Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMatusiak, Eliza
dc.date.accessioned2021-09-30T11:35:04Z
dc.date.available2021-09-30T11:35:04Z
dc.date.issued2021-09-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39272
dc.description.abstractRadio art evolves due to technological changes. Radio drama is becoming an interactive piece of artwork which exists on the borderland of genres. An interactive audio play uses characteristic features of the classical radio art and unites them with the hypertextual structure. Due to these modifications, there emerges not only a new type of audio play, but also a lot of alternative ways of listening and interpretation. The aim of the article is to present interactive radio drama Alicja 0700, its genre’s determinants in reference to the idea of “the open work”.en
dc.description.abstractSztuka audialna ewoluuje wraz ze zmianami technologicznymi. Słuchowisko staje się formą interaktywną z pogranicza gatunków. Audialny spektakl interaktywny wykorzystuje język właściwy tradycyjnej sztuce radiowej, który zostaje oparty o hipertekstualny system relacji danych. Pozwala to na stworzenie nie tylko nowego rodzaju dzieła fonicznego, ale także wielu nowych, wariantywnych dróg odsłuchu i interpretacji. Artykuł za swój cel obiera prezentację interaktywnego dzieła audialnego Alicja 0700, jego cech i wyróżników genologicznych w kontekście pojęcia „dzieła otwartego”. Autorka za swą metodę badawczą wybrała analizę.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectradio dramaen
dc.subjectradio arten
dc.subjecthypertexten
dc.subjectthe open worken
dc.subjectsłuchowiskopl
dc.subjectsztuka audialnapl
dc.subjecthipertekst dzieło otwartepl
dc.titleInteraktywne słuchowisko „Alicja 0700” jako dzieło po wielokroć otwarte. Analiza i interpretacjapl
dc.title.alternativeInteractive radio drama “Alicja 0700” as the multiple open work. Analysis and interpretationen
dc.typeArticle
dc.page.number101-111
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBachura Joanna, Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl
dc.referencesBachura Joanna, Pawlik Aleksandra, Znaczeniowa funkcja muzyki w słuchowisku, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 3, s. 162–170.pl
dc.referencesBardijewska Sława, Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.pl
dc.referencesBarthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Wydawnictwo KR , Warszawa 1996.pl
dc.referencesBodzioch-Bryła Bogusława, Pietruszewska-Kobiela Grażyna, Regiewicz Adam, Konwergencja nowych mediów i literatury, w: Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, red. Adam Regiewicz, Wydawnictwo im. Stanisława Podobioskiego, Częstochowa 2014, s. 29–61.pl
dc.referencesDovey Jon, Kennedy Helen W., Kultura gier komputerowych, przeł. Tomasz Macios, Anna Oksiuta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl
dc.referencesEco Umberto, Dzieło otwarte, przeł. Lesław Eustachiewicz i in., Wydawnictwo W.A.B., Wydanie III , Warszawa 2008.pl
dc.referencesFiliciak Mirosław, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Liternet. Literatura i internet, red. Piotr Marecki, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002, s. 119–126.pl
dc.referencesGodlewska-Byliniak Ewelina, Słuchowisko, w: Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. Grzegorz Godlewski, Marta Rakoczy, Paweł Rodak, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014, s. 451–461.pl
dc.referencesGrenda Magdalena, Zwrot performatywny w poznańskim teatrze alternatywnym po roku 1989 http://www.tematyzszewskiej.pl/index.php/2016/02/24/zwrot-performatywny-w-poznanskim-teatrze-alternatywnym-po-roku-1989/ [dostęp 20.06.2019].pl
dc.referencesJenkins Henry, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.pl
dc.referencesKlimczak Kinga, Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2011.pl
dc.referencesKluszczyński Ryszard, Dramaturgia interaktywna. W poszukiwaniu nowego formatu widowiska audiowizualnego https://www.youtube.com/watch?v=ydISUs7rCzc [dostęp 5.09.2018].pl
dc.referencesKluszczyński Ryszard, Teoretyczno-kulturowe i filozoficzne konteksty sztuki interaktywnej, w: Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków 2009, s. 7–54.pl
dc.referencesLisowska-Magdziarz Małgorzata, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 2, s. 27–42.pl
dc.referencesPisarski Mariusz, Ergodyczność… http://techsty.art.pl/hipertekst/teoria/ergodyzm.htm [dostęp 20.06.2019].pl
dc.referencesPisarski Mariusz, Hipertekst i hiperfikcja, w: Liternet.pl, red. Piotr Marecki, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2003, s. 285–291.pl
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa Elżbieta, Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.pl
dc.referencesPrajzner Katarzyna, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.pl
dc.referencesRichman Joe, Diaries and Detritus: One Perfectionist’s Search for Imperfection https://sites.duke.edu/homelessness/files/2010/08/Diaries-Detritus.pdf [dostęp 5.09.2018].pl
dc.referencesSimanowski Roberto, Hipertekst. Znamiona, badania, poetyka http://pressto.amu.edu.pl/index.php/pt/article/view/11538/11217 [dostęp 5.09.2018].pl
dc.referencesZdzieborski Jacek, Hipertekst – różnorodność rozumienia pojęcia https://bit.ly/2oLIO B4 [dostęp 5.09.2018].pl
dc.contributor.authorEmaileliza.matusiak@filologia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.61.06
dc.relation.volume61


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0