Show simple item record

dc.contributor.authorOssowska, Katarzyna
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.date.accessioned2021-11-08T14:51:55Z
dc.date.available2021-11-08T14:51:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationOssowska K., Starość, czyli „niemożność, zdezaktualizowanie, zblaknięcie”, jako leitmotiv w tryptyku sylwicznym oraz autokomentarzach Tadeusza Konwickiego, [w:] Starość i młodość w literaturze i kulturze, Kuran M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 227-235, DOI: 10.18778/7969-662-8.20pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-662-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39717
dc.description.abstractWhole Tadeusz Konwicki’s works have been strongly influenced by his own personal experiences. In his work “Kalendarz i klepsydra” one can find the same motives, situations, figures and descriptions of nature. However, one of the most repetitive leitmotive’s in his prose is ageing. In a very surprising way because of the fact that at the same time it is unpredictable and ironic, the author presents this topic in his autobiographical prose — that is in sylva’s triptych consisted of “Kalendarz i klepsydra”, “Wschody i zachody księżyca” and “Nowy Świat i okolice”. It is quite an extraordinary situation taking into consideration the fact that during the publication of the first sylva Konwicki is fifty years old — is it the age when human starts thinking about death. That question will probably be left with no answer. It is highly likely that such way of thinking about death and ageing appeared in his works because of the intensity of the experience he had gained before throughout his half of a century life. Maybe it is some kind of trick to achieve the advantage over the dialogue between an intelligent reader and himself as an author. Ageing in Konwicki’s works is multidimensional — it does not refer only to the physical ageing but also to the process of literary creation. Therefore the main purpose of this article is to collect, describe and categorise the most important topics and motives when Konwicki pretended to be old man.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M. (red.), Starość i młodość w literaturze i kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;5
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTadeusz Konwickipl_PL
dc.subjectstarośćpl_PL
dc.subjectsylwapl_PL
dc.subjectdezaktualizacjapl_PL
dc.subjectold agepl_PL
dc.subjectsilvapl_PL
dc.subjectregresspl_PL
dc.titleStarość, czyli „niemożność, zdezaktualizowanie, zblaknięcie”, jako leitmotiv w tryptyku sylwicznym oraz autokomentarzach Tadeusza Konwickiegopl_PL
dc.title.alternativeOld age, commonly viewed as “inability, regress, fadedness”, appears as a leitmotiv in sylva’s triptych and Tadeusz Konwicki’s auto commentspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number227-235pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-953-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Ossowska — absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa, doktorantka w Katedrze Literatury Staropolskiej i Nauk Pomocniczych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują twórczość Tadeusza Konwickiego, relacje z XV/XVI-wiecznych podróży do Jerozolimy autorstwa Polaków, geopoetykę oraz PR i marketing wydawnictwa.pl_PL
dc.referencesKonwicki T., Wschody i zachody księżyca, wyd. 2, Warszawa 1990; wyd. 1. (drugi obieg, 1982).pl_PL
dc.referencesTenże, Nowy Świat i okolice, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesTenże, Kalendarz i klepsydra, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesArlt J., Mój Konwicki, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesTenże, Ja Konwickiego, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBereś S., Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesBielas K., Szczerba J., Pamiętam, że było gorąco. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesFuksiewicz J., Tadeusz Konwicki, red. A. Jackiewicz, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesKaniecki P., W pośpiechu. Tadeusz Konwicki, Wołowiec 2011.pl_PL
dc.referencesMagierska A., W poszukiwaniu polskiego Października, [w:] Październik 1956 roku. Początek erozji systemu, praca zbiorowa red. M. Jabłonowski, S. Stępka, Pułtusk 2007, s. 95–126.pl_PL
dc.referencesMorgan D., Konflikt pamięci. Narracje radomskiego Czerwca 1976, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesNowicki S., Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim, Londyn 1986; Warszawa (poza cenzurą 1986); Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesNycz R., Sylwa współczesna, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2008, s. 545.pl_PL
dc.referencesPotasińska P., Przekłamania w autobiografii. „Prawdziwe zmyślenie” i „łże-dziennik” (Hłasko i Konwicki), [w:] Strony autobiografizmu, red. M. Pieczara, R. Słodczyk, A. Wasilewska, Warszawa 2012, s. 13 8–14 5.pl_PL
dc.referencesSobolewski T., Jesteśmy wciąż tacy sami. (Wywiad z Tadeuszem Konwickim), [w:] Nasze histerie, nasze nadzieje.pl_PL
dc.referencesSpotkania z Tadeuszem Konwickim, P. Kaniecki, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesWalc J., Tadeusza Konwickiego przedstawianie świata, Warszawa 2010.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-662-8.20
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe