dc.contributor.author | Dubiel, Monika | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-01-03T13:54:43Z | |
dc.date.available | 2022-01-03T13:54:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Dubiel M., Kultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.08 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40413 | |
dc.description.abstract | The closure of polish cultural institutions for the public in 2020 forced them to switch their activity
to completely virtual mode. It influenced significantly the quality, form and frequency of
contact with culture for whole society, but probably it was the biggest change for recipients with
disabilities. In this article I analyze the proces of virtualization of culture for its accessibility for
people with visual impairment. I investigate possibilities and dangers related to it. The field of
my research is the accessible cultural offer of selected institutions and nongovernmental organizations.
I collected research data by interviewing both: employees of cultural institutions and
recipients with visual impairment.
The main research question is: Does virtualization contribute to removing barriers for people
with visual impairment in the access to culture or the contrary, deepens already existing problems?
Further questions are: how the virtualization impact the frequency of the accessible events
and grade of participation of people with visual impairment in them? What kind of innovative
solutions appeared in the accessible offer of institutions and organizations? Is the accessibility of
distance culture easier or more difficult than in the case of face to face events? Disability studies
and accessibility studies serve as a theoretical frame for my considerations. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | accessibility studies | pl_PL |
dc.subject | barriers | pl_PL |
dc.subject | disability studies | pl_PL |
dc.subject | culture | pl_PL |
dc.title | Kultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzroku | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 129-148 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-739-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Dubiel
– magister, doktorantka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego
w programie Nature & Culture. W 2014 r. uzyskała dyplom mgr. psychologii na Wydziale
Psychologii UW a w 2017 r. dyplom mgr. filologii hiszpańskiej na Wydziale Neofilologii
UW, oba w ramach Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych.
Odbyła także studia częściowe na Universidad de Barcelona, Universidade de
Lisboa,University of North Carolina at Greensboro oraz na Universidad Complutense de
Madrid. Przygotowuje rozprawę z zakresu studiów o niepełnosprawności, w której bada
kulturowe i społeczne funkcjonowanie niepełnosprawności wzroku w Meksyku. W obszarze
jej zainteresowań naukowych znajduje się również tematyka dostępności kultury
dla osób z niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianego aktywizmu. | pl_PL |
dc.references | Adapter (b.d). Filmy. https://adapter.pl/filmy/ | pl_PL |
dc.references | Barnes, C., Mercer, G. (2006). Independent Futures: Creating user-led disability services in a disabling society. The Policy Press. | pl_PL |
dc.references | Barton, L. (1989). Introduction. W: L. Barton (red.), Disability And Dependency (s. 1–6). The Falmer Press. | pl_PL |
dc.references | Castells, M. (2001). The Internet galaxy: reflections on the Internet, business, and society. Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Chmiel, A., Mazur, I. (2014). Audiodeskrypcja. Zakład Graficzny UAM. | pl_PL |
dc.references | Dział Zbiorów dla Niewidomych Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego (b.d.) Serwis wypożyczeń online. https://wypozycz.dzdn.pl | pl_PL |
dc.references | Erikson, Erik H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Wydawnictwo Rebis. | pl_PL |
dc.references | Festiwal Kultury i Sztuki dla Osób Niewidomych (b.d.). Festiwal 2020. https://fkison.defacto. org.pl | pl_PL |
dc.references | Finkelstein, V. (1981) To deny or not to deny disability. W: A. Brechin, P. Liddiard, J. Swain (red.), Handicap in a social world (s. 31–38). Hodder and Stoughton. | pl_PL |
dc.references | Fundacja Kultury bez Barier (b.d.). Posmakuj Warszawy. https://kulturabezbarier.org/o-fundacji/projekty/posmakuj-warszawy/ | pl_PL |
dc.references | Fundacja Wielozmysły (b.d.). Spacerownik wielozmysłowy. https://www.wielozmysly.org/pl/projekt/testowy-projekt | pl_PL |
dc.references | Greco, G.M. (2018). The nature of accessibility studies. Journal of Audiovisual Translation, 1 (1), 205–232. | pl_PL |
dc.references | Greco, G.M. (2020). Towards a pedagogy of accessibility: The need for critical learning spaces in media accessibility education and training. Linguistica Antverpiensia, New Series – Themes in Translation Studies, 18. 23–46. https://lans-tts.uantwerpen.be/index.php/LANS-TTS/article/view/518/481 | pl_PL |
dc.references | Jankowska, A., Walczak, A. (2019). Audio description for films in Poland: history, present state and future prospects. The Journal of Specialised Translation, 32 (2), 236–261. https:// www.jostrans.org/issue32/art_jankowska.pdf | pl_PL |
dc.references | Kłopotowska, A. (2016). Doświadczanie przestrzeni w rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. Sztuka a tyflorehabilitacja. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. | pl_PL |
dc.references | Lévy, P. (2001). Cyberculture. University of Minnesota Press. | pl_PL |
dc.references | Makówka, M. (2007). Funkcje uczestnictwa w kulturze. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 742, 5–22. | pl_PL |
dc.references | Masłyk, T., Migaczewska, E., Stojkow, M., Żuchowska-Skiba, D. (2016). Aktywni Niepełnosprawni? Obywatelski i społeczny potencjał środowiska osób niepełnosprawnych. Wydawnictwa AGH. | pl_PL |
dc.references | Matamala, A., Orero, P. (2016). Audio Description and Accessibility Studies: A Work in Progress. W: A. Matamala, P. Orero (red.), Researching Audio Description. New Approaches (1–11). Palgrave Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat. Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. | pl_PL |
dc.references | Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu (b.d.). Posłuchaj słuchowiska nagranego w Miasteczku Galicyjskim. https://muzeum.sacz.pl/strony_aktualnosci/galicyjskie-eksploracje-posluchaj-sluchowisk/ | pl_PL |
dc.references | Ninateka (b.d.). Katalog. https://ninateka.pl/filmy?SearchQuery=&MediaType=&Paid=&Ca tegoryCodenames=teatr-telewizji&YearFrom=1901&YearTo=2021&Transcryption=False &SignLanguage=False&AudioDesc=true&AudioDesc=False&Edu=False&EnglishVersio n=False&Partner=&Subject=&Level=&Topic=&Desc=True&Sort=Recommended | pl_PL |
dc.references | Oliver, M. (1983). Work with Disabled People. Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Paplińska, M. (2016). Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum pedagogiczne, 6 (1), 181–194. | pl_PL |
dc.references | Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5). https://www. marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf | pl_PL |
dc.references | Shakespeare, T. (2006). The Social Model of Disability. W: L. J. Davis, (red.), The Disability Studies Reader. Second Edition (197–205). Routledge. | pl_PL |
dc.references | Steele, C. (2019). What is the Digital Divide. http://www.digitaldividecouncil.com/what-is-the-digital-divide/ | pl_PL |
dc.references | Stowarzyszenie „De Facto” (b.d.). Internetowy Klub Filmowy Osób Niewidomych Pociąg. https://www.defacto.org.pl/ikfonp.html | pl_PL |
dc.references | Stowarzyszenie „De Facto” (b.d.). Mosty pamięci – Irena Sendlerowa. https://www.defacto.org.pl/P2020.html | pl_PL |
dc.references | Szabała, B. (2019). Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością wzrokową w kulturze. Lubelski rocznik pedagogiczny, 38 (4), 41–58. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2019_38_4_41-58/c/9646-7380.pdf | pl_PL |
dc.references | Teatr Kamienica (2020). Spektakl Teatru Kamienica pt. „Mój Dzikus” (AD). https://www.youtube.com/watch?v=_JVpp-xGEis | pl_PL |
dc.references | Teatr Polski w Bielsku-Białej (b.d.). Spektakle bez barier sezon 2020. https://teatr.bielsko.pl/sbb/spektakle-bez-barier-sezon-2020 | pl_PL |
dc.references | Teatr Wybrzeże (b.d.). Życie intymne Jarosława w programie Kultura Dostępna. https://www.teatrwybrzeze.pl/aktualnosci/zycie-intymne-jaroslawa-w-programie-kultura-dostepna | pl_PL |
dc.references | Wojnowski, K. (2016). Pożyteczne katastrofy. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas. | pl_PL |
dc.references | Wysocka, E. (2013). Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych. Narodowe Centrum Kultury. | pl_PL |
dc.references | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (b.d.). Sztuka dostępna. https://zacheta.art.pl/pl/edukacja/sztuka-dostepna | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-739-2.08 | |