Geometrical presentation of preferences by using unfolding models
Streszczenie
Analiza unfolding jest szczególnym przypadkiem skalowania wielowymiarowego. Zakłada
ona, że respondenci postrzegają wybrane obiekty w tej samej przestrzeni, ale różnią się w ocenie
ważności ich poszczególnych atrybutów. W analizie unfolding danymi są zazwyczaj oceny preferencji (np. rangowe uporządkowanie preferencji) respondentów względem badanych obiektów.
Dane te można traktować jako podobieństwa między dwoma zbiorami: respondentów i obiektów.
W wyniku analizy unfolding otrzymuje się w tej samej przestrzeni konfiguracje punktów reprezentujących oceniających oraz badane obiekty. Punkty reprezentujące respondentów to punkty „idealne”, a odległości punktów reprezentujących obiekty od punktów idealnych odpowiadają rangowemu uporządkowaniu preferencji.
W artykule zaprezentowano wybrane modele analizy unfolding. Wskazano na różnicę
między wewnętrzną i zewnętrzną analizą unfolding. Omówiono również model wektorowy będący
szczególnym przypadkiem modelu punktu idealnego oraz ważone modele unfolding.
Collections