dc.contributor.author | Kosiorek, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T14:16:51Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T14:16:51Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 1897-6557 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39820 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest analiza i opis zaangażowania społecznego nauczycieli w obliczu panującej
kultury nieufności. W pierwszej części opracowania omówiono problem zaufania i nieufności
wraz z ich znaczeniem i rolą dla funkcjonowania jednostek w społeczeństwie. W kolejnej
części przedstawiono przykładowe oddolne formy działań podejmowanych przez środowisko
nauczycieli na rzecz poprawy jakości oświaty. W podsumowaniu zawarto uwagi dotyczące
konsekwencji funkcjonowania w kulturze nieufności. Zwrócono uwagę, iż pomimo wielu
trudności zawodowych nauczyciele dowiedli, że nie odrzucają możliwości partycypacji społecznej, chętnie angażują się w oddolne, apolityczne inicjatywy, potrafią się solidaryzować
i dążyć do osiągnięcia wyznaczonych celów. Przy konsekwentnych i zdeterminowanych działaniach z czasem mogą stać się nośnikiem zmian społecznych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to analyse and describe social engagement of teachers in the face of
culture of distrust. The first part of the work covers the issue of trust and distrust including
their importance and role in terms of functioning of individuals in the society. The next part
presents examples of bottom-up forms of actions undertaken by teachers to improve quality
of education. The conclusion contains remarks concerning consequences of functioning in
the culture of distrust. The author observes that despite numerous job-related difficulties the
teachers have proven that they do not reject opportunities of social participation and are willing to engage in bottom-up apolitical initiatives. They are also able to sympathise and endeavour to accomplish planned objectives. Over time, their consistent and determined activities
can become a medium of social changes. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Pedagogiczny;2 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedeutologia | pl_PL |
dc.subject | kultura nieufności | pl_PL |
dc.subject | ruchy społeczne nauczycieli | pl_PL |
dc.subject | zaangażowanie społeczne | pl_PL |
dc.subject | zaufanie | pl_PL |
dc.subject | pedeutology | pl_PL |
dc.subject | culture of distrust | pl_PL |
dc.subject | teachers’ social movements | pl_PL |
dc.subject | social engagement | pl_PL |
dc.subject | trust | pl_PL |
dc.title | Zaangażowanie społeczne nauczycieli w obliczu kultury nieufności | pl_PL |
dc.title.alternative | Social Engagement of Teachers in the Face of Culture of Distrust | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 48-57 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Alfabet Buntu – Inicjatywa „Protest z Wykrzyknikiem”. (2019). Zaczerpnięte 4 maja 2020. Strona internetowa https://archiwumosiatynskiego.pl/alfabet-buntu/inicjatywa-protest-z-wykrzyknikiem/ | pl_PL |
dc.references | CBOS. (2018). O nieufności i zaufaniu. Komunikat z badań, nr 35, s. 1–16. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_035_18.PDF | pl_PL |
dc.references | Edukacja w Działaniu. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa http://edukacjawdzialaniu.pl | pl_PL |
dc.references | Fukuyama F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Przeł. A. Śliwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Inglot-Brzęk E. (2016). Diagnoza kapitału społecznego. Rzeszow: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. Zaczerpnięte 2 maja 2020. Stro na internetowa http://workingpapers.wsiz.pl/pliki/working-papers/WP_Inglot.pdf | pl_PL |
dc.references | Ja Nauczyciel’ka. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://ja-nauczyciel.pl | pl_PL |
dc.references | Krzyminiewska G. (2003). Znaczenie zaufania w tworzeniu kapitału społecznego. Ekonomiczny i społeczny wymiar zjawiska. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2, 221–227. | pl_PL |
dc.references | Nowakowski K. (2008). Wymiary zaufania i problem zaufania negatywnego w Polsce. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1, 213–233. | pl_PL |
dc.references | Raport z Narad Obywatelskich o Edukacji. (2019). Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://www.naradaobywatelska.pl/ | pl_PL |
dc.references | Ruch społeczny Obywatele dla Edukacji. Zaczerpnięte 10 maja 2020. Strona internetowa https://obywateledlaedukacji.org/ | pl_PL |
dc.references | Słowik K., Kwiatkowska A. (2020). Nauczycielskie ruchy społeczne z Facebooka. O co walczą?. Gazeta Wyborcza z dn. 19.02.2020. Zaczerpnięte 4 maja 2020. Strona internetowa https://wyborcza.pl/7,75398,25601445,nauczycielskie-ruchy-polityczne-z-facebooka.html | pl_PL |
dc.references | Sztompka P. (2005). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Krakow: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Sztompka P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Krakow: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Ziołkowski J. (2012). Autorytet polityczny. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.34767/PP.2020.02.03 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |