Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFeliniak, Aleksandra
dc.date.accessioned2021-09-17T07:26:42Z
dc.date.available2021-09-17T07:26:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issnISSN 0033-2178
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39083
dc.description.abstractIn the years 1925–1939, “Wychowanie Przedszkolne” published several articles devoted to Friedrich Froebel, his pedagogical activity and organization of kindergartens. The texts authored by J. Krasuska-Bużycka, W. Bobkowska and M. Uklejska not only familiarized the readers in depth with the views of this prominent pedagogue but also presented contemporary evaluation of his pedagogical ideas. The authors appreciated in particular the love for children and understanding their needs, emphasis on children’s age and the novel idea of kindergartens. The papers published by “Wychowanie Przedszkolne” perfectly matched the Froebelian school of thought represented by its editor-in-chief M. Weryho-Radziwiłłowiczowa.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherZwiązek Nauczycielstwa Polskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Historyczno-Oświatowy;1-2
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subject“Wychowanie Przedszkolne”pl_PL
dc.subjectPolish pedagogical journals (1918–1939)pl_PL
dc.subjectFriedrich Froebel’s biographypl_PL
dc.subjectFroebelian pedagogypl_PL
dc.subjectpropagation of Froebelian concepts in Poland (1918–1939)pl_PL
dc.titlePopularisation of the froebelian approach to kindergarten education in “Wychowanie Przedszkolne” (1925–1939)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number110-129pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBobkowska W. (1932a), August Wilhelm Fryderyk Froebel. W sto pięćdziesiątą rocznicę urodzin, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 8, no. 3.pl_PL
dc.referencesBobkowska W. (1932b), W czem leży wartość dzieła Froebla (Dokończenie), „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 8, no. 4.pl_PL
dc.referencesKrasuska-Bużycka J. (1926a), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 1.pl_PL
dc.referencesKrasuska-Bużycka J. (1926b), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 2.pl_PL
dc.referencesKrasuska-Bużycka J. (1926c), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 3.pl_PL
dc.referencesKrasuska-Bużycka J. (1926d), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla (dokończenie), „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 4.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie z odczytów o Froeblu (1932), „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 8, no. 4.pl_PL
dc.referencesBilewicz-Kuźnia B. (2013), Historyczny i współczesny obraz edukacji przedszkolnej według koncepcji Friedricha Wilhelma Fröbla, in: T. Parczewska, B. Bilewicz-Kuźnia (ed.), Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie. Wybrane zagadnienia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesBilewicz-Kuźnia B. (2014), Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla, Lublin: Froebel.pl.pl_PL
dc.referencesBilewicz-Kuźnia B. (2018a), Universal Values of Friedrich Froebel’s Pedagogy in the Views of Polish Froebelians, „Prima Educatione” yearbook 2.pl_PL
dc.referencesBilewicz-Kuźnia B. (2018b), Zabawa życiem dziecka – aplikacja teorii Froebla do praktyki przedszkolnej XXI wieku, „Forum Pedagogiczne” yearbook 8, no. 2.pl_PL
dc.referencesBobrowska-Nowak W. (1978), Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, part. 1, Teorie pedagogiczne i rozwój praktyki. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesHeiland H. (2000), Friedrich Fröbel (1782–1852), „Kwartalnik Pedagogiczny” yearbook 45, no. 1–2.pl_PL
dc.referencesJakubiak K. (2015), Początki polskiej pedagogiki przedszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” vol. 10, no. 38/4.pl_PL
dc.referencesLeżańska W. (2003), Fröbel Fryderyk Wilhelm August (1782–1852), in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1, A–F, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesLeżańska W. (2008), Weryho-Radziwiłłowiczowa Maria (1858–1944), in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 7, V–Ż, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesMichalski G. (2016), Propagowanie pedagogiki Fryderyka Froebla w warszawskim piśmiennictwie periodycznym drugiej połowy XIX i początków XX wieku, in: H. Markiewiczowa, I. Czarnecka (ed.), Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815–1918, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesSandler B. (1959), System Froebla w Galicji, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” vol. 2.pl_PL
dc.referencesSandler B. (1968), Wychowanie przedszkolne i kształcenie wychowawczyń w Królestwie Polskim, „Monografie z Dziejów Oświaty” vol. 10.pl_PL
dc.referencesSchuffenhauer H. (1958), Fryderyk Fröbel, in: B. Suchodolski, W. Okoń (introduction and ed.), Materiały do studiów pedagogicznych, vol. 4, Z dziejów myśli pedagogicznej. Materiały do studiów, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl_PL
dc.referencesSosnowska J. (2016), Wydawcy polskich czasopism pedagogicznych adresowanych do wychowawczyń przedszkoli i ich rola w popularyzowaniu idei wychowania przedszkolnego w II Rzeczypospolitej, in: I. Michalska, G. Michalski (red.), Oświatowe i edukacyjne aspekty działalności wydawniczej w XX i pierwszych latach XXI wieku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesStrzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa: Księgarnia Teodora Paprockiego.pl_PL
dc.referencesWąsik W. (1932), Znaczenie Froebla w historji pedagogiki i czasach obecnych, „Kwartalnik Pedagogiczny” yearbook 4, no. 3–4.pl_PL
dc.referencesWeryho-Radziwiłłowiczowa M. (1925), Słowo wstępne, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 1, no. 1.pl_PL
dc.referenceszedszkolne” yearbook 1, no. 1. Weryho-Radziwiłłowiczowa M. (1931), Metoda wychowania przedszkolnego. Podręcznik dla wychowawców, „Bibljoteka Pedagogiczno-Dydaktyczna” no. 7.pl_PL
dc.referencesdręcznik dla wychowawców, „Bibljoteka Pedagogiczno-Dydaktyczna” no. 7. Wira-Świątkowska K. (2004), Kształcenie wychowawczyń przedszkoli w działalności Marii Weryho-Radziwiłłowiczowej, in: W. Leżańska (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi.pl_PL
dc.referencesWira-Świątkowska K. (2010), Powstanie polskiego czasopiśmiennictwa pedagogicznego przeznaczonego dla wychowawczyń przedszkoli, in: I. Michalska, G. Michalski (red.), Czasopiśmiennictwo okresu Drugiej Rzeczypospolitej jako źródło do historii edukacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesWróbel M. (1967), Wychowanie przedszkolne w Polsce w latach 1918–1939, „Monografie Pedagogiczne” vol. 21.pl_PL
dc.identifier.doi10.17460/PHO_2020.1_2.07
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe