dc.contributor.author | Kamyk-Wawryszuk, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:19:19Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:19:19Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kamyk-Wawryszuk A., Opieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodziny, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 203-221, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.11 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40232 | |
dc.description.abstract | Celem prowadzonych badań było opisanie wsparcia, jakie otrzymują rodzice od członków najbliższej rodziny w opiece nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną. Badania osadzono w strategii ilościowej z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego. Wzięło w nich udział 40 rodziców. Główne pytanie badawcze brzmiało: czy i w jakim stopniu rodzice dzieci z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną otrzymują wsparcie praktyczne i emocjonalne w zakresie opieki nad córką/synem od członków najbliższej rodziny? Na podstawie przeprowadzonych badań można wskazać, że prawie połowa rodziców ma obowiązki związane z czynnościami codziennymi tyle, ile chce mieć i jest w stanie je prawidłowo realizować. Dodatkowo respondenci wskazali, że wszyscy członkowie rodziny (żona, mąż, rodzeństwo dziecka z niepełnosprawnością) przyjmują odpowiedzialność za obowiązki codzienne. Największa grupa rodziców wskazała, że w niewielkim lub średnim stopniu otrzymują wsparcie zarówno praktyczne, jak i emocjonalne od członków najbliższej rodziny. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of conducted research is to analyse support which was given by the family undertaken on children with rare disease and mental disability. The research is based on quantity analysis in comparison with diagnostic survey method. 40 parents were involved in the research. The main research question of this paper is: do the parents of children with rare disease and intellectual disability receive a practical and emotional support under taking care of son/daughter from the relatives? Basing on conducted research it might be indicated, that almost half of parents have obligations related to everyday responsibilities. As well, half of parents declared that they have as much of responsibilities connected with taking care with their child as they can manage to do. Additionally respondents marked, that all of the members of the family (wife, husband, brothers and sisters of disable child) are taking everyday responsibilities. Most of parents indicated that they received both practical and emotional support from their family members on limited level. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | rodzina dziecka z chorobą rzadką | pl_PL |
dc.subject | wsparcie | pl_PL |
dc.subject | jakość życia rodziny | pl_PL |
dc.subject | family of a child with a rare disease | pl_PL |
dc.subject | support | pl_PL |
dc.subject | family quality of life | pl_PL |
dc.title | Opieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodziny | pl_PL |
dc.title.alternative | Care for a child with rare disease and intellectual disability and family support | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 203-221 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | AGNIESZKA KAMYK-WAWRYSZUK – adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej i Logopedii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, doktor nauk społecznych, oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog, logopeda. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji i terapii dzieci z chorobami rzadkimi. | pl_PL |
dc.references | Barłóg, Krystyna (2017). Poczucie sensu życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. V, s. 255–266. | pl_PL |
dc.references | Braun, Ivan, Braun, Roy I., Baum, Nehama T., Isaacs, Barry J., Myerscough, Ted, Neikrug, Shimshon, Roth, Dana, Shearer, Jo, Wang, Mian (2006). Kwestionariusz Jakości Życia Rodziny (Family Quality of Life Survey: Main caregivers of people with intellectual or developmental disabilities). Polish trans. Ewa Zasępa, Ewa Wapiennik, Agnieszka Wołowicz. Toronto, ON, Canada: Surrey Place Centre. | pl_PL |
dc.references | Dellve, Lotta, Samuelsson, Lena, Tallborn, Andreas, Fasth, Anders, Hallberg, Lillemor R.-M. (2006). Stress and well-being among parents of children with rare diseases: a prospective intervention study. „Journal of Advanced Nursing”, vol. 53, issues 4, s. 392–402. | pl_PL |
dc.references | Drewa, Gerard, Ferenc, Tomasz (red.) (2015). Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wrocław: Wyd. Edra Urban&Partner. | pl_PL |
dc.references | Juczyński, Zygfryd (2019). Znaczenie spostrzeganego wsparcia społecznego dla dobrostanu jednostki – na przykładzie badań Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego (Soz-U K-14). „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 25, nr 2, s. 195–202. | pl_PL |
dc.references | Kałdon, Barbara Małgorzata (2011). Rodzina jako instytucja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 229–241. | pl_PL |
dc.references | Kamyk-Wawryszuk, Agnieszka (2018). Potrzeby rodziny dziecka z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wsparcia przez społeczność lokalną. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 31, s. 72–86. | pl_PL |
dc.references | Klajmon-Lech, Urszuli (2018). Rodzina – źródłem wsparcia w doświadczeniu rzadkiej choroby dziecka. „Roczniki Pedagogiczne”, nr 3 (46), s. 105–117. | pl_PL |
dc.references | Kózka, Maria (2010). Wsparcie społeczne w chorobie. W: Maria Kózka, Lucyna Płaszewka-Żywko (red.). Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: PZWL, s. 45–49. | pl_PL |
dc.references | Kulik, Małgorzata, Otrębski, Wojciech (2012). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem genetycznej. „Polskie Forum Psychologiczne”, tom 17, nr 1, s. 91–104. | pl_PL |
dc.references | Liberska, Hanna, Matuszewska, Mirosława (2012). Modele funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. „Polskie Forum Psychologiczne”, XVII, nr 1, s. 79–90. | pl_PL |
dc.references | Libura, Maria, Władusiuk, Magdalena, Małowicka, Monika, Grabowska, Edyta, Gałązka-Sobotka, Małgorzata, Gryglewicz, Jerzy (2016). Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego. | pl_PL |
dc.references | Maciejewska, Fatima, Bury, Przemysław (2008). Dysfunkcjonalność rodziny: psychologiczny i socjologiczny aspekt definicji. „Edukacja dla bezpieczeństwa”, nr 2, s. 27–41. | pl_PL |
dc.references | Mariański, Janusz (2015). Małżeństwo i rodzina w świadomości Polaków – analiza socjologiczna. „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 4 (232), s. 77–103. | pl_PL |
dc.references | Mikołajczyk-Lerman, Grażyna (2011). Kobiety i ich niepełnosprawne dzieci. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 39, s. 73–90. | pl_PL |
dc.references | Nowakowski, Michał (2004). Pojęcie wsparcia społecznego i problemy jego pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem populacji seniorów. W: Jerzy T. Kowaleski, Piotr Szukalski (red.). Nasze starzejące się społeczeństwo. Nadzieje i zagrożenia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 292–300. | pl_PL |
dc.references | Otrębski, Wojciech, Konefał, Konrad, Mariańczyk, Katarzyna, Kulik, Małgorzata M. (2011). Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej. Badania rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi w województwie lubelskim. Lublin: Europerspektywa Beata Romejko. | pl_PL |
dc.references | Paulsson, Karin, Fasth, Åsa (1999). Man måste alltid slåss på byråkraternas planhalva. Livsvillkorprojektet – en studie I livsvillkoren főr familjer med barn med rőrelsehinder (One always has to Fight on the Bureaucracies Ground. A Study of Lifeconsequences among Families of Children with a Physical Disability). RBU, Växjö. | pl_PL |
dc.references | Piotrowicz, Radosław, Rymarczyk, Katarzyna (2015). Niepełnosprawność intelektualna – neurofizjologiczne zaburzenie rozwoju. W: Filip Rybakowski, Anna Rozetti (red.). Spektrum Autyzmu-nerorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, s. 155–179. | pl_PL |
dc.references | Pisula, Ewa (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. | pl_PL |
dc.references | Sęk, Helena (1997). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu. W: Dorota Kubacka-Jasiecka i Anna Lipowska-Teutsch (red.). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Kraków: Wydawnictwo ALL, s. 143–158. | pl_PL |
dc.references | Somanadhan, Suja, Larkin, Philip (2016). Support for children with rare diseases and long-term home ventilationt their families’. „Orphanet Journal of Rare Diseases”, vol. 11 (138), s. 1–14. | pl_PL |
dc.references | Świerczek, Monika (2004). Być matką – konfrontacja oczekiwań i rzeczywistości w kontekście wsparcia społecznego (badania własne). „Chowanna”, nr 2, s. 129–143. | pl_PL |
dc.references | Twardowski, Andrzej (2018). Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna. „Studia Edukacyjne”, nr 48, s. 97–114. | pl_PL |
dc.references | Tylki-Szymańska, Anna (2020). Wstęp. W: Anna Dobrzańska, Łukasz Obrycki, Piotr Socha (red.). Choroby rzadkie. Standardy medyczne. Warszawa: Media-Press, s. 31. | pl_PL |
dc.references | Winczura, Barbara (2018). Zaburzenia współwystępujące z autyzmem – uwarunkowania rozwojowe, symptomy kliniczne i dylematy diagnostyczne. „Logopedia”, vol. 2 (47), s. 237–257. | pl_PL |
dc.references | Włodarczyk, Ewa (2016). O wsparciu społecznym i jego znaczeniu. W: Jolanta Spętana, Danuta Krzysztofiak, Ewa Włodarczyk (red.). Od wykluczenia do wsparcia. W przestrzeni współczesnych problemów społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 191–195. | pl_PL |
dc.references | Zubrzycka, Renata (2017). Psychospołeczne uwarunkowania radzenia sobie rodziców dzieci z mukowiscydozą. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Żyta, Agnieszka, Ćwirynkało, Katarzyna (2015). Wspieranie rodzin dzieci z niepełnosprawnością – perspektywa zmiany. „Wychowanie w Rodzinie”, t. XI, s. 377–396. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.11 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |