dc.contributor.author | Pufund, Dorota | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:23:42Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:23:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Pufund D., (Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 15-28, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.02 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40234 | |
dc.description.abstract | W tekście zaprezentowano rekonstrukcję doświadczania autyzmu przez blogujących self-adwokatów. Punktem wyjścia uczyniono koncepcję autobiograficznego uczenia się siebie. Badanie obejmowało jakościową analizę treści otwartych blogów internetowych prowadzonych przez deklarujących się jako osoby w spektrum autyzmu. Gromadzenie i analizę treści przeprowadzono zgodnie z założeniami teorii ugruntowanej i komputerowo wspomaganej przy użyciu oprogramowania MAXQDA. | pl_PL |
dc.description.abstract | The text presents a reconstruction of the experience of autism by blogging self-advocates. The starting point is the concept of autobiographical self-learning. The study included a qualitative analysis of the content of open blogs on the Internet, whose authors are people who declare themselves to be autistic. The analysis was conducted on the basis of the grounded theory. MAXQDA software was used. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | autystyczne spektrum zaburzeń | pl_PL |
dc.subject | blog | pl_PL |
dc.subject | doświadczanie | pl_PL |
dc.subject | autobiograficzne uczenie się | pl_PL |
dc.subject | autistic spectrum disorder | pl_PL |
dc.subject | blog | pl_PL |
dc.subject | experience | pl_PL |
dc.subject | autobiographical learning | pl_PL |
dc.title | (Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów | pl_PL |
dc.title.alternative | Understanding autism. Experiencing autism by blogging self-advocates | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 15-28 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | DOROTA PUFUND – doktorantka pedagogiki w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Na co dzień pracuje jako pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Bydgoszczy oraz Centrum Wspomagania Rozwoju ,,Senso” w Osielsku. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych, edukacji włączającej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń przetwarzania sensorycznego. | pl_PL |
dc.references | Bauman, Teresa (2010). Poznawczy status danych jakościowych. W: Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’, s. 91–105. | pl_PL |
dc.references | Bereza, Bernarda (2009). Doświadczanie własnej choroby przez pacjentów dializowanych. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 60. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1939). An Appraisal of Thomas and Znaniecki’s „The Polish Peasant in Europe and America”. New York: Social Science Research Council, s. 29. | pl_PL |
dc.references | Błeszyński, Jacek (2019). Samoocena autyzmu – jak osoby ze spektrum zaburzeń autyzmu odbierają autyzm. Badania netnograficzne. „Logopedia Silesiana”, (8), s. 124–136. | pl_PL |
dc.references | Borowska-Beszta, Beata (2008). Echa ekspresji. Kulturoterapia w andragogice specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Braidotti, Rosi (2009). Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Przeł. Aleksandra Derra. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Bryda, Grzegorz (2014). CAQDAS a badania jakościowe w praktyce. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 12–38 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume26/PSJ_10_2_Bryda.pdf (dostęp: 11.05.2020). | pl_PL |
dc.references | Buława-Halasz, Joanna (2017). Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Kraków: Oficyna wydawnicza ,,Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Charmaz, Kathy (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak, Maria (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, Gilles, Guattari, Félix (1988). Kłącze. Przeł. Bogdan Banasik. ,,Colloquia Comunia”, nr 1–3, s. 221–238. | pl_PL |
dc.references | Demetrio, Duccio (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Dominicé, Pierre (2006). Uczyć się życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. | pl_PL |
dc.references | Dubas, Elżbieta (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: Elżbieta Dubas, Joanna Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–29. | pl_PL |
dc.references | Elmose, Mette (2016). A conceptual framework for understanding characteristics of self-awareness associated with autism spectrum disorder. ,,Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology”, vol. 4(3), s. 109–114 https://tidsskrift.dk/sjcapp/article/view/24086/21928 (dostęp: 27.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Zakład Wydawniczy ,,Nomos”. | pl_PL |
dc.references | Granosik, Mariusz (2019). Metoda biograficzna a emancypacyjna praktyka. Perspektywa społeczno-pedagogiczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 15, nr 2, s. 118–130 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume46/PSJ_15_2_Granosik.pdf (dostęp: 22.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Jordan, Chloe J. (2010). Evolution of Autism Support and Understanding Via the World Wide Web. ,,Intellectual and Developmental Disabilities”, vol. 48, nr 3, s. 220–227 https://doi.org/10.1352/1934-9556-48.3.220 | pl_PL |
dc.references | Jurek, Krzysztof (2013). Badania społeczne w Internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. ,,Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1 (41), s. 86–99 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1657 (dostęp: 14.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kozinets, V. Robert (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Krause, Amadeusz (2009). Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej: zarys obszarów badawczych. ,,Niepełnosprawność”, nr 1, s. 9–24. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian, Amelia (2013). Doświadczanie zdarzeń krytycznych. Narracje biograficzne dorosłych dzieci alkoholików. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk-Bocian, Amelia (2016). Biograficzne doświadczanie (nie)pełnosprawności w świetle teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, Dariusz (2017). Badania pedagogiczne w ,,kalejdoskopie” paradygmatów, orientacji, podejść, metod nauk humanistycznych, społecznych i stosowanych. W: Dariusz Kubinowski, Maksymilian Chutorański (red.). Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, s. 15–24. | pl_PL |
dc.references | Kuckartz, Udo, Rädiker, Stefan (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA. Text, Audio, and Video. Switzerland: Springer Nature https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-15671-8 (dostęp: 11.05.2020). | pl_PL |
dc.references | Lalak, Danuta (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,,Żak”. | pl_PL |
dc.references | Liberska, Hanna (2011). Teorie rozwoju psychicznego. W: Janusz Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 85–88. | pl_PL |
dc.references | Mautner, Gerlinde (2011). Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 51–85. | pl_PL |
dc.references | Męczkowska, Astrid (2003). Problem niepełnosprawności w perspektywie pytania o conditio humana. W: Krystyna D. Rzedzicka, Anna Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, s. 285–298. | pl_PL |
dc.references | Miller, Piotr (2012). Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, s. 76–97 http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n1/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n1-s76-97/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n1-s76-97.pdf (dostęp: 21.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Newton, Taylor A., Kramer, Adam D., McIntosh, Daniel N. (2009). Autism online: a comparison of word usage in bloggers with and without autism spectrum disorders. ,,CHI 2009: Proceeding of 27th Annulal CHI Conference of Human Factors in Coputing System”, vol. 1–4, s. 463–466 https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1518701.1518775?download=true (dostęp: 21.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Nguyen, Thin, Duong, Thi, Venkatesh, Svetha, Phung, Dinh (2015). Autism Blogs: Expressed Emotion, Language Styles and Concerns in Personal and Community Settings. ,,IEEE Transactions on Affective Computing”, vol. 6, no. 3, s. 312–323 https://ieeexplore.ieee.org/document/7034996 (dostęp: 18.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Nguyen, William, Ownsworth, Tamara, Nicol, Chelsea, Zimmerman, David (2020). How I See and Feel About Myself: Domain-Specific Self-Concept and Self-Esteem in Autistic Adults. „Frontiers in psychology”, vol. 11, 913 https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.00913/full (dostęp: 27.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Ostrowska, Urszula (1998). Doświadczanie wartości edukacyjnych w szkole wyższej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Rolniczej https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/44072/edition/51662/content?ref=L2NvbGxlY3Rpb25kZXNjcmlwd-Glvbi82Nw (dostęp: 18.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Podgórska-Jachnik, Dorota (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5540 (dostęp: 16.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Podgórska-Jachnik, Dorota, Tłoczkowska, Dorota (2009). Ruch self-adwokatów jako rozwijanie kompetencji w zakresie rzecznictwa własnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Dorota Podgórska-Jachnik (red.). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, s. 181–193 https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5534 (dostęp: 16.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Prokopiuk, Włodzimierz (2010). Hermeneutyka jako metodologia rozumienia i interpretacji wiedzy pedagogicznej. W: Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyk. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, s. 120–134. | pl_PL |
dc.references | Saha, Amit, Agarwal, Nitin (2016). Modeling social support in autism community on social media. ,,Network Modeling Analysis in Health Informatics and Bioinformatics”, 5:8, s. 1–14. | pl_PL |
dc.references | Silberman, Steve (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Białystok: Wydawnictwo Vivante. | pl_PL |
dc.references | Szczepański, Jan (1973). Metoda biograficzna. W: tegoż, Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Książka i Wiedza, s. 573–607. | pl_PL |
dc.references | Walczak, Anna (2015). Czego można nauczyć się z biografii innych? W: Elżbieta Dubas, Joanna Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 85–107. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn, Wiesława (1997). Doświadczanie własnego ,,JA’’ warunkiem kształtowania etycznej osobowości innych. W: Andrzej M. Tchorzewski (red.). Doświadczanie wartości samego siebie w procesach edukacyjnych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, s. 63–66. | pl_PL |
dc.references | Żółkowska, Teresa (2006). Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną w teorii i praktyce. W: Czesław Kosakowski, Amadeusz Krause, Sławomir Przybyliński (red.). Pomiędzy teoria a praktyką. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 35–41. | pl_PL |
dc.references | Made in Abbys http://madeinabbys.blogspot.com | pl_PL |
dc.references | Silent Forge https://silentforge.blogspot.com/ | pl_PL |
dc.references | Spektronautka http://spektronautka.blogspot.com/ | pl_PL |
dc.references | Stereotyp https://kosma.pl/stereotyp/ | pl_PL |
dc.references | Ta, co nie wyrosła https://niewyroslam.wordpress.com/ | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.02 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |