Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWejbert-Wąsiewicz, Ewelina
dc.date.accessioned2021-11-05T08:43:25Z
dc.date.available2021-11-05T08:43:25Z
dc.date.issued2021-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39674
dc.description.abstractThe presented study aims to describe the outdoor movie project called ‘Light-Sensitive Poland’ [Pol. ‘Polska Światłoczuła’] in two perspectives – functional and interactive. During the qualitative field research, the author tried to find out what motivations drive the different sides of the project. The sociological study is based on scientific and statistical sources as well as on the material collected in the period 2012–2014 during the six touring cinema routes in Poland within the ‘Light-Sensitive Poland’ project. The specific objective is to attempt to include the author’s own sociological observations made during the fieldwork in the broader context of the traveling cinema phenomenon. The collected materials provided an opportunity to sketch the socio-cultural atmosphere of meetings between the audience and the works and their creators, in particular the expectations and motivation of both the creators and recipients. The article refers to the author’s own ordinary and participatory observations (both open and hidden). The article used 50 ordinary observations from the screening and from the meetings with the audience (conversations with the audience after the screening and about 100 short recorded conversations with the audience about the movie impressions and motivation to participate in the screening), as well as the insider experience from several dozen days in touring cinemas. The research is not representative of the overall audience of the screenings during the six tours. The author does not discuss the results of the research on the reception of contemporary Polish movies (discussion after screenings), but, rather, focuses on the institutional and interactive approach to mobile cinema.en
dc.description.abstractPrezentowane studium ma na celu opisanie plenerowego projektu filmowego „Polska Światłoczuła” w dwóch perspektywach – funkcjonalnej i interakcyjnej. W trakcie jakościowych badań terenowych autorka próbowała dociec, jakie motywacje kierują różnymi stronami projektu. Socjologiczne studium opiera się o źródła zastane: naukowe i statystyczne oraz o materiał zebrany w okresie 2012–2014 w trakcie sześciu tras kina objazdowego w Polsce w ramach projektu „Polska Światłoczuła”. Cel szczegółowy stanowi próba ujęcia własnych obserwacji socjologicznych, czynionych w trakcie badań terenowych, w szerszym kontekście, jakim jest fenomen kina objazdowego. Zebrane materiały dały możliwość naszkicowania społeczno-kulturowej atmosfery spotkań widzów z dziełami i ich twórcami, w szczególności oczekiwań, motywacji twórców i odbiorców. W artykule odwołano się do własnych obserwacji zwykłych oraz uczestniczących (jawnych i ukrytych). Wykorzystanych zostało 50 obserwacji zwykłych z projekcji oraz ze spotkań z publicznością (rozmowy z publicznością po seansie oraz około stu krótkich, nagrywanych rozmów z widzami na temat wrażeń filmowych oraz motywacji do uczestnictwa w seansie), a także doświadczenia (insidera) z kilkudziesięciu dni w trasach z kinem objazdowym. Badania nie są reprezentatywne odnośnie do całościowej publiki seansów w trakcie sześciu tras. Autorka nie omawia rezultatów badań dotyczących recepcji współczesnych polskich filmów (dyskusje grupowe po projekcji), lecz skupia się na ujęciu instytucjonalnym i interakcyjnym kina ruchomego.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsociology of cinemaen
dc.subjectsociology of filmen
dc.subjectart worlden
dc.subjectcontemporary Polish cinemaen
dc.subjectmobile cinemaen
dc.subject‘Light- Sensitive Poland’en
dc.subjectsocjologia kinapl
dc.subjectsocjologia filmupl
dc.subjectświat sztukipl
dc.subjectwspółczesne kino polskiepl
dc.subjectkino ruchomepl
dc.subject„Polska Światłoczuła”pl
dc.titleMeetings with the Polish Cinema: An Outline of a Sociological Study into Traveling Cinema Based on the ‘Light-Sensitive Poland’ Projecten
dc.title.alternativeSpotkania z kinem polskim. Socjologiczne studium kina ruchomegopl
dc.typeArticle
dc.page.number184-204
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAdamczak, Marcin. 2010. “Z DKF-u do multipleksu, czyli przeprowadzka X muzy.” Pp. 85-118 in Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, edited by A. Gwóźdź. Warsaw: Oficyna Naukowa.en
dc.referencesBargielski, Michał et al. 2013. Raport. W małym kinie. Obserwatorium Kultury. Retrieved May 08, 2020 (http://wmalymkinie. pl/images/pdf/2012.pdf).en
dc.referencesBlumer, Herbert. 2007. Interakcjonizm symboliczny. Cracow: Nomos.en
dc.referencesCharycka, Beata, Zofia Dworakowska, and Marta Gumkowska. 2017. Festyny, dni miasta, jarmarki czyli współczesne święta polskie. Raport z badań. Warsaw. Retrieved October 04, 2017 http://www.nck.pl/media/attachments/319107/Raport_swieta_lokalne_KlonJawor.pdfen
dc.referencesCitko, Katarzyna. 1997. “Sytuacja odbiorcy w dobie ekspansji nowych mediów.” Pp. 283-291 in Kultura i sztuka u progu XXI wieku, edited by S. Krzemień-Ojak. Bialystok: Wydawnictwo Uniwersytetu Białostockiego.en
dc.referencesCzakon, Dominika. 2012. “Sztuka jako święto w filozofii Hansa-Georga Gadamera.” Kwartalnik Filozoficzny 2:149-165.en
dc.referencesCześnik, Mikołaj et al. 2020. Polacy o polskich filmach. Opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej. Warsaw: FINA.en
dc.referencesDrozdowski, Rafał et al. 2014. Praktyki kulturalne Polaków. Torun: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.en
dc.referencesDyoniziak-Olszewska, Barbara. 1966. “Funkcjonalny model analizy kultury w świetle niektórych osiągnięć współczesnej antropologii i socjologii.” Etnografia Polska 10:31-60.en
dc.referencesGadamer, Hans Georg. 2007. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Warsaw: PWN Naukowe.en
dc.referencesGeertz, Clifford. 2005. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Cracow: Wydawnictwo UJ.en
dc.referencesJakobson, Roman. 1989. “Poetyka w świetle językoznawstwa.” Pamiętnik Literacki 51:431-473.en
dc.referencesKaszuba, Dominika. 2011. Wywiad z Dorotą Kędzierzawską. Trzeba dopieszczać nasze kino. Retrieved August 15, 2017 https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/dorota-kedzierzawska-trzeba-dopieszczac-nasze-kino/5g59f67en
dc.referencesKłoskowska, Antonina. 1972. Społeczne ramy kultury. Monografia socjologiczna. Warsaw: PWN.en
dc.referencesKonieczna, Ewelina. 2007. “Kto ogląda polskie filmy? Pytania o funkcje polskiego filmu fabularnego w życiu młodzieży akademickiej.” Pp. 164-174 in Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie po roku 1989, edited by P. Zwierzchowski and D. Mazur. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.en
dc.referencesLeavy, Patricia. 2020. Metoda spotyka sztukę. Praktyka badań naukowych posługujących się sztuką. Warsaw: NCK.en
dc.referencesMatuchniak-Krasuska, Anna. 1988. Gust i kompetencja Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesMead, Georg Herbert. 1975. Umysł, jaźń, społeczeństwo. Warsaw: PWN.en
dc.referencesPajączkowska, Agnieszka. 2019. Wędrowny Zakład Fotograficzny. Wolowiec: Wydawnictwo Czarne.en
dc.referencesPolska Światłoczuła. Retrieved October 04, 2017 http://www.polskaswiatloczula.pl/en
dc.referencesStasik, Piotr, dir. 2013. Dziennik z podróży [documentary].en
dc.referencesSułkowski, Bogusław. 2011. “Społeczne ramy kultury po czterdziestu latach. Pięć modeli komunikacji kulturowej.” Kultura i Społeczeństwo 2:5-36.en
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2016. “Polska Światłoczuła. O podróży z kinem polskim.” Pp. 62-84 in Pogranicza literatury. Sztuka słowa w kontekście innych sztuk, edited by A. Kobrzycka. Warsaw: Frodo.en
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2017a. “Polska Światłoczuła - kino objazdowe i jego publiczność w XXI wieku.” Pp. 185-202 in Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, edited by A. Kisielewska, A. Kisielewski, and M. Kostaszuk-Romanowska. Bialystok: Wydawnictwo Prymat.en
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2017b. Bez retuszu czy liftingu? Obrazy starości i aborcji w filmie. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz, Ewelina. 2019. “O atrakcyjności kina ruchomego w dwudziestym i dwudziestym pierwszym wieku.” Sztuka i Dokumentacja 21:59-72.en
dc.referencesZimnica-Kuzioła, Emilia. 2003. Socjologiczne studium publiczności teatralnej. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesZajiček, Edward. 2015. Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej, vol. 1. Lodz: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.en
dc.referencesŻygulski, Kazimierz. 1966. Socjologia filmu: elementy socjologii kultury i socjologii filmu. Warsaw: Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego.en
dc.contributor.authorEmailewelina.wejbert@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.3.10
dc.relation.volume17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0