inspekcji Sanitarnej” (1994) i Status społeczno- zawodowy i świadomość profesjonalna kadry kierowniczej Państwowej Inspekcji Sanitarnej (1998). Współautorem obu pozycji był J. Indulski. W latach 1998–2001 w ramach Strategicznego Programu Rządowego SPR-1 „Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy” A. Boczkowski kierował projektem badawczym dotyczącym jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy i higieny pracy. Powstały dwa niepublikowane raporty, kilka artykułów w czasopismach naukowych oraz dwie książki: „Samoocena kompetencji profesjonalnych jako metoda oceny skuteczności kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy (2000) i Ocena jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Podstawy teoretyczne i praktyka ewaluacyjna” (2001). Od 1995 r. A. Boczkowski jest zatrudniony w Katedrze Socjologii Edukacji UŁ. W 1996 r. opublikował (przy współautorstwie z A. Buchner-Jeziorską) nagrodzoną przez Dziekana Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ książkę pt. „Procedury i negocjacje. Ocena jakości kształcenia na Uniwersytecie Łódzkim” (1996), podsumowującą rezultaty projektu badawczego TEMPUS CME nr 01102-95. W latach 2007–2008 uczestniczył w realizacji międzynarodowego projektu badawczego „New Social Risks in the European Knowledge Society and Higher Education (NESOR)”. Aktualnie (lata 2010–2012) bierze udział w realizacji dwóch projektów międzynarodowych: “Entrepreneurship and SME Policies across Europe” (projekt realizowany w ramach międzynarodowej sieci IPREG 2 – Innovative Policy Research for Economic Growth, 2nd phase) oraz “An EU Postgraduate Training and Working Programme to Achieve ‘Total Mobility’ of Postgraduate Students across the EU (EU-GRAD)”, projekt realizowany w ramach Lifelong Learning Programme (sub-programme ERASMUS, Co-operation between Universities and Enterprises). Główne zainteresowania naukowe, a co za tym idzie – także dydaktyczne A. Boczkowskiego to socjologia edukacji (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki jakości kształcenia), socjologia zdrowia i zdrowia publicznego oraz metodologia badań społecznych. Jest autorem bądź współautorem ponad 100 prac naukowych (kilkunastu w języku angielskim), w tym ośmiu książek, dwóch podręczników oraz licznych referatów i plakatów prezentowanych na konferencjach naukowych (ponad 80 doniesień na konferencjach w kraju, ok. 30 na konferencjach zagranicznych). Jest również autorem kilkudziesięciu niepublikowanych raportów z realizacji projektów badawczych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (od 2001 r. – w zarządzie Sekcji Socjotechniki), Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego oraz European Society of Health and Medical Sociology.pl_PL
dc.referencesThe 7th Ottawa Conference on Medical Education and Assessment. Maastricht, June 1996, The University of Limburg [materiały seminaryjne].pl_PL
dc.referencesThe American Heritage Dictionary of the English Language (1980), ed. W. Morris; Houghton Mifflin Comp., Boston.pl_PL
dc.referencesAron R. (1964), La lutte de classes: Nouvelles leçons sur les societés industrielles, Gallimard, Paris.pl_PL
dc.referencesBaird J. R. (1989), Quality: What Should Make Higher Education „Higher”?, „Higher Education Research and Development”, 7(2): 141–152.pl_PL
dc.referencesBallantine J. H. (2001), The Sociology of Education. A Systematic Analysis, Prentice-Hall, Inc. Upper Saddle River, New Jersey.pl_PL
dc.referencesBarnett R. (1992), Improving Higher Education. Total Quality Care, The Society for Research into Higher Education & Open University Press.pl_PL
dc.referencesBarnett R. (1994b), Limits of Competence. Knowledge, Education and Society, The Society for Research into Higher Education & Open University Press.pl_PL
dc.referencesBarnett R. (1994a), The Idea of Quality. Voicing the Educational, [w:] Developing Quality Systems in Education, (ed.) G. D. Doherty, Routledge, London, pp. 38–45.pl_PL
dc.referencesBarr R. B., Tagg J. (1995), From Teaching to Learning – A New Paradigm for Undergraduate Education, „Change Magazine”, 27(6): 13–25.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (1960), Kariera. Cztery szkice socjologiczne, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (1998), Ideologia, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 1, Oficyna Naukowa, Warszawa: 297–301.pl_PL
dc.referencesBen-David J. (1958), The Professional Role of the Physician in Bureaucratised Medicine: A Study in Role Conflict, „Human Relations”, 11(3): 255–274.pl_PL
dc.referencesBenjamin J. M. (1976), Lester F. Ward and Public Education, „Journal of Though”, 11(3): 252–256.pl_PL
dc.referencesBernstein B. (1975), Classes, Codes and Control, Routledge and Kegan Paul, London.pl_PL
dc.referencesBernstein B. (1990), Odtwarzanie kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBiałecki I. (2006), Pojęcie kompetencji a polityka wobec edukacji i rynku pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2/28: 97–107.pl_PL
dc.referencesBiałecki I. (2009), Nierówności edukacyjne, badania, polityka, [w:] Wartości, polityka, społeczeństwo, red. M. Zahorska i E. Nasalska,. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa: 293–307.pl_PL
dc.referencesBlackledge D., Hunt B. (1985), Sociological Interpretations of Education, Croom Helm, London–Sydney–Dover (N.H.) 1985.pl_PL
dc.referencesBloom B. S. et al. (ed.) (1956), Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals, David McKay, New York.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2000a), Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w dziedzinie medycyny pracy w wybranych krajach Europy Zachodniej i w USA, cz. I, Europa Zachodnia, „Medycyna Pracy”, 51(5): 517–539.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2000b), Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w dziedzinie medycyny pracy w wybranych krajach Europy Zachodniej i w USA, cz. II, USA, „Medycyna Pracy”, 51(6): 653–666.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2001), The Competences Postulated as Requirements for Occupational Medicine Training in Europe as viewed by Polish Specialists, „International Journal of Occupational Medicine as Environmental Health”, 14(1): 63–69.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2001a), Ocena jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Podstawy teoretyczne i praktyka ewaluacyjna, Oficyna Wydawnicza IMP, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2001b), Samoocena kompetencji profesjonalnych jako metoda oceny skuteczności kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Poradnik metodyczny, Oficyna Wydawnicza IMP, Łódź.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2001c), Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w dziedzinie higieny pracy w Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie, „Medycyna Pracy”, 52(2): 145–152.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2003), Studia podyplomowe w zakresie zdrowia publicznego: problemy oceny skuteczności, „Medycyna Pracy”, 54(3): 251–262.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2004), Od medycyny pracy do opieki zdrowotnej nad pracującymi, „Pedagogika Pracy”, 44: 97–110.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2009), Skuteczność i użyteczność kształcenia jako kategorie socjologiczne, „Przegląd Socjologiczny”, 58(3): 93–117.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A. (2010), Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej, [w:] Proces boloński – ideologia i praktyka edukacyjna, red. A. Buchner-Jeziorska, A. Dziedziczak-Foltyn, Wydawnictwo UŁ, Łódź: 22–61.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A., Kopias J. (1999), Kształcenie lekarzy sprawujących opiekę zdrowotną nad pracującymi w krajach Unii Europejskiej: problemy i propozycje rozstrzygnięć, „Medycyna Pracy”, 50(6): 593–600.pl_PL
dc.referencesBoczkowski A., Zawadzka J. (2008), Możliwości kariery zawodowej w opiniach lekarzy specjalistów w dziedzinie medycyny pracy, „Medycyna Pracy”, 59(4): 315–324.pl_PL
dc.referencesBonal X. (2002), Plus ça change... the World Bank Global Education Policy and Post-Washington Consensus, „International Studies in Sociology of Education”, 1: 3–22.pl_PL
dc.referencesBoudon R. (1999), Local vs General Ideologies: A Normal Ingredient of Modern Political Life, „Journal of Political Ideologies”, 4(2): 141–161.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Passeron J.-C. (2006), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrauer J.-P., Kühme E.U. (1999), Poradnik wdrażania systemu zarządzania jakością wg ISO 9000, Oficyna Wydawnicza Spectrum, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A., Brzeziński J., Eliasz A. (2004), Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, Academica, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuchner-Jeziorska A. (2005), Szkolnictwo wyższe jako czynnik modernizacji społecznej. Przykład Polski okresu transformacji, [w:] Edukacja w cywilizacji XXI wieku, red. A. Buchner-Jeziorska, M. Sroczyńska, Wyd. Wyższej Szkoły Umiejętności, Kielce: 49–57.pl_PL
dc.referencesBuchner-Jeziorska A., Boczkowski A. (1996), Procedury i negocjacje. Jakość kształcenia w szkole wyższej, Instytut Socjologii UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesBuchner-Jeziorska A., Boczkowski A. (2003), Ocena skuteczności kształcenia podyplomowego – problemy i rezultaty badań ewaluacyjnych, [w:] Zastosowanie systemu ciągłego doskonalenia jakości w procesie nauczania, red. J. Suchecka, C. Domański, Łódź: 5–18.pl_PL
dc.referencesByczkowska Z., Dawydzik L. [red.] (1999), Medycyna pracy w praktyce lekarskiej, Instytut Medycyny Pracy, Łódź.pl_PL
dc.referencesCambridge Advanced Learner’s Dictionary (2003), Cambridge University Press, Cambridge, UK.pl_PL
dc.referencesChernay G. (1990), Accreditation and the Role of the Council on Post-secondary Accreditation (COPA), Washington D.C.pl_PL
dc.referencesClark B. (1983), The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective, University of California Press.pl_PL
dc.referencesCollins R. (1971), Functional and Conflict Theories of Educational Stratification, „American Sociological Review”, 36: 1002–1018.pl_PL
dc.referencesColeman J. S. et al. (1966), Equality of Educational Opportunity, Government Printing Office, Washington D.C.pl_PL
dc.referencesCrosier D., Purser L., Smidt H. (2006), Trends V: Universities Shaping the European Higher Education Area. An EUA Report, European University Association.pl_PL
dc.referencesCzerniawska M., Dolata E. (2005), Rola zawodowa a system wartości (na przykładzie pielęgniarek, nauczycielek i zakonnic), „Ann. Univ. Mariae Curie-Skłodowska [Med.]”, 60(68, Supl. 16): 307–311.pl_PL
dc.referencesCzapów C., Podgórecki A. (1972), Socjotechnika – podstawowe pojęcia i problemy, [w:] Socjotechnika. Style działania, red. A. Podgórecki, Książka i Wiedza, Warszawa: 9–35.pl_PL
dc.referencesDavis K., Moore W. E. (1975), O niektórych zasadach uwarstwienia, [w:] Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, PWN, Warszawa 1975: 464–476.pl_PL
dc.referencesDąmbska I. (1975), O konwencjach i konwencjonalizmie, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDendura K. (2002), Metodyka wdrożenia systemu zarządzania jakością w kształceniu akademickim, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia.pl_PL
dc.referencesDubois M. (2001), Sociology of Ideology, [w:] International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, eds. N. J. Smelser, P. B. Baltes, Elsevier Ltd.: 7177–7182.pl_PL
dc.referencesEagleton T. (1991), Ideology: An Introduction, Verso, London.pl_PL
dc.referencesEllis R. (1993), A British Standard for University Teaching, [w:] Quality Assurance for University Teaching, ed. R. Ellis, The Society for Research into Higher Education & Open University Press: 16–36.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2001), Making a European Area of Lifelong Learning Reality, Brussels. COM(2001) 678 final report.pl_PL
dc.referencesEvans C. (1993), The Reflective Practitioner, the Institution and Help from Outside, [w:] The Audit and Assessment of Teaching Quality, Standing Conference on Educational Development, ed. P. T. Knight, Birmingham: 53–65.pl_PL
dc.referencesEwaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej (2004), red. A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz, Academica, Wydawnictwo SWPS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEwaluacja w edukacji (1997), red. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFielden J., Pearson P. K. (1978), The Cost of Learning with Computers. The Report of the Financial Evaluation of the National Development Programme in Computer Assisted Learning, Council for Educational Technology, London.pl_PL
dc.referencesFirkowska-Mankiewicz A. (1999), Zdolnym być... Kariery i sukces życiowy warszawskich trzydziestolatków, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFrazer M. J. (1992), Quality Assurance in Higher Education, [w:] Quality Assurance in Higher Education, ed. A. Craft, The Falmer Press, London–Washington D.C. 9–25.pl_PL
dc.referencesFrazer M. J. (1995), Issues of Quality, „Higher Education in Europe”, 30(1–2): 13–17.pl_PL
dc.referencesFriedman T. L. (2006), Świat jest płaski. Krótka historia XXI wieku, Rebis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGeertz C. J. (1964), Ideology as a Cultural System, [w:] Ideology and Discontent, ed. D. E. Apter, Free Press, New York: 47–76.pl_PL
dc.referencesGoodman N. (1997), Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka Wydawnictwo s. c., Poznań.pl_PL
dc.referencesGorard S., Selwyn N. (2005), Towards a Le@rning Society? The Impact of Technology on Patterns of Participation in Lifelong Learning, „British Journal of Sociology of Education”, 26(1): 71–89.pl_PL
dc.referencesGuen R. L., Pearson S. D., Brennan T. A. (2004), Physician-citizens – Public Roles and Professional Obligations, „Journal of the American Medical Association”, 291(1): 91–98.pl_PL
dc.referencesGuidance on the Staffing of Environmental Health Services in the European Region (1996), WHO Regional Office for Europe.pl_PL
dc.referencesHargreaves D. (1975), Interpersonal Relations and Education, Routledge and Kegan Paul, London.pl_PL
dc.referencesHarvey L., Green D. (1993), Defining Quality, „Assessment and Evaluation in Higher Education”, 18(l): 9–34.pl_PL
dc.referencesHolmes B. (1994), Herbert Spencer (1820–1903), PROSPECTS (The Quarterly Review of Comparative Education)”, 24(3/4): 533–554.pl_PL
dc.referencesHornowska E. (2004), O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji, [w:] Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz, Academica, Wydawnictwo SWPS, Warszawa: 119–134.pl_PL
dc.referencesIndulski J. A., Boczkowski A. (1999), The Results of the Self-assessment of the Competencies in Public Health Management as a Measure of Effectiveness of Postgraduate Training, „International Journal of Occupational Medicine & Environmental Health”, 12(1): 15–27.pl_PL
dc.referencesIndulski J. A., Boczkowski A., Mikulski M. (1998a), Postawy polskich lekarzy medycyny pracy wobec europejskiego projektu wymagań szkoleniowych w tej dziedzinie, „Medycyna Pracy”, 49(5): 423–438.pl_PL
dc.referencesIndulski J. A., Boczkowski A., Mikulski M. (1998b), Requirements for Occupational Medicine Training in Europe Postulated by Polish Profesionals, „International Journal of Occupational Medicine & Environmental Health”, 11(3): 255–265.pl_PL
dc.referencesIndulski J. A., Opala-Dudek G. (1984), Lekarze przemysłowi w Polsce. Studium socjologiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź.pl_PL
dc.referencesInternational Commission on Occupational Health, International Code of Ethics for Occupational Health Professionals. ICOH Board [serial online], marzec 2002:[26 ss. ekranowych], s. 4. Adres http://www.icohweb.org/core_docs/code_ethics_eng.pdfpl_PL
dc.referencesJa nie chcę tylko orzekać, ja chcę pacjentów leczyć [wywiad z Danutą Paśnicką, lekarzem medycyny pracy]. Pr. Zdrow. [serial online] 2007; 4: [3 ss. ekranowe] http://www.pracaizdrowie.com.pl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=216pl_PL
dc.referencesJastrząb-Mrozicka M. (1995), Sposoby badania opinii studentów o zajęciach dydaktycznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 6.pl_PL
dc.referencesJencks Ch. et al. (1972), Inequality, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesJohnson M. D., Fornell C. (1991), A Framework for Comparing Customer Satisfaction Across Individuals and Product Categories, „Journal of Economic Psychology”, 12: 267–286.pl_PL
dc.referencesJohnson M. D., Gustafsson A. (2000), Improving Customer Satisfaction, Loyalty and Profit: An Integrated Measurement and Management System, Jossey-Bass, San Francisco.pl_PL
dc.referencesJóźwiak J., Morawski R. Z. (2009), Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010–2020, [w:] Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa: 45–47.pl_PL
dc.referencesKorporowicz L. (1999), Społeczne funkcje ewaluacji, [w:] Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, red. I. Wojnar, A. Bugaj, J. Kubin, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKorporowicz L. (2000), Nowe twarze ewaluacji: w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji? [w:] Socjotechnika. Kontrowersje, rozwój, perspektywy, red. J. Kwaśniewski, J. Kubin, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Polskie Tow. Socjologiczne, Warszawa: 85–93.pl_PL
dc.referencesKorporowicz L. (2001), Ewaluacja (ujęcie socjologiczne), [w:] Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, red. M. Wójcicka, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, Warszawa: 30–35.pl_PL
dc.referencesKotarbiński T. (1970), Sprawność i błąd (z myślą o dobrej robocie nauczyciela), Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKubin J. (1978), Orientacja socjotechniczna w socjologii, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 2: 219–240.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2006), Dryfować i łudzić. Polska „strategia” edukacyjna, „Nauka”, 1: 27–45.pl_PL
dc.referencesLongman Dictionary of Contemporary English (1995), Third Edition, Longman Group Ltd.pl_PL
dc.referencesLoos G. P. (1994), Manual and Assessment Matrix. Conducting a Self-Assessment Study of Minimum Competency Levels for Public Health Graduates, Asia Pacific Academic Consortium for Public Health, September 1994.pl_PL
dc.referencesMacmichael J. (2009), Client–customer – What Is the Difference? http://ezinearticles.com/?client-customer---What-is-the-difference?&id=2050907 [15.01.2010].pl_PL
dc.referencesMacdonald E. (1999), Occupational Medicine in Europe. Evolution of the Profession [materiał przedstawiony na spotkaniu roboczym Workshop of Training Curricula and Core Competencies of Occupational Physicians zorganizowanym w dniach 27–28.05.1999 r. w Bilthoven (Holandia) przez European Centre for Environment and Health, WHO, Regional Office for Europe].pl_PL
dc.referencesMannheim K. (2008), Ideologia i utopia, Wyd. Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarshall G. [red.] (2004), Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz G. (2007), Bezradność szkoły. Jakich szkół potrzebuje społeczeństwo wiedzy?, [referat wygłoszony na III Konferencji Naukowej z serii „Wiedza i Innowacje”, 11.01.2007 r., Kraków].pl_PL
dc.referencesMeighan R. (1993), Socjologia edukacji, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesMills C. W. (2007), Wyobraźnia socjologiczna, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMisztal B. (2000), Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Universitas, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesMuijtjens A. (1998), The Maastricht Medical Progress Test, Department of Medical Informatics, University of Maastricht [materiał powielony].pl_PL
dc.referencesMudyń K. (2000), Stereotyp, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 4, red. K. W. Frieske, H. Kubiak, G. Lissowski, J. Mucha, J. Szacki, M. Ziółkowski, Oficyna Naukowa, Warszawa: 119–123.pl_PL
dc.referencesMusimy zmienić system szkolenia (2004), „Promotor”, 5: 36–40.pl_PL
dc.referencesNielsen P., Lundvall, B.-A. (2003), Innovation, Learning Organizations and Industrial Relations, DRUID Working Paper No. 03–07.pl_PL
dc.referencesNiemierko B. (1992), Sztuka nauczania, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkoń W. (1987), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOlechnicki K., Załęcki P. (1997), Słownik socjologiczny, Wydawnictwo Graffiti, Toruń.pl_PL
dc.referencesOrnacka K. (2003), Ewaluacja: między naukami społecznymi i pracą socjalną, Instytut Socjologii UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesPatrick J. (1992), Training: Research and Practice, Academic Press Ltd, London.pl_PL
dc.referencesPawełczyk A., Pawełczyk T., Bielecki J. (2007), Determinanty wyboru specjalizacji medycznej w podstawowej opiece zdrowotnej przez absolwentów wydziałów lekarskich, Pol. Merkuriusz Lek. 2007; 22(129): 233–238.pl_PL
dc.referencesPiotrowski M. (2005), Modele uczenia się w ustawicznej edukacji zawodowej, [w:] Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, red. S. M. Kwiatkowski, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa: 232–238.pl_PL
dc.referencesPodgórecki A. (1996), Sociotechnics. Basic Problems and Issues, [w:] Social Engineering, ed. A. Podgórecki, J. Alexander and R. Shields, Carlton University Press: 23–57.pl_PL
dc.referencesPogorzelska D. (2002), Pracownik skierowany na naukę a pracownik podejmujący naukę z własnej inicjatywy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 64(1): 79–85.pl_PL
dc.referencesPogorzelska D. (2004a), Świadczenia przysługujące pracownikom skierowanym na naukę, „Nowa Edukacja Zawodowa”, 1: 36–40.pl_PL
dc.referencesPogorzelska D. (2004b), Podnoszenie kwalifikacji w oczach pracowników i pracodawców, „Polityka Społeczna”, 5–6: 2004, 12–15.pl_PL
dc.referencesProgram specjalizacji z medycyny pracy (2003), Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesQuality Culture in European Universities: A Bottom-up Approach (2006), EAU Publications.pl_PL
dc.referencesReu H., Przybyła C. (1999), Projekt ISO 9001:2000. Komentarz, Oficyna Wydawnicza Spectrum, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRokicka E. (1995), Wzory karier kierowniczych w gospodarce państwowej. Z badań nad ludnością dużego miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesRorty R. (1989), Contingency, Irony and Solidarity, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesSauerland K. (2006), Idea uniwersytetu – aktualność tradycji Humboldta?, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2/28.pl_PL
dc.referencesSchmidt F. L., Hunter J. E., Pearlman K. (1982), Assessing the Economic Impact of Personnel Programs on Workforce Productivity, „Personnel Psychology”, 35: 333–347.pl_PL
dc.referencesScott P. (1984) The Crisis of the University, Croom Helm, Beckenham.pl_PL
dc.referencesSeliger M. (1976), Ideology and Politics, George Allen and Unwin, London.pl_PL
dc.referencesSherman E. C. (1998), Effects of Role Variables on Job Satisfaction – Physician Executive Role Variables, „Physician Exec.”, 24(5): 40–45.pl_PL
dc.referencesSkrzypek E. (1999), Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesThe Social Function of Higher Education in the Social Models of the European Knowledge Society. Final Report of the Research Project NESOR, (2009), New Social Risks in the European Knowledge Society and Higher Education, coordinators of the Research team: K. Krüger and L. Jiménez.pl_PL
dc.referencesSowa J. (1995), Rozwój zawodowy człowieka, „Zeszyty Naukowe WSP”, Rzeszów; 2: 61–73.pl_PL
dc.referencesSpencer H. (1911), Essays of Education and Kindred Subjects, J. M. Dent & Sons, Ltd. London.pl_PL
dc.referencesSpencer M. (1979), Foundations of Modern Sociology, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs.pl_PL
dc.referencesSpołeczne problemy funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracującymi. Sprawozdania z realizacji tematu IMP 8.8 (2007–2008), Instytut Medycyny Pracy 2007, 2008 [materiał niepublikowany].pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010 (2003), Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Dokument przyjęty przez Radę Ministrów 8.07.2003 r. http://www.menis.gov.pl/ksztzaw/strategia/strat_ust.phppl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010–2020 (2009), Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku (2010), [Raport przygotowany przez Ernst & Young Business Advisory i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową], Warszawa.pl_PL
dc.referencesSytuacja zawodowa lekarzy służby medycyny pracy w kontekście zmian w systemie opieki zdrowotnej nad pracującymi (1998), Raport z badań IMP 8.4, Instytut Medycyny Pracy, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzczepański J. (1976), Szkice o szkolnictwie wyższym, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczepański J. (1959), Zadania uniwersytetów w perspektywie planu 15-letniego, „Życie Szkoły Wyższej”, 16 (także w: Szczepański J., Odmiany czasu teraźniejszego, Książka i Wiedza, Warszawa 1971).pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2002), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzymczak M. red. (1978), Słownik języka polskiego, t. I, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwierzbowska-Kowalik E. (1995), Nauczyciele akademiccy i studenci, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1: 90–99.pl_PL
dc.referencesTarkowska E. (1999), Mit, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 1, red. H. Domański, A. Kojder, K. Koseła, K. Kowalewicz, H. Kubiak, W. Kwaśniewicz, J. Mucha, M. Oficerska, A. Piotrowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Oficyna Naukowa, Warszawa: 249–252.pl_PL
dc.referencesTechnical and Ethical Guidelines for Workers’ Health Surveillance (1998), International Labour Office, Geneva.pl_PL
dc.referencesThompson J. B. (1990), Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication, Polity Press, Cambridge, UK.pl_PL
dc.referencesTobiasz-Adamczyk B. (2002), Relacje lekarz–pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesTomusk V. (2004), Three Bolognas and Pizza Pie: Notes on Institutionalization of the European Higher Education System, „International Studies in Sociology of Education”, 1/2004.pl_PL
dc.referencesTrzeciak B. (1999), Socjologiczne aspekty wyboru specjalizacji lekarskich w warunkach transformacji systemowej, Wydz. Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesWalczak-Duraj D. (2006), Podstawy współczesnej socjologii, Omega-Praksis, Pabianice.pl_PL
dc.referencesWillis P. (1977), Learning to Labour. How Working Class Kids Get Working Class Jobs, Saxon House, London.pl_PL
dc.referencesWirth L. (2008), Przedmowa do wydania angielskiego, [w:] K. Mannheim, Ideologia i utopia, Wyd. Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojciszke B. (2004), Psychologia oceniania: mechanizmy, pułapki, środki zaradcze, [w:] Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz, Academica, Wydawnictwo SWPS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWolf A. (1995), Competence-based Assessment, Open University Press, Buckingham–Philadelphia.pl_PL
dc.referencesWójcicka M. (2001), Ewaluacja, ocena pomiar, [w:] Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, red. M. Wójcicka, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, Warszawa: 36–38.pl_PL
dc.referencesWójcicka M. (2009), Zmiany w szkolnictwie wyższym z procesem bolońskim w tle, „Przegląd Socjologiczny”, 58(3): 9–30.pl_PL
dc.referencesVan der Vleuten C. P. M., Verwijnen M. (1990), A System for Student Assessment, [w:] Problem-based Learning: Perspectives from the Maastricht Experience, eds. C. van der Vleuten, W. Wijnen, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesVan der Vleuten C. P. M., Verwijnen G. M., Wijnen W. H. F. W. (1996), Fifteen Years of Experience with Progress Testing in a Problem Based Learning Curriculum, „Medical Teacher”, 18(2): 103–109.pl_PL
dc.referencesVan Vught F. A., (1994), Towards a Quality Management Approach for Higher Education. CRE-action, „Journal of the Standing Conference of Rectors, Presidents and Vice-Chancellors”, 104: 79–97.pl_PL
dc.referencesYorke M. (1991), Performance Indicators: Observations on Their Use in the Assurance of Course Quality, CNAA project report, No. 30, CNAA, London.pl_PL
dc.referencesZagórski K. (1978), Rozwój, struktura i ruchliwość społeczna, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-572-0
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe