dc.contributor.author | Wojtyńska, Joanna | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-01-03T13:57:00Z | |
dc.date.available | 2022-01-03T13:57:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Wojtyńska J., Dostępność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.09 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40414 | |
dc.description.abstract | The pandemic limitation in the functioning of schools and the transition to distance learning increased
the interest in the website www.epodreczniki.pl, where is located the so-called Integrated
Educational Platform (ZPE). The article presents the genesis of ZPE, its content and, above all, the
solution used to ensure the adaptation of the didactic materials on the above-mentioned side to
the WCAG standard and the requirements of pupils with special educational needs (SEN). The
adaptation of the materials was discussed in relation to the educational needs of students with
various disabilities related to the use of ICT. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | accessibility | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | online education | pl_PL |
dc.subject | special educational needs | pl_PL |
dc.subject | WCAG | pl_PL |
dc.title | Dostępność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 151-166 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-739-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Joanna Wojtyńska
– ewaluatorka, badaczka społeczna, koordynatorka projektów. Absolwentka socjologii
i informatyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych z zakresu
strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w Instytucie Organizacji i Zarządzania
w Przemyśle „Orgmasz”. W ramach Międzynarodowego Studium Doktoranckiego
w IOiZwP „Orgmasz” uzyskała dyplom analityka zarządzania. Posiada wieloletnie doświadczenie
badawcze oraz praktykę w zakresie zarządzania projektami. Specjalizacje
ewaluacyjne: polityka społeczna, zwłaszcza w obszarze niepełnosprawności oraz edukacja
i opieka zdrowotna. W latach 2009–2016 działała w Zespole Badań, Ewaluacji i Monitoringu
Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych. Obecnie pracuje w Ośrodku Rozwoju
Edukacji w Warszawie. | pl_PL |
dc.references | Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222. | pl_PL |
dc.references | Brajer-Marczak, R. (2017). Dobre praktyki w doskonaleniu procesów biznesowych. Studia Informatica Pomerania, 43 (1), 15–25. | pl_PL |
dc.references | Koncepcja i założenia standardów dostępności e-materiałów do kształcenia zawodowego dla uczniów ze SPE. Uczniowie niewidomi i słabowidzący (2020). https://efs.men.gov.pl/ nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/ | pl_PL |
dc.references | Koncepcja i założenia standardów dostępności e-materiałów do kształcenia zawodowego dla uczniów ze SPE. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2020). https://efs.men.gov.pl/nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/ | pl_PL |
dc.references | Krzyżyk, D. (2012). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: A. Guzy, D. Krzyżyk (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 (7–16).Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki, T. (1993). Indywidualizacja w kształceniu. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (251–256). Fundacja Innowacja. | pl_PL |
dc.references | MEN (1998). Reforma systemu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ministerstwo Edukacji Narodowej. | pl_PL |
dc.references | Olechowska, A. (2006). Edukacja dzieci o specjalnych potrzebach. Część 8. W: Małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej (120–135). Fundacja Rozwoju Dzieci. | pl_PL |
dc.references | Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Paszkiewicz, D., Dębski, J. (2013). Dostępność serwisów internetowych. Dobre praktyki w projektowaniu serwisów internetowych dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. | pl_PL |
dc.references | Sajdak, A. (2008). Edukacja kreatywna. Wydawnictwo WAM. | pl_PL |
dc.references | Stake, R.E. (2009). Jakościowe studium przypadku. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 1 (623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Standard dostępności dla osób niewidomych i słabowidzących dla e-zasobów (2020). https:// efs.men.gov.pl/nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/ | pl_PL |
dc.references | Standard dostępności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim e-zasobów dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach (2020). https://efs.men.gov.pl/ nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/ | pl_PL |
dc.references | Standard i kryteria oceny spełnienia standardu dostępności WCAG e materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego (2020). https://efs.men.gov.pl/nabory/tworzenie-e-materialow-dydaktycznych-do-ksztalcenia-ogolnego-iii-etap-eogolne/ | pl_PL |
dc.references | Standard i kryteria oceny spełnienia standardu dostępności WCAG e-materiałów dydaktycznych do nauki języków obcych nowożytnych (2020). https://efs.men.gov.pl/nabory/ ogloszenie-o-konkursie-powr-02-10-00-ip-02-00-009-20-tworzenie-e-materialow-dydaktycznych-do-jezykow-obcych/ | pl_PL |
dc.references | Tomkiewicz-Bętkowska, A. (2016). ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Turner-Cmuchal, M. (red.) (2015). Wytyczne dla dostępności informacji. Technologie informacyjno- komunikacyjne (TIK) w zapewnianiu dostępności informacji w procesie uczenia się (ICT4IAL). Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej. | pl_PL |
dc.references | W3C (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. https://www.w3.org/TR/WCAG21/ | pl_PL |
dc.references | Wniosek o dofinansowanie projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym „Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego – etap II” (2020), komputeropis. | pl_PL |
dc.references | Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dz.U. 2019 poz. 848. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-739-2.09 | |