Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPufund, Dorota
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:23:42Z
dc.date.available2021-12-22T12:23:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPufund D., (Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 15-28, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.02pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40234
dc.description.abstractW tekście zaprezentowano rekonstrukcję doświadczania autyzmu przez blogujących self-adwokatów. Punktem wyjścia uczyniono koncepcję autobiograficznego uczenia się siebie. Badanie obejmowało jakościową analizę treści otwartych blogów internetowych prowadzonych przez deklarujących się jako osoby w spektrum autyzmu. Gromadzenie i analizę treści przeprowadzono zgodnie z założeniami teorii ugruntowanej i komputerowo wspomaganej przy użyciu oprogramowania MAXQDA.pl_PL
dc.description.abstractThe text presents a reconstruction of the experience of autism by blogging self-advocates. The starting point is the concept of autobiographical self-learning. The study included a qualitative analysis of the content of open blogs on the Internet, whose authors are people who declare themselves to be autistic. The analysis was conducted on the basis of the grounded theory. MAXQDA software was used.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautystyczne spektrum zaburzeńpl_PL
dc.subjectblogpl_PL
dc.subjectdoświadczaniepl_PL
dc.subjectautobiograficzne uczenie siępl_PL
dc.subjectautistic spectrum disorderpl_PL
dc.subjectblogpl_PL
dc.subjectexperiencepl_PL
dc.subjectautobiographical learningpl_PL
dc.title(Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatówpl_PL
dc.title.alternativeUnderstanding autism. Experiencing autism by blogging self-advocatespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number15-28pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteDOROTA PUFUND – doktorantka pedagogiki w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Na co dzień pracuje jako pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Bydgoszczy oraz Centrum Wspomagania Rozwoju ,,Senso” w Osielsku. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych, edukacji włączającej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń przetwarzania sensorycznego.pl_PL
dc.referencesBauman, Teresa (2010). Poznawczy status danych jakościowych. W: Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’, s. 91–105.pl_PL
dc.referencesBereza, Bernarda (2009). Doświadczanie własnej choroby przez pacjentów dializowanych. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 60.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1939). An Appraisal of Thomas and Znaniecki’s „The Polish Peasant in Europe and America”. New York: Social Science Research Council, s. 29.pl_PL
dc.referencesBłeszyński, Jacek (2019). Samoocena autyzmu – jak osoby ze spektrum zaburzeń autyzmu odbierają autyzm. Badania netnograficzne. „Logopedia Silesiana”, (8), s. 124–136.pl_PL
dc.referencesBorowska-Beszta, Beata (2008). Echa ekspresji. Kulturoterapia w andragogice specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.pl_PL
dc.referencesBraidotti, Rosi (2009). Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Przeł. Aleksandra Derra. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesBryda, Grzegorz (2014). CAQDAS a badania jakościowe w praktyce. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 12–38 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume26/PSJ_10_2_Bryda.pdf (dostęp: 11.05.2020).pl_PL
dc.referencesBuława-Halasz, Joanna (2017). Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Kraków: Oficyna wydawnicza ,,Impuls”.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak, Maria (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesDeleuze, Gilles, Guattari, Félix (1988). Kłącze. Przeł. Bogdan Banasik. ,,Colloquia Comunia”, nr 1–3, s. 221–238.pl_PL
dc.referencesDemetrio, Duccio (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.pl_PL
dc.referencesDominicé, Pierre (2006). Uczyć się życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.pl_PL
dc.referencesDubas, Elżbieta (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: Elżbieta Dubas, Joanna Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–29.pl_PL
dc.referencesElmose, Mette (2016). A conceptual framework for understanding characteristics of self-awareness associated with autism spectrum disorder. ,,Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology”, vol. 4(3), s. 109–114 https://tidsskrift.dk/sjcapp/article/view/24086/21928 (dostęp: 27.07.2020).pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Zakład Wydawniczy ,,Nomos”.pl_PL
dc.referencesGranosik, Mariusz (2019). Metoda biograficzna a emancypacyjna praktyka. Perspektywa społeczno-pedagogiczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 15, nr 2, s. 118–130 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume46/PSJ_15_2_Granosik.pdf (dostęp: 22.04.2020).pl_PL
dc.referencesJordan, Chloe J. (2010). Evolution of Autism Support and Understanding Via the World Wide Web. ,,Intellectual and Developmental Disabilities”, vol. 48, nr 3, s. 220–227 https://doi.org/10.1352/1934-9556-48.3.220pl_PL
dc.referencesJurek, Krzysztof (2013). Badania społeczne w Internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. ,,Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1 (41), s. 86–99 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1657 (dostęp: 14.04.2020).pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKozinets, V. Robert (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKrause, Amadeusz (2009). Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej: zarys obszarów badawczych. ,,Niepełnosprawność”, nr 1, s. 9–24.pl_PL
dc.referencesKrawczyk-Bocian, Amelia (2013). Doświadczanie zdarzeń krytycznych. Narracje biograficzne dorosłych dzieci alkoholików. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesKrawczyk-Bocian, Amelia (2016). Biograficzne doświadczanie (nie)pełnosprawności w świetle teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesKubinowski, Dariusz (2017). Badania pedagogiczne w ,,kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych. W: Dariusz Kubinowski, Maksymilian Chutorański (red.). Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, s. 15–24.pl_PL
dc.referencesKuckartz, Udo, Rädiker, Stefan (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA. Text, Audio, and Video. Switzerland: Springer Nature https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-15671-8 (dostęp: 11.05.2020).pl_PL
dc.referencesLalak, Danuta (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,,Żak”.pl_PL
dc.referencesLiberska, Hanna (2011). Teorie rozwoju psychicznego. W: Janusz Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 85–88.pl_PL
dc.referencesMautner, Gerlinde (2011). Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 51–85.pl_PL
dc.referencesMęczkowska, Astrid (2003). Problem niepełnosprawności w perspektywie pytania o conditio humana. W: Krystyna D. Rzedzicka, Anna Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, s. 285–298.pl_PL
dc.referencesMiller, Piotr (2012). Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 76–97 http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n1/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n1-s76-97/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n1-s76-97.pdf (dostęp: 21.04.2020).pl_PL
dc.referencesNewton, Taylor A., Kramer, Adam D., McIntosh, Daniel N. (2009). Autism online: a comparison of word usage in bloggers with and without autism spectrum disorders. ,,CHI 2009: Proceeding of 27th Annulal CHI Conference of Human Factors in Coputing System”, vol. 1–4, s. 463–466 https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1518701.1518775?download=true (dostęp: 21.04.2020).pl_PL
dc.referencesNguyen, Thin, Duong, Thi, Venkatesh, Svetha, Phung, Dinh (2015). Autism Blogs: Expressed Emotion, Language Styles and Concerns in Personal and Community Settings. ,,IEEE Transactions on Affective Computing”, vol. 6, no. 3, s. 312–323 https://ieeexplore.ieee.org/document/7034996 (dostęp: 18.04.2020).pl_PL
dc.referencesNguyen, William, Ownsworth, Tamara, Nicol, Chelsea, Zimmerman, David (2020). How I See and Feel About Myself: Domain-Specific Self-Concept and Self-Esteem in Autistic Adults. „Frontiers in psychology”, vol. 11, 913 https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.00913/full (dostęp: 27.07.2020).pl_PL
dc.referencesOstrowska, Urszula (1998). Doświadczanie wartości edukacyjnych w szkole wyższej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Rolniczej https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/44072/edition/51662/content?ref=L2NvbGxlY3Rpb25kZXNjcmlwd-Glvbi82Nw (dostęp: 18.04.2020).pl_PL
dc.referencesPodgórska-Jachnik, Dorota (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5540 (dostęp: 16.04.2020).pl_PL
dc.referencesPodgórska-Jachnik, Dorota, Tłoczkowska, Dorota (2009). Ruch self-adwokatów jako rozwijanie kompetencji w zakresie rzecznictwa własnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Dorota Podgórska-Jachnik (red.). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, s. 181–193 https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5534 (dostęp: 16.04.2020).pl_PL
dc.referencesProkopiuk, Włodzimierz (2010). Hermeneutyka jako metodologia rozumienia i interpretacji wiedzy pedagogicznej. W: Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyk. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, s. 120–134.pl_PL
dc.referencesSaha, Amit, Agarwal, Nitin (2016). Modeling social support in autism community on social media. ,,Network Modeling Analysis in Health Informatics and Bioinformatics”, 5:8, s. 1–14.pl_PL
dc.referencesSilberman, Steve (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Białystok: Wydawnictwo Vivante.pl_PL
dc.referencesSzczepański, Jan (1973). Metoda biograficzna. W: tegoż, Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Książka i Wiedza, s. 573–607.pl_PL
dc.referencesWalczak, Anna (2015). Czego można nauczyć się z biografii innych? W: Elżbieta Dubas, Joanna Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 85–107.pl_PL
dc.referencesWołoszyn, Wiesława (1997). Doświadczanie własnego ,,JA’’ warunkiem kształtowania etycznej osobowości innych. W: Andrzej M. Tchorzewski (red.). Doświadczanie wartości samego siebie w procesach edukacyjnych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, s. 63–66.pl_PL
dc.referencesŻółkowska, Teresa (2006). Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną w teorii i praktyce. W: Czesław Kosakowski, Amadeusz Krause, Sławomir Przybyliński (red.). Pomiędzy teoria a praktyką. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 35–41.pl_PL
dc.referencesMade in Abbys http://madeinabbys.blogspot.compl_PL
dc.referencesSilent Forge https://silentforge.blogspot.com/pl_PL
dc.referencesSpektronautka http://spektronautka.blogspot.com/pl_PL
dc.referencesStereotyp https://kosma.pl/stereotyp/pl_PL
dc.referencesTa, co nie wyrosła https://niewyroslam.wordpress.com/pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.02
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Pliki tej pozycji

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe