Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWładyka-Łuczak, Zofia
dc.date.accessioned2021-05-26T19:15:18Z
dc.date.available2021-05-26T19:15:18Z
dc.date.issued2020-09-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35918
dc.description.abstractThe author discusses the notion of the interpretation of a work of art. Starting with the assumption that the expression “Art’s hidden meaning” should be understood as a search for narrative plots that can be detected between the perceived spatial-figurative motifs and the formal notions in works of art, she analyses two sculptures by Zbigniew Władyka, both entitled Matka Ziemia [Mother Earth]. In her interpretation she emphasises the fact that, on the one hand, the meaning layer, i.e. the presentation of the woman as a future mother, and, on the other, the material necessary for creating it, their combination and the composition applied in this context, and the applied means of expression, as well as the method of sculpting chosen by the artist.en
dc.description.abstractAutorka pochyla się nad zagadnieniem interpretacji dzieła sztuki. Wychodząc z założenia, iż sformułowanie „ukryty sens w sztuce” należy rozumieć jako poszukiwanie wątków narracyjnych pomiędzy postrzeganymi motywami przedstawieniowo-figuratywnymi a zagadnieniami formalnymi w dziełach sztuki, dokonuje analizy dwóch rzeźb autorstwa Zbigniewa Władyki pt. Matka Ziemia. W procesie interpretacji zwraca uwagę na fakt, iż z jednej strony istotna jest warstwa znaczeniowa, czyli przedstawienie kobiety jako przyszłej matki, z drugiej strony ważne są materiały niezbędne do jej powstania, jak i ich zestawienie, a w tym kontekście zastosowana kompozycja oraz użyte środki wyrazu, a także obrana przeze artystę metoda rzeźbienia.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectarten
dc.subjectsculptureen
dc.subjectvisual communicationen
dc.subjectinterpreting works of arten
dc.subjectsztukapl
dc.subjectrzeźbapl
dc.subjectkomunikacja wizualnapl
dc.subjectinterpretacja dzieła sztukipl
dc.titleHidden meaning in arten
dc.title.alternativeUkryty sens w sztucepl
dc.typeArticle
dc.page.number287-299
dc.contributor.authorAffiliationPh.D., University of Lodz, Faculty of Philology, Chair of Journalism and Social Communicationen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesKandynski Wasyl, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1986.en
dc.referencesStrzemiński Władysław, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki, Łódź 2016.en
dc.referencesStrzemiński Władysław, Sztabiński Grzegorz, Wybór pism estetycznych, Universitas, Krakow 2006.en
dc.referencesWitkiewicz Stanisław I., Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw 1974.en
dc.referencesWładyka-Łuczak Zofia, “Rzeźby w łódzkiej przestrzeni miejskiej”, [in:] Badanie i projektowanie komunikacji 4, eds. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo Libron, Wrocław 2015, pp. 205–220.en
dc.referencesWładyka Zofia, Koszaliński Henryk, Burchert-Perlińska Beata, Koszalińska Małgorzata, Brama sztuki Zbigniewa Władyki = Gate of art Zbigniew Władyka’s, Bilbo, Łódź 2000.en
dc.contributor.authorEmailzofia.wladyka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.58.16
dc.relation.volume58


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0