dc.contributor.author | Szewczyk-Kowalewska, Irena | |
dc.contributor.editor | Michalska, Iwonna | |
dc.contributor.editor | Michalski, Grzegorz | |
dc.date.accessioned | 2021-11-22T09:37:46Z | |
dc.date.available | 2021-11-22T09:37:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Szewczyk-Kowalewska I., „Powiedz tylko, że jestem…” Jana Dormana Eksperymentalny Teatr Dziecka, [w:] Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą drugiej połowy XX i początków XXI wieku, Michalska I., Michalski G. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 193-207, https://doi.org/10.18778/7525-913-1.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-913-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39833 | |
dc.description | Autorka w swojej pracy omawia dormanowską koncepcję teatru dzieci i dla dzieci. Teatru, który został stworzony ponad pięćdziesiąt lat temu przez Jana Dormana — polskiego twórcę, scenarzystę, pedagoga, aktora, reżysera. Artysta zerwał z ogólnie przyjętymi zasadami tworzenia przedstawień dla dzieci i z dziećmi jako aktorami. Dorman konsekwentnie trzymał się swoich założeń, które oparte były na własnych doświadczeniach teatralnych wyniesionych z dzieciństwa. Był założycielem dwóch scen: teatru dziecięcego — tzw. teatru zabawy i zawodowego teatru dla dzieci. Obydwie te sceny prowadził według własnych koncepcji i spójnych założeń, w których szeroko pojęty rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka był priorytetem. Każdy ze wspomnianych teatrów miał w sobie pierwiastek nowości i niekonwencjonalności, scena ekspresji to zabawa dzieci w teatr, scena impresji to profesjonalny teatr aktorski dla dzieci. Do dzisiaj jego koncepcja teatru dziecięcego wzbudza zarówno kontrowersje, jak i zainteresowanie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Michalska I., Michalski G. (red.), Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą drugiej połowy XX i początków XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | „Teatr Dziecka” | pl_PL |
dc.subject | Jan Dorman | pl_PL |
dc.subject | dziecko | pl_PL |
dc.subject | dziecięcy aktorzy | pl_PL |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.title | Powiedz tylko, że jestem… Jana Dormana Eksperymentalny Teatr Dziecka | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013 | pl_PL |
dc.page.number | 193-207 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-344-3 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-913-1.13 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |