dc.contributor.author | Boczkowski, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2022-01-14T10:27:54Z | |
dc.date.available | 2022-01-14T10:27:54Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Boczkowski A., Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym. Studium socjologiczne na przykładzie kształcenia podyplomowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, https://doi.org/10.18778/7525-572-0 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-572-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40447 | |
dc.description | Znaczenie problematyki, jaką podejmuje Andrzej Boczkowski, trudne jest do przecenienia. (…) Autor bardzo umiejętnie rekonstruuje (…) wszystkie dylematy, wątpliwości i pęknięcia w ideologii procesu bolońskiego i edukacyjnych aspektach strategii lizbońskiej. Nie brakuje tu analitycznych rozróżnień, wnikliwych spostrzeżeń, błyskotliwych zestawień, które demaskują mało uświadamiane płycizny założeń ideologicznych, będących w równej mierze założeniami komercjalizacji systemu. (…) Nacisk na współgranie z wymogami rynku pracy ukazany został w sposób wieloczynnikowy, pogłębiony i krytyczny, szczególnie w odniesieniu do sytuacji, gdy wymogi rynkowe nie pokrywają się z wymogami ról społecznych i nie mogą być do nich redukowane, w szczególności – utożsamiane z autoteliczną wartością edukacji. (…) Przedstawione (…) analizy ukazują złożone relacje elementów całego systemu edukacyjnego i ewaluacyjnego w procesie monitorowania i podnoszenia jakości kształcenia. Znajdujemy tam pogłębione studium relacji wszystkich elementów systemu i choćby z tego względu publikacja tego typu jest współcześnie, w warunkach kolejnych reform systemu szkolnictwa wyższego, niezwykle potrzebna. Z recenzji prof. dr. hab. Leszka Korporowicza | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kształcenie | pl_PL |
dc.subject | studia podyplomowe | pl_PL |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl_PL |
dc.subject | użyteczność kompetencji | pl_PL |
dc.subject | wskaźniki walidacyjne | pl_PL |
dc.title | Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym. Studium socjologiczne na przykładzie kształcenia podyplomowego | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 432 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Andrzej Boczkowski ukończył studia socjologiczne na Wydziale Ekonomiczno- Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w 1971 r. Praca magisterska „Pytania pośrednie i projekcyjne w wywiadzie kwestionariuszowym” przygotowana pod kierunkiem prof. J. Lutyńskiego została w następnym roku opublikowana. Od 1971 do 1983 r. A. Boczkowski był zatrudniony jako asystent i starszy asystent w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, w kierowanej przez prof. Z. Gostkowskiego Pracowni Metod i Technik Badań Socjologicznych (późniejszym Zakładzie Metodologii Badań Socjologicznych). W tym okresie zainteresowania naukowe A. Boczkowskiego skupiały się na teoretycznych i praktycznych problemach stosowania metod i technik badawczych w socjologii (w ramach problemu węzłowego 11.2.2. „Przewidywane zmiany we wzorach konsumpcji, potrzebach kulturalnych i systemie wartości społeczeństwa polskiego”. W czerwcu 1983 r. obronił w IFiS PAN rozprawę doktorską „Teoretyczne i metodologiczne problemy badania zainteresowań społecznych” (promotor – Z. Gostkowski). Obszerne jej fragmenty opublikowane zostały później w „Studiach Socjologicznych” oraz w „Kulturze i Społeczeństwie”. Od kwietnia 1984 r. do lutego 2009 r. A. Boczkowski był zatrudniony na stanowisku adiunkta w łódzkim Instytucie Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, początkowo w Pracowni Organizacji i Zarządzania, następnie jako kierownik w Pracowni Kształcenia Podyplomowego, a później Pracowni Analiz Jakości Kształcenia, a w latach 2006–2009 jako kierownik Pracowni Społecznych Problemów Zdrowia. W 1993 r. i 1995 kierował m. in. dwoma projektami badawczymi obejmującymi swym zasięgiem kadrę kierowniczą stacji sanitarno- -epidemiologicznych w Polsce. Wyniki tych badań i wypływające z nich wnioski opisał w dwóch książkach: „Sytuacja zawodowa, aspiracje i potrzeby edukacyjne personelu Państwowej Inspekcji Sanitarnej” (1994) i Status społeczno- zawodowy i świadomość profesjonalna kadry kierowniczej Państwowej Inspekcji Sanitarnej (1998). Współautorem obu pozycji był J. Indulski. W latach 1998–2001 w ramach Strategicznego Programu Rządowego SPR-1 „Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy” A. Boczkowski kierował projektem badawczym dotyczącym jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy i higieny pracy. Powstały dwa niepublikowane raporty, kilka artykułów w czasopismach naukowych oraz dwie książki: „Samoocena kompetencji profesjonalnych jako metoda oceny skuteczności kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy (2000) i Ocena jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Podstawy teoretyczne i praktyka ewaluacyjna” (2001). Od 1995 r. A. Boczkowski jest zatrudniony w Katedrze Socjologii Edukacji UŁ. W 1996 r. opublikował (przy współautorstwie z A. Buchner-Jeziorską) nagrodzoną przez Dziekana Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ książkę pt. „Procedury i negocjacje. Ocena jakości kształcenia na Uniwersytecie Łódzkim” (1996), podsumowującą rezultaty projektu badawczego TEMPUS CME nr 01102-95. W latach 2007–2008 uczestniczył w realizacji międzynarodowego projektu badawczego „New Social Risks in the European Knowledge Society and Higher Education (NESOR)”. Aktualnie (lata 2010–2012) bierze udział w realizacji dwóch projektów międzynarodowych: “Entrepreneurship and SME Policies across Europe” (projekt realizowany w ramach międzynarodowej sieci IPREG 2 – Innovative Policy Research for Economic Growth, 2nd phase) oraz “An EU Postgraduate Training and Working Programme to Achieve ‘Total Mobility’ of Postgraduate Students across the EU (EU-GRAD)”, projekt realizowany w ramach Lifelong Learning Programme (sub-programme ERASMUS, Co-operation between Universities and Enterprises). Główne zainteresowania naukowe, a co za tym idzie – także dydaktyczne A. Boczkowskiego to socjologia edukacji (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki jakości kształcenia), socjologia zdrowia i zdrowia publicznego oraz metodologia badań społecznych. Jest autorem bądź współautorem ponad 100 prac naukowych (kilkunastu w języku angielskim), w tym ośmiu książek, dwóch podręczników oraz licznych referatów i plakatów prezentowanych na konferencjach naukowych (ponad 80 doniesień na konferencjach w kraju, ok. 30 na konferencjach zagranicznych). Jest również autorem kilkudziesięciu niepublikowanych raportów z realizacji projektów badawczych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (od 2001 r. – w zarządzie Sekcji Socjotechniki), Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego oraz European Society of Health and Medical Sociology. | pl_PL |
dc.references | The 7th Ottawa Conference on Medical Education and Assessment. Maastricht, June 1996, The University of Limburg [materiały seminaryjne]. | pl_PL |
dc.references | The American Heritage Dictionary of the English Language (1980), ed. W. Morris; Houghton Mifflin Comp., Boston. | pl_PL |
dc.references | Aron R. (1964), La lutte de classes: Nouvelles leçons sur les societés industrielles, Gallimard, Paris. | pl_PL |
dc.references | Baird J. R. (1989), Quality: What Should Make Higher Education „Higher”?, „Higher Education Research and Development”, 7(2): 141–152. | pl_PL |
dc.references | Ballantine J. H. (2001), The Sociology of Education. A Systematic Analysis, Prentice-Hall, Inc. Upper Saddle River, New Jersey. | pl_PL |
dc.references | Barnett R. (1992), Improving Higher Education. Total Quality Care, The Society for Research into Higher Education & Open University Press. | pl_PL |
dc.references | Barnett R. (1994b), Limits of Competence. Knowledge, Education and Society, The Society for Research into Higher Education & Open University Press. | pl_PL |
dc.references | Barnett R. (1994a), The Idea of Quality. Voicing the Educational, [w:] Developing Quality Systems in Education, (ed.) G. D. Doherty, Routledge, London, pp. 38–45. | pl_PL |
dc.references | Barr R. B., Tagg J. (1995), From Teaching to Learning – A New Paradigm for Undergraduate Education, „Change Magazine”, 27(6): 13–25. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (1960), Kariera. Cztery szkice socjologiczne, Iskry, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (1998), Ideologia, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 1, Oficyna Naukowa, Warszawa: 297–301. | pl_PL |
dc.references | Ben-David J. (1958), The Professional Role of the Physician in Bureaucratised Medicine: A Study in Role Conflict, „Human Relations”, 11(3): 255–274. | pl_PL |
dc.references | Benjamin J. M. (1976), Lester F. Ward and Public Education, „Journal of Though”, 11(3): 252–256. | pl_PL |
dc.references | Bernstein B. (1975), Classes, Codes and Control, Routledge and Kegan Paul, London. | pl_PL |
dc.references | Bernstein B. (1990), Odtwarzanie kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Białecki I. (2006), Pojęcie kompetencji a polityka wobec edukacji i rynku pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2/28: 97–107. | pl_PL |
dc.references | Białecki I. (2009), Nierówności edukacyjne, badania, polityka, [w:] Wartości, polityka, społeczeństwo, red. M. Zahorska i E. Nasalska,. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa: 293–307. | pl_PL |
dc.references | Blackledge D., Hunt B. (1985), Sociological Interpretations of Education, Croom Helm, London–Sydney–Dover (N.H.) 1985. | pl_PL |
dc.references | Bloom B. S. et al. (ed.) (1956), Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals, David McKay, New York. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2000a), Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w dziedzinie medycyny pracy w wybranych krajach Europy Zachodniej i w USA, cz. I, Europa Zachodnia, „Medycyna Pracy”, 51(5): 517–539. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2000b), Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w dziedzinie medycyny pracy w wybranych krajach Europy Zachodniej i w USA, cz. II, USA, „Medycyna Pracy”, 51(6): 653–666. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2001), The Competences Postulated as Requirements for Occupational Medicine Training in Europe as viewed by Polish Specialists, „International Journal of Occupational Medicine as Environmental Health”, 14(1): 63–69. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2001a), Ocena jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Podstawy teoretyczne i praktyka ewaluacyjna, Oficyna Wydawnicza IMP, Łódź 2001. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2001b), Samoocena kompetencji profesjonalnych jako metoda oceny skuteczności kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Poradnik metodyczny, Oficyna Wydawnicza IMP, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2001c), Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w dziedzinie higieny pracy w Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie, „Medycyna Pracy”, 52(2): 145–152. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2003), Studia podyplomowe w zakresie zdrowia publicznego: problemy oceny skuteczności, „Medycyna Pracy”, 54(3): 251–262. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2004), Od medycyny pracy do opieki zdrowotnej nad pracującymi, „Pedagogika Pracy”, 44: 97–110. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2009), Skuteczność i użyteczność kształcenia jako kategorie socjologiczne, „Przegląd Socjologiczny”, 58(3): 93–117. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A. (2010), Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej, [w:] Proces boloński – ideologia i praktyka edukacyjna, red. A. Buchner-Jeziorska, A. Dziedziczak-Foltyn, Wydawnictwo UŁ, Łódź: 22–61. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A., Kopias J. (1999), Kształcenie lekarzy sprawujących opiekę zdrowotną nad pracującymi w krajach Unii Europejskiej: problemy i propozycje rozstrzygnięć, „Medycyna Pracy”, 50(6): 593–600. | pl_PL |
dc.references | Boczkowski A., Zawadzka J. (2008), Możliwości kariery zawodowej w opiniach lekarzy specjalistów w dziedzinie medycyny pracy, „Medycyna Pracy”, 59(4): 315–324. | pl_PL |
dc.references | Bonal X. (2002), Plus ça change... the World Bank Global Education Policy and Post-Washington Consensus, „International Studies in Sociology of Education”, 1: 3–22. | pl_PL |
dc.references | Boudon R. (1999), Local vs General Ideologies: A Normal Ingredient of Modern Political Life, „Journal of Political Ideologies”, 4(2): 141–161. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., Passeron J.-C. (2006), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brauer J.-P., Kühme E.U. (1999), Poradnik wdrażania systemu zarządzania jakością wg ISO 9000, Oficyna Wydawnicza Spectrum, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Brzeziński J., Eliasz A. (2004), Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, Academica, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Buchner-Jeziorska A. (2005), Szkolnictwo wyższe jako czynnik modernizacji społecznej. Przykład Polski okresu transformacji, [w:] Edukacja w cywilizacji XXI wieku, red. A. Buchner-Jeziorska, M. Sroczyńska, Wyd. Wyższej Szkoły Umiejętności, Kielce: 49–57. | pl_PL |
dc.references | Buchner-Jeziorska A., Boczkowski A. (1996), Procedury i negocjacje. Jakość kształcenia w szkole wyższej, Instytut Socjologii UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Buchner-Jeziorska A., Boczkowski A. (2003), Ocena skuteczności kształcenia podyplomowego – problemy i rezultaty badań ewaluacyjnych, [w:] Zastosowanie systemu ciągłego doskonalenia jakości w procesie nauczania, red. J. Suchecka, C. Domański, Łódź: 5–18. | pl_PL |
dc.references | Byczkowska Z., Dawydzik L. [red.] (1999), Medycyna pracy w praktyce lekarskiej, Instytut Medycyny Pracy, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Cambridge Advanced Learner’s Dictionary (2003), Cambridge University Press, Cambridge, UK. | pl_PL |
dc.references | Chernay G. (1990), Accreditation and the Role of the Council on Post-secondary Accreditation (COPA), Washington D.C. | pl_PL |
dc.references | Clark B. (1983), The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective, University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Collins R. (1971), Functional and Conflict Theories of Educational Stratification, „American Sociological Review”, 36: 1002–1018. | pl_PL |
dc.references | Coleman J. S. et al. (1966), Equality of Educational Opportunity, Government Printing Office, Washington D.C. | pl_PL |
dc.references | Crosier D., Purser L., Smidt H. (2006), Trends V: Universities Shaping the European Higher Education Area. An EUA Report, European University Association. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska M., Dolata E. (2005), Rola zawodowa a system wartości (na przykładzie pielęgniarek, nauczycielek i zakonnic), „Ann. Univ. Mariae Curie-Skłodowska [Med.]”, 60(68, Supl. 16): 307–311. | pl_PL |
dc.references | Czapów C., Podgórecki A. (1972), Socjotechnika – podstawowe pojęcia i problemy, [w:] Socjotechnika. Style działania, red. A. Podgórecki, Książka i Wiedza, Warszawa: 9–35. | pl_PL |
dc.references | Davis K., Moore W. E. (1975), O niektórych zasadach uwarstwienia, [w:] Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, PWN, Warszawa 1975: 464–476. | pl_PL |
dc.references | Dąmbska I. (1975), O konwencjach i konwencjonalizmie, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Dendura K. (2002), Metodyka wdrożenia systemu zarządzania jakością w kształceniu akademickim, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia. | pl_PL |
dc.references | Dubois M. (2001), Sociology of Ideology, [w:] International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, eds. N. J. Smelser, P. B. Baltes, Elsevier Ltd.: 7177–7182. | pl_PL |
dc.references | Eagleton T. (1991), Ideology: An Introduction, Verso, London. | pl_PL |
dc.references | Ellis R. (1993), A British Standard for University Teaching, [w:] Quality Assurance for University Teaching, ed. R. Ellis, The Society for Research into Higher Education & Open University Press: 16–36. | pl_PL |
dc.references | European Commission (2001), Making a European Area of Lifelong Learning Reality, Brussels. COM(2001) 678 final report. | pl_PL |
dc.references | Evans C. (1993), The Reflective Practitioner, the Institution and Help from Outside, [w:] The Audit and Assessment of Teaching Quality, Standing Conference on Educational Development, ed. P. T. Knight, Birmingham: 53–65. | pl_PL |
dc.references | Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej (2004), red. A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz, Academica, Wydawnictwo SWPS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ewaluacja w edukacji (1997), red. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Fielden J., Pearson P. K. (1978), The Cost of Learning with Computers. The Report of the Financial Evaluation of the National Development Programme in Computer Assisted Learning, Council for Educational Technology, London. | pl_PL |
dc.references | Firkowska-Mankiewicz A. (1999), Zdolnym być... Kariery i sukces życiowy warszawskich trzydziestolatków, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Frazer M. J. (1992), Quality Assurance in Higher Education, [w:] Quality Assurance in Higher Education, ed. A. Craft, The Falmer Press, London–Washington D.C. 9–25. | pl_PL |
dc.references | Frazer M. J. (1995), Issues of Quality, „Higher Education in Europe”, 30(1–2): 13–17. | pl_PL |
dc.references | Friedman T. L. (2006), Świat jest płaski. Krótka historia XXI wieku, Rebis, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Geertz C. J. (1964), Ideology as a Cultural System, [w:] Ideology and Discontent, ed. D. E. Apter, Free Press, New York: 47–76. | pl_PL |
dc.references | Goodman N. (1997), Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka Wydawnictwo s. c., Poznań. | pl_PL |
dc.references | Gorard S., Selwyn N. (2005), Towards a Le@rning Society? The Impact of Technology on Patterns of Participation in Lifelong Learning, „British Journal of Sociology of Education”, 26(1): 71–89. | pl_PL |
dc.references | Guen R. L., Pearson S. D., Brennan T. A. (2004), Physician-citizens – Public Roles and Professional Obligations, „Journal of the American Medical Association”, 291(1): 91–98. | pl_PL |
dc.references | Guidance on the Staffing of Environmental Health Services in the European Region (1996), WHO Regional Office for Europe. | pl_PL |
dc.references | Hargreaves D. (1975), Interpersonal Relations and Education, Routledge and Kegan Paul, London. | pl_PL |
dc.references | Harvey L., Green D. (1993), Defining Quality, „Assessment and Evaluation in Higher Education”, 18(l): 9–34. | pl_PL |
dc.references | Holmes B. (1994), Herbert Spencer (1820–1903), PROSPECTS (The Quarterly Review of Comparative Education)”, 24(3/4): 533–554. | pl_PL |
dc.references | Hornowska E. (2004), O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji, [w:] Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz, Academica, Wydawnictwo SWPS, Warszawa: 119–134. | pl_PL |
dc.references | Indulski J. A., Boczkowski A. (1999), The Results of the Self-assessment of the Competencies in Public Health Management as a Measure of Effectiveness of Postgraduate Training, „International Journal of Occupational Medicine & Environmental Health”, 12(1): 15–27. | pl_PL |
dc.references | Indulski J. A., Boczkowski A., Mikulski M. (1998a), Postawy polskich lekarzy medycyny pracy wobec europejskiego projektu wymagań szkoleniowych w tej dziedzinie, „Medycyna Pracy”, 49(5): 423–438. | pl_PL |
dc.references | Indulski J. A., Boczkowski A., Mikulski M. (1998b), Requirements for Occupational Medicine Training in Europe Postulated by Polish Profesionals, „International Journal of Occupational Medicine & Environmental Health”, 11(3): 255–265. | pl_PL |
dc.references | Indulski J. A., Opala-Dudek G. (1984), Lekarze przemysłowi w Polsce. Studium socjologiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź. | pl_PL |
dc.references | International Commission on Occupational Health, International Code of Ethics for Occupational Health Professionals. ICOH Board [serial online], marzec 2002:[26 ss. ekranowych], s. 4. Adres http://www.icohweb.org/core_docs/code_ethics_eng.pdf | pl_PL |
dc.references | Ja nie chcę tylko orzekać, ja chcę pacjentów leczyć [wywiad z Danutą Paśnicką, lekarzem medycyny pracy]. Pr. Zdrow. [serial online] 2007; 4: [3 ss. ekranowe] http://www.pracaizdrowie.com.pl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=216 | pl_PL |
dc.references | Jastrząb-Mrozicka M. (1995), Sposoby badania opinii studentów o zajęciach dydaktycznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 6. | pl_PL |
dc.references | Jencks Ch. et al. (1972), Inequality, Basic Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Johnson M. D., Fornell C. (1991), A Framework for Comparing Customer Satisfaction Across Individuals and Product Categories, „Journal of Economic Psychology”, 12: 267–286. | pl_PL |
dc.references | Johnson M. D., Gustafsson A. (2000), Improving Customer Satisfaction, Loyalty and Profit: An Integrated Measurement and Management System, Jossey-Bass, San Francisco. | pl_PL |
dc.references | Jóźwiak J., Morawski R. Z. (2009), Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010–2020, [w:] Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa: 45–47. | pl_PL |
dc.references | Korporowicz L. (1999), Społeczne funkcje ewaluacji, [w:] Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, red. I. Wojnar, A. Bugaj, J. Kubin, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Korporowicz L. (2000), Nowe twarze ewaluacji: w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji? [w:] Socjotechnika. Kontrowersje, rozwój, perspektywy, red. J. Kwaśniewski, J. Kubin, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Polskie Tow. Socjologiczne, Warszawa: 85–93. | pl_PL |
dc.references | Korporowicz L. (2001), Ewaluacja (ujęcie socjologiczne), [w:] Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, red. M. Wójcicka, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, Warszawa: 30–35. | pl_PL |
dc.references | Kotarbiński T. (1970), Sprawność i błąd (z myślą o dobrej robocie nauczyciela), Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kubin J. (1978), Orientacja socjotechniczna w socjologii, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 2: 219–240. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z. (2006), Dryfować i łudzić. Polska „strategia” edukacyjna, „Nauka”, 1: 27–45. | pl_PL |
dc.references | Longman Dictionary of Contemporary English (1995), Third Edition, Longman Group Ltd. | pl_PL |
dc.references | Loos G. P. (1994), Manual and Assessment Matrix. Conducting a Self-Assessment Study of Minimum Competency Levels for Public Health Graduates, Asia Pacific Academic Consortium for Public Health, September 1994. | pl_PL |
dc.references | Macmichael J. (2009), Client–customer – What Is the Difference? http://ezinearticles.com/?client-customer---What-is-the-difference?&id=2050907 [15.01.2010]. | pl_PL |
dc.references | Macdonald E. (1999), Occupational Medicine in Europe. Evolution of the Profession [materiał przedstawiony na spotkaniu roboczym Workshop of Training Curricula and Core Competencies of Occupational Physicians zorganizowanym w dniach 27–28.05.1999 r. w Bilthoven (Holandia) przez European Centre for Environment and Health, WHO, Regional Office for Europe]. | pl_PL |
dc.references | Mannheim K. (2008), Ideologia i utopia, Wyd. Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Marshall G. [red.] (2004), Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mazurkiewicz G. (2007), Bezradność szkoły. Jakich szkół potrzebuje społeczeństwo wiedzy?, [referat wygłoszony na III Konferencji Naukowej z serii „Wiedza i Innowacje”, 11.01.2007 r., Kraków]. | pl_PL |
dc.references | Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Mills C. W. (2007), Wyobraźnia socjologiczna, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Misztal B. (2000), Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Universitas, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Muijtjens A. (1998), The Maastricht Medical Progress Test, Department of Medical Informatics, University of Maastricht [materiał powielony]. | pl_PL |
dc.references | Mudyń K. (2000), Stereotyp, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 4, red. K. W. Frieske, H. Kubiak, G. Lissowski, J. Mucha, J. Szacki, M. Ziółkowski, Oficyna Naukowa, Warszawa: 119–123. | pl_PL |
dc.references | Musimy zmienić system szkolenia (2004), „Promotor”, 5: 36–40. | pl_PL |
dc.references | Nielsen P., Lundvall, B.-A. (2003), Innovation, Learning Organizations and Industrial Relations, DRUID Working Paper No. 03–07. | pl_PL |
dc.references | Niemierko B. (1992), Sztuka nauczania, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W. (1987), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Olechnicki K., Załęcki P. (1997), Słownik socjologiczny, Wydawnictwo Graffiti, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Ornacka K. (2003), Ewaluacja: między naukami społecznymi i pracą socjalną, Instytut Socjologii UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Patrick J. (1992), Training: Research and Practice, Academic Press Ltd, London. | pl_PL |
dc.references | Pawełczyk A., Pawełczyk T., Bielecki J. (2007), Determinanty wyboru specjalizacji medycznej w podstawowej opiece zdrowotnej przez absolwentów wydziałów lekarskich, Pol. Merkuriusz Lek. 2007; 22(129): 233–238. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski M. (2005), Modele uczenia się w ustawicznej edukacji zawodowej, [w:] Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, red. S. M. Kwiatkowski, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa: 232–238. | pl_PL |
dc.references | Podgórecki A. (1996), Sociotechnics. Basic Problems and Issues, [w:] Social Engineering, ed. A. Podgórecki, J. Alexander and R. Shields, Carlton University Press: 23–57. | pl_PL |
dc.references | Pogorzelska D. (2002), Pracownik skierowany na naukę a pracownik podejmujący naukę z własnej inicjatywy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 64(1): 79–85. | pl_PL |
dc.references | Pogorzelska D. (2004a), Świadczenia przysługujące pracownikom skierowanym na naukę, „Nowa Edukacja Zawodowa”, 1: 36–40. | pl_PL |
dc.references | Pogorzelska D. (2004b), Podnoszenie kwalifikacji w oczach pracowników i pracodawców, „Polityka Społeczna”, 5–6: 2004, 12–15. | pl_PL |
dc.references | Program specjalizacji z medycyny pracy (2003), Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Quality Culture in European Universities: A Bottom-up Approach (2006), EAU Publications. | pl_PL |
dc.references | Reu H., Przybyła C. (1999), Projekt ISO 9001:2000. Komentarz, Oficyna Wydawnicza Spectrum, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rokicka E. (1995), Wzory karier kierowniczych w gospodarce państwowej. Z badań nad ludnością dużego miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Rorty R. (1989), Contingency, Irony and Solidarity, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Sauerland K. (2006), Idea uniwersytetu – aktualność tradycji Humboldta?, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2/28. | pl_PL |
dc.references | Schmidt F. L., Hunter J. E., Pearlman K. (1982), Assessing the Economic Impact of Personnel Programs on Workforce Productivity, „Personnel Psychology”, 35: 333–347. | pl_PL |
dc.references | Scott P. (1984) The Crisis of the University, Croom Helm, Beckenham. | pl_PL |
dc.references | Seliger M. (1976), Ideology and Politics, George Allen and Unwin, London. | pl_PL |
dc.references | Sherman E. C. (1998), Effects of Role Variables on Job Satisfaction – Physician Executive Role Variables, „Physician Exec.”, 24(5): 40–45. | pl_PL |
dc.references | Skrzypek E. (1999), Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | The Social Function of Higher Education in the Social Models of the European Knowledge Society. Final Report of the Research Project NESOR, (2009), New Social Risks in the European Knowledge Society and Higher Education, coordinators of the Research team: K. Krüger and L. Jiménez. | pl_PL |
dc.references | Sowa J. (1995), Rozwój zawodowy człowieka, „Zeszyty Naukowe WSP”, Rzeszów; 2: 61–73. | pl_PL |
dc.references | Spencer H. (1911), Essays of Education and Kindred Subjects, J. M. Dent & Sons, Ltd. London. | pl_PL |
dc.references | Spencer M. (1979), Foundations of Modern Sociology, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs. | pl_PL |
dc.references | Społeczne problemy funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracującymi. Sprawozdania z realizacji tematu IMP 8.8 (2007–2008), Instytut Medycyny Pracy 2007, 2008 [materiał niepublikowany]. | pl_PL |
dc.references | Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010 (2003), Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Dokument przyjęty przez Radę Ministrów 8.07.2003 r. http://www.menis.gov.pl/ksztzaw/strategia/strat_ust.php | pl_PL |
dc.references | Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010–2020 (2009), Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku (2010), [Raport przygotowany przez Ernst & Young Business Advisory i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową], Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sytuacja zawodowa lekarzy służby medycyny pracy w kontekście zmian w systemie opieki zdrowotnej nad pracującymi (1998), Raport z badań IMP 8.4, Instytut Medycyny Pracy, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J. (1976), Szkice o szkolnictwie wyższym, Wiedza Powszechna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J. (1959), Zadania uniwersytetów w perspektywie planu 15-letniego, „Życie Szkoły Wyższej”, 16 (także w: Szczepański J., Odmiany czasu teraźniejszego, Książka i Wiedza, Warszawa 1971). | pl_PL |
dc.references | Sztompka P. (2002), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szymczak M. red. (1978), Słownik języka polskiego, t. I, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Świerzbowska-Kowalik E. (1995), Nauczyciele akademiccy i studenci, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1: 90–99. | pl_PL |
dc.references | Tarkowska E. (1999), Mit, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 1, red. H. Domański, A. Kojder, K. Koseła, K. Kowalewicz, H. Kubiak, W. Kwaśniewicz, J. Mucha, M. Oficerska, A. Piotrowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Oficyna Naukowa, Warszawa: 249–252. | pl_PL |
dc.references | Technical and Ethical Guidelines for Workers’ Health Surveillance (1998), International Labour Office, Geneva. | pl_PL |
dc.references | Thompson J. B. (1990), Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication, Polity Press, Cambridge, UK. | pl_PL |
dc.references | Tobiasz-Adamczyk B. (2002), Relacje lekarz–pacjent w perspektywie socjologii medycyny, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Tomusk V. (2004), Three Bolognas and Pizza Pie: Notes on Institutionalization of the European Higher Education System, „International Studies in Sociology of Education”, 1/2004. | pl_PL |
dc.references | Trzeciak B. (1999), Socjologiczne aspekty wyboru specjalizacji lekarskich w warunkach transformacji systemowej, Wydz. Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Walczak-Duraj D. (2006), Podstawy współczesnej socjologii, Omega-Praksis, Pabianice. | pl_PL |
dc.references | Willis P. (1977), Learning to Labour. How Working Class Kids Get Working Class Jobs, Saxon House, London. | pl_PL |
dc.references | Wirth L. (2008), Przedmowa do wydania angielskiego, [w:] K. Mannheim, Ideologia i utopia, Wyd. Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wojciszke B. (2004), Psychologia oceniania: mechanizmy, pułapki, środki zaradcze, [w:] Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz, Academica, Wydawnictwo SWPS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wolf A. (1995), Competence-based Assessment, Open University Press, Buckingham–Philadelphia. | pl_PL |
dc.references | Wójcicka M. (2001), Ewaluacja, ocena pomiar, [w:] Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, red. M. Wójcicka, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, Warszawa: 36–38. | pl_PL |
dc.references | Wójcicka M. (2009), Zmiany w szkolnictwie wyższym z procesem bolońskim w tle, „Przegląd Socjologiczny”, 58(3): 9–30. | pl_PL |
dc.references | Van der Vleuten C. P. M., Verwijnen M. (1990), A System for Student Assessment, [w:] Problem-based Learning: Perspectives from the Maastricht Experience, eds. C. van der Vleuten, W. Wijnen, Amsterdam. | pl_PL |
dc.references | Van der Vleuten C. P. M., Verwijnen G. M., Wijnen W. H. F. W. (1996), Fifteen Years of Experience with Progress Testing in a Problem Based Learning Curriculum, „Medical Teacher”, 18(2): 103–109. | pl_PL |
dc.references | Van Vught F. A., (1994), Towards a Quality Management Approach for Higher Education. CRE-action, „Journal of the Standing Conference of Rectors, Presidents and Vice-Chancellors”, 104: 79–97. | pl_PL |
dc.references | Yorke M. (1991), Performance Indicators: Observations on Their Use in the Assurance of Course Quality, CNAA project report, No. 30, CNAA, London. | pl_PL |
dc.references | Zagórski K. (1978), Rozwój, struktura i ruchliwość społeczna, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-572-0 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |