Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRakowska-Trela, Anna
dc.date.accessioned2021-06-18T14:54:07Z
dc.date.available2021-06-18T14:54:07Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/37644
dc.description.abstractThe separateness and independence of the judiciary as well as the independence of judges are necessary features that distinguish the power of judgment. Unfortunately, in recent years in Poland, the legislative and executive authorities have been trying to prevent the judiciary from controlling decisions of other organs in terms of their compliance with the constitution, and thus the proper, independent administration of justice. This is done through the adoption of unconstitutional laws that inhibit the courts and through the judgments of the Constitutional Tribunal, to the composition and functioning of which are raised many fundamental objections, confirming the unconstitutional line of the legislator. One of the most important issues on which the dispute between the political authority and the judiciary focuses are appointments of judges. The constitutionality of the appointment and performing the function by judges selected in the procedure with the participation of the National Council of the Judiciary, selected in accordance with the unconstitutional amendment to the Act on the National Council of the Judiciary of 8 December 2017, began to be questioned. This issue was the subject of numerous judgements: of common courts, of the Supreme Court, and the Constitutional Tribunal. In this study, the author tries to present the conclusions drawn from the decisions of the above-mentioned bodies and assess them from the point of view of the standards formulated in the case law of the Court of Justice of the EU and the European Court of Human Rights.en
dc.description.abstractOdrębność i niezależność władzy sądowniczej oraz niezawisłość sędziowska są koniecznymi cechami wyróżniającymi władzę sądzenia. Niestety, w ostatnich latach w Polsce władze ustawodawcza i wykonawcza próbują uniemożliwić władzy sądowniczej kontrolowanie decyzji innych organów pod względem ich zgodności z konstytucją, a przez to prawidłowe, niezawisłe sprawowanie wymiaru sprawiedliwości. Dzieje się to poprzez uchwalanie niekonstytucyjnych ustaw, „szachujących” sądy oraz poprzez orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, co do którego składu i funkcjonowania zgłasza się wiele zasadniczych zastrzeżeń, potwierdzających niekonstytucyjną linię ustawodawcy. Jedną z najważniejszych kwestii, na których koncentruje się spór władzy politycznej z władzą sądowniczą, są nominacje sędziowskie. Konstytucyjność powołania i sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sędziów wyłonionych w procedurze z udziałem Krajowej Rady Sądownictwa, ukształtowanej w myśl niekonstytucyjnej nowelizacji ustawy o KRS z 8 grudnia 2017 r., zaczęły być kwestionowane. Zagadnienie to stało się przedmiotem licznych wypowiedzi organów władzy sądowniczej: sądów powszechnych, Sądu Najwyższego czy Trybunału Konstytucyjnego. W niniejszym opracowaniu autorka stara się przedstawić wnioski płynące z orzeczeń wymienionych organów i ocenić je z punktu widzenia standardów formułowanych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectConstitutionen
dc.subjectjudicial poweren
dc.subjectjudgeen
dc.subjectConstitutional Tribunalen
dc.subjectcourten
dc.subjectEuroropean Tribunal of Human Rightsen
dc.subjectCourt of Justice of the European Unionen
dc.subjectKonstytucjapl
dc.subjectwładza sądowniczapl
dc.subjectsędziapl
dc.subjectTrybunał Konstytucyjnypl
dc.subjectsądpl
dc.subjectEuropejski Trybunał Praw Człowiekapl
dc.subjectTrybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiejpl
dc.titleNiezależność sądu i niezawisłość sędziego powołanego z udziałem KRS w kształcie ustalonym nowelizacją z 8 grudnia 2017 r. – przegląd orzecznictwapl
dc.title.alternativeIndependence of the court and independence of the judge appointed with the participation of the National Council of the Judiciary in the form established by the amendment of 8th December 2017 – review of case lawen
dc.typeArticle
dc.page.number75-87
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Konstytucyjnegopl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesChmaj, Marek. 2002. Ekspertyza prawna w przedmiocie oceny zgodności z Konstytucją przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/opinieBAS.xsp?nr=2002 [dostęp: 2.11.2020].pl
dc.referencesDąbrowski, Marcin, Szymanek, Jarosław, Wiszowaty, Marcin Michał, Zaleśny, Jacek. 2020. Niezależność sądów i niezawisłość sędziów. Miscellanea. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl
dc.referencesMatczak, Marcin. 2017. Opinia prawna w sprawie konstytucyjności prezydenckiego projektu ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (druk sejmowy nr 2002).pl
dc.referencesPatyra, Sławomir. 2017, Opinia prawna na temat zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/opinieBAS.xsp?nr=2002 [dostęp: 2.11.2020].pl
dc.referencesRakowska-Trela, Anna. 2017, Opinia w przedmiocie oceny zgodności z Konstytucją RP przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/opinieBAS.xsp?nr=2002 [dostęp: 2.11.2020].pl
dc.referencesUstawa o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2018, poz. 3.pl
dc.referencesKonwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., Dz. U. 1993, nr 61, poz. 284.pl
dc.referencesKarta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE 2016 C 202.pl
dc.referencesWyrok ETPCz z 23 czerwca 2016 r., Baka przeciwko Węgrom [WI], skarga nr 20216/12.pl
dc.referencesWyrok ETPCz z 8 listopada 2018 r., Ramos Nunes de Carvalho E SÁ przeciwko Portugalii [WI], skargi nr 55391/98, 57728/98 i 74041/13, § 144.pl
dc.referencesWyrok ETPCz z 12 marca 2019 w sprawie Guðmundur Andri Ástráðsson przeciwko Islandii, skarga nr 26374/18.pl
dc.referencesWyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20 kwietnia 2020 r. w sprawie U 2/20, https://trybunal.gov.pl/postepowanie-i-orzeczenia/wyroki/art/11040-uchwala-skladu-polaczonych-izb-cywilnej-karnej-oraz-pracy-i-ubezpieczen-spolecznych-sadu-najwyzszego-z-dnia-23-stycznia-2020-r-sygn-akt-bsa-i-4110–120 [dostęp: 2.11.2020].pl
dc.referencesWyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (Wielkiej Izby, dalej: TSUE) z 19 listopada 2019 r., wydany w przedmiocie pytań prejudycjalnych polskiego Sądu Najwyższego, sygn. akt C-585/18, C-624/18 i C-625/18, http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=220770&pageIndex=0&doclang=PL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=2643386#Footnote* [dostęp: 2.11.2020].pl
dc.contributor.authorEmailarakowska@wpia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.93.05
dc.relation.volume93


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0