Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNamysłowski, Roman
dc.date.accessioned2021-11-05T10:36:24Z
dc.date.available2021-11-05T10:36:24Z
dc.date.issued2020-06-30
dc.identifier.issn1509-877X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39695
dc.description.abstractIt follows from the analysis that there is some tension between the implementation of the principle of neutrality and the fiscal function of the tax on goods and services as a type of value added tax binding in the European Union. It is true that our legislation should follow EU law, which Poland as EU Member is obliged to follow. Nevertheless, in some areas the Member State has the freedom to form its own tax system. With regard to this freedom, as is clear from the analysis, the basic criterion in the decision process with respect to the change in the tax on goods and services is the fiscal function of the tax. Of course, the need to ensure budget revenue at a certain level will always be a priority for every state authority. However, the fiscal function of the tax on goods and services should always be set against the need to comply with one of the fundamental features of this tax, i.e. the principle of neutrality which means i.a. the right to deduct input VAT on goods and services connected with taxable activity. This shows that the extent to which the principle of neutrality in the construction of the tax on goods and services is followed has a significant impact on the fulfillment of the fiscal function of that tax.en
dc.description.abstractZ przeprowadzonych rozważań wynika, że istnieje swego rodzaju konflikt pomiędzy realizacją zasady neutralności a funkcją fiskalną podatku od towarów i usług. W zakresie przestrzegania tej zasady ustawodawca jest związany przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej, do których stosowania Polska, jako państwo członkowskie, jest zobowiązana. Niemniej jednak w niektórych obszarach prawo to pozostawia pewną swobodę kształtowania własnego systemu podatkowego. W zakresie tej swobody, jak wynika z dokonanej analizy, podstawowym kryterium przy podejmowaniu decyzji dotyczących kierunków zmian w zakresie podatku od towarów i usług była funkcja fiskalna podatku. Konieczność zapewnienia dochodów budżetowych na określonym poziomie zawsze będzie priorytetem dla każdej władzy państwowej, lecz realizacja funkcji fiskalnej podatku od towarów i usług powinna zawsze być konfrontowana z koniecznością realizacji jednej z fundamentalnych cech tego podatku, tj. zasadą neutralności podatku, która przejawia się m.in. w prawie do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach lub usługach. Potwierdza to, że zakres respektowania zasady neutralności w konstrukcji podatku od towarów i usług ma istotne znaczenie dla realizacji funkcji fiskalnej tego podatku.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKwartalnik Prawa Podatkowego;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectneutrality principleen
dc.subjectfiscal functionen
dc.subjecttax on goods and servicesen
dc.subjectvalue added taxen
dc.subjectlimitation of VAT deductibilityen
dc.subjectrestaurant servicesen
dc.subjectaccommodation servicesen
dc.subjectrealizacja zasady neutralnościpl
dc.subjectfunkcja fiskalnapl
dc.subjectpodatek od towarów i usługpl
dc.subjectograniczenie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczonypl
dc.subjectusługi restauracyjnepl
dc.subjectusługi zakwaterowaniapl
dc.titleOgraniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego: realizacja zasady neutralności a funkcja fiskalna VATpl
dc.title.alternativeLimitation of VAT deductibility versus fiscal function of the tax on goods and services – selected issuesen
dc.typeArticle
dc.page.number17-33
dc.contributor.authorAffiliationDoktor nauk ekonomicznych, Katedra Finansów Publicznych, Wydział Finansów i Ubezpieczeń, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicachpl
dc.identifier.eissn2658-0349
dc.referencesAizenman J., Jinjarak Y., The Collection Efficiency of the Value Added Tax: Theory and International Evidence, „The Journal of International Trade & Economic Development” 2006, nr 15/2, https://doi.org/10.3386/w11539pl
dc.referencesFamulska T., Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania podatku od wartości dodanej, Katowice 2007.pl
dc.referencesHybka M.M., Determinanty wydajności fiskalnej podatku od wartości dodanej w Niemczech, Poznań 2011.pl
dc.referencesJames K., The Rise of the Value-Added Tax, Cambridge 2015, https://doi.org/10.1017/CBO9781107358522pl
dc.referencesDyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11 grudnia 2006 r.)pl
dc.referencesVI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. WE L 145 z dnia 13 czerwca 1977 r.).pl
dc.referencesUstawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.).pl
dc.contributor.authorEmailroman.namyslowski@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1509-877X.2020.02.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0