Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiechańska, Magdalena
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.date.accessioned2021-11-08T15:36:07Z
dc.date.available2021-11-08T15:36:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCiechańska M., Opowieść ciała — ciało opowieści. Jak dojrzewała słowiańska epopeja Juliusza Słowackiego?, [w:] Starość i młodość w literaturze i kulturze, Kuran M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 173-182, DOI: 10.18778/7969-662-8.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-662-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39725
dc.description.abstractThe aim of the article is to present an evolution unrealized of Juliusz Słowacki’s creation the “dramatic chronicles”. The variations about Polish nation’s fairy-tale and Slavic World’s past matured in the Słowacki’s mind from ‘Ariosto style’ of “Balladyna”, through a drama “Lilla Weneda”, to the story of the King-Ghost who wanders through successive incarnations. The Słowacki’s idea has evolved since the theatrical story, in which the poet leads a sophisticated game with the reader, to the mistical poem with desire to write about the universe and the laws running it. One of the main points of the analysis will be an aspect of physicality and suffering in the above mentioned works and their relation with deteriorating Juliusz Słowacki’s physical condition.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M. (red.), Starość i młodość w literaturze i kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;5
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectJuliusz Słowackipl_PL
dc.subjectromantyzmpl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectSłowiańszczyznapl_PL
dc.subjectrękopisypl_PL
dc.subjectRomanticismpl_PL
dc.subjectbodypl_PL
dc.subjectSlavdompl_PL
dc.subjectmanuscriptspl_PL
dc.titleOpowieść ciała — ciało opowieści. Jak dojrzewała słowiańska epopeja Juliusza Słowackiego?pl_PL
dc.title.alternativeThe Story of the Body — the Body of the Story. How Matured Juliusz Słowacki’s Slavic Tale?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number173-182pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-953-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Ciechańska — doktorantka w Katedrze Literatury i Tradycji Romantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Pisze rozprawę na temat cielesności w twórczości Juliusza Słowackiego. Felietonistka i recenzentka internetowych serwisów czytelniczych „Opętani Czytaniem” oraz „Książki moja miłość”. Publikowała w pismach „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, „Czytanie Literatury”, „Ryms”, „Kwartalnik Romski” oraz w tomach pokonferencyjnych „Tekst — Tworzywo — Twórca i Świat zmysłów”.pl_PL
dc.referencesSłowacki J., Anhelli, [w:] tenże, Poematy. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, t. 1, Poznań 2009.pl_PL
dc.referencesTenże, Balladyna. Tragedia w pięciu aktach, [w:] tenże, Dramaty (wybór), t. 1, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesTenże, Korespondencja, oprac. E. Sawrymowicz, t. 1, Wrocław 1962.pl_PL
dc.referencesTenże, Król — Duch, [w:] tenże, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. 7, oprac. J. Kleiner, Wrocław 1956.pl_PL
dc.referencesTenże, Lilla Weneda. Tragedia w pięciu aktach, [w:] tenże, Dramaty (wybór), t. 1, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesJanion M., Obrona Balladyny, [w:] taż, Odnawianie znaczeń, Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesKorotkich K., Wyobraźnia apokaliptyczna Juliusza Słowackiego. Obrazy — wizje — symbole, Białystok 2011.pl_PL
dc.referencesLibera L., Zraniona iluzja. O „Balladynie” Juliusza Słowackiego i „Kocie w butach” Ludwiga Tiecka, Zielona Góra, 2007.pl_PL
dc.referencesŁawski J., Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005.pl_PL
dc.referencesŁubniewska E., Performer z Krzemieńca, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, red. M. Kalinowska i M. Leszczyński, Toruń 2011.pl_PL
dc.referencesPawlikowski J.G., Komentarz, [w:] J. Słowacki, Król — Duch, wydanie zupełne, komentowane. Ułożył i komentarzem opatrzył J.G. Pawlikowski. Brzmienie tekstów z rękopisów ustalił J.G. Pawlikowski, t. 2, Lwów [b.r.w.].pl_PL
dc.referencesSokołowski M., „Król – Duch” Juliusza Słowackiego a epopeja słowiańska, Łódź 2004.pl_PL
dc.referencesWeintraub W., „Balladyna” czyli zabawa w Szekspira, „Pamiętnik Literacki” 1970, nr 4.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-662-8.15
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe