Strategie dużych sieci handlowych – nowe wyzwania dla menedżerów oraz badaczy marketingu
Streszczenie
Celem opracowania jest ukazanie kluczowych trendów w handlu detalicznym w Polsce i na świecie
oraz związanych z nimi kierunków badań marketingowych. Rozdział ten został przygotowany
na podstawie analizy międzynarodowej literatury na temat nowoczesnego handlu oraz studiów
przypadku wiodących sieci handlowych. Handel detaliczny w Polsce pozostaje zdominowany
przez zagraniczne sieci handlowe, które odgrywają kluczową rolę we wszystkich formatach sklepów
wielkopowierzchniowych, takich jak: hipermarkety, supermarkety i dyskonty. Najnowszymi
trendami są poszerzanie oferty zagranicznych sieci handlowych o kanał online i wprowadzanie
innowacji w tradycyjnych formatach wielkopowierzchniowych, polegających na zmniejszaniu
ich powierzchni i większym nasyceniu nowymi technologiami. Głównymi konkurentami zagranicznych
sieci w Polsce będą w przyszłości globalne platformy online, które staną się podstawą
nowych strategii internacjonalizacji. Rozwiązaniem strategicznym dla klasycznych sieci handlowych
jest poszukiwanie aliansów z firmami specjalizującymi się w handlu online i w nowych
technologiach. This publication highlights key retail trends in Poland and in the world and discusses directions
of marketing studies linked with them. The chapter is the outcome of an in-depth investigation
into international literature devoted to modern retail and case studies of the leading retail chains.
In Poland, foreign retail chains still dominate the retail market across all retail formats, such
as: hypermarkets, supermarkets, and discount stores. The latest trend in retailing consists in
expanding the offer of foreign retail chains to cover the online channel. There is also another
trend focused on innovations implemented in traditional big-box formats as a result of which
the stores get smaller but more highly saturated with new technologies. Global online platforms,
the backbone of new internationalization strategies, will in the future become key competitors to
foreign retail chains in Poland. Seeking strategic alliances with firms specializing in online retail
and new technologies are key solutions for classical retail chains.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: