Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAlbin, Kamila
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2022-01-03T14:07:50Z
dc.date.available2022-01-03T14:07:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAlbin K., Joga w czasach zarazy – możliwości i wyzwania praktykowania jogi online przez osoby z dysfunkcją wzroku, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.12pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40417
dc.description.abstractThis paper discusses yoga practice initiated during lockdown by visually impaired people using information and communication technology. The aim of the analysis is to show what possibilities remote communication tools offer blind and visually impaired people in terms of sport, especially in relation to the practice of yoga. The author reflects on the challenges of mediating exercise and contact with the teacher through digital platforms such as Zoom. The article also uncovers the perspective of yoga teachers who conduct classes with visually impaired people. It addresses the issue of challenges they face in working with this group and new skills in teaching yoga they have had to develop. The author poses the question as to whether this way of practicing yoga can have any advantage over practicing in a yoga school. The author explores answers to the questions posed above using the method of analytical autoethnography. The paper combines different perspectives of insight into the experience of practicing yoga: that of a researcher, a sociologist and a person with disabilities, and that of other people participating in classes and yoga teachers.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectanalytical autoethnographypl_PL
dc.subjectevocative autoethnographypl_PL
dc.subjectinformation and communication technologiespl_PL
dc.subjectvisual impairmentpl_PL
dc.subjectyogapl_PL
dc.titleJoga w czasach zarazy – możliwości i wyzwania praktykowania jogi online przez osoby z dysfunkcją wzrokupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number217-232pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-739-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteKamila Albin – badaczka społeczna, trenerka, kobieta z niepełnosprawnością wzroku. Jest doktorantką w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. W swej pracy doktorskiej zajmuje się aktywizmem kobiet z niepełnosprawnościami. Absolwentka socjologii w Akademii Górniczo-Hutniczej. Współpracuje w projektach badawczych dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności. Obecnie członkini zespołu badawczego w projekcie „Osoby queer z niepełnosprawnościami”. Poza pracą naukową konsultuje audiodeskrypcje, głównie dzieł sztuki i prowadzi szkolenia w zakresie świadomości niepełnosprawności, udostępniania kultury osobom niewidomym, obsługi klienta z dysfunkcją wzroku. Ma doświadczenie w prowadzeniu warsztatów dla różnych grup wiekowych. Jej zainteresowania naukowe obejmują studia o niepełnosprawności, przekład audiowizualny (audiodeskrypcja) oraz społeczny wymiar technologii informacyjno-komunikacyjnych.pl_PL
dc.referencesAnderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10 (3), 144–167.pl_PL
dc.referencesBielecka-Prus, J. (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10 (3), 76–95.pl_PL
dc.referencesJeter, P.E., Roach, C., Corson, M., Ryan, C. (2014). Yoga Reduces Fear of Falling and Negative Psychosocial States in Persons with Visual Impairment. Journal of alternative and complementary medicine, 20 (5), A57. https://doi.org/10.1089/acm.2014.5149.abstractpl_PL
dc.referencesJeter, P.E., Haaz Moonaz, S., Bittner, A.K., Dagnelie, G. (2015). Ashtanga-Based Yoga Therapy Increases the Sensory Contribution to Postural Stability in Visually-Impaired Persons at Risk for Falls as Measured by the Wii Balance Board: A Pilot Randomized Controlled Trial. PLOS ONE, 10 (6), e0129646. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0129646pl_PL
dc.referencesKacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 10, nr 3, 32–74.pl_PL
dc.referencesKonecki, K.T. (2012). Czy ciało jest świątynią duszy? Współczesna praktyka jogi jako fenomen psychospołeczny. Difin.pl_PL
dc.referencesKowalska, B., Warat, M., Król, A., Migalska, A. (2014). Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnią socjologiczną. Studia socjologiczne, 213(2), 225–250.pl_PL
dc.referencesMohanty, S., Pradhan, B., Nagathna, R. (2014). The Effect of Yoga Practice on Proprioception in Congenitally Blind Students. British Journal of Visual Impairment, 32 (2), 124– 135. https://doi.org/10.1177/0264619614522132pl_PL
dc.referencesMohanty, S., Venkata Ramana Murty, P., Pradhan, B., Hankey, A. (2015). Yoga Practice Increases Minimum Muscular Fitness in Children with Visual Impairment. Journal of caring sciences, 4(4), 253–263. https://doi.org/10.15171/jcs.2015.026pl_PL
dc.referencesMohanty, S., Hankey, A., Pradhan, B., Ranjita, R. (2016). Yoga-teaching protocol adapted for children with visual impairment. International Journal of Yoga, 9 (2), 114–120. https://doi.org/10.4103/0973-6131.183716pl_PL
dc.referencesPaplińska, M. (2015). Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (136–155). Akademia Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesPaplińska, M. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne a jakość życia osób z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Parys, M. Trojańska, A. Ochman (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością – wobec pytań i odpowiedzi o dobrostan człowieka (184–195). Wydawnictwo Naukowe UP.pl_PL
dc.referencesPortalyogipl. https://www.portalyogi.pl/blog/co-rozni-vinyasa-joge-od-ashtangi-iyaengar-ihatha/pl_PL
dc.referencesPrensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9 (5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816pl_PL
dc.referencesReimann, M. (2019). Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczeniu niepełnosprawności. Wydawnictwo Czarne.pl_PL
dc.referencesStasińska, A. (2020). Czy joga może być „sztuką życia”? Przegląd badań na temat jogi jako zjawiska społecznego. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16 (4), 170–190.pl_PL
dc.referencesZebroff, K. (2001). Joga dla każdego. praktyka, specjalne programy ćwiczeń, techniki oddechowe. ABA Oficyna Wydawnicza.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-739-2.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe