dc.contributor.author | Ojrzyńska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2021-08-24T09:03:29Z | |
dc.date.available | 2021-08-24T09:03:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2300-200X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38821 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia postać niepełnosprawnego Hamleta jako punkt wyjścia
do rozważań na temat ograniczonego dostępu osób o nietypowych ciałach do
profesji aktorskiej. Przyjmując perspektywę współczesnych kulturowych
studiów o niepełnosprawności, analizuje, w jaki sposób artyści z Wielkiej
Brytanii i Stanów Zjednoczonych kwestionują zasadność tego rodzaju
wykluczenia oraz krytykują popularną strategię obsadzania ról
niepełnosprawnych postaci przez aktorów bez niepełnosprawności.
Odwołując się do stosunkowo niedawnych wypowiedzi polskich praktyków
teatru i filmu, autorka przygląda się również zaczątkom nowego podejścia do
aktorów i aktorek niewpisujących się w cielesną „normę”, które powoli zaczyna
rozwijać się na polskim gruncie. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Widok. Fundacja Kultury Wizualnej | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej;24 | |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | aktor | pl_PL |
dc.subject | Hamlet | pl_PL |
dc.subject | teatr | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | studia o niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | acting | pl_PL |
dc.subject | theatre | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | body | pl_PL |
dc.subject | disability studies | pl_PL |
dc.title | Niepełnosprawny Hamlet. Kilka słów o rewolucji, która już się zaczęła | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | Katarzyna Ojrzyńska | pl_PL |
dc.page.number | 1-29 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Anglistyki, Zakład Dramatu, Teatru i Filmu | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Ojrzyńska jest adiunktką w Zakładzie Angielskiego Dramatu, Teatru i Filmu (Instytut Anglistyki, Uniwersytet Łódzki). Jej zainteresowania badawcze skupiają się przede wszystkim na kulturowych studiach o niepełnosprawności, studiach performatywnych i studiach irlandzkich. Jest współzałożycielką ULCIS (University of Lodz Centre for Irish Studies) i członkinią zarządu EFACIS (The European Federation of Associations and Centres of Irish Studies). Współpracuje z PAIS (Polish Association for Irish Studies), Beckett Research Group in Gdańsk oraz Fundacją Teatr 21 i Centrum Sztuki Włączającej: Downtown. Jest autorką monografii “Dancing as if language no longer existed”: Dance in Contemporary Irish Drama (Reimagining Ireland, Peter Lang, 2015). Przetłumaczyła książkę Rosemarie Garland-Thomson Staring: How We Look na język polski (przekład ukaże się w 2020 roku). | pl_PL |
dc.references | Connor, David J. „Questioning ‘Normal’: Actively Undoing Dis/ability Stereotypes through Teaching a Critical Analysis of Films”. In Teaching Difficult History through Film, edited by Jeremy Stoddard, Alan S. Marcus, and David Hicks, 17–36. New York–London: Routledge, 2017. | pl_PL |
dc.references | Davis, Lennard J. „The Ghettoization of Disability: Paradoxes of Visibility and Invisibility in Cinema”. In Culture–Theory–Disability, edited by Anne Waldschmidt, Hanjo Berressem, and Moritz Ingwersen, 39–49. Bielefeld: transcript, 2017. | pl_PL |
dc.references | Dorwart, Jason. „ Guest Commentary: As a quadriplegic film professor I’ve been asked if I find The Upside offensive. Well, do I?”. The Denver Post, February 1, 2019. www.denverpost.com/2019/02/01/guest-commentary-asa-quadriplegic-film-professor-ive-been-asked-if-i-find-the-upsideoffensive-well-do-i/. | pl_PL |
dc.references | „Dymna: Życie jest piękne, ale nie jest łatwe”. Gazeta Wyborcza: Zielona Góra, August 2, 2007. http://zielonagora.wyborcza.pl/zielonagora/1,35182,4360021.html. | pl_PL |
dc.references | Elsner, Anna Magdalena. „Reinventing the Medical Humanities?”. The Polyphony: Conversations across the Medical Humanities, November 6, 2018. https://thepolyphony.org/2018/11/06/reinventing-the-medicalhumanities/. | pl_PL |
dc.references | Fischer-Lichte, Erika. Estetyka performatywności. Translated by Małgorzata Sugiera and Mateusz Borowski. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2008. | pl_PL |
dc.references | Garland-Thomson, Rosemarie. „Becoming Disabled”. The New York Times, August 19, 2016. www.nytimes.com/2016/08/21/opinion/sunday/becomingdisabled.html. | pl_PL |
dc.references | Garland-Thomson, Rosemarie. „The Case for Conserving Disability”. Journal of Bioethical Inquiry 9, no. 3 (2012): 339–55. https://doi.org/10.1007/s11673-012-9380-0 | pl_PL |
dc.references | Hampton-Reeves, Stuart. Othello. New York: Palgrave Macmillan, 2011. | pl_PL |
dc.references | Jajte-Lewkowicz, Irena. „O improwizacji, czyli zamiast zakończenia”. In Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, edited by Irena Jajte-Lewkowicz and Agnieszka Piasecka, 279–88. Łódź: Poleski Ośrodek Sztuki, 2006. | pl_PL |
dc.references | Johnston, Kirsty. „Krytyczne ucieleśnienie i problem obsady aktorskiej”. Translated by Katarzyna Ojrzyńska. In Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, edited by Ewelina GodlewskaByliniak and Justyna Lipko-Konieczna, 381–408. Warszawa: Fundacja Teatr 21, 2017. | pl_PL |
dc.references | Kristeva, Julia. „Julia Kristeva to Jean Venier, August 10, 2009”. In (Bez)Sens słabości. Dialog wiary i niewiary o wykluczeniu. Translated by Katarzyna Wierzchosławska and Piotr Wierzchosławski. Poznań: W Drodze, 2012. | pl_PL |
dc.references | Kuppers, Petra. „Dekonstrukcja obrazów: performatywność niepełnosprawności”. Translated by Katarzyna Gucio. In Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, edited by Ewalina Godlewska-Byliniak and Justyna Lipko-Konieczna, 17–34. Warszawa: Fundacja Teatr 21, 2017. | pl_PL |
dc.references | Lipko-Konieczna, Justyna, and Ewelina Godlewska-Byliniak, „Polityczność niepełnosprawności”. March 6, 2019. Video, 1:07:27. www.youtube.com/watch?v=7loTsT7kDeE. | pl_PL |
dc.references | Mattingly, Kate. „The Transporter”. The Village Voice, January 7, 2003. www.villagevoice.com/2003/01/07/the-transporter/. | pl_PL |
dc.references | Mitchell, David T., and Sharon L. Snyder. Narrative Prosthesis: Disability and Dependencies of Discourse. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2000. | pl_PL |
dc.references | Ogrodnik, Dawid. „Dawid Ogrodnik, rewelacyjny Mateusz z ‘Chce się żyć’: chciałem oszukać system nerwowy”. Interview by Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza, October 19, 2013. http://wyborcza.pl/1,75410,14752206,Dawid_Ogrodnik__rewelacyjny_Mateusz_z__Chce_sie_zyc__.html . | pl_PL |
dc.references | O’Reilly, Kaite. „‘Cripping up is the twenty first century answer to blacking up.’ Peeling and The ‘d’ Monologues”. Last modified November 8, 2011. https://kaiteoreilly.wordpress.com/tag/jenny-sealey/. | pl_PL |
dc.references | O’Reilly, Kaite. „peeling”. In Graeae Plays 1: New Plays Redefining Disability, 301–49. London: Aurora Metro Press, 2002. | pl_PL |
dc.references | Packham, Simon. The Opposite Bastard. Basingstoke: MacMillan New Writing, 2008. | pl_PL |
dc.references | Podgórska-Jachnik, Dorota. „Deprecjacja osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów”. In Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, edited by Zenon Gajdzica. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2013. Kindle. | pl_PL |
dc.references | Przybyszewski, Tomasz. „Misja na wizji”. Integracja 1 (2008): n. pag. www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/11716?print_doc_id=21902. | pl_PL |
dc.references | Rodas, Julia Miele. „Identity”. In Key Words for Disability Studies, edited by Rachel Adams, Benjamin Reiss, and David Serlin, 103–5. New York–London: New York University Press, 2015. | pl_PL |
dc.references | Różański, Mateusz. „Hamlet na wózku? To tylko kwestia czasu”. Last modified September 8, 2015. www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/275816;jsessionid=75D8E7CA42D154DC249D345659B19AA8. | pl_PL |
dc.references | Ryan, Frances. „We wouldn’t accept actors blacking up, so why applaud ‘cripping up’?”. The Guardian, January 13, 2015. www.theguardian.com/commentisfree/2015/jan/13/eddie-redmaynegolden-globe-stephen-hawking-disabled-actors-characters. | pl_PL |
dc.references | Stoppard, Tom. „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją”. Translated by Gustaw Gottesman, Dialog 1 (January 1969): 31‒80. | pl_PL |
dc.references | Sułecki, Marceli. „Stary Teatr 21”. Last modified June 6, 2016. http://winwin.org.pl/?p=2043 | pl_PL |
dc.references | Sutherland, Allan, and Mat Fraser. „I’ll Stick with the Freak Show Stuff”. In Thalidomide Acts, 61. http://d4d.org.uk/wpcontent/uploads/2017/05/Thalidomide-Acts-1.pdf. | pl_PL |
dc.references | Thom, Jess. „We Need to Talk About Eddie”. Last modified February 18, 2015. www.touretteshero.com/2015/02/28/we-need-to-talk-about-eddie/. | pl_PL |
dc.references | Zdrodowska, Magdalena. „Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością”. Teksty Drugie 5 (2015): 384–403. https://doi.org/10.18318/td.2016.5.25. | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |