dc.contributor.author | Górska, Edyta | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-01-03T14:04:09Z | |
dc.date.available | 2022-01-03T14:04:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Górska E., Muzykoterapia online w czasie pandemii, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.11 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40416 | |
dc.description.abstract | In March 2020, because of the pandemic and lockdown, therapeutic activities for people with
intellectual disabilities were suspended via revocation throughout Poland. Online music therapy
became a necessity when switching to a remote form of music therapy for people with disabilities.
It has become a challenge for both the leaders and the mentees. Online music therapy has turned
into a daily ritual. The main research problem is the idea of conducting online music therapy. In
the process of changing stationary music therapy to online music therapy, I applied innovations
that have now become established as new methods. The participants were adults and children
with intellectual disabilities from the PSONI center in the Pomeranian Voivodeship. This activity
required the development of unconventional solutions, new methods and music therapy activities
and it became one of the therapeutic measures in the period of isolation. Online music therapy
has proven to be an effective method of therapy, which can successfully replace stationary music
therapy in a situation of higher necessity, such as a pandemic. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | online communication | pl_PL |
dc.subject | lockdown | pl_PL |
dc.subject | music therapy | pl_PL |
dc.subject | online therapy | pl_PL |
dc.title | Muzykoterapia online w czasie pandemii | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 195-216 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-739-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Edyta Górska
– doktorantka na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Socjologii;
absolwentka Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, wydziału
pierwszego. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajduje się socjologia muzyki, socjologia
niepełnosprawności, socjologia życia codziennego, muzyka współczesna. Pracuje
jako muzykoterapeutka w pomorskim oddziale Polskiego Stowarzyszenia Osób z Niepełnosprawnością
Intelektualną. Prowadzi także terapeutyczny zespół instrumentów
Orffa „Terapia”, w którym grają wyłącznie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. | pl_PL |
dc.references | Bogdanowicz, E. (2015). Rytmika Emila Jaques – Decroze’a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudiwości psychoruchowej. Wydawnictwo Uniwerystetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.references | Boxill, E.H. (1985). Music Therapy for the Developmentally Disabled. Aspen Systems Corporation. | pl_PL |
dc.references | Bruscia, K. (1998). Defining music therapy. Gilsum: Barcelona Publishers. | pl_PL |
dc.references | Całek, G., Łuszczak, H. (2016). Mam dziecko z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców. Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera. | pl_PL |
dc.references | Całek, G., Łuszczak, H., Jankowska, H. (2014). Mam dziecko z zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców. Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera. | pl_PL |
dc.references | Glaser, B.G., Strauss, A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Publishing Co. | pl_PL |
dc.references | Kierył, M. (1996). Elementy terapii i profilaktyki muzycznej. Wydawnictwo Żak. | pl_PL |
dc.references | Konieczna, E.J. (2007). Arteterapia w teorii i praktyce. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Lecourt, E. (2008). Muzykoterapia, czyli jak wykorzystać siłę dzięków. Videograf II. | pl_PL |
dc.references | Natanson, T. (1979). Wstęp do nauki o muzykoterapii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Natanson, T. (1992). Programowanie muzyki terapeutycznej. Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. | pl_PL |
dc.references | Praszkier, R., Nowak, A. (2005). Zmiany społeczne powstałe pod wpływem działalności przedsiębiorców społecznych. Trzeci Sektor, 2, 140–157. | pl_PL |
dc.references | Schwabe, C. (1972). Leczenie muzyką chorych z nerwicami i zaburzeniami czynnościowymi. PZWL. | pl_PL |
dc.references | Stadnicka, J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-739-2.11 | |