dc.contributor.author | Albin, Kamila | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-01-03T14:07:50Z | |
dc.date.available | 2022-01-03T14:07:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Albin K., Joga w czasach zarazy – możliwości i wyzwania praktykowania jogi online przez osoby z dysfunkcją wzroku, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.12 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40417 | |
dc.description.abstract | This paper discusses yoga practice initiated during lockdown by visually impaired people using
information and communication technology. The aim of the analysis is to show what possibilities
remote communication tools offer blind and visually impaired people in terms of sport, especially
in relation to the practice of yoga. The author reflects on the challenges of mediating exercise
and contact with the teacher through digital platforms such as Zoom. The article also uncovers
the perspective of yoga teachers who conduct classes with visually impaired people. It addresses
the issue of challenges they face in working with this group and new skills in teaching yoga they
have had to develop. The author poses the question as to whether this way of practicing yoga can
have any advantage over practicing in a yoga school. The author explores answers to the questions
posed above using the method of analytical autoethnography. The paper combines different perspectives
of insight into the experience of practicing yoga: that of a researcher, a sociologist and
a person with disabilities, and that of other people participating in classes and yoga teachers. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | analytical autoethnography | pl_PL |
dc.subject | evocative autoethnography | pl_PL |
dc.subject | information and communication technologies | pl_PL |
dc.subject | visual impairment | pl_PL |
dc.subject | yoga | pl_PL |
dc.title | Joga w czasach zarazy – możliwości i wyzwania praktykowania jogi online przez osoby z dysfunkcją wzroku | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 217-232 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-739-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamila Albin
– badaczka społeczna, trenerka, kobieta z niepełnosprawnością wzroku. Jest doktorantką
w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. W swej
pracy doktorskiej zajmuje się aktywizmem kobiet z niepełnosprawnościami. Absolwentka
socjologii w Akademii Górniczo-Hutniczej. Współpracuje w projektach badawczych
dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności. Obecnie członkini zespołu badawczego
w projekcie „Osoby queer z niepełnosprawnościami”. Poza pracą naukową konsultuje
audiodeskrypcje, głównie dzieł sztuki i prowadzi szkolenia w zakresie świadomości
niepełnosprawności, udostępniania kultury osobom niewidomym, obsługi klienta z dysfunkcją
wzroku. Ma doświadczenie w prowadzeniu warsztatów dla różnych grup wiekowych.
Jej zainteresowania naukowe obejmują studia o niepełnosprawności, przekład
audiowizualny (audiodeskrypcja) oraz społeczny wymiar technologii informacyjno-komunikacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Anderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10 (3), 144–167. | pl_PL |
dc.references | Bielecka-Prus, J. (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10 (3), 76–95. | pl_PL |
dc.references | Jeter, P.E., Roach, C., Corson, M., Ryan, C. (2014). Yoga Reduces Fear of Falling and Negative Psychosocial States in Persons with Visual Impairment. Journal of alternative and complementary medicine, 20 (5), A57. https://doi.org/10.1089/acm.2014.5149.abstract | pl_PL |
dc.references | Jeter, P.E., Haaz Moonaz, S., Bittner, A.K., Dagnelie, G. (2015). Ashtanga-Based Yoga Therapy Increases the Sensory Contribution to Postural Stability in Visually-Impaired Persons at Risk for Falls as Measured by the Wii Balance Board: A Pilot Randomized Controlled Trial. PLOS ONE, 10 (6), e0129646. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0129646 | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 10, nr 3, 32–74. | pl_PL |
dc.references | Konecki, K.T. (2012). Czy ciało jest świątynią duszy? Współczesna praktyka jogi jako fenomen psychospołeczny. Difin. | pl_PL |
dc.references | Kowalska, B., Warat, M., Król, A., Migalska, A. (2014). Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnią socjologiczną. Studia socjologiczne, 213(2), 225–250. | pl_PL |
dc.references | Mohanty, S., Pradhan, B., Nagathna, R. (2014). The Effect of Yoga Practice on Proprioception in Congenitally Blind Students. British Journal of Visual Impairment, 32 (2), 124– 135. https://doi.org/10.1177/0264619614522132 | pl_PL |
dc.references | Mohanty, S., Venkata Ramana Murty, P., Pradhan, B., Hankey, A. (2015). Yoga Practice Increases Minimum Muscular Fitness in Children with Visual Impairment. Journal of caring sciences, 4(4), 253–263. https://doi.org/10.15171/jcs.2015.026 | pl_PL |
dc.references | Mohanty, S., Hankey, A., Pradhan, B., Ranjita, R. (2016). Yoga-teaching protocol adapted for children with visual impairment. International Journal of Yoga, 9 (2), 114–120. https://doi.org/10.4103/0973-6131.183716 | pl_PL |
dc.references | Paplińska, M. (2015). Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (136–155). Akademia Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Paplińska, M. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne a jakość życia osób z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Parys, M. Trojańska, A. Ochman (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością – wobec pytań i odpowiedzi o dobrostan człowieka (184–195). Wydawnictwo Naukowe UP. | pl_PL |
dc.references | Portalyogipl. https://www.portalyogi.pl/blog/co-rozni-vinyasa-joge-od-ashtangi-iyaengar-ihatha/ | pl_PL |
dc.references | Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9 (5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816 | pl_PL |
dc.references | Reimann, M. (2019). Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczeniu niepełnosprawności. Wydawnictwo Czarne. | pl_PL |
dc.references | Stasińska, A. (2020). Czy joga może być „sztuką życia”? Przegląd badań na temat jogi jako zjawiska społecznego. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16 (4), 170–190. | pl_PL |
dc.references | Zebroff, K. (2001). Joga dla każdego. praktyka, specjalne programy ćwiczeń, techniki oddechowe. ABA Oficyna Wydawnicza. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-739-2.12 | |