Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPolańska, Anna
dc.contributor.editorJarno, Witold
dc.contributor.editorKita, Jarosław
dc.date.accessioned2021-12-30T10:13:00Z
dc.date.available2021-12-30T10:13:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPolańska A., „Miasto–ruina”. Obraz powojennego Gdańska w fotografiach Kazimierza Lelewicza, [w:] Oblicza Wojny. Tom 5. Miasto i wojna, Jarno W., Kita J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 319-340, https://doi.org/10.18778/8220-699-9.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-699-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40375
dc.description.abstractMetropolie i miasta od zawsze fascynowały artystów, również tych posługujących się fotografią. Druga wojna światowa przyniosła nieznany dotąd obraz miasta-ruiny. Ci, co przeżyli zagładę, podejmowali próbę zobrazowania zniszczeń. Fotografie miały być świadectwem okrucieństwa wojny, a po latach stały się także materiałem wykorzystywanym przez badaczy z wielu dyscyplin naukowych. Tu wyłania się specyfika ukazywania ruin w kontekście zdjęcia, które może być dokumentem, ale także dziełem sztuki. Ruiny stały się dla twórców wyzwaniem reporterskim i artystycznym. Obrazy zniszczonych miast zaczęły być wystawiane w muzeach oraz galeriach, i to nie tylko w pierwszych latach od zakończenia drugiej wojny światowej. W Polsce symptomatyczny jest sposób ukazywania zniszczeń Warszawy w porównaniu z miastami z terenów Ziem Odzyskanych. Stolica stała się symbolem dramatu całego kraju. Często zestawiano obraz miasta sprzed 1939 r. z obrazem wojennych zniszczeń. Trochę inny przekaz miały fotografie zrujnowanych: Gdańska, Szczecina i Wrocławia. W miastach tych szukano dowodów polskości, na wielowiekową tradycję i historyczną przynależność do Polski. Widoki zniszczonych miast zestawiano z obrazem odbudowy kraju, akcentując nowy, geopolityczny porządek. Szacuje się, że podczas drugiej wojny światowej zabytkowe centrum Gdańska zostało zniszczone w ok. 90 procentach. Do tak zrujnowanego miasta jesienią 1945 r. przybył z Wilna Kazimierz Lelewicz (1896–1986), z wykształcenia inżynier i artystafotograf. Rozpoczął długoletni proces dokumentowania zniszczeń i odbudowy Gdańska. W fotografiach K. Lelewicza uderzające jest zestawienie obrazu miasta–ruiny, wymarłej, autonomicznej przestrzeni, z miastem–budową, w którym tętni życie. Takie połączenie wizerunków tkanki miejskiej ma bardzo symboliczną i alegoryczną wymowę. Warto również i w tym kontekście podjąć rozważania nad obrazem ruiny oraz sposobem jej interpretacji przez Kazimierza Lelewicza. Już sam temat prowokuje do rozpatrywania motywu ruiny w dyskursie pamięci bądź zapomnienia.pl_PL
dc.description.abstractMetropolises and cities have always fascinated artists, including those who use photography. World War II brought a hitherto unknown image of the city–ruins. Those who survived the annihilation made an attempt to depict the destruction. The photographs were supposed to be a testimony of the cruelty of war, and years later they also became material used by researchers from many scientific disciplines. Here emerges the specificity of showing the ruins in the context of a photo, which can be a document, but also a piece of art. The ruins became a journalistic and artistic challenge for the creators. Images of the destroyed cities began to be exhibited in museums and galleries, not only in the first years after the end of World War II. In Poland, the way of showing the devastation of Warsaw is symptomatic compared to the cities in the Recovered Territories. The capital has become a symbol of the drama of the whole country. The image of the city from before 1939 was often compared with the image of war damage. The photographs of the ruined: Gdańsk, Szczecin and Wrocław, had a slightly different message. In these cities, they looked for evidence of Polish identity, a centuries-old tradition and historical belonging to the Polish state. The views of the destroyed cities were juxtaposed with the image of the country’s reconstruction, emphasizing the new geopolitical order. It is estimated that ninety percent of the historic center of Gdańsk was destroyed during World War II. In the fall of 1945, Kazimierz Lelewicz (1896–1986), an engineer and artist-photographer by education, came to such a ruined city. He began a long process of documenting the destruction and reconstruction of Gdańsk. What is striking in Lelewicz’s photographs is the juxtaposition of the image of a city–ruin, an extinct, autonomous space, with a city-building, full of life. This combination of images of the urban tissue has a very symbolic and allegorical meaning. In this context, the image of the ruin and the way it was interpreted by Kazimierz Lelewicz is also worth considering. The topic itself provokes the consideration of the theme of ruin in the discourse of memory or oblivion.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJarno W., Kita J. (red.), Oblicza Wojny. Tom 5. Miasto i wojna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectKazimierz Lelewiczpl_PL
dc.subjectzniszczenie i odbudowa Gdańskapl_PL
dc.subjectfotografia ruinpl_PL
dc.subjectmiasto po drugiej wojnie światowejpl_PL
dc.subjectdestruction and reconstruction of Gdańskpl_PL
dc.subjectphotography of ruinspl_PL
dc.subjectcity after the Second World Warpl_PL
dc.title„Miasto–ruina”. Obraz powojennego Gdańska w fotografiach Kazimierza Lelewiczapl_PL
dc.title.alternative“City–Ruin”. The Image of the Post-War Gdańsk in the Photographs of Kazimierz Lelewiczpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by the Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number319-340pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Sztuk Pięknych w Gdańsku; Uniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-703-3
dc.referencesSprawozdanie GDO za okres 1 maja 1945 – 1 września 1946, 1180/12.pl_PL
dc.referencesAnkieta personalna Kazimierz Lelewicz.pl_PL
dc.referencesTeczka osobowa Kazimierz Lelewicz nr 8.pl_PL
dc.references(t), Obchód „Święta Morza” w Gdańsku, „Dziennik Bałtycki” 1947, nr 177 (30 VI).pl_PL
dc.referencesBułhak J., Fotografia ojczysta. Rzecz o uspołecznianiu fotografii, Wrocław 1951.pl_PL
dc.referencesBykowska S., Między communitas a strukturą – początki społeczności gdańskiej po 1945 r., [w:] Tożsamość Gdańszczan. Budowanie na (nie)pamięci, red. M. Mendel, A. Zbierzchowska, Gdańsk 2010, s. 125–147.pl_PL
dc.referencesCiemnołoński J., Kręte drogi Kazimierza Lelewicza do rumowiska Gdańska, „Z Historii Politechniki Gdańskiej…” 1995, nr 4, s. 18–23.pl_PL
dc.referencesDaniszewski T., Kazimierz Lelewicz (1896–1986), „Kalendarz Gdański na Rok 1989”, Gdańsk 1988, s. 174–177.pl_PL
dc.referencesDomke R., Ziemie Zachodnie i Północne Polski w propagandzie lat 1945–1948, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesFotografowie 1946–2006. Słownik biograficzny fotografów polskich (członków ZPAF), red. Z. Jurkowlaniec, W.T. Nowotka, M. Wideryński, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFriedrich F., Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945–1960, Gdańsk 2015.pl_PL
dc.referencesGawlicki M., Odbudowa śródmieścia Gdańska w fotografii Kazimierza Lelewicza, [w:] Odbudowa. Fotografie Kazimierza Lelewicza, red. J. Dominiczak, M. Gawlicki, J.W. Wołodźko, Gdańsk–Toruń 2014, s. 37–43.pl_PL
dc.referencesGawlicki M., Zabytkowa architektura Gdańska w latach 1945–1951. Kształtowanie koncepcji konserwacji i odbudowy, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesGrabowski L., Kazimierz Lelewicz, „Fotografia” 1958, nr 6, s. 273–278.pl_PL
dc.referencesGruszkowski W., Zniszczenie Śródmieścia Gdańska i początki odbudowy, [w:] Gdańsk 1945. Materiały z sesji naukowej odbytej w dniu 30 marca 1995 r., pod red. prof. dr. hab. Mariana Mroczki, red. E. Rusak, Gdańsk 1995, s. 19–26.pl_PL
dc.referencesHejger M., Kwestia narodowościowa na tle przekształceń ludnościowych w Gdańsku po zakończeniu działań wojennych, [w:] Gdańsk 1945. Materiały z sesji naukowej odbytej w dniu 30 marca 1995 r., pod red. prof. dr. hab. Mariana Mroczki, red. E. Rusak, Gdańsk 1995, s. 87–117.pl_PL
dc.referencesHewelt W., Danzig, ein europäisches Kulturdenkmal, Lübeck 1988.pl_PL
dc.referencesJasiński J., Kwestia pojęcia Ziemie Odzyskane, [w:] Ziemie Odzyskane – Ziemie Zachodnie i Północne 1945–2005. 60 lat w granicach państwa polskiego, red. A. Sakson, Poznań 2006, s. 15–25.pl_PL
dc.referencesJurecka M., Socrealizm w fotografii, „Sztuka” 1988, nr 5–6, s. 55–61.pl_PL
dc.referencesKrólikiewicz G., Terytorium ruin. Ruina jako obraz i temat romantyczny, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesKula M., Między przeszłością a przyszłością. O pamięci, zapominaniu i przewidywaniu, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesLelewicz K., Wojną wielkość karleje – pokojem wzrasta, „Kalendarz Gdański na Rok 1985”, Gdańsk 1984, s. 279–284.pl_PL
dc.referencesOdbudowa. Fotografie Kazimierza Lelewicza, red. J. Dominiczak, M. Gawlicki, J.W. Wołodźko, Gdańsk–Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesOkoniewska B., Refleksje nad rokiem 1945, [w:] Gdańsk 1945. Materiały z sesji naukowej odbytej w dniu 30 marca 1995 r., pod red. prof. dr. hab. Mariana Mroczki, red. E. Rusak, Gdańsk 1995, s. 7–17.pl_PL
dc.referencesPiwowarski J., Fotoklub Polski (1929–1939), [w:] IX Międzynarodowe Targi Fotografii i Obrazu XIII Ogólnopolski Zjazd Fotografów. Materiały sesji naukowo-technicznej, POLFOTO’2000, Międzyzdroje, 4–9 kwietnia 2000 r., red. P. Nowak, Wrocław 2000, s. 147–154.pl_PL
dc.referencesPiwowarski J., Wileńskie środowisko fotograficzne w okresie międzywojennym, Częstochowa 2016.pl_PL
dc.referencesPlater-Zyberek M., Dreścik G., Kalendarium, [w:] Jan Bułhak (1876–1950) fotografik, [katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, 14 grudnia 2006 – 11 lutego 2007], red. D. Jackiewicz, A. Masłowska, Warszawa 2007, s. 21–127.pl_PL
dc.referencesProdger P., Impressionist Camera. Pictorial Photography in Europe, 1888–1918, London 2006.pl_PL
dc.referencesPrzeździecka-Kujałowicz A., „Warszawa oskarża”. Pierwsza powojenna wystawa Muzeum Narodowego w Warszawie, „Spotkania z Zabytkami. Kultura, Tradycje, Pamiątki” 2018, nr 11–12, s. 24–31.pl_PL
dc.referencesRosenblum N., A World History of Photography, New York–London 1997.pl_PL
dc.referencesSobota A., Jan Bułhak i koncepcje narodowości fotografii, [w:] Jan Bułhak (1876–1950) fotografik, [katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, 14 grudnia 2006–11 lutego 2007], red. D. Jackiewicz, A. Masłowska, Warszawa 2007, s. 176–197.pl_PL
dc.referencesSobota A., Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesStankiewicz J., Szermer B., Gdańsk. Rozwój urbanistyczny i architektoniczny oraz powstanie zespołu Gdańsk–Sopot–Gdynia, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesStryczyński M., Gdańsk w latach 1945–1948. Odbudowa organizmu miejskiego, Gdańsk 1981.pl_PL
dc.referencesSzacka B., Czas przeszły. Pamięć. Mit, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesSzymanowicz M., Budowniczowie „Świata Fotografii”. Polska fotografia drugiej połowy lat 40. XX wieku, [katalog wystawy, maj–czerwiec 2009, Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu], Poznań 2009.pl_PL
dc.referencesSzymanowicz M., Byliśmy jesteśmy będziemy. Fotografia ojczysta po II wojnie światowej, [w:] Interpretować fotografię. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Fundację „Ars Auro Prior”, red. M. Wróblewska, Z. Jurkowlaniec, Warszawa 2009, s. 127–139.pl_PL
dc.referencesSzymanowicz M., W kręgu fotografii piktorialnej, [w:] Jan Bułhak (1876–1950) fotografik, [katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, 14 grudnia 2006 – 11 lutego 2007], red. D. Jackiewicz, A. Masłowska, Warszawa 2007, s. 128–175.pl_PL
dc.referencesSzymanowicz M., Zaburzona epoka. Polska fotografia artystyczna w latach 1945–1955, Poznań 2016.pl_PL
dc.referencesWarszawa oskarża. Przewodnik po wystawie urządzonej przez Biuro Odbudowy Stolicy wespół z Muzeum Narodowym w Warszawie [maj–czerwiec 1945, Warszawa], Ministerstwo Kultury i Sztuki i Ministerstwo Odbudowy Kraju, Warszawa 1945.pl_PL
dc.referencesWarszawa 1945 w fotografii Leonarda Sempolińskiego, [katalog wystawy, Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, wrzesień 1969, Warszawa], red. B. Mitschein, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesWołodźko J.W., Wstęp, [w:] Odbudowa Wielkiej Zbrojowni w Gdańsku. Fotografie Kazimierza Lelewicza, red. J. Dominiczak, M. Gawlicki, J.W. Wołodźko, Gdańsk 2014, s. 21.pl_PL
dc.referencesWróblewska M., Ruina w archiwum, [w:] Sztuka w kulturze, zbiór rozpraw, red. J. Jeszke, Poznań 2011, s. 223–232.pl_PL
dc.referencesWystawa Sztuk Plastycznych, [katalog wystawy, 27 VI – 15 VIII 1948, Sopot], Sopot 1948.pl_PL
dc.referencesZamek Malborski w fotografice Kazimierza Lelewicza, [katalog wystawy], Malbork 1962.pl_PL
dc.referencesCiemnołoński J., Borowski Jan, [w:] Polski Słownik Biograficzny Konserwatorów Zabytków, http://www.serwer1363362.home.pl/SKP/ (dostęp: 20 XI 2020).pl_PL
dc.referencesHistoria powstania Związku Polskich Artystów Fotografików https://zpaf.pl/wladzenaczelne/zalozyciele/ (dostęp: 20 XI 2020).pl_PL
dc.referencesKilarski M., Kilarski Jan, [w:] Polski Słownik Biograficzny Konserwatorów Zabytków, http://www.serwer1363362.home.pl/SKP/ (dostęp: 20 XI 2020).pl_PL
dc.referencesOdkrywaj dziedzictwo Gdańska http://dziedzictwo-gdansk.pl/online-collection/-/results/init (dostęp: 20 XI 2020).pl_PL
dc.referencesPonad 3 tysiące zdjęć i pocztówek dawnego Gdańska dostępnych online. Miasto na zdjęciach Kazimierza Lelewicza https://dziennikbaltycki.pl/ponad-3-tysiace-zdjec-i-pocztowek-dawnego-gdanska-dostepnych-online-miasto-na-zdjeciach-kazimierza-lelewicza/ar/c13-14752166 (dostęp: 20 XI 2020).pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.polanska@asp.gda.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-699-9.18
dc.disciplinehistoriapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe