Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzewczyk-Kowalewska, Irena
dc.contributor.editorMichalska, Iwonna
dc.contributor.editorMichalski, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-11-22T09:37:46Z
dc.date.available2021-11-22T09:37:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationSzewczyk-Kowalewska I., „Powiedz tylko, że jestem…” Jana Dormana Eksperymentalny Teatr Dziecka, [w:] Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą drugiej połowy XX i początków XXI wieku, Michalska I., Michalski G. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 193-207, https://doi.org/10.18778/7525-913-1.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-913-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39833
dc.descriptionAutorka w swojej pracy omawia dormanowską koncepcję teatru dzieci i dla dzieci. Teatru, który został stworzony ponad pięćdziesiąt lat temu przez Jana Dormana — polskiego twórcę, scenarzystę, pedagoga, aktora, reżysera. Artysta zerwał z ogólnie przyjętymi zasadami tworzenia przedstawień dla dzieci i z dziećmi jako aktorami. Dorman konsekwentnie trzymał się swoich założeń, które oparte były na własnych doświadczeniach teatralnych wyniesionych z dzieciństwa. Był założycielem dwóch scen: teatru dziecięcego — tzw. teatru zabawy i zawodowego teatru dla dzieci. Obydwie te sceny prowadził według własnych koncepcji i spójnych założeń, w których szeroko pojęty rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka był priorytetem. Każdy ze wspomnianych teatrów miał w sobie pierwiastek nowości i niekonwencjonalności, scena ekspresji to zabawa dzieci w teatr, scena impresji to profesjonalny teatr aktorski dla dzieci. Do dzisiaj jego koncepcja teatru dziecięcego wzbudza zarówno kontrowersje, jak i zainteresowanie.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMichalska I., Michalski G. (red.), Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą drugiej połowy XX i początków XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject„Teatr Dziecka”pl_PL
dc.subjectJan Dormanpl_PL
dc.subjectdzieckopl_PL
dc.subjectdziecięcy aktorzypl_PL
dc.subjectpedagogikapl_PL
dc.titlePowiedz tylko, że jestem… Jana Dormana Eksperymentalny Teatr Dzieckapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number193-207pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-344-3
dc.identifier.doi10.18778/7525-913-1.13
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe