Show simple item record

dc.contributor.authorWojtyńska, Joanna
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2022-01-03T13:57:00Z
dc.date.available2022-01-03T13:57:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationWojtyńska J., Dostępność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.09pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40414
dc.description.abstractThe pandemic limitation in the functioning of schools and the transition to distance learning increased the interest in the website www.epodreczniki.pl, where is located the so-called Integrated Educational Platform (ZPE). The article presents the genesis of ZPE, its content and, above all, the solution used to ensure the adaptation of the didactic materials on the above-mentioned side to the WCAG standard and the requirements of pupils with special educational needs (SEN). The adaptation of the materials was discussed in relation to the educational needs of students with various disabilities related to the use of ICT.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectaccessibilitypl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectonline educationpl_PL
dc.subjectspecial educational needspl_PL
dc.subjectWCAGpl_PL
dc.titleDostępność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number151-166pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationOśrodek Rozwoju Edukacji w Warszawiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-739-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteJoanna Wojtyńska – ewaluatorka, badaczka społeczna, koordynatorka projektów. Absolwentka socjologii i informatyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych z zakresu strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w Instytucie Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”. W ramach Międzynarodowego Studium Doktoranckiego w IOiZwP „Orgmasz” uzyskała dyplom analityka zarządzania. Posiada wieloletnie doświadczenie badawcze oraz praktykę w zakresie zarządzania projektami. Specjalizacje ewaluacyjne: polityka społeczna, zwłaszcza w obszarze niepełnosprawności oraz edukacja i opieka zdrowotna. W latach 2009–2016 działała w Zespole Badań, Ewaluacji i Monitoringu Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych. Obecnie pracuje w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.pl_PL
dc.referencesBogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222.pl_PL
dc.referencesBrajer-Marczak, R. (2017). Dobre praktyki w doskonaleniu procesów biznesowych. Studia Informatica Pomerania, 43 (1), 15–25.pl_PL
dc.referencesKoncepcja i założenia standardów dostępności e-materiałów do kształcenia zawodowego dla uczniów ze SPE. Uczniowie niewidomi i słabowidzący (2020). https://efs.men.gov.pl/ nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/pl_PL
dc.referencesKoncepcja i założenia standardów dostępności e-materiałów do kształcenia zawodowego dla uczniów ze SPE. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2020). https://efs.men.gov.pl/nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/pl_PL
dc.referencesKrzyżyk, D. (2012). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: A. Guzy, D. Krzyżyk (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 (7–16).Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.pl_PL
dc.referencesLewowicki, T. (1993). Indywidualizacja w kształceniu. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (251–256). Fundacja Innowacja.pl_PL
dc.referencesMEN (1998). Reforma systemu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ministerstwo Edukacji Narodowej.pl_PL
dc.referencesOlechowska, A. (2006). Edukacja dzieci o specjalnych potrzebach. Część 8. W: Małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej (120–135). Fundacja Rozwoju Dzieci.pl_PL
dc.referencesOlechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPaszkiewicz, D., Dębski, J. (2013). Dostępność serwisów internetowych. Dobre praktyki w projektowaniu serwisów internetowych dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.pl_PL
dc.referencesSajdak, A. (2008). Edukacja kreatywna. Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesStake, R.E. (2009). Jakościowe studium przypadku. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 1 (623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesStandard dostępności dla osób niewidomych i słabowidzących dla e-zasobów (2020). https:// efs.men.gov.pl/nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/pl_PL
dc.referencesStandard dostępności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim e-zasobów dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach (2020). https://efs.men.gov.pl/ nabory/ogloszenie-o-konkursie-konkurs-nr-powr-02-15-00-ip-02-00-003-20-tworzenie-e-materialow-do-ksztalcenia-zawodowego/pl_PL
dc.referencesStandard i kryteria oceny spełnienia standardu dostępności WCAG e materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego (2020). https://efs.men.gov.pl/nabory/tworzenie-e-materialow-dydaktycznych-do-ksztalcenia-ogolnego-iii-etap-eogolne/pl_PL
dc.referencesStandard i kryteria oceny spełnienia standardu dostępności WCAG e-materiałów dydaktycznych do nauki języków obcych nowożytnych (2020). https://efs.men.gov.pl/nabory/ ogloszenie-o-konkursie-powr-02-10-00-ip-02-00-009-20-tworzenie-e-materialow-dydaktycznych-do-jezykow-obcych/pl_PL
dc.referencesTomkiewicz-Bętkowska, A. (2016). ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesTurner-Cmuchal, M. (red.) (2015). Wytyczne dla dostępności informacji. Technologie informacyjno- komunikacyjne (TIK) w zapewnianiu dostępności informacji w procesie uczenia się (ICT4IAL). Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej.pl_PL
dc.referencesW3C (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. https://www.w3.org/TR/WCAG21/pl_PL
dc.referencesWniosek o dofinansowanie projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym „Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego – etap II” (2020), komputeropis.pl_PL
dc.referencesZaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dz.U. 2019 poz. 848.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-739-2.09


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe