Show simple item record

dc.contributor.authorManczak, Iryna
dc.contributor.authorBajak, Maria
dc.date.accessioned2021-06-29T15:51:13Z
dc.date.available2021-06-29T15:51:13Z
dc.date.issued2021-06-11
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/37780
dc.description.abstractCelem artykułu jest ocena funkcjonalności aplikacji mobilnej VisitMalopolska. Autorki podjęły próbę zaprezentowania rozwiązań umożliwiających samodzielne zwiedzanie Małopolski, jak również ułatwiających dostęp do informacji turystycznych na temat regionu. W opracowaniu zwrócono uwagę na różnorodne wykorzystanie aplikacji mobilnych w turystyce. W dalszej części rozważań omówiono cele i zastosowaną metodę badawczą. Główna część artykułu dotyczy charakterystyki i oceny najważniejszych funkcjonalności nowej aplikacji turystycznej VisitMalopolska. W tym celu posłużono się metodą punktową.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTuryzm/Tourism;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttechnologie mobilnepl
dc.subjectaplikacje mobilne w turystycepl
dc.subjectMałopolskapl
dc.subjectVisitMalopolskapl
dc.titleTurystyczne aplikacje mobilne – ocena funkcjonalności oprogramowania VisitMalopolskapl
dc.typeArticle
dc.page.number29-38
dc.contributor.authorAffiliationManczak, Iryna - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Instytut Zarządzania, Katedra Handlu i Instytucji Rynkowychpl
dc.contributor.authorAffiliationBajak, Maria - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Instytut Zarządzania, Katedra Marketingupl
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesBorkowski, K., Grabiński T., Seweryn, R., Rotter, L., Mazanek, L., Grabińska, E. (2020). Ruch turystyczny w Małopolsce w 2019 roku. Kraków: Małopolska Organizacja Turystyczna.pl
dc.referencesBrennan, B. (2020). A convergence of mobile device application use and smart tourism: A comparison of Korean and Non-Korean smart tourists. The Journal of Internet Electronic Commerce Research, 20 (4), 145–160. https://doi.org/10.37272/ JIECR.2020.08.20.4.145pl
dc.referencesBrown, B., Chalmers, M. (2003). Tourism and mobile technology. Proceedings of the European Conference of Computer Supported Cooperative Work (ECSCW) (s. 335–354). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0068-0_18pl
dc.referencesBuhalis, D., Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – the state of eTourism research. Tourism Management, 29 (4), 609–623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005pl
dc.referencesBuonincontri, P., Micera, R. (2016). The experience co-creation in smart tourism destinations: A multiplecase analysis of European destinations. Information Technology and Tourism, 16 (3), 285–315. https://doi.org/10.1007/s40558-016-0060-5pl
dc.referencesCzajkowski, R., Nowakowski, W. (2015). iBeacons – mobilne usługi lokalizacyjne. Elektronika: Konstrukcje, Technologie, Zastosowania, 4, 47–50. http://dx.doi.org/10.15199/13.2015.4.9pl
dc.referencesDąbrowski, G. (2019). Dostęp do Internetu w Polsce. W: Internet 2018/2019 (s. 8–9). Pobrane z: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2019/06/HBRP-raport-IAB-05-191-1.pdf (20.10.2020).pl
dc.referencesDorcic, J., Komsic, J., Markovic, S. (2019). Mobile technologies and applications towards smart tourism – state of the art. Tourism Review, 74 (1), 82–103. https://doi.org/10.1108/TR-07-2017-0121pl
dc.referencesGadziński, J. (2018). Perspectives of the use of smartphones in travel behaviour studies: Findings from a literature review and a pilot study. Transportation Research. Part C: Emerging Technologies, 88, 74–86. https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.01.011pl
dc.referencesGierszewska, G., Romanowska, M. (2017). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.pl
dc.referencesGmiterek, G. (2017). Wykorzystanie aplikacji mobilnych w muzeach – przegląd i analiza polskich projektów. E-mentor, 2 (69), 25–39. http://dx.doi.org/10.15219/em69.1296pl
dc.referencesGretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electronic Markets, 25 (3), 179–188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8pl
dc.referencesHamza, Z.A., Hammad, M. (2020). Testing approaches for web and mobile applications: An overview. International Journal of Computing and Digital Systems, 9 (4), 657–664. https://dx.doi.org/10.12785/ijcds/090413pl
dc.referencesKachniewska, M. (2019). Tworzenie wartości dodanej na bazie kontekstowych aplikacji mobilnych (przypadek branży turystycznej). Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 3, 15–24. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4780pl
dc.referencesKim, D., Kim, S. (2017). The role of mobile technology in tourism: Patents, articles, news, and mobile tour app reviews. Sustainability, 9 (11), 2082. https://doi.org/10.3390/su9112082pl
dc.referencesKomisja Europejska (2020). Biała księga w sprawie sztucznej inteligencji. Pobrane z: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/commission-white-paper-artificial-intelligence-feb2020_pl.pdf (20.10.2020).pl
dc.referencesKubiak, K. (2015). Ocena wybranych aplikacji mobilnych w opinii użytkowników. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 875. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 41 (2), 83–93. https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.41/2-07pl
dc.referencesLaw, R., Cheng Chu Chan, I., Wang, L. (2018). A comprehensive review of mobile technology use inhospitality and tourism. Journal of Hospitality & Management, 27 (2), 626–648. https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1423251pl
dc.referencesLee, H.E., Choi H.S. (2016). Improvements of the Korean tourism application, visit Korea, for foreigners-based on beacon functions. International Journal of Software Engineering and Its Applications, 10 (4), 103–116. https://doi.org/10.14257/IJSEIA.2016.10.4.11pl
dc.referencesLiang, S., Schuckert, M., Law, R., Masiero, L. (2017). The relevance of mobile tourism and information technology: An analysis of recent trends and future research directions. Journal of Travel and Tourism Marketing, 34 (6), 732–748. https://doi.org/10.1080/10548408.2016.1218403pl
dc.referencesManchak, I., Sanak-Kosmowska, K. (2018). Personalizacja usług jako trend rozwojowy na rynku usług turystycznych. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (42), 29–35. https://doi.org/10.18276/ept.2018.2.42-03pl
dc.referencesManczak, I. (2014). Kształtowanie relacji partnerskich w turystyce. Przegląd Organizacji, 12, 21–26. https://doi.org/10.33141/po.2014.12.04pl
dc.referencesManczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2019). Zastosowanie beaconów w komunikacji marketingowej muzeów z osobami niepełnosprawnymi. Zarządzanie w Kulturze, 20 (4), 551–564. http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.19.033.11712pl
dc.referencesMartin, F., Ertzberger, J. (2013). Here and now mobile learning: An experimental study on the use of mobile technology. Computers & Education, 68, 76–85. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.04.021pl
dc.referencesNeuhofer, B., Buhalis, D., Ladkin, A. (2014). A typology of technology-enhanced tourism experiences. International Journal of Tourism Research, 16 (4), 340–350. https://doi.org/10.1002/jtr.1958pl
dc.referencesNiemczyk, A. (2017). Aplikacje mobilne jako determinanta zachowań turystycznych (na przykładzie Krakowa). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 473, 370–380. https://doi.org/10.15611/pn.2017.473.34pl
dc.referencesNunes, M., Mayer, V. (2014). Mobile technology, games and nature areas: The tourist perspective. Tourism & Management Studies, 10 (1), 53–58.pl
dc.referencesPanasiuk, A. (2015). Nowoczesne technologie informacyjne w kształtowaniu innowacji na rynku turystycznym. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 49, 99–106.pl
dc.referencesPapińska-Kacperek, J. (2013). E-tourism services in Polish tourists’ opinions. Problems of Management in the 21st Century, (7) 1, 33–38.pl
dc.referencesPapińska-Kacperek, J. (2016). Miejskie aplikacje mobilne w turystyce kulturowej w Polsce. Turystyka Kulturowa, 2, 67–85. Pobrane z: http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/720/646 (20.10.2020).pl
dc.referencesParys, T. (2016). Identyfikacja barier zastosowania technologii mobilnych z perspektywy użytkowników indywidualnych, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 281, 142–154.pl
dc.referencesPawłowska-Legwand, A. (2019). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w dostępie do informacji i usług turystycznych w świetle wyników badań przeprowadzonych wśród polskich turystów w województwie małopolskim. Turyzm/Tourism, 29 (2), 109–117. https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.2.22pl
dc.referencesPeddie, J. (2017). Augmented reality: Where we will all live. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54502-8pl
dc.referencesPerez Pulido, A. (2016). Mobile app for tourist services using artificial intelligence methodologies. Conference on artificial intelligence with applications.pl
dc.referencesPiechota, N. (2014). Lokalizacyjna aplikacja mobilna jako narzędzie badań ruchu turystycznego miasta w długim okresie. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2 (1), 121–135.pl
dc.referencesPrzecławski, K. (1979). Socjologiczne problemy turystyki. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.pl
dc.referencesRasińska, R., Siwiński, W. (2015). Aplikacje mobilne jako innowacyjne źródła informacji turystycznej dla studentów. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 50, 74–80.pl
dc.referencesde Rosset, A., Zielonka, K. (2016). Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba? Muzealnictwo, 57, 236–244. https://doi.org/10.5604/04641086.1220430pl
dc.referencesSharma, S., Kumar, P. (2020). Rest House Hybrid Mobile Application using Ionic Tool. International Research Journal of Engineering and Technology, 7 (4), 45–50.pl
dc.referencesda Silva, A.C, da Rocha, H.V. (2012). M-traveling: Mobile applications in tourism. International Journal for Infonomics, 5 (3/4), 618–630. https://doi.org/10.20533/iji.1742.4712.2012.0071pl
dc.referencesSpicy Mobile (2019). Turyści 2019. Pobrane z: https://spicymobile.pl/assets/doc/Turysci_2019.pdf (15.12.2020).pl
dc.referencesStabryła, A. (2013). Metodyka osiągnięć przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse, 4 (1), 317–332.pl
dc.referencesSznajder, A. (2014). Technologie mobilne w marketingu. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.pl
dc.referencesSzyran-Resiak, A. (2016). Systematyka metod pokrewnych możliwych do zastosowania w ocenie jakości działalności marketingowej organizacji. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, XXIII, 87–98.pl
dc.referencesTan, G.W.-H., Lee, V.H., Lin, B., Ooi, K.-B. (2017). Mobile applications in tourism: The future of the tourism industry? Industrial Management & Data Systems, 117 (3), 560–581. https://doi.org/10.1108/IMDS-12-2015-0490pl
dc.referencesThompson, A., Strickland, A. (1997). Strategic management. concepts and cases. Boston: Irwin Professional Publishing.pl
dc.referencesVisitMalopolska (2020a). Projekt m_MSIT – mobilny Małopolski System Informacji Turystycznej. Pobrane z: https://visitmalopolska.pl/projekt-m_msit (20.10.2020).pl
dc.referencesVisitMalopolska (2020b). Zwiedzaj Małopolskę z nowoczesnymi technologiami. Pobrane z: https://visitmalopolska.pl/-/zwiedzaj-malopolske-z-nowoczesnymi-technologiami-(20.10.2020)pl
dc.referencesXiang, Z., Magnini, V.P., Fesenmaier, D.R. (2015). Information technology and consumer behavior in travel and tourism: Insights from travel planning using the internet. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 244–249. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.08.005pl
dc.referencesZawadzki, P. (2018). Aplikacje mobilne jako element systemu informacji turystycznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 4 (976), 85–101. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0406pl
dc.referencesZborowski, M., Łuczak, K. (2016). Propozycja doboru składowych struktury kryteriów oceny jakości aplikacji mobilnych na przykładzie wybranych bankowych aplikacji mobilnych w Polsce. Annales Univesitas Marie Curie-Skłodowska Lublin–Polonia. Sectio H: Oeconomia, 50 (2), 183–202. https://doi.org/10.17951/h.2016.50.2.183pl
dc.referencesZiernicka-Wojtaszek, A., Zawora, T. (2011). Wybrane metody oceny atrakcyjności agroturystycznej obszarów wiejskich. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 2, 235–245.pl
dc.contributor.authorEmailManczak, Iryna - manczaki@uek.krakow.pl
dc.contributor.authorEmailBajak, Maria - bajakm@uek.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/0867-5856.31.1.04
dc.relation.volume31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0