| dc.contributor.author | Marciniak-Firadza, Renata | |
| dc.contributor.editor | Jaros, Irena | |
| dc.contributor.editor | Gliwa, Renata | |
| dc.date.accessioned | 2021-10-28T06:58:13Z | |
| dc.date.available | 2021-10-28T06:58:13Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Marciniak-Firadza R., Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Jaros I., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 69-78, DOI: 10.18778/8088-476-2.07 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-476-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39634 | |
| dc.description.abstract | For children with intellectual disabilities it is easier to remember content in relation to movement, a specific situation important to them, as a result of multisensory contact with stimuli accompanied by the emotional content. Verbotonal method ensures that as all the exercises there are performed together with motor activation allowing for sensory stimulation: vestibular, proprioceptive both kinetic and tactile, whose proper functioning sets the base for perception development in the area of superior sensory systems, i.e., auditory and visual. Exercises used in the method mobilize children for action, stimulate cognitive and motor activity, perfect their attention focus, help them with visual perception, following objects with their eyes, or keeping focus on an object. They also stimulate imagination and creative expression, develop general and musical hearing, improve gross motor coordination as well as precise movements, precision, velocity, range, purposefulness and esthetics of their movements; they perfect self and space orientation, help with self‑esteem and self‑acceptance, mould their identity and body awareness, help level tactile oversensitivity/undersensitivity. Phonatory games can make it easier for children to produce sound, improve their articulation and phonation and musical elements better respiratory functions. Through joint games with other children or with the therapist, this method also facilitates establishing contact with another human being. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Jaros I., Gliwa R. (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | logopedia | pl_PL |
| dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl_PL |
| dc.subject | metoda werbotonalna | pl_PL |
| dc.subject | speech therapy | pl_PL |
| dc.subject | intellectual disability | pl_PL |
| dc.subject | verbotonal method | pl_PL |
| dc.title | Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną | pl_PL |
| dc.title.alternative | Verbotonal method elements in therapy for children with intellectual disability | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 69-78 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-477-9 | |
| dc.references | Błeszyński Jacek J., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk. | pl_PL |
| dc.references | Bobkowicz‑Lewartowska Lucyna, 2011, Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Gdańsk. | pl_PL |
| dc.references | Jastrzębowska Grażyna, Pelc‑Pękala Olga, 2003, Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo, w: Tadeusz Gałkowski, Grażyna Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. II, wyd. II zmienione i poszerzone, Opole, s. 451–463. | pl_PL |
| dc.references | Kielin Jacek, 1999, Rozwój daje radość, Gdańsk. | pl_PL |
| dc.references | Kowalik Stanisław, 2001, Metoda „dwuczłowieka” w rehabilitacji osób głęboko upośledzonych umysłowo, w: Władysław Dykcik, Barbara Szychowiak (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w terapii i praktyce pedagogiki specjalnej, Poznań, s. 219–232. | pl_PL |
| dc.references | Kwiatkowska Małgorzata, 1997, Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Minczakiewicz Elżbieta, 2002, Komunikowanie się z osobami głębiej upośledzonymi umysłowo, w: Jan Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków, s. 247–263. | pl_PL |
| dc.references | Pilecki Jan, Olszewski Sławomir, Żurek Teresa, 2002, Zasady i metody pracy z osobami głębiej upośledzonymi umysłowo, w: Jan Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków, s. 11–31. | pl_PL |
| dc.references | Piszczek Maria (red.), 2000, Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Prożych Anna, 2014, Metoda verbotonalna a stymulacja zmysłów dziecka z wadą słuchu, [w:] Joanna Skibska (red.), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego. Wybrane problemy, Kraków, s. 67–79. | pl_PL |
| dc.references | Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. I (2001), cz. II (2002), Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Szubstarska Dorota, 2011, Wyznaczanie celów terapii w rehabilitacji domowej małego dziecka głuchego, w: Tadeusz Gałkowski, Marzanna Radziszewska‑Konopka (red.), Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Warszawa, s. 221–228. | pl_PL |
| dc.references | Tarkowski Zbigniew, 2003, Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo, w: Tadeusz Gałkowski, Grażyna Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. II, wyd. II zmienione i poszerzone, Opole, s. 203–209. | pl_PL |
| dc.references | Trochymiuk Anita, 2007, Metoda werbo‑tonalna w terapii dzieci z uszkodzeniami słuchu, „Logopedia” 36, Lublin, s. 125–136. | pl_PL |
| dc.references | Viscardi Henry, 1973, List do Jima, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Wasilewska Anna, 2005, Szkolnictwo specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, w: Czesław Kossakowski, Cyprian Rogowski (red.), Wielowymiarowość w edukacji osób z niepełnosprawnością, Olsztyn, s. 183–193. | pl_PL |
| dc.references | Wolska Danuta, 2002, Terapia i edukacja dziecka autystycznego, w: Jan Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków, s. 203–226. | pl_PL |
| dc.references | Żyta Agnieszka, 2005, Edukacja osób z głębszą niepełnoprawnością intelektualną w Polsce – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, w: Czesław Kossakowski, Cyprian Rogowski (red.), Wielowymiarowość w edukacji osób z niepełnosprawnością, Olsztyn, s. 169–175. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-476-2.07 | |
| dc.discipline | nauki medyczne | pl_PL |
| dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |