dc.contributor.author | Feliniak, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2021-09-17T07:26:42Z | |
dc.date.available | 2021-09-17T07:26:42Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | ISSN 0033-2178 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39083 | |
dc.description.abstract | In the years 1925–1939, “Wychowanie Przedszkolne” published several articles devoted to Friedrich Froebel, his pedagogical activity
and organization of kindergartens. The texts authored by J. Krasuska-Bużycka,
W. Bobkowska and M. Uklejska not only familiarized the readers in depth with
the views of this prominent pedagogue but also presented contemporary evaluation of his pedagogical ideas. The authors appreciated in particular the love for
children and understanding their needs, emphasis on children’s age and the novel
idea of kindergartens. The papers published by “Wychowanie Przedszkolne” perfectly matched the Froebelian school of thought represented by its editor-in-chief
M. Weryho-Radziwiłłowiczowa. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Związek Nauczycielstwa Polskiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Historyczno-Oświatowy;1-2 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | * |
dc.subject | “Wychowanie Przedszkolne” | pl_PL |
dc.subject | Polish pedagogical journals (1918–1939) | pl_PL |
dc.subject | Friedrich Froebel’s biography | pl_PL |
dc.subject | Froebelian pedagogy | pl_PL |
dc.subject | propagation of Froebelian concepts in Poland (1918–1939) | pl_PL |
dc.title | Popularisation of the froebelian approach to kindergarten education in “Wychowanie Przedszkolne” (1925–1939) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 110-129 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Bobkowska W. (1932a), August Wilhelm Fryderyk Froebel. W sto pięćdziesiątą rocznicę urodzin, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 8, no. 3. | pl_PL |
dc.references | Bobkowska W. (1932b), W czem leży wartość dzieła Froebla (Dokończenie), „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 8, no. 4. | pl_PL |
dc.references | Krasuska-Bużycka J. (1926a), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Krasuska-Bużycka J. (1926b), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 2. | pl_PL |
dc.references | Krasuska-Bużycka J. (1926c), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 3. | pl_PL |
dc.references | Krasuska-Bużycka J. (1926d), Poglądy pedagogiczne i działalność nauczycielska Fr. Froebla (dokończenie), „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 2, no. 4. | pl_PL |
dc.references | Sprawozdanie z odczytów o Froeblu (1932), „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 8, no. 4. | pl_PL |
dc.references | Bilewicz-Kuźnia B. (2013), Historyczny i współczesny obraz edukacji przedszkolnej według koncepcji Friedricha Wilhelma Fröbla, in: T. Parczewska, B. Bilewicz-Kuźnia (ed.), Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie. Wybrane zagadnienia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Bilewicz-Kuźnia B. (2014), Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla, Lublin: Froebel.pl. | pl_PL |
dc.references | Bilewicz-Kuźnia B. (2018a), Universal Values of Friedrich Froebel’s Pedagogy in the Views of Polish Froebelians, „Prima Educatione” yearbook 2. | pl_PL |
dc.references | Bilewicz-Kuźnia B. (2018b), Zabawa życiem dziecka – aplikacja teorii Froebla do praktyki przedszkolnej XXI wieku, „Forum Pedagogiczne” yearbook 8, no. 2. | pl_PL |
dc.references | Bobrowska-Nowak W. (1978), Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, part. 1, Teorie pedagogiczne i rozwój praktyki. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Heiland H. (2000), Friedrich Fröbel (1782–1852), „Kwartalnik Pedagogiczny” yearbook 45, no. 1–2. | pl_PL |
dc.references | Jakubiak K. (2015), Początki polskiej pedagogiki przedszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” vol. 10, no. 38/4. | pl_PL |
dc.references | Leżańska W. (2003), Fröbel Fryderyk Wilhelm August (1782–1852), in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1, A–F, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Leżańska W. (2008), Weryho-Radziwiłłowiczowa Maria (1858–1944), in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 7, V–Ż, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Michalski G. (2016), Propagowanie pedagogiki Fryderyka Froebla w warszawskim piśmiennictwie periodycznym drugiej połowy XIX i początków XX wieku, in: H. Markiewiczowa, I. Czarnecka (ed.), Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815–1918, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Sandler B. (1959), System Froebla w Galicji, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” vol. 2. | pl_PL |
dc.references | Sandler B. (1968), Wychowanie przedszkolne i kształcenie wychowawczyń w Królestwie Polskim, „Monografie z Dziejów Oświaty” vol. 10. | pl_PL |
dc.references | Schuffenhauer H. (1958), Fryderyk Fröbel, in: B. Suchodolski, W. Okoń (introduction and ed.), Materiały do studiów pedagogicznych, vol. 4, Z dziejów myśli pedagogicznej. Materiały do studiów, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J. (2016), Wydawcy polskich czasopism pedagogicznych adresowanych do wychowawczyń przedszkoli i ich rola w popularyzowaniu idei wychowania przedszkolnego w II Rzeczypospolitej, in: I. Michalska, G. Michalski (red.), Oświatowe i edukacyjne aspekty działalności wydawniczej w XX i pierwszych latach XXI wieku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa: Księgarnia Teodora Paprockiego. | pl_PL |
dc.references | Wąsik W. (1932), Znaczenie Froebla w historji pedagogiki i czasach obecnych, „Kwartalnik Pedagogiczny” yearbook 4, no. 3–4. | pl_PL |
dc.references | Weryho-Radziwiłłowiczowa M. (1925), Słowo wstępne, „Wychowanie Przedszkolne” yearbook 1, no. 1. | pl_PL |
dc.references | zedszkolne” yearbook 1, no. 1. Weryho-Radziwiłłowiczowa M. (1931), Metoda wychowania przedszkolnego. Podręcznik dla wychowawców, „Bibljoteka Pedagogiczno-Dydaktyczna” no. 7. | pl_PL |
dc.references | dręcznik dla wychowawców, „Bibljoteka Pedagogiczno-Dydaktyczna” no. 7. Wira-Świątkowska K. (2004), Kształcenie wychowawczyń przedszkoli w działalności Marii Weryho-Radziwiłłowiczowej, in: W. Leżańska (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi. | pl_PL |
dc.references | Wira-Świątkowska K. (2010), Powstanie polskiego czasopiśmiennictwa pedagogicznego przeznaczonego dla wychowawczyń przedszkoli, in: I. Michalska, G. Michalski (red.), Czasopiśmiennictwo okresu Drugiej Rzeczypospolitej jako źródło do historii edukacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Wróbel M. (1967), Wychowanie przedszkolne w Polsce w latach 1918–1939, „Monografie Pedagogiczne” vol. 21. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.17460/PHO_2020.1_2.07 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |