Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKosiorek, Małgorzata
dc.date.accessioned2021-11-19T14:16:51Z
dc.date.available2021-11-19T14:16:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1897-6557
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39820
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza i opis zaangażowania społecznego nauczycieli w obliczu panującej kultury nieufności. W pierwszej części opracowania omówiono problem zaufania i nieufności wraz z ich znaczeniem i rolą dla funkcjonowania jednostek w społeczeństwie. W kolejnej części przedstawiono przykładowe oddolne formy działań podejmowanych przez środowisko nauczycieli na rzecz poprawy jakości oświaty. W podsumowaniu zawarto uwagi dotyczące konsekwencji funkcjonowania w kulturze nieufności. Zwrócono uwagę, iż pomimo wielu trudności zawodowych nauczyciele dowiedli, że nie odrzucają możliwości partycypacji społecznej, chętnie angażują się w oddolne, apolityczne inicjatywy, potrafią się solidaryzować i dążyć do osiągnięcia wyznaczonych celów. Przy konsekwentnych i zdeterminowanych działaniach z czasem mogą stać się nośnikiem zmian społecznych.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this paper is to analyse and describe social engagement of teachers in the face of culture of distrust. The first part of the work covers the issue of trust and distrust including their importance and role in terms of functioning of individuals in the society. The next part presents examples of bottom-up forms of actions undertaken by teachers to improve quality of education. The conclusion contains remarks concerning consequences of functioning in the culture of distrust. The author observes that despite numerous job-related difficulties the teachers have proven that they do not reject opportunities of social participation and are willing to engage in bottom-up apolitical initiatives. They are also able to sympathise and endeavour to accomplish planned objectives. Over time, their consistent and determined activities can become a medium of social changes.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Pedagogiczny;2
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectpedeutologiapl_PL
dc.subjectkultura nieufnościpl_PL
dc.subjectruchy społeczne nauczycielipl_PL
dc.subjectzaangażowanie społecznepl_PL
dc.subjectzaufaniepl_PL
dc.subjectpedeutologypl_PL
dc.subjectculture of distrustpl_PL
dc.subjectteachers’ social movementspl_PL
dc.subjectsocial engagementpl_PL
dc.subjecttrustpl_PL
dc.titleZaangażowanie społeczne nauczycieli w obliczu kultury nieufnościpl_PL
dc.title.alternativeSocial Engagement of Teachers in the Face of Culture of Distrustpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number48-57pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAlfabet Buntu – Inicjatywa „Protest z Wykrzyknikiem”. (2019). Zaczerpnięte 4 maja 2020. Strona internetowa https://archiwumosiatynskiego.pl/alfabet-buntu/inicjatywa-protest-z-wykrzyknikiem/pl_PL
dc.referencesCBOS. (2018). O nieufności i zaufaniu. Komunikat z badań, nr 35, s. 1–16. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_035_18.PDFpl_PL
dc.referencesEdukacja w Działaniu. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa http://edukacjawdzialaniu.plpl_PL
dc.referencesFukuyama F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Przeł. A. Śliwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesInglot-Brzęk E. (2016). Diagnoza kapitału społecznego. Rzeszow: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. Zaczerpnięte 2 maja 2020. Stro na internetowa http://workingpapers.wsiz.pl/pliki/working-papers/WP_Inglot.pdfpl_PL
dc.referencesJa Nauczyciel’ka. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://ja-nauczyciel.plpl_PL
dc.referencesKrzyminiewska G. (2003). Znaczenie zaufania w tworzeniu kapitału społecznego. Ekonomiczny i społeczny wymiar zjawiska. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2, 221–227.pl_PL
dc.referencesNowakowski K. (2008). Wymiary zaufania i problem zaufania negatywnego w Polsce. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1, 213–233.pl_PL
dc.referencesRaport z Narad Obywatelskich o Edukacji. (2019). Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://www.naradaobywatelska.pl/pl_PL
dc.referencesRuch społeczny Obywatele dla Edukacji. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://obywateledlaedukacji.org/pl_PL
dc.referencesSłowik K., Kwiatkowska A. (2020). Nauczycielskie ruchy społeczne z Facebooka. O co walczą?. Gazeta Wyborcza z dn. 19.02.2020. Zaczerpnięte 4 maja 2020. Strona internetowa https://wyborcza.pl/7,75398,25601445,nauczycielskie-ruchy-polityczne-z-facebooka.htmlpl_PL
dc.referencesSztompka P. (2005). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Krakow: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Krakow: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesZiołkowski J. (2012). Autorytet polityczny. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl_PL
dc.identifier.doi10.34767/PP.2020.02.03
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe