Investigating the process of EFL lexicogrammatical consultation in the Web 2.0 environment
Streszczenie
Celem rozprawy było opisanie procesu pozyskiwania przez polskich uczniów języka angielskiego informacji językowej w słownikach i źródłach niesłownikowych. W odróżnieniu od większości badań prowadzonych w tym celu, model badawczy charakteryzował się dużą elastycznością i nie koncentrował się na obserwacji pojedynczych aspektów w ściśle kontrolowanym środowisku. Nieinwazyjna technika obserwacji działań uczniów pracujących w naturalny kontekście pozwoliła na uzyskanie zebranie wyników, które mogą okazać się przydatne dla twórców słowników jak i nauczycieli języka obcego.
Rozprawa składa się z sześciu rozdziałów; na wstępie zaprezentowana jest historia najstarszych źródeł
informacji leksykalno-gramatycznej ze szczególnym naciskiem na podział istniejący między źródłami
jednojęzycznymi i wielojęzycznymi. W rozdziale drugim pokazano, w jaki sposób cechy i funkcje tych dwóch typów źródeł zostały połączone w formie jednojęzycznego słownika uczniowskiego; ponadto w tym rozdziale zaprezentowana jest także krytyka wspomnianych słowników oraz kontrargumenty do niektórych zarzutów.
Rozdział trzeci jest poświęcony historii słowników polsko-angielskich i angielsko-polskich. Ponadto opisuje on źródła informacji leksykalno-gramatycznej dostępne współczesnym uczniom języka angielskiego. Kolejne dwa rozdziały ukazują perspektywę badawczą na zagadnienie wykorzystania słowników przez uczniów języków obcych – w rozdziale czwartym zaprezentowano najważniejsze podejścia oraz wymagania do stworzenia nowego modelu badawczego, a w rozdziale piątym zawarto listę i opis elementów składających się na wspomniany model, tj. charakterystykę Sieci 2.0, założenia Teorii Czynności i możliwości oferowane przez technologię screen capture. Po opisaniu metody, praca skupia się na przedstawieniu badania w rozdziale szóstym; oprócz danych ilościowych oraz jakościowych rozdział ten zawiera także wskazówki dla badaczy oraz nauczycieli języków obcych, którzy chcieliby lepiej zrozumieć proces wyszukiwania i wykorzystania informacji znalezionych w źródłach leksykalno-gramatycznych.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: