Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKamyk-Wawryszuk, Agnieszka
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:19:19Z
dc.date.available2021-12-22T12:19:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKamyk-Wawryszuk A., Opieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodziny, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 203-221, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.11pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40232
dc.description.abstractCelem prowadzonych badań było opisanie wsparcia, jakie otrzymują rodzice od członków najbliższej rodziny w opiece nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną. Badania osadzono w strategii ilościowej z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego. Wzięło w nich udział 40 rodziców. Główne pytanie badawcze brzmiało: czy i w jakim stopniu rodzice dzieci z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną otrzymują wsparcie praktyczne i emocjonalne w zakresie opieki nad córką/synem od członków najbliższej rodziny? Na podstawie przeprowadzonych badań można wskazać, że prawie połowa rodziców ma obowiązki związane z czynnościami codziennymi tyle, ile chce mieć i jest w stanie je prawidłowo realizować. Dodatkowo respondenci wskazali, że wszyscy członkowie rodziny (żona, mąż, rodzeństwo dziecka z niepełnosprawnością) przyjmują odpowiedzialność za obowiązki codzienne. Największa grupa rodziców wskazała, że w niewielkim lub średnim stopniu otrzymują wsparcie zarówno praktyczne, jak i emocjonalne od członków najbliższej rodziny.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of conducted research is to analyse support which was given by the family undertaken on children with rare disease and mental disability. The research is based on quantity analysis in comparison with diagnostic survey method. 40 parents were involved in the research. The main research question of this paper is: do the parents of children with rare disease and intellectual disability receive a practical and emotional support under taking care of son/daughter from the relatives? Basing on conducted research it might be indicated, that almost half of parents have obligations related to everyday responsibilities. As well, half of parents declared that they have as much of responsibilities connected with taking care with their child as they can manage to do. Additionally respondents marked, that all of the members of the family (wife, husband, brothers and sisters of disable child) are taking everyday responsibilities. Most of parents indicated that they received both practical and emotional support from their family members on limited level.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectrodzina dziecka z chorobą rzadkąpl_PL
dc.subjectwsparciepl_PL
dc.subjectjakość życia rodzinypl_PL
dc.subjectfamily of a child with a rare diseasepl_PL
dc.subjectsupportpl_PL
dc.subjectfamily quality of lifepl_PL
dc.titleOpieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodzinypl_PL
dc.title.alternativeCare for a child with rare disease and intellectual disability and family supportpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number203-221pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteAGNIESZKA KAMYK-WAWRYSZUK – adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej i Logopedii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, doktor nauk społecznych, oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog, logopeda. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji i terapii dzieci z chorobami rzadkimi.pl_PL
dc.referencesBarłóg, Krystyna (2017). Poczucie sensu życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. V, s. 255–266.pl_PL
dc.referencesBraun, Ivan, Braun, Roy I., Baum, Nehama T., Isaacs, Barry J., Myerscough, Ted, Neikrug, Shimshon, Roth, Dana, Shearer, Jo, Wang, Mian (2006). Kwestionariusz Jakości Życia Rodziny (Family Quality of Life Survey: Main caregivers of people with intellectual or developmental disabilities). Polish trans. Ewa Zasępa, Ewa Wapiennik, Agnieszka Wołowicz. Toronto, ON, Canada: Surrey Place Centre.pl_PL
dc.referencesDellve, Lotta, Samuelsson, Lena, Tallborn, Andreas, Fasth, Anders, Hallberg, Lillemor R.-M. (2006). Stress and well-being among parents of children with rare diseases: a prospective intervention study. „Journal of Advanced Nursing”, vol. 53, issues 4, s. 392–402.pl_PL
dc.referencesDrewa, Gerard, Ferenc, Tomasz (red.) (2015). Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wrocław: Wyd. Edra Urban&Partner.pl_PL
dc.referencesJuczyński, Zygfryd (2019). Znaczenie spostrzeganego wsparcia społecznego dla dobrostanu jednostki – na przykładzie badań Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego (Soz-U K-14). „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 25, nr 2, s. 195–202.pl_PL
dc.referencesKałdon, Barbara Małgorzata (2011). Rodzina jako instytucja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 229–241.pl_PL
dc.referencesKamyk-Wawryszuk, Agnieszka (2018). Potrzeby rodziny dziecka z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wsparcia przez społeczność lokalną. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 31, s. 72–86.pl_PL
dc.referencesKlajmon-Lech, Urszuli (2018). Rodzina – źródłem wsparcia w doświadczeniu rzadkiej choroby dziecka. „Roczniki Pedagogiczne”, nr 3 (46), s. 105–117.pl_PL
dc.referencesKózka, Maria (2010). Wsparcie społeczne w chorobie. W: Maria Kózka, Lucyna Płaszewka-Żywko (red.). Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: PZWL, s. 45–49.pl_PL
dc.referencesKulik, Małgorzata, Otrębski, Wojciech (2012). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem genetycznej. „Polskie Forum Psychologiczne”, tom 17, nr 1, s. 91–104.pl_PL
dc.referencesLiberska, Hanna, Matuszewska, Mirosława (2012). Modele funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. „Polskie Forum Psychologiczne”, XVII, nr 1, s. 79–90.pl_PL
dc.referencesLibura, Maria, Władusiuk, Magdalena, Małowicka, Monika, Grabowska, Edyta, Gałązka-Sobotka, Małgorzata, Gryglewicz, Jerzy (2016). Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego.pl_PL
dc.referencesMaciejewska, Fatima, Bury, Przemysław (2008). Dysfunkcjonalność rodziny: psychologiczny i socjologiczny aspekt definicji. „Edukacja dla bezpieczeństwa”, nr 2, s. 27–41.pl_PL
dc.referencesMariański, Janusz (2015). Małżeństwo i rodzina w świadomości Polaków – analiza socjologiczna. „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 4 (232), s. 77–103.pl_PL
dc.referencesMikołajczyk-Lerman, Grażyna (2011). Kobiety i ich niepełnosprawne dzieci. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 39, s. 73–90.pl_PL
dc.referencesNowakowski, Michał (2004). Pojęcie wsparcia społecznego i problemy jego pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem populacji seniorów. W: Jerzy T. Kowaleski, Piotr Szukalski (red.). Nasze starzejące się społeczeństwo. Nadzieje i zagrożenia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 292–300.pl_PL
dc.referencesOtrębski, Wojciech, Konefał, Konrad, Mariańczyk, Katarzyna, Kulik, Małgorzata M. (2011). Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej. Badania rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi w województwie lubelskim. Lublin: Europerspektywa Beata Romejko.pl_PL
dc.referencesPaulsson, Karin, Fasth, Åsa (1999). Man måste alltid slåss på byråkraternas planhalva. Livsvillkorprojektet – en studie I livsvillkoren főr familjer med barn med rőrelsehinder (One always has to Fight on the Bureaucracies Ground. A Study of Lifeconsequences among Families of Children with a Physical Disability). RBU, Växjö.pl_PL
dc.referencesPiotrowicz, Radosław, Rymarczyk, Katarzyna (2015). Niepełnosprawność intelektualna – neurofizjologiczne zaburzenie rozwoju. W: Filip Rybakowski, Anna Rozetti (red.). Spektrum Autyzmu-nerorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, s. 155–179.pl_PL
dc.referencesPisula, Ewa (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesSęk, Helena (1997). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu. W: Dorota Kubacka-Jasiecka i Anna Lipowska-Teutsch (red.). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Kraków: Wydawnictwo ALL, s. 143–158.pl_PL
dc.referencesSomanadhan, Suja, Larkin, Philip (2016). Support for children with rare diseases and long-term home ventilationt their families’. „Orphanet Journal of Rare Diseases”, vol. 11 (138), s. 1–14.pl_PL
dc.referencesŚwierczek, Monika (2004). Być matką – konfrontacja oczekiwań i rzeczywistości w kontekście wsparcia społecznego (badania własne). „Chowanna”, nr 2, s. 129–143.pl_PL
dc.referencesTwardowski, Andrzej (2018). Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna. „Studia Edukacyjne”, nr 48, s. 97–114.pl_PL
dc.referencesTylki-Szymańska, Anna (2020). Wstęp. W: Anna Dobrzańska, Łukasz Obrycki, Piotr Socha (red.). Choroby rzadkie. Standardy medyczne. Warszawa: Media-Press, s. 31.pl_PL
dc.referencesWinczura, Barbara (2018). Zaburzenia współwystępujące z autyzmem – uwarunkowania rozwojowe, symptomy kliniczne i dylematy diagnostyczne. „Logopedia”, vol. 2 (47), s. 237–257.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk, Ewa (2016). O wsparciu społecznym i jego znaczeniu. W: Jolanta Spętana, Danuta Krzysztofiak, Ewa Włodarczyk (red.). Od wykluczenia do wsparcia. W przestrzeni współczesnych problemów społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 191–195.pl_PL
dc.referencesZubrzycka, Renata (2017). Psychospołeczne uwarunkowania radzenia sobie rodziców dzieci z mukowiscydozą. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesŻyta, Agnieszka, Ćwirynkało, Katarzyna (2015). Wspieranie rodzin dzieci z niepełnosprawnością – perspektywa zmiany. „Wychowanie w Rodzinie”, t. XI, s. 377–396.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.11
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe