Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWejland, Andrzej Paweł
dc.contributor.editorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2021-09-29T12:28:52Z
dc.date.available2021-09-29T12:28:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationWejland A. P., Spojrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 33-47, DOI: 10.18778/8088-222-5.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-222-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39231
dc.description.abstractIn this essay, I first investigate the meaning of the phrase „to look at the world like an anthropologist”, revealing that it may take on various connotations depending on the assumed epistemological position. These positions, namely that of a novice, an expert or a revelator, are determined by the hierarchy of statuses in the community of scientific discourse. Further on, I attempt to demonstrate how the various epistemological positions are associated with differing autobiographical postures, describing primarily the connection between the position of a revelator with the posture of autobiographical challenge (which, following Małgorzata Czermińska, is distinguished from the posture of testimony and the posture of confession). I propose to discover the autobiographical posture of challenge, and the revelatory tone which accompanies it, in the „pre-texts “ and „post-texts”, i.e. introductions, prologues and authorial prefaces, as well as commentarial conclusions, epilogues and authorial afterwords in books and other large works. In the approach I propose, all these texts, being relatively short and having the character of a summary or an preamble to a larger autobiographical text, are perceived as „small autobiographies”. After all, „small autobiographies” are happy to present vast challenges. To illustrate and thus support my thesis, I use examples from three books by recognized authors: Michael Herzfeld`s Anthropology. Theoretical Practice in Culture and Society (2001, Polish edition 2004), Kirsten Hastrup`s A Passage to Anthropology: Between Experience and Theory (1995, Polish edition 2008), and Paul Willis` The Ethnographic Imagination (2000, Polish edition 2005).pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectantropologpl_PL
dc.subjecthoryzontpl_PL
dc.subjectperspektywapl_PL
dc.subjectpozycje epistemologicznepl_PL
dc.subjectpostawy autobiograficznepl_PL
dc.subjectMichael Herzfeldpl_PL
dc.subjectKirsten Hastruppl_PL
dc.subjectPaul Willispl_PL
dc.titleSpojrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficznepl_PL
dc.title.alternativeTo Look at the World Like an Anthropologist. Autobiographical Challengepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number33-47pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-223-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr hab., emerytowany profesor Uniwersytetu Łódzkiego, socjolog i antropolog kultury, metodolog. Główne tematy badawcze w ostatnich latach: transdyscyplinarne strategie w naukach społecznych, metaforyczne scenariusze nauki, antropologiczny narratywizm i narratywistyczna antropologia, gatunki narracji antropologicznej, antropologia i wyzwania autobiograficzne, wspólnota i narracja, antropologia świadectwa, opowieści z miejskiej codzienności, antropologia codzienności i jej opowieści.pl_PL
dc.referencesAbel T., 1977, Podstawy teorii socjologicznej, przeł. A. Bentkowska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBamberg M., 2004, Considering counter narratives, [w:] M. Bamberg, M. Andrews (red.), Considering counter-narratives. Narrating, resisting, making sense, Amsterdam–Philadelphia, s. 351–371.pl_PL
dc.referencesBamberg M., 2006, Biographic-narrative research, quo vadis? A critical review of „big stories” from the perspective of „small stories”, [w:] K. Milnes, C. Horrocks, N. Kelly, B. Roberts, D. Robinson (red.), Narrative, memory, and knowledge. Representations, aesthetics, and contexts, Huddersfield, s. 63–79.pl_PL
dc.referencesBamberg M., 2008, Twice-told-tales. Small story analysis and the process of identity formation, [w:] T. Sugiman, K.J. Gergen, W. Wagner, Y. Yamada (red.), Meaning in action, New York, s. 183–204.pl_PL
dc.referencesBamberg M., Georgakopoulou A., 2008, Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis, „Text & Talk”, t. 28, nr 3, s. 377–396.pl_PL
dc.referencesBoje D., 2012, What is Antenarrative?, (tekst dostępny pod adresem http://business.nmsu.edu/~dboje/papers/what_is_antenarrative.htm data dostępu: 22.07.2012).pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Wacquant L.J.D., 2001, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzermińska M., 2000, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków.pl_PL
dc.referencesDuszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGeertz C., 2005a, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków.pl_PL
dc.referencesGeertz C., 2005b, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrimshow A., 2001, The ethnographer’s eye. Ways of seeing in anthropology, Cambridge.pl_PL
dc.referencesHalse Ch., 2006, Writing/reading a life. The rhetorical practice of autobiography, „Auto/Biography”, t. 14, nr 2, s. 95–115.pl_PL
dc.referencesHastrup K., 2008, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, przeł. E. Klekot, Kraków.pl_PL
dc.referencesHerzfeld M., 2004, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków.pl_PL
dc.referencesRapport N., Overing J., 2003, Social and cultural anthropology. The key concepts, London–New York.pl_PL
dc.referencesRitzer G., 2004, Klasyczna teoria socjologiczna, przeł. H. Jankowska, Poznań.pl_PL
dc.referencesStoller P., 1982, Relativity and the anthropologist’s gaze, „Anthropology and Humanism Quarterly”, t. 7, nr 4, s. 2–10.pl_PL
dc.referencesStoller P., 1989, The taste of ethnographic things. The senses in anthropology, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M. (red.), 2010, Psychologia małych i wielkich narracji, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWejland A.P., 2011, Horyzont ― nawrócenie ― narracja. Tożsamość i obcość w naukowym świecie humanistów, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź 2011, s. 15–35.pl_PL
dc.referencesWillis P., 2005, Wyobraźnia etnograficzna, przeł. E. Klekot, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailapw@autograf.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-222-5.02
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe