Show simple item record

dc.contributor.authorDubiel, Monika
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2022-01-03T13:54:43Z
dc.date.available2022-01-03T13:54:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationDubiel M., Kultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.08pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40413
dc.description.abstractThe closure of polish cultural institutions for the public in 2020 forced them to switch their activity to completely virtual mode. It influenced significantly the quality, form and frequency of contact with culture for whole society, but probably it was the biggest change for recipients with disabilities. In this article I analyze the proces of virtualization of culture for its accessibility for people with visual impairment. I investigate possibilities and dangers related to it. The field of my research is the accessible cultural offer of selected institutions and nongovernmental organizations. I collected research data by interviewing both: employees of cultural institutions and recipients with visual impairment. The main research question is: Does virtualization contribute to removing barriers for people with visual impairment in the access to culture or the contrary, deepens already existing problems? Further questions are: how the virtualization impact the frequency of the accessible events and grade of participation of people with visual impairment in them? What kind of innovative solutions appeared in the accessible offer of institutions and organizations? Is the accessibility of distance culture easier or more difficult than in the case of face to face events? Disability studies and accessibility studies serve as a theoretical frame for my considerations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectaccessibility studiespl_PL
dc.subjectbarrierspl_PL
dc.subjectdisability studiespl_PL
dc.subjectculturepl_PL
dc.titleKultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzrokupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number129-148pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-739-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Dubiel – magister, doktorantka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego w programie Nature & Culture. W 2014 r. uzyskała dyplom mgr. psychologii na Wydziale Psychologii UW a w 2017 r. dyplom mgr. filologii hiszpańskiej na Wydziale Neofilologii UW, oba w ramach Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych. Odbyła także studia częściowe na Universidad de Barcelona, Universidade de Lisboa,University of North Carolina at Greensboro oraz na Universidad Complutense de Madrid. Przygotowuje rozprawę z zakresu studiów o niepełnosprawności, w której bada kulturowe i społeczne funkcjonowanie niepełnosprawności wzroku w Meksyku. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajduje się również tematyka dostępności kultury dla osób z niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianego aktywizmu.pl_PL
dc.referencesAdapter (b.d). Filmy. https://adapter.pl/filmy/pl_PL
dc.referencesBarnes, C., Mercer, G. (2006). Independent Futures: Creating user-led disability services in a disabling society. The Policy Press.pl_PL
dc.referencesBarton, L. (1989). Introduction. W: L. Barton (red.), Disability And Dependency (s. 1–6). The Falmer Press.pl_PL
dc.referencesCastells, M. (2001). The Internet galaxy: reflections on the Internet, business, and society. Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesCastells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesChmiel, A., Mazur, I. (2014). Audiodeskrypcja. Zakład Graficzny UAM.pl_PL
dc.referencesDział Zbiorów dla Niewidomych Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego (b.d.) Serwis wypożyczeń online. https://wypozycz.dzdn.plpl_PL
dc.referencesErikson, Erik H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Wydawnictwo Rebis.pl_PL
dc.referencesFestiwal Kultury i Sztuki dla Osób Niewidomych (b.d.). Festiwal 2020. https://fkison.defacto. org.plpl_PL
dc.referencesFinkelstein, V. (1981) To deny or not to deny disability. W: A. Brechin, P. Liddiard, J. Swain (red.), Handicap in a social world (s. 31–38). Hodder and Stoughton.pl_PL
dc.referencesFundacja Kultury bez Barier (b.d.). Posmakuj Warszawy. https://kulturabezbarier.org/o-fundacji/projekty/posmakuj-warszawy/pl_PL
dc.referencesFundacja Wielozmysły (b.d.). Spacerownik wielozmysłowy. https://www.wielozmysly.org/pl/projekt/testowy-projektpl_PL
dc.referencesGreco, G.M. (2018). The nature of accessibility studies. Journal of Audiovisual Translation, 1 (1), 205–232.pl_PL
dc.referencesGreco, G.M. (2020). Towards a pedagogy of accessibility: The need for critical learning spaces in media accessibility education and training. Linguistica Antverpiensia, New Series – Themes in Translation Studies, 18. 23–46. https://lans-tts.uantwerpen.be/index.php/LANS-TTS/article/view/518/481pl_PL
dc.referencesJankowska, A., Walczak, A. (2019). Audio description for films in Poland: history, present state and future prospects. The Journal of Specialised Translation, 32 (2), 236–261. https:// www.jostrans.org/issue32/art_jankowska.pdfpl_PL
dc.referencesKłopotowska, A. (2016). Doświadczanie przestrzeni w rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. Sztuka a tyflorehabilitacja. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.pl_PL
dc.referencesLévy, P. (2001). Cyberculture. University of Minnesota Press.pl_PL
dc.referencesMakówka, M. (2007). Funkcje uczestnictwa w kulturze. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 742, 5–22.pl_PL
dc.referencesMasłyk, T., Migaczewska, E., Stojkow, M., Żuchowska-Skiba, D. (2016). Aktywni Niepełnosprawni? Obywatelski i społeczny potencjał środowiska osób niepełnosprawnych. Wydawnictwa AGH.pl_PL
dc.referencesMatamala, A., Orero, P. (2016). Audio Description and Accessibility Studies: A Work in Progress. W: A. Matamala, P. Orero (red.), Researching Audio Description. New Approaches (1–11). Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesMirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat. Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesMuzeum Okręgowe w Nowym Sączu (b.d.). Posłuchaj słuchowiska nagranego w Miasteczku Galicyjskim. https://muzeum.sacz.pl/strony_aktualnosci/galicyjskie-eksploracje-posluchaj-sluchowisk/pl_PL
dc.referencesNinateka (b.d.). Katalog. https://ninateka.pl/filmy?SearchQuery=&MediaType=&Paid=&Ca tegoryCodenames=teatr-telewizji&YearFrom=1901&YearTo=2021&Transcryption=False &SignLanguage=False&AudioDesc=true&AudioDesc=False&Edu=False&EnglishVersio n=False&Partner=&Subject=&Level=&Topic=&Desc=True&Sort=Recommendedpl_PL
dc.referencesOliver, M. (1983). Work with Disabled People. Macmillan.pl_PL
dc.referencesPaplińska, M. (2016). Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum pedagogiczne, 6 (1), 181–194.pl_PL
dc.referencesPrensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5). https://www. marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdfpl_PL
dc.referencesShakespeare, T. (2006). The Social Model of Disability. W: L. J. Davis, (red.), The Disability Studies Reader. Second Edition (197–205). Routledge.pl_PL
dc.referencesSteele, C. (2019). What is the Digital Divide. http://www.digitaldividecouncil.com/what-is-the-digital-divide/pl_PL
dc.referencesStowarzyszenie „De Facto” (b.d.). Internetowy Klub Filmowy Osób Niewidomych Pociąg. https://www.defacto.org.pl/ikfonp.htmlpl_PL
dc.referencesStowarzyszenie „De Facto” (b.d.). Mosty pamięci – Irena Sendlerowa. https://www.defacto.org.pl/P2020.htmlpl_PL
dc.referencesSzabała, B. (2019). Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością wzrokową w kulturze. Lubelski rocznik pedagogiczny, 38 (4), 41–58. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2019_38_4_41-58/c/9646-7380.pdfpl_PL
dc.referencesTeatr Kamienica (2020). Spektakl Teatru Kamienica pt. „Mój Dzikus” (AD). https://www.youtube.com/watch?v=_JVpp-xGEispl_PL
dc.referencesTeatr Polski w Bielsku-Białej (b.d.). Spektakle bez barier sezon 2020. https://teatr.bielsko.pl/sbb/spektakle-bez-barier-sezon-2020pl_PL
dc.referencesTeatr Wybrzeże (b.d.). Życie intymne Jarosława w programie Kultura Dostępna. https://www.teatrwybrzeze.pl/aktualnosci/zycie-intymne-jaroslawa-w-programie-kultura-dostepnapl_PL
dc.referencesWojnowski, K. (2016). Pożyteczne katastrofy. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.pl_PL
dc.referencesWysocka, E. (2013). Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych. Narodowe Centrum Kultury.pl_PL
dc.referencesZachęta Narodowa Galeria Sztuki (b.d.). Sztuka dostępna. https://zacheta.art.pl/pl/edukacja/sztuka-dostepnapl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-739-2.08


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe