Show simple item record

dc.contributor.authorPorczyński, Dominik
dc.contributor.authorRozalska, Agata
dc.date.accessioned2021-11-05T08:43:23Z
dc.date.available2021-11-05T08:43:23Z
dc.date.issued2021-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39672
dc.description.abstractMuseums and art are both phenomena strongly connected with collective identities. During the process of development of modern nations in the 19th and 20th centuries, museums were actors (or tools, depending on the context) of the process of the construction of collective representations. This relates to a certain link between collectivities and objects, in which the latter contribute to the emergence of social roles and the organization of social worlds. Artworks as collective representations, and memory carriers significantly participate in these processes.Since 1989, the importance of local identities has been growing. Local actors undertake organized activities to develop a sense of community and attract the attention of outsiders. Museums also participate in these processes, yet in the changing context the question arises as to whether they play a role similar to the national ones or, perhaps, different situations introduced new ways of museum involvement.The paper examines the practices during which representations of a locality are constructed to be displayed in the museum context. We are interested in how art pieces contribute to this process and how they are used in comparison to non-aesthetic artifacts. The study is based on 50 in-depth interviews collected during two projects conducted in the Subcarpathian Voivodeship in Poland and in the Kosice Region in Slovakia. Concentrating on the practices of collection building, exhibition designing, and interpretation, we discuss different classes of objects used in the process, analyze their effectiveness in representing the original context – the main topic of museum narratives – and indicate some of them as boundary objects around which arenas emerge.en
dc.description.abstractZarówno muzea jak i sztuka silnie wiążą się z tożsamościami zbiorowymi. W procesach rozwoju nowoczesnych narodów, w XIX i XX wieku, muzea były aktorami (lub narzędziami, w zależności od kontekstu) procesów konstruowania wyobrażeń zbiorowych. Odnosi się to do pewnego powiązania między zbiorowościami i obiektami, w którym te drugie mają wkład w wyodrębnianie się ról społecznych i organizowanie światów społecznych. Dzieła sztuki jako wyobrażenia zbiorowe i nośniki pamięci znacząco uczestniczą w tych procesach.Od 1989 znaczenie tożsamości lokalnych rośnie. Aktorzy lokalni podejmują zorganizowane działania, aby rozwinąć poczucie wspólnoty i przyciągnąć uwagę z zewnątrz. Także muzea uczestniczą w tych procesach, jednak w zmieniającym się kontekście pojawia się pytanie, czy odgrywają one rolę podobną do ich narodowych odpowiedników, czy też może odmienne okoliczności wymagają nowych sposobów zaangażowania muzeów.Artykuł analizuje praktyki, w ramach których reprezentacje lokalności konstruuje się w celu wystawienia w kontekście muzealnym. Interesuje nas jakie dzieła sztuki mają wkład w ten proces i jak używa się ich w porównaniu z artefaktami niemającymi cech estetycznych. Studium opiera się na 50 wywiadach pogłębionych zgromadzonych podczas dwóch projektów przeprowadzonych w województwie podkarpackim w Polsce i kraju koszyckim na Słowacji. Koncentrując się na praktykach budowania kolekcji, projektowania i interpretowania wystaw, omawiamy rozmaite klasy obiektów używanych w tych procesach, analizujemy ich efektywność w reprezentowaniu oryginalnego kontekstu – głównego tematu narracji muzealnych – oraz wskazujemy niektóre z nich jako obiekty graniczne, wokół których powstają areny.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcollective identityen
dc.subjectpast presencingen
dc.subjectmuseumen
dc.subjectmusealizationen
dc.subjectarten
dc.subjectlocal communityen
dc.subjecttożsamość zbiorowapl
dc.subjectuobecnianie przeszłościpl
dc.subjectmuzeumpl
dc.subjectmuzealizacjapl
dc.subjectsztukapl
dc.subjectspołeczność lokalnapl
dc.titlePast Presencing in Local Museums: Remarks on the Use of Art in the Creation of Representations of a Localityen
dc.title.alternativeUobecnianie przeszłości w muzeach lokalnych. Uwagi o wykorzystaniu sztuki w kreowaniu reprezentacji lokalnościpl
dc.typeArticle
dc.page.number142-162
dc.contributor.authorAffiliationPorczyński, Dominik - University of Rzeszów, Polanden
dc.contributor.authorAffiliationRozalska, Agata - Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAdorno, Theodor W. 2005. “Museum Valery Proust.” Pp. 91-104 in Muzeum sztuki. Antologia, edited by M. Popczyk. Crakow: Universitas.en
dc.referencesAnderson, Benedict R. O’G. 2006. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Rev. ed. London, New York: Verso.en
dc.referencesAshworth, Gregory J. 2002. “Paradygmaty i paradoksy planowania przeszłości.” Pp. 109-123 in Europa Środkowa – nowy wymiar dziedzictwa, edited by J. Purchla. Cracow: Międzynarodowe Centrum Kultury.en
dc.referencesAssmann, Aleida. 2013. “Kreowanie obrazu przeszłości w muzeach.” Pp. 242-273 in Między historią a pamięcią: antologia, Communicare : historia i kultura, edited by A. Assmann. Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.en
dc.referencesBal, Mieke. 1996. “The Discourse of the Museum.” Pp. 145- 158 in Thinking about exhibitions, edited by B. W. Ferguson, R. Greenberg, and S. Nairne. London, New York: Taylor and Francis.en
dc.referencesBauman, Zygmunt. 1993. “Ponowoczesne wzory osobowe.” Studia socjologiczne 2(129):7-31.en
dc.referencesBaxandall, Michael. 1991. “Exhibiting Intention: Some Preconditions of the Visual Display of Culturally Purposeful Objects.” Pp. 33-41 in Exhibiting cultures: the poetics and politics of museum display, edited by I. Karp and S. Lavine. Washington: Smithsonian Institution Press.en
dc.referencesBecker, Howard S. 2008. Art Worlds: 25 Anniversary Edition. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.en
dc.referencesBennett, Tony. 1995. The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. London, New York: Routledge.en
dc.referencesBeránek, Petr. 2020. “Muzea jako ideologický nástroj v Československu v letech 1945–1959 : případová studie znojemského a moravskobudějovického muzea.” Museologica Brunensia (1):36-46. doi: 10.5817/MuB2020-1-5.en
dc.referencesBiedermann, Bernadette. 2016. “The theory of museology : museology as it is - defined by two pioneers: Zbyněk Z. Stránský and Friedrich Waidacher.” Museologica Brunensia (2):51-64. DOI: 10.5817/MuB2016-2-6.en
dc.referencesBoltanski, Luc. 2011. “Od rzeczy do dzieła. Procesy atrybucji i nadawania wartości przedmiotom.” Pp. 17-49 in Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, edited by M. Kozłowski et al. Warsaw: Fundacja Bęc Zmiana.en
dc.referencesBorusiewicz, Mirosław. 2012. Nauka Czy Rozrywka? Nowa Muzeologia w Europejskich Definicjach Muzeum. Cracow: Universitas.en
dc.referencesBourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.en
dc.referencesBroński, Krzysztof. 2013. “Marketing dziedzictwa kulturowego.” Pp. 215-236 in Kultura a rozwój, edited by W J. Hausner, A. Karwińska, and J. Purchla. Warsaw: Narodowe Centrum Kultury.en
dc.referencesCharmaz, Kathy. 2009. Teoria Ugruntowana; Praktyczny Przewodnik Po Analizie Jakościowej. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesClarke, Adele E. 1991. “Social Worlds/Arenas Theory as Organizational Theory.” Pp. 119-158 in Social organization and social process: essays in honor of Anselm Strauss, edited by D. R. Maines. New York: Aldine de Gruyter.en
dc.referencesClifford, James. 2000. Kłopoty z Kulturą: Dwudziestowieczna Etnografia, Literatura i Sztuka. Warsaw: Wydawnictwo KR.en
dc.referencesCohen, Anthony P. 1985. The Symbolic Construction of Community. London: Routledge.en
dc.referencesCrooke, Elizabeth. 2007. Museums and Community: Ideas, Issues and Challenges. London: Routledge.en
dc.referencesFine, Gary Alan. 2004. Everyday Genius: Self-Taught Art and the Culture of Authenticity. Chicago: University of Chicago Press.en
dc.referencesFolga-Januszewska, Dorota. 2008. “Muzeum: Definicja i Pojęcie; Czym Jest Muzeum Dzisiaj.” Muzealnictwo 49:200-203.en
dc.referencesFolga-Januszewska, Dorota. 2011. „Ekonomia muzeum - pojęcie szerokie.” Pp. 11-16 in Ekonomia Muzeum. Materiały polsko-brytyjskiej konferencji naukowej, edited by D. Folga–Januszewska and B. Gutowski. Cracow: Universitas.en
dc.referencesFolga-Januszewska, Dorota. 2015. Muzeum: Fenomeny i Problemy. Cracow: Universitas.en
dc.referencesGeertz, Clifford. 2005. Wiedza Lokalna. Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesGell, Alfred. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford, New York: Clarendon Press.en
dc.referencesGluziński, Wojciech. 1980. U Podstaw Muzeologii. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesHooper-Greenhill, Eilean. 2007. Museums and education: Purpose, pedagogy, performance. London, New York: Routledge.en
dc.referencesHudson, Kenneth. 2014. Social History of Museums: What the Visitors Thought. London, Basingstoke: Palgrave Macmillan.en
dc.referencesJackowski, Aleksander. 2007. Polska sztuka ludowa. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesJagodzińska, Katarzyna. 2021. “Museums as Landscape Activists.” Muzeológia a Kultúrne Dedičstvo 9(2):5-26. DOI: 10.46284/ mkd.2021.9.2.1.en
dc.referencesJordanova, Ludmilla. 1989. “Objects of Knowledge: A Historical Perspective.” Pp. 22-40 in The New Museology, edited by P. Vergo. London: Reaktion Books.en
dc.referencesKacperczyk, Anna. 2007. “Społeczne światy i areny a problem zmiany organizacyjnej.” Pp. 43-53 in Zarządzanie organizacjami: organizacja jako proces, edited by K. T. Konecki and P. Chomczyński. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesKłoskowska, Antonina. 2012. Kultury narodowe u korzeni. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesKonecki, Krzysztof T. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesKrajewski, Marek. 2013. Są w życiu rzeczy: szkice z socjologii przedmiotów. Warsaw: Fundacja Bęc Zmiana.en
dc.referencesKranz-Szurek, Monika. 2012. „Kultura lokalna a globalizacja kulturowa – próba oceny zjawiska.” Roczniki Nauk Społecznych 4(40):11-35.en
dc.referencesKurczewska, Joanna. 2000. “Kanon kultury narodowej.” Pp. 25-63 in Kultura narodowa i polityka, edited by J. Kurczewska. Warsaw: Oficyna Naukowa.en
dc.referencesKurczewska, Joanna. 2003. “Dwie ideologie lokalności z narodem w tle.” Kultura i Społeczeństwo 47(3):131-147.en
dc.referencesKurczewska, Joanna. 2015. “Kreacje małych ojczyzn.” Societas/ Communitas 19-20(1-2):39-64.en
dc.referencesLatour, Bruno. 2005. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford, New York: Oxford University Press.en
dc.referencesLevitt, Peggy. 2015. Artifacts and Allegiances: How Museums Put the Nation and the World on Display. Oakland, CA: University of California Press.en
dc.referencesMacCannell, Dean. 2002. Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warsaw: Wydawnictwo Muza.en
dc.referencesMacdonald, Sharon. 2013. Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. London, New York: Routledge.en
dc.referencesMach, Zdzisław. 2004. “Polska lokalna, tożsamość i europejska integracja.” Kultura Współczesna 42(4):84–95.en
dc.referencesMuggleton, David. 2006. Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style. Oxford: Berg.en
dc.referencesMyerscough, John. 1988. The Economic Importance of the Arts in Britain. London: Policy Studies Institute.en
dc.referencesNowak, Stefan. 2010. Metodologia badań społecznych. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesNewhouse, Victoria. 2005. „W stronę nowego muzeum.” Pp. 589-633 in Muzeum sztuki. Antologia, edited by M. Popczyk. Cracow: Universitas.en
dc.referencesOECD. 2008. The Impact of Culture on Tourism. Paris: OECD Publishing. DOI: 10.1787/9789264040731-en.en
dc.referencesOssowski, Stanisław. 1966. “U podstaw estetyki.” Dzieła, vol. 1. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesPomian, Krzysztof. 1990. Collectors and Curiosities: Paris and Venice 1500-1800. Cambridge, Cambridge: Polity Press, Basil Blackwell.en
dc.referencesPomian, Krzysztof. 2006. Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.en
dc.referencesPomian, Krzysztof. 2014. „Kilka myśli o przyszłości muzeum.” Muzealnictwo 55:7-11.en
dc.referencesPorczyński, Dominik and Lenka Vargová. 2019. “Between an Object and a Tale: Strategies of Local Narratives Construction in Semi-Peripheral Museums.” Opuscula Musealia 26:173-182. DOI: 10.4467/20843852.OM.18.011.11004.en
dc.referencesPurchla, Jacek. 2013. “Dziedzictwo kulturowe.” Pp. 39-56 in Kultura a rozwój, edited by W J. Hausner, A. Karwińska, and J. Purchla. Warsaw: Narodowe Centrum Kultury.en
dc.referencesSaumarez-Smith, Charles. 1989. “Museums, Artefacts, and Meanings.” Pp. 6-21 in The New Museology, edited by P. Vergo. London: Reaktion Books.en
dc.referencesSimmel, Georg. 1980. “Filozofia mody.” Pp. 180-212 in Simmel, edited by S. Magala. Warsaw: Wiedza Powszechna.en
dc.referencesStar, Susan Leigh and James R. Griesemer. 1989. “Institutional Ecology, ‘translations’ and Boundary Objects: Amateurs and Professionals Ib Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology 1907-39.” Social Studies of Science 19(3):387-420.en
dc.referencesStefanik, Magdalena and Marta Kamel. 2013. “Muzea i wystawy interaktywne w Polsce - współczesna atrakcja turystyczna.” Turystyka Kulturowa 8:5-23.en
dc.referencesStephen, Awoniyi. 2001. “The Contemporary Museum and Leisure: Recreation as a Museum Function.” Museum Management and Curatorship 19(3):297-308.en
dc.referencesStojak, Grażyna. 2007. Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole: edukacyjne aspekty wychowania przez sztukę w kształceniu nauczycieli plastyki. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”en
dc.referencesStrauss, Anselm L. 1977. Mirrors and Masks: The Search for Identity. London: M. Robertson.en
dc.referencesStrauss, Anselm. 1978. “A Social World Perspective.” Studies in Symbolic Interaction 1:119-128.en
dc.referencesStrauss, Anselm L. 2008. Continual Permutations of Action. New Brunswick, NJ: Aldine Transaction.en
dc.referencesStránsky, Zbyněk Z. 2005. Archeologie a Muzeologie. Brno: Masarykova Univ. v Brně.en
dc.referencesSulima, Roch. 2001. Głosy tradycji. Warsaw: Wydawnictwo DiG.en
dc.referencesSzczerski, Andrzej. 2005. “Kontekst, edukacja, publiczność – muzeum z perspektywy ‘nowej muzeologii.’” Pp. 335-344 in Muzeum sztuki. Antologia, edited by M. Popczyk. Cracow: Universitas.en
dc.referencesSzlendak, Tomasz. 1998. Technomania: cyberplemie w zwierciadle socjologii. Torun: Graffiti BC.en
dc.referencesŚwiecimski, Jerzy. 1992. “Ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki.” Muzealnictwo 34:38-51.en
dc.referencesWeil, Stephen E. 1990. “Rethinking the Museum: An Emerging New Paradigm.” Pp. 57-68 in Rethinking the Museum and Other Meditations, edited by S. E. Weil. Washington: Smithsonian Books. Museum News 69(2).en
dc.referencesWieczorkiewicz, Anna. 1996. “O funkcji i retoryce wypowiedzi muzealnej.” Polska Sztuka Ludowa - Konteksty 50 (1-2):37-53.en
dc.referencesWojakowski, Dariusz. 2006. “Kultura lokalna czyli węzeł symboliczny.” Pp. 127-44 in Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, edited by J. Kurczewska Warsaw: Wydawnictwo IFiS PAN.en
dc.referencesWorld Tourism Organization. 2001. Cultural heritage and tourism development: a report on the international conference on cultural tourism, Siem Reap, Cambodia 11-13 December 2000. Madrid: World Tourism Organization.en
dc.referencesZgodzińska, Beata. 2018. “Między dziełem sztuki a pozycją w inwentarzu muzealiów.” Pp. 173-188 in Dyskursy sztuki. Dyskursy o sztuce, edited by W. T. Pękala. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.en
dc.referencesZiębińska-Witek, Anna. 2020. “Musealisation of Communism, or How to Create National Identity in Historical Museums.” Muzeológia a Kultúrne Dedičstvo 8(4):59-72. DOI: 10.46284/mkd.2020.8.4.5.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 1937. “Rola Społeczna Artysty.” Wiedza i Życie 12(8-9):503-517.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 1945. “Social Organization and Institutions.” Pp. 172-217 in Twentieth Century Sociology, edited by G. Gurvich and W. E. Moore. New York: The Philosophical Library.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 1954. “Social Groups in the Modern World.” Pp. 125-140 in Freedom and control in modern society, edited by M. Berger, T. Abel, and C. H. Page. New York: D. van Nostrand Company, Inc.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 1963. Cultural Sciences. Their Origin and Development. Urbana: University of Illinois Press.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 1990. Współczesne narody. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 2011. Relacje społeczne i role społeczne. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.contributor.authorEmailPorczyński, Dominik - dporczynski@ur.edu.pl
dc.contributor.authorEmailRozalska, Agata - a.rozalska@uksw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.3.08
dc.relation.volume17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0