Show simple item record

dc.contributor.authorWoźniak, Katarzyna
dc.contributor.editorKaczmarek, Tomasz
dc.contributor.editorKobylska, Dominika
dc.contributor.editorKowalik, Katarzyna
dc.contributor.editorCavallo, Stefano
dc.date.accessioned2021-07-14T06:03:10Z
dc.date.available2021-07-14T06:03:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationWoźniak K., Teatr Ludowy PRL jako przedmiot badań komparatystycznych zarys problematyki, [w:] Sperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali. Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe, Kaczmarek T., Kobylska D., Kowalik K., Cavallo S. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 175-184, DOI: 10.18778/8220-478-0.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-478-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/37999
dc.description.abstractLa definizione del “teatro popolare” rappresenta una sfida per gli studi comparati italo‑polacchi di teatro. Infatti, analizzando la situazione istituzionale del teatro polacco e quello italiano degli anni Sessanta e Settanta, la prima sfida è quella di tradurre il termine “ludowy” in italiano: si tratta di un teatro “per il popolo” nello stesso significato del “popolo” che ne dava la Repubblica Popolare Polacca? In altre parole, cercando la risposta a questa domanda, dobbiamo chiederci, come “sperimentavano” la popolarità / “ludowość” gli ambienti teatrali e istituzionali italiani e polacchi del secondo dopoguerra.pl_PL
dc.description.abstractKomparatystyczne, polsko‑włoskie podejście do teatru ludowego PRL wymaga od badacza przede wszystkim zdefiniowania charakteru zbiorowości, jaką jego twórcy określali mianem „ludu” nie tyle ze względu na wieloznaczność samego pojęcia „ludu”, co na dodatkową trudność wynikającą z faktu, że określenie teatro popolare skłania, w sposób bardziej bezpośredni niż w języku polskim, do szukania powinowactw z projektem Jeana Vilara. Dookreślenie, w odniesieniu do Konstytucji PRL, terminu „lud pracujący” i przeciwstawienie go narodowi, otwiera przed badaczem szersze ramy interpretacyjne dynamiki, w jakiej kształtował się projekt kulturalny teatru ludowego PRL, a w szczególności Teatru Ludowego Krystyny Skuszanki-Krasowskiej, Jerzego Krasowskiego i Józefa Szajny.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali. Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectteatr ludowypl_PL
dc.subjectteatr powszechnypl_PL
dc.subjectteatro popolarepl_PL
dc.subjectteatro per il popolopl_PL
dc.subjectkomparatystyka teatrupl_PL
dc.subjectteatro popolarepl_PL
dc.subjectteatro per il popolopl_PL
dc.subjectstudi comparativi del teatropl_PL
dc.titleTeatr Ludowy PRL jako przedmiot badań komparatystycznych zarys problematykipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź–Kraków 2021 © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź–Kraków 2021 © Copyright for this edition by AGENT PR, Łódź–Kraków 2021pl_PL
dc.page.number175-184pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-479-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Woźniak — adiunkt w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, od 2013 roku sekretarz Stowarzyszenia Italianistów Polskich. Zajmuje się historią współczesnego teatru włoskiego oraz komparatystyką teatru.pl_PL
dc.referencesBarba E., Ziemia popiołu i diamentów. Moje terminowanie w Polsce oraz 26 listów Jerzego Grotowskiego do Eugenia Barby, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesCiosek J., Teatr Józefa Szajny, „Dziennik Polski” 2007, 76/30.03, www.e-teatr.pl/pl/artykuly/37400,druk.html [dostęp: 31.03.2020].pl_PL
dc.referencesDomański D., Teatr noszę w sobie, „Gazeta Krakowska” 2005, 289, www.e-teatr.pl/pl/artykuly/19600,druk.html [dostęp: 31.03.2020].pl_PL
dc.referencesOlkusz P., Wąsik M., (red.), Teatry dla masowej publiczności, Łódź 2017.pl_PL
dc.referencesSkuszanka K., O artystyczne oblicze teatru, „Życie Literackie” 1955.pl_PL
dc.referencesSkuszanka K., Teatr na straży młodości, „Dziennik Polski” 1955, nr 3569, s. 8.pl_PL
dc.referencesSzajna J., Moich jedenaście lat w Teatrze Ludowym, [w:] 30 lat Teatru Ludowego w Krakowie – Nowej Hucie, M. Broniowska, J. Lenczowski, (red.), Kraków 1988.pl_PL
dc.referencesTrezzini L., Teatro in Polonia, Bologna 1962.pl_PL
dc.referencesZamkowski W., Pojęcie ludu pracującego w Konstytucji PRL, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1965, 27 z. 2, s. 25–43.pl_PL
dc.referencesKonstytucja Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej z 22 lipca 1952, Dz.U. 1952 nr 33 poz. 232, prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19520330232/O/D19520232.pdf [dostęp: 31.03.2020].pl_PL
dc.referencesLegoń J., Jean Vilar, Encyklopedia Teatru Polskiego, www.encyklopediateatru.pl/osoby/52132/jean-vilar [dostęp: 30.03.2020].pl_PL
dc.referencespopolare, Treccani, www.treccani.it/vocabolario/popolare1/ [dostęp: 30.03.2020]; Grande Dizionario Italiano, Hoepli, www.grandidizionari.it/Dizionario_Italiano/parola/P/popolare_1.aspx?query=popolare+(1) [dostęp: 30.03.2020].pl_PL
dc.referencespopolare, Grande Dizionario Italiano, Hoepli, www.grandidizionari.it/Dizionario_Italiano/parola/P/popolare_1.aspx?query=popolare+(1) [dostęp: 30.03.2020].pl_PL
dc.referencesRatajczakowa D.: teatr ludowy, Encyklopedia Teatru Polskiego,www.encyklopediateatru.pl/hasla/163/teatr-ludowy [dostęp: 30.03.2020].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-478-0.14
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe