Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamiak, Włodzimierz
dc.date.accessioned2021-05-26T19:15:18Z
dc.date.available2021-05-26T19:15:18Z
dc.date.issued2020-09-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35917
dc.description.abstractThe text is a commentary to the phenomena in Polish modern art in the final years of the 20th century. It constitutes a “first-hand” account by a participant of the events and the host of the location. The location was the author’s private workshop in the attic of a Łódź tenement house in the very centre of the city, in the circles of artists creating situations, meetings, events and objects, which established Kultura Zrzuty [the Whip-round Culture], a phenomenon which described the activities of artists independent of state institutions and officials patrons in the 1980s. The analysis of the events within the area of independent Okolice Sztuki inspired the author to discuss the form of other artists and his own, who created art in Strych [literally: attic] in an unchanging conflict between physical and social existence and freedom in art.en
dc.description.abstractTekst jest komentarzem do zjawisk w polskiej sztuce współczesnej końca dwudziestego wieku. Stanowi relację „z pierwszej ręki” współuczestnika wydarzeń i gospodarza miejsca. Miejscem tym była prywatna pracowania autora, na strychu łódzkiej kamienicy w centrum miasta, w kręgu artystów tworzących sytuacje, spotkania, wydarzenia i obiekty, które ustanowiły Kulturę Zrzuty – zjawiska opisującego działalność artystów niezależnych od struktur państwa i oficjalnych mecenatów w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Analiza zdarzeń z obszaru „Okolic Sztuki” niezależnej stała się inspiracją do przemyśleń autora na temat kondycji artystów tworzących na Strychu w niezmiennym konflikcie między fizyczną i społeczną egzystencją, a wolnością w sztuce.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectOkolice Sztukien
dc.subjectKultura Zrzutyen
dc.subjectStrychen
dc.subjectOkolice Sztukipl
dc.subjectKultura Zrzutypl
dc.subjectStrychpl
dc.titleThe meaning of activities in Okolice Sztuki – much went on at Strychen
dc.title.alternativeSens aktywności w Okolicach Sztuki – działo się na Strychupl
dc.typeArticle
dc.page.number261-286
dc.contributor.authorAffiliationPh.D. in art, interior architecture, Lodz University of Technology, Institute of Architecture and Urban Planningen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesCiesielska Jolanta, “Anioł w piekle (rzecz o Strychu)”, [in:] Co słychać: sztuka najnowsza, ed. M. Sitkowska, Warszawa 1989, pp. 203–208.en
dc.referencesGuc Jarek, “Cele są bez sensu! Koniec kultury celów!”, Facetpo40.pl, https://facetpo40.pl/wolne-mysli/cele-sa-bez-sensu-koniec-kultury-celow/ [accessed on: 21.05.2019].en
dc.referencesKultura Zrzuty, http://www.kulturazrzuty.pl/ [accessed on: 21.05.2019].en
dc.references“Łatwiej było działać w grupie. Rozmowa z Zofią Łuczkom”, Dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6135-latwiej-bylo-dzialac-w-grupie.html [accessed on: 21.05.2019]en
dc.referencesNowina-Sroczyńska Ewa, Mistrzowie ostentacyjnych transgresji: Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018.en
dc.referencesNowina-Sroczyńska Ewa, “Uczty nomadów. Szkic do antropologicznej opowieści o Łodzi Kaliskiej”, Łódzkie Studia Etnograficzne 2007, vol. 46, pp. 167–179.en
dc.contributor.authorEmailstudioadamiak@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.58.15
dc.relation.volume58


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0