dc.contributor.author | Gutowska, Anna | |
dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-01-03T13:58:54Z | |
dc.date.available | 2022-01-03T13:58:54Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Gutowska A., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.10 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40415 | |
dc.description.abstract | The aim of the publication is to present selected results of the research on distance education of
students with disabilities in Polish higher education institutions during COVID-19 pandemics.
The authors gathered the opinions from 291 students with various disabilities, and they performed
the analysis of the implementation of online education process in pandemics from the perspective
of this specific group. The publication includes the respondents’ experiences referring to
different areas of distance education and to its positive and negative aspects. It also offers the assessment
of online learning from the substantive and organisational angle and from the perspective
of its influence on the psychic, physic and social sphere of the respondents’ functioning. Also
the opinions of students with disabilities on the support they expected and the one they received
and on their expectations for distance education to be better adjusted to their needs are included
in the publication. Perspectives of students with different disability types and levels, representing
various higher education institutions, different study programmes, cycles and stages of studying
were taken into consideration in the research. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | COVID-19 pandemic | pl_PL |
dc.subject | remote education | pl_PL |
dc.subject | students and doctoral students with disabilities | pl_PL |
dc.title | Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 167-194 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-739-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Gutowska
– doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny, andragog. Adiunkt w Katedrze
Andragogiki i Gerontologii Społecznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu
Łódzkiego. Kierownik Akademickiego Centrum Wsparcia Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka
publikacji z zakresu andragogiki, w tym andragogiki specjalnej, gerontologii społecznej,
geragogiki, w tym geragogiki specjalnej, m.in. z obszaru edukacji nieformalnej,
dydaktyki specjalnej, edukacji włączającej, niepełnosprawności psychicznej i intelektualnej. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
– doktor nauk społecznych, psycholog, socjolog, adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej
i Pracy Socjalnej UŁ. Od wielu lat naukowo i jako praktyk zajmuje się kwestiami
wyrównywania szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami i dostępnością
instytucji szkolnictwa wyższego dla osób ze specjalnymi potrzebami. Autorka kilkunastu
publikacji z zakresu Disability Studies i wsparcia edukacyjnego dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Politechniki Łódzkiej,
na co dzień pracuje ze studentami z niepełnosprawnościami i w trudnej sytuacji zdrowotnej. | pl_PL |
dc.references | Domagała-Zyśk, E. (red.), (2020). Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19. Wydawnictwo Episteme. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica, Z. (2015). Student z niepełnosprawnością w przestrzeni szkoły wyższej – pomiędzy pedagogiką długu a pedagogiką wspólnotowości. Rocznik Lubuski, 41(2), 219–229. | pl_PL |
dc.references | Gulati, B. (2020). Organizacja edukacji zdalnej dla studentów z niepełnosprawnościami – rekomendacje. W: E. Domagała-Zyśk (red.), Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19 (165–194). Wydawnictwo Episteme. | pl_PL |
dc.references | Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (70–80). Wydawnictwo EduAkcja. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2016). Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego. W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji (99–145). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2020). Badać – nie wykluczając. Rozważania nad „metodologią dostępności. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością (97–110). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2012 poz. 1169. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668 | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dz.U. 2019 poz. 1696. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-739-2.10 | |