Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarciniak-Firadza, Renata
dc.contributor.editorJaros, Irena
dc.contributor.editorGliwa, Renata
dc.date.accessioned2021-10-28T06:58:13Z
dc.date.available2021-10-28T06:58:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMarciniak-Firadza R., Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Jaros I., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 69-78, DOI: 10.18778/8088-476-2.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-476-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39634
dc.description.abstractFor children with intellectual disabilities it is easier to remember content in relation to movement, a specific situation important to them, as a result of multisensory contact with stimuli accompanied by the emotional content. Verbotonal method ensures that as all the exercises there are performed together with motor activation allowing for sensory stimulation: vestibular, proprioceptive both kinetic and tactile, whose proper functioning sets the base for perception development in the area of superior sensory systems, i.e., auditory and visual. Exercises used in the method mobilize children for action, stimulate cognitive and motor activity, perfect their attention focus, help them with visual perception, following objects with their eyes, or keeping focus on an object. They also stimulate imagination and creative expression, develop general and musical hearing, improve gross motor coordination as well as precise movements, precision, velocity, range, purposefulness and esthetics of their movements; they perfect self and space orientation, help with self‑esteem and self‑acceptance, mould their identity and body awareness, help level tactile oversensitivity/undersensitivity. Phonatory games can make it easier for children to produce sound, improve their articulation and phonation and musical elements better respiratory functions. Through joint games with other children or with the therapist, this method also facilitates establishing contact with another human being.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJaros I., Gliwa R. (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectlogopediapl_PL
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectmetoda werbotonalnapl_PL
dc.subjectspeech therapypl_PL
dc.subjectintellectual disabilitypl_PL
dc.subjectverbotonal methodpl_PL
dc.titleElementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualnąpl_PL
dc.title.alternativeVerbotonal method elements in therapy for children with intellectual disabilitypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number69-78pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-477-9
dc.referencesBłeszyński Jacek J., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBobkowicz‑Lewartowska Lucyna, 2011, Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJastrzębowska Grażyna, Pelc‑Pękala Olga, 2003, Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo, w: Tadeusz Gałkowski, Grażyna Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. II, wyd. II zmienione i poszerzone, Opole, s. 451–463.pl_PL
dc.referencesKielin Jacek, 1999, Rozwój daje radość, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKowalik Stanisław, 2001, Metoda „dwuczłowieka” w rehabilitacji osób głęboko upośledzonych umysłowo, w: Władysław Dykcik, Barbara Szychowiak (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w terapii i praktyce pedagogiki specjalnej, Poznań, s. 219–232.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska Małgorzata, 1997, Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMinczakiewicz Elżbieta, 2002, Komunikowanie się z osobami głębiej upośledzonymi umysłowo, w: Jan Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków, s. 247–263.pl_PL
dc.referencesPilecki Jan, Olszewski Sławomir, Żurek Teresa, 2002, Zasady i metody pracy z osobami głębiej upośledzonymi umysłowo, w: Jan Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków, s. 11–31.pl_PL
dc.referencesPiszczek Maria (red.), 2000, Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProżych Anna, 2014, Metoda verbotonalna a stymulacja zmysłów dziecka z wadą słuchu, [w:] Joanna Skibska (red.), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego. Wybrane problemy, Kraków, s. 67–79.pl_PL
dc.referencesPrzewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. I (2001), cz. II (2002), Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzubstarska Dorota, 2011, Wyznaczanie celów terapii w rehabilitacji domowej małego dziecka głuchego, w: Tadeusz Gałkowski, Marzanna Radziszewska‑Konopka (red.), Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Warszawa, s. 221–228.pl_PL
dc.referencesTarkowski Zbigniew, 2003, Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo, w: Tadeusz Gałkowski, Grażyna Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. II, wyd. II zmienione i poszerzone, Opole, s. 203–209.pl_PL
dc.referencesTrochymiuk Anita, 2007, Metoda werbo‑tonalna w terapii dzieci z uszkodzeniami słuchu, „Logopedia” 36, Lublin, s. 125–136.pl_PL
dc.referencesViscardi Henry, 1973, List do Jima, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWasilewska Anna, 2005, Szkolnictwo specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, w: Czesław Kossakowski, Cyprian Rogowski (red.), Wielowymiarowość w edukacji osób z niepełnosprawnością, Olsztyn, s. 183–193.pl_PL
dc.referencesWolska Danuta, 2002, Terapia i edukacja dziecka autystycznego, w: Jan Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków, s. 203–226.pl_PL
dc.referencesŻyta Agnieszka, 2005, Edukacja osób z głębszą niepełnoprawnością intelektualną w Polsce – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, w: Czesław Kossakowski, Cyprian Rogowski (red.), Wielowymiarowość w edukacji osób z niepełnosprawnością, Olsztyn, s. 169–175.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-476-2.07
dc.disciplinenauki medycznepl_PL
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe