Show simple item record

dc.contributor.authorGoede, Karolina
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-12-22T12:07:39Z
dc.date.available2021-12-22T12:07:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGoede K., Resocjalizacja skazanych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z perspektywy dozoru kuratorskiego, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 131-153, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.08pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40229
dc.description.abstractW Polsce zadania resocjalizacyjne wobec skazanych z niepełnosprawnością intelektualną realizuje się zarówno w systemie penitencjarnym, jak i wolnościowym. O ile w ramach instytucji zamkniętych funkcjonują placówki i oddziały z kadrą terapeutyczną przystosowane do potrzeb osadzonych z niepełnosprawnością, o tyle w przypadku resocjalizacji wolnościowej, odbywającej się w środowisku życia skazanych, odpowiedzialność za przebieg tego procesu spoczywa na Kuratorskiej Służbie Sądowej. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących wyzwań probacyjnych związanych z prowadzeniem dozoru nad podopiecznymi ze zdiagnozowaną niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (NI). Uwypuklono zarówno trudności w realizacji zadań resocjalizacyjnych, charakter i procedurę stosowanej metodyki oddziaływań, jak i propozycje legislacyjne mogące usprawnić system probacji w Polsce względem skazanych z NI. Grupę badanych stanowili kuratorzy sądowi z pionu karnego Sądu Rejonowego w Bydgoszczy. Realizowane badania osadzono w strategii jakościowej z wykorzystaniem metody panelu fokusowego. Analizy problematyki resocjalizacji wolnościowej osób z niepełnosprawnością intelektualną dokonano z perspektywy przepisów prawnych regulujących probację, jak i wybranych teorii i koncepcji resocjalizacji skazanych.pl_PL
dc.description.abstractIn Poland, the function of social rehabilitation for convicts with intellectual disabilities is implemented by both: the penitentiary and probation system. In prisons there are therapeutic departments adapted to the needs of prisoners’ disabilities. In community supervision, methodology of working with offenders with intellectual disabilities is not regulated by any procedures. This paper presents results of a research focused on the probation service supervision of offenders with mild intellectual disabilities. Difficulties in implementing social rehabilitation tasks, methodology of probation officers’ work, as well as legislative proposals that may improve the probation system in Poland for offenders with mild intellectual disabilities are indicated. The study is based on qualitative methods using the focus panel method. The research group are probation officers for adults from the District Court for Bydgoszcz. The data is analyzed using legal provisions regulating probation service, as well as selected theories and concepts of special education and social rehabilitations of convicts.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectresocjalizacjapl_PL
dc.subjectkuratorska służba sądowapl_PL
dc.subjectprobacjapl_PL
dc.subjectintellectual disabilitypl_PL
dc.subjectsocial rehabilitationpl_PL
dc.subjectprobation servicepl_PL
dc.subjectcommunity supervisionpl_PL
dc.subjectprobationpl_PL
dc.titleResocjalizacja skazanych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z perspektywy dozoru kuratorskiegopl_PL
dc.title.alternativeSocial rehabilitation of offenders with mild intellectual disability form perspective of probation officerspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number131-153pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-475-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteKAROLINA GOEDE – doktor nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki z zakresu resocjalizacji, adiunkt w Katedrze Filozofii wychowania i edukacji obywatelskiej na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.pl_PL
dc.referencesBarbour, Rosaline (2013). Badania fokusowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBelzyt, Joanna, Połom, Marta (2017). Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 28, s. 119–132.pl_PL
dc.referencesBernasiewicz, Maciej (2011). Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesBilikiewicz, Adam, Landowski, Jerzy, Radziwiłłowicz, Piotr (2008). Psychiatria Repozytorium. Wydanie II poprawione i uzupełnione. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.pl_PL
dc.referencesBobińska, Kinga, Pietras, Tadeusz, Gałecki, Piotr (red.) (2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.pl_PL
dc.referencesCaldera, Michelle, Fellner, Jamie, Rosa, Ehrenreich, Beyond, Reason (2001). The Death Penalty and Offenders with Mental Retardation. March 2001 http://www.openisbn.org/free_ebooks/read_79290_Beyond_Reason_The_ Death_ Penalty_ And_ Offenders_With_Mental_Retardation (dostęp: 17.01.2021).pl_PL
dc.referencesChrzanowska, Iwona (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesEllem, Kathy, Denton, Michelle, Davidson, Danielle (2019). Supporting People with Intellectual and Developmental Disabilities Leaving Prison. W: William R. Lindsay, Leam A. Criag, Dorothy Griffihs. The Wiley Handbook on What Works for Offenders with Intellectual and Developmental Dissabilities: An Evidence-Based Approach to Theory, Assessment, and Treatment. Hoboken: John Wiley & Sons Ltd.pl_PL
dc.referencesFajfer-Kruczek, Ilona (2017). Adaptacja osób z niepełnosprawnością intelektualną do izolacji penitencjarnej – stan obecny oraz możliwe ukierunkowanie działań w zakresie modyfikacji istniejących rozwiązań, „Studia Pedagogiczne”, t. L, s. 241–253.pl_PL
dc.referencesFlick, Uwe (2011). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGałecki, Piotr, Pilecki, Maciej, Rymaszewska, Joanna, Szulc, Agata, Sidorowicz, Sławomir, Wciórka, Jacek (2018). Amerycan Psychiatric Association, Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wrocław: Wydawnictwo Urban and Partner.pl_PL
dc.referencesGulati, Gautam, Cusack, Alan, Kilcommins, Shane, Dunne, Colum (2020). Intellectual Disabilities in Irish Prisons: Could Artycle 13 of the UNCRPD Hold the Key?. „International Journal of Law and Psychiatry”, vol. 68, s. 1–4.pl_PL
dc.referencesHellenbach, Michael (2011). Learning Disabilities and Criminal Justice: Custody Sergeants’ Perceptions of Alleged Offenders with Learning Disabilities. „British Journal of Learning Disabilities”, vol. 40(1), s. 15–22.pl_PL
dc.referencesHellenbach, Michael (2017). Supervision of Offenders with Intelectual Disabilities by the Probation Service: Challenges and Problems. „Journal of Forensic Psychology”, vol. 2:1, s. 1–7.pl_PL
dc.referencesHerrington, Victoria (2009). Assessing the prevalence of intellectual disability among young male prisoners. „Journal of Intellectual Disability Research”, 53, s. 397–410.pl_PL
dc.referencesHołyst, Brunon (2012). Elastyczność i selektywność oddziaływań resocjalizacyjnych jako warunki ich skuteczności. „Probacja”, nr 2, s. 5–16.pl_PL
dc.referencesJedynak, Tadeusz, Stasiak, Krzysztof (2008). Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. Warszawa: Wydawnictwo LexisNexis.pl_PL
dc.referencesKamiński, Jarosław (2006). Prawnokarne uwarunkowania sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. „Sprawni w prawie”, zeszyt nr 4. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.pl_PL
dc.referencesKonopczyński, Marek (2009). Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju. W: Andrzej Rejzner i Paweł Szczepaniak (red.). Terapia w resocjalizacji, część 1 ujęcie teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 80–106.pl_PL
dc.referencesKonopczyński, Marek (2009a). Współczesne kierunki zmian teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekty do rozwoju. „Probacja”, nr 1, s. 63–87.pl_PL
dc.referencesKrakowiak, Damian (2018). Sprawca niepoczytalny w procesie karnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKwieciński, Adam (2013). Rola diagnozy stanu zdrowia psychicznego skazanego w postępowaniu karnym wykonawczym. „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 81, s. 33–48.pl_PL
dc.referencesLachowski, Jerzy (2018). Kodek karny wykonawczy. Komentarz. Wydanie 3. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska, Jolanta (2013). Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesŁuczak, Klaudia (2014). Niepsychotyczne zaburzenia psychiczne wśród recydywistów penitencjarnych. „Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny”, nr 2, s. 27–37.pl_PL
dc.referencesMalinowska, Sandra (2018). Wybrane aspekty odbywania kary pozbawienia wolności przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. „Edukacja Humanistyczna”, nr 1, s. 9–19.pl_PL
dc.referencesMason, Jonathan, Murphy, Glynis (2002a). People with Intellectual Disabilities on Probation: An Initial Study. „Journal of Community & Applied Social Psychology”, vol. 12, s. 45–55.pl_PL
dc.referencesMason, Jonathan, Murphy, Glynis (2002b). Intellectual Disability Amongst People on Probation: Prevalence and Outcome. „Journal of Intellectual Disability Research”, vol. 46, part 2, s. 230–238.pl_PL
dc.referencesMcCarthy, Jane, Duff, Mhairi (2019). Services for Adults with Intellectual Disability in Aotearoa New Zealand. „Cambridge University Press”, s. 71–73.pl_PL
dc.referencesMorgan, David L. (1997). The Focus Group Guidebook (Focus Group Kit 1.). Thousand Oaks, California: SAGE Publications.pl_PL
dc.referencesNymś-Górna, Agnieszka (2019). Skazani z niepełnosprawnością w polskim systemie penitencjarnym. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 24, s. 187–198.pl_PL
dc.referencesOsińska, Małgorzata (2017). Praktyczny wymiar probacji wobec osób niepełnosprawnych w Polsce – studium przypadku. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 28, s. 133–149.pl_PL
dc.referencesOstrowska, Krystyna, Milewska, Ewa (1986). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Przewodnik Metodyczny. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.pl_PL
dc.referencesPostulski, Kazimierz (2010). Status skazanego w postępowaniu przed sądem. „Prokuratura i Prawo”, nr 1–2, s. 202–222.pl_PL
dc.referencesPostulski, Kazimierz (2015). Stan zdrowia skazanego w aspekcie zdolności odbywania kary pozbawienia wolności. „Prokuratura i Prawo”, nr 7–8, s. 151–174.pl_PL
dc.referencesPostulski, Kazimierz (2017). Kodeks Karny Wykonawczy. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.pl_PL
dc.referencesPytka, Lesław (2005). Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.pl_PL
dc.referencesSakowicz-Boboryko, Agnieszka, Otapowicz, Dorota, Wyszykowska-Koda, Dorota (2018). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w izolacji penitencjarnej – pozór a/i rzeczywistość. „Resocjalizacja Polska”, nr 16, s. 93–111.pl_PL
dc.referencesSondenaa, Erik, Rasmussen, Lars, Palmstierna, Tom, Nottestad, Jim (2008). The Prevalence and Nature of Intellectual Disability in Norwegian Prisons. „Journal of intellectual disability research”, vol. 52, part 12, s. 1129–1137.pl_PL
dc.referencesSzymanowski, Teodor (2015). Nowelizacja prawa karnego wykonawczego – przegląd ważniejszych zagadnień. „Palestra”, nr 7–8, s. 182–192.pl_PL
dc.referencesSzymanowski, Teodor (2017). Prawo Karne Wykonawcze z elementami polityki karnej i penitencjarnej. Warszawa: Wolters Kluwer.pl_PL
dc.referencesTownsend, Margaret, Henry, Jayne, Holt, Rachel (2020). Learning Disability Training and Probation Officer Knowledge. „Journal of Intellectual Disabilities and Offending Behavior”, ahead of print.pl_PL
dc.referencesUrban, Bronisław (2000). Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesUrban, Bronisław (2008). Kognitywno-interakcyjne podstawy współczesnej resocjalizacji. W: Marek Konopczyński, Beata M. Nowak (red.). Resocjalizacja ciągłość i zmiana. Warszawa: Wydawnictwo PEDAGOGIUM Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie, s. 28–36.pl_PL
dc.referencesWall, Barry, Lee, Ruby (2019). Adjudicative Competence and the Criminalization of Intellectual Disability. „The Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law”, vol. 47(3), s. 321–323.pl_PL
dc.referencesŻywucka-Kozłowska, Elżbieta (2018). Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn: Kortowski Przegląd Prawniczy Monografie.pl_PL
dc.referencesCriminal Justice Joint Inspection (2014). A joint inspection of the treatment of offenders with learning disabilities within the criminal justice system. UK.pl_PL
dc.referencesRaport KSS 2017. Kuratorska Służba Sądowa wg. stanu na dzień 31.12.2016 roku. Warszawa: Opracowanie Komisji ds. Monitorowania Wyników Pracy, Płac i Obciążeń Obowiązkami Kuratorów Krajowej Rady Kuratorów Sądowych.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. 1994 Nr 111 poz. 535 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 Nr 90 poz. 557 z poźn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2001 Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 2000r w sprawie zasad organizacji warunków przeprowadzania badań psychologicznych i psychiatrycznych w ośrodkach diagnostycznych (Dz.U. Nr 29 poz. 369).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych (Dz.U. 2016 poz. 969).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-475-9.08
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki prawnepl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe