Show simple item record

dc.contributor.authorKrajewski, Marek
dc.contributor.authorFrąckowiak, Maciej
dc.date.accessioned2021-11-05T08:43:19Z
dc.date.available2021-11-05T08:43:19Z
dc.date.issued2021-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39666
dc.description.abstractThe article is based on the results of nationwide research on the strategy of Polish theatrical institutions in the COVID-19 pandemic, conducted during the lockdown period. As it turned out, the research made it possible to formulate broader conclusions. The aim of this article is to reproduce the insight into the role, meaning, and diversification of the theatrical field that the persons managing such institutions have. An additional objective is the conceptualization of the notion of situating, which allows for a better recognition of the significance that the actors’ perceptions of the relationships forming the theatrical field have for the functioning of these relations. Using the category of situating in the interpretation of the contents of the conducted qualitative interviews, the authors describe, among other things, the contrasting models of thinking about theatrical institutions (managerial and authorial), the commitment to the traditional role of theater when compared to other arts, as well as the pivotal role of safety as a critical dimension differentiating the position of theater in the social reality.en
dc.description.abstractArtykuł oparty jest na wynikach ogólnopolskich badań dotyczących strategii działania polskich instytucji teatralnych w pandemii, realizowanych w okresie lockdownu. Badań, które – jak się okazało – dostarczyły także danych pozwalających formułować szersze wnioski. Celem artykułu jest odtworzenie wyobrażeń, jakie na temat roli, znaczenia i zróżnicowania pola teatralnego mają osoby kierujące tego typu instytucjami. Dodatkowym celem jest konceptualizacja pojęcia sytuowania, by w ten sposób lepiej dostrzec znaczenie, jakie dla funkcjonowania relacji tworzących pole teatralne ma postrzeganie ich przez aktorów, którzy w nim uczestniczą. Posługując się kategorią sytuowania w interpretacji treści przeprowadzonych wywiadów jakościowych, wskazujemy między innymi na obecne w wypowiedziach naszych rozmówców, kontrastujące ze sobą modele myślenia o instytucjach teatralnych (menadżerski i autorski), przywiązanie do tradycyjnej roli teatru na tle innych sztuk, a także na szczególną rolę bezpieczeństwa jako kluczowego wymiaru różnicującego pozycję teatru w rzeczywistości społecznej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsociology of arten
dc.subjectfield theoryen
dc.subjecttheatrical institutionsen
dc.subjectCOVID-19en
dc.subjectsituatingen
dc.subjectsocjologia sztukipl
dc.subjectteoria polapl
dc.subjectinstytucje teatralnepl
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectsytuowaniepl
dc.titleGdzie jest teatr? Czyj jest teatr? O sytuowaniu instytucji teatralnych. Badania eksploracyjnepl
dc.title.alternativeWhere is the Theater? Who Does It Belong to? On the Situating of Theatrical Institutionsen
dc.typeArticle
dc.page.number28-49
dc.contributor.authorAffiliationKrajewski, Marek - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznańpl
dc.contributor.authorAffiliationFrąckowiak, Maciej - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznańpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAdamiecka-Sitek Agata, Keil Marta, Stokfiszewski Igor (2019) Feminizacja – demokracja – praca. W stronę uspołecznionej instytucji kultury. „Didaskalia”, nr 153, s. 2−10.pl
dc.referencesBabbie Earl (2008) Podstawy badań społecznych. Przełożyli Witold Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBabicka Maria, Dutkiewicz Marek (2021) Tego się jedną pandemią tak łatwo nie przerwie. Raport z badań teatru amatorskiego w czasie pandemii. Warszawa: Instytut Teatralny.pl
dc.referencesBalme Chritopher (2016) The Cambridge introduction to theatre studies. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referencesBargielski Micha i in. (2021) O sytuacji pracownic i pracowników teatrów. Warszawa: Instytut Teatralny.pl
dc.referencesBecker Howard Saul (2012) Art Worlds. Berkeley, London: University of California Press.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (2001) Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Przełożył Artur Zawadzki. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesBürger Peter (2006) Teoria awangardy. Przełożyła Jadwiga Kita-Huber. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesCottington David (2017) Sztuka nowoczesna. Przełożył Jarosław Pawłowski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesĆwikła Małgorzata i in. (2021) Krytyka teatralna w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Warszawa: Instytut Teatralny https://www.instytut-teatralny.pl/upload/files/Instytut%20Teatralny%20-%20Raport%20-%20Krytyka%20teatralna%20w%20Polsce%20w%20czasie%20pandemii%20Covid-19(1).pdf [dostęp 30 marca 2021 r.].pl
dc.referencesDickie Georg (1997) The art circle: a theory of art. Evanston: Chicago Spectrum Press.pl
dc.referencesDudzik Wojciech (2007) Świadomość teatru: polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesFiske John (2008) Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Przełożyła Aleksandra Gierczak. Wrocław: Astrum.pl
dc.referencesFox Dorota, Głowacka Aneta (2020) Dyrektor odchodzi, zespół zostaje. „Zarządzanie Kulturą”, t. 21, nr 2 (2020), s. 91–106.pl
dc.referencesFox J. Nick, Alldred Pam (2017) Sociology and the new materialism. London: Sage.pl
dc.referencesFreebody Kelly i in. (2018) Applied Theatre: Understanding Change. Springer International Publishing.pl
dc.referencesGibbs Graham (2011) Analizowanie danych jakościowych. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGiddens Anthony (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Przełożył Stefan Amsterdamski. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.referencesGrotowski Jerzy (1999) Teksty z lat 1965–1969. Wrocław: Wiedza o Kulturze.pl
dc.referencesGroys Boris (2013) Art Power. Cambridge: The MIT Press.pl
dc.referencesHanna Sameh (2016) Bourdieu in translation studies: The socio-cultural dynamics of Shakespeare translation in Egypt. London: Routledge.pl
dc.referencesIlczuk Dorota (2021) Artystki i artyści teatru w czasie COVID-19. Warszawa: Instytut Teatralny https://www.instytut-teatralny.pl/upload/files/Artystki%20i%20arty%C5%9Bci%20teatru%20w%20czasach%20COVID-19(2).pdf [dostęp 30 marca 2021 r.].pl
dc.referencesIngraham Mary I., So Joseph K., Moodley Roy (2015) Opera in a Multicultural World: Coloniality, Culture, Performance. London: Routledge.pl
dc.referencesIrvine Annie (2011) Duration, Dominance and Depth in Telephone and Face-to-Face Interviews: A Comparative Exploration. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 10, no. 3, s. 202–-220.pl
dc.referencesJawłowska Aldona (1988) Więcej niż teatr. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesKietlińska Bogna (2021) Publiczność teatralna w czasie pandemii. Warszawa: Instytut Teatralny.pl
dc.referencesKosiński Dariusz (2015) Teatr publiczny – azyl pod napięciem. 250 lat teatru publicznego w Polsce http://www.250teatr.pl/idea,teatr_publiczny_azyl_pod_napieciem.html [dostęp 9 sierpnia 2020 r.].pl
dc.referencesKrajewski Marek, Frąckowiak Maciej (2021) W poszukiwaniu strategii. Działania instytucji teatralnych w czasie pandemii. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego http://wydawnictwo.instytut-teatralny.pl/zarzadzanie-kultura/14542-w-poszukiwaniu-strategii-dzialania-instytucji-teatralnych-w-czasie-pandemii.html [dostęp 23 lipca 2020 r.].pl
dc.referencesKubina Lukáš, Musilova Martina (2018) The world as a symbolic interaction: symbolic interactionism as a starting point for the research of the theatricality of public events. „Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře”, vol. 21, no. 1, s. 9–32.pl
dc.referencesLazaroo Natalie, Ishak Izzaty (2019) The tyranny of emotional distance?: Emotion/al work and emotional labour in applied theatre projects. „Applied Theatre Research”, vol. 7, no. 1, s. 67–77.pl
dc.referencesLeach Robert (2013) Theatre studies: the basics. London, New York: Routledge.pl
dc.referencesLevanon-Mordoch Ester (2008) The “Slut” and the “Mistress”, Gender and Ethnic Stereotypes: The Female Immigrant Representation in Two Selected Israeli Plays. „The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review”, vol. 3, no. 2, s. 87–94.pl
dc.referencesMutibwa Daniel H. (2016) The Entwinement of Politics, Arts, Culture, and Commerce in Staging Social and Political Reality to Enhance Democratic Communication. „International Journal of Communication”, no. 10, s. 5997–6016.pl
dc.referencesNorth Michel (2015) Novelty: a history of the new. Chicago: University of Chicago Press.pl
dc.referencesSerino Marco, D’Ambrosio Daniela, Ragozini Giancarlo (2016) Bridging social network analysis and field theory through multidimensional data analysis: The case of the theatrical field. „Poetics”, vol. 62, s. 66–80.pl
dc.referencesShevtsova Maria (2002) Appropriating Pierre Bourdieu’s “Champ” and “Habitus” for a Sociology of Stage Productions. „Contemporary Theatre Review”,vol. 12, no. 3, s. 35–66.pl
dc.referencesShevtsova Maria (2011) Socjologia teatru: problemy i perspektywy. „Performer”, nr 5 https://grotowski.net/performer/performer-5/socjologia-teatru-problemy-i-perspektywy [dostęp 8 sierpnia 2020 r.].pl
dc.referencesShevtsova Maria (2017) Interdisciplinary Approaches and the Sociology of Theatre Practices. „Culture Teatrali”, no. 26. s. 70–79.pl
dc.referencesSkórzyńska Agata (2007) Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.referencesSmolarska Zofia (2017) Instytucjonalna gastroskopia. Diagnoza teatru publicznego z perspektywy rzemieślników teatralnych. „Polish Theatre Journal”, nr 1–2 http://www.polishtheatrejournal.com/index.php/ptj/article/view/93/619 [dostęp 2 sierpnia 2020 r.].pl
dc.referencesSuzuki Tadashi (2012) Czym jest teatr? Przełożyła Anna Sambierska. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego.pl
dc.referencesSzakolczai Arpad (2015) The Theatricalisation of the Social: Problematising the Public Sphere. „Cultural Sociology”, vol. 9 no. 2, s. 220–239.pl
dc.referencesTepe Markus S., Vanhuysse Pieter (2014) A vote at the opera? The political economy of public theaters and orchestras in the German states. „European Journal of Political Economy”, vol. 36(C), s. 254–273.pl
dc.referencesTyszka Juliusz (2003) Teatr Ósmego Dnia - pierwsze dziesięciolecie (1964−1973): W głównym nurcie przemian teatru studenckiego w Polsce i teatru poszukującego na świecie. Poznań: Kontekst.pl
dc.referencesZimnica-Kuzioła Emilia (2018) Społeczny świat teatru: areny polskich publicznych teatrów dramatycznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.contributor.authorEmailKrajewski, Marek - krajak@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailFrąckowiak, Maciej - maciejf@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.3.02
dc.relation.volume17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0