Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLatoch-Zielińska, Małgorzata
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:08Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:08Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35899
dc.description.abstractThe analysis of numerous studies of modern education clearly shows that it falls short of the expectations of the society as well as the demands of students, parents and teachers. Researchers are searching for ways to reform the school so that it will be suitable for contemporary times and prepare students for personal and professional development. The article discusses the most interesting ideas which aim at modernizing contemporary education. It focuses on a selection of solutions which can be adopted in general and Polish language education.en
dc.description.abstractAnaliza licznych badań poświęconych dzisiejszej edukacji wyraźnie pokazuje, iż nie spełnia ona oczekiwań społecznych, wymagań uczniów, rodziców oraz samych nauczycieli. Badacze poszukają dróg zreformowania szkoły tak, by odpowiadała ona współczesności, by przygotowywała uczniów do funkcjonowania w świecie zawodowym i osobistym. W artykule omówiono najciekawsze pomysły, których celem jest modernizacja współczesnej edukacji. Skupiono się na wybranych rozwiązaniach, mających zastosowanie w zarówno w kształceniu ogólnym, jak i polonistycznym.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecteducationen
dc.subjectPolish languageen
dc.subjectcontemporaryen
dc.subjectnew technologiesen
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectkształcenie polonistycznepl
dc.subjectwspółczesnośćpl
dc.subjectnowe technologiepl
dc.titleJak „obudzić szkołę”? O nowych trendach w edukacji nie tylko polonistycznejpl
dc.title.alternativeHow to ‘wake up school’? – new trends in Polish language education and moreen
dc.typeArticle
dc.page.number399-419
dc.contributor.authorAffiliationDr hab., prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Edukacji Polonistycznej, pl. M. Curie-Skłodowskiej 4, 20-031 Lublinpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAkademia dla przyszłości. Akademia [Khan Akademy] w Polsce, http://www.edu-kacjaprzyszlosci.pl/index.php/projekty/akademia-w-polsce (dostęp 12.08.2017).pl
dc.referencesAntonovsky Aaron, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, przekł. Helena Grzegołowska Klarkowska, Fundacja Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 1995.pl
dc.referencesAugustynek Andrzej, Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Difin, Warszawa 2010.pl
dc.referencesBauman Zygmunt, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, przekł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.pl
dc.referencesBudząca się szkoła. Blogosfera, http://www.budzacasieszkola.pl/blogosfera/ (dostęp 12.07.2017).pl
dc.referencesByć nauczycielem - opiekunem – wychowawcą. Między teorią a praktyką, red. Grażyna Durka, Ewa Murawska, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2012.pl
dc.referencesCarr Nicholas, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przekł. Katarzyna Rojek, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.pl
dc.referencesDelors Jacques, Cztery filary edukacji, w: Edukacja: jest w niej ukryty skarb, http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesDydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, red. Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Kraków 2013.pl
dc.referencesDylak Stanisław, Architektura wiedzy w szkole, Difin SA, Warszawa 2013.pl
dc.referencesFacebook. Budząca się szkoła, https://pl-pl.facebook.com/budzacasieszkola/ (dostęp 12.07.2017).pl
dc.referencesFeibel Thomas, Zabójca w dziecinnym pokoju – przemoc i gry komputerowe, przekł. Anna Malinow, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.pl
dc.referencesGardner Howard, Pięć umysłów przyszłości, przekł. Dariusz Bakalarz, Wydawnictwo Laurum, Warszawa 2009.pl
dc.referencesGoban-Klas Tomasz, Edukacja wobec pokolenia SMS-u, w: Media i edukacja w dobie integracji, red. Wacław Strykowski, Wojciech Skrzydlewski, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2002.pl
dc.referencesHankała Andrzej, Psychologiczne i społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów i technologii informatycznej w edukacji, w: Pedagogika @ środki informatyczne i media, red. Maciej Tanaś, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.pl
dc.referencesIstota uczenia się. Wykorzystywanie wyników badań w praktyce, red. Hanna Dumont, David Istance, Francisco Benavides, wstęp Andrzej Janowski, przekł. Zofia Janowska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.pl
dc.referencesJaka będzie Polska za 10 lat, 2015, http://mttp.pl/pobieranie/REWIZJE_2015.pdf (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesJakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów, red. Lechosław Hojnacki, Marcin Polak, THINK GLOBAL sp. z o.o., Warszawa 2013.pl
dc.referencesKhan Academy, https://pl.khanacademy.org/about (dostęp 12.08.2017).pl
dc.referencesKołodziejczyk Witold, Społeczeństwo informacyjne czy społeczeństwo wiedzy?, http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2008/05/szkoa-jutra-gos-w-dyskusji.html (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesKonieczniak Marek, Budzące się szkoły jutra, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/3048-budzace-sie-szkoly-jutra (dostęp 12.07.2017).pl
dc.referencesKozak Stanisław, Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2011.pl
dc.referencesKulig-Kozłowska Agnieszka, Facebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna, Universitas, Kraków 2017.pl
dc.referencesLatoch-Zielińska Małgorzata, Uczeń i nauczyciel w cyfrowym świecie. Możliwości, szanse, ograniczenia, w: Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.pl
dc.referencesMapa kompetencji społecznych, http://www.edunews.pl/images/pdf/umiejetno-scixxi_pl.pdf (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesMapa umiejętności XXI wieku, Nauki społeczne, http://www.edunews.pl/images/pdf/umiejetnoscixxi_pl.pdf (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesMisja Budzącej się szkoły, http://www.budzacasieszkola.pl/misja-budzacej-sie--szkoly/ (dostęp 12.07.2017).pl
dc.referencesMorbitzer Janusz, Szkoła w epoce płynnej rzeczywistości, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1767-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-2 (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesMurzyn Andrzej, Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.pl
dc.referencesMusiał Emilia, Nowe technologie a przyjazne środowisko uczenia, http://www.edu-news.pl/system-edukacji/szkoly/2908-nowe-technologie-a-przyjazne-srodowi-sko-uczenia-sie (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesPezda Aleksandra, Koniec epoki kredy [YouTube, Facebook, blogi, Wiki w klasie], Agora, Warszawa 2011.pl
dc.referencesPolak Marcin, Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, http://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czyli-o-technologii-w-nauczaniu (dostęp 12.08.2017).pl
dc.referencesRasfeld Margret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła, przekł. Emilia Skowrońska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.pl
dc.referencesRobinson Ken, Aronica Lou, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, przeł. Aleksander Baj, Wydawnictwo Element, Kraków 2015pl
dc.referencesSmall Gary W., Vorgan Gigi, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, tłum. Sy Borg, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2011.pl
dc.referencesSpitzer Manfred, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, przekł. Małgorzata Guzowska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2016.pl
dc.referencesSpitzer Manfred, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przekł. Andrzej Lipiński, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013.pl
dc.referencesStrategia kształcenia wyprzedzającego, red. Stanisław Dylak, Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej, Poznań 2013.pl
dc.referencesTaboł Sebastian, Niebezpieczny komputer i Internet, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, red. Małgorzata Suświłło, Wydawnictwo UWM , Olsztyn 2006.pl
dc.referencesTutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. Piotr Czekierda, Mariusz Budzyński, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zambrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.pl
dc.referencesUczyć (się) z pasją, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2017.pl
dc.referencesWieczorek-Tomaszewska Małgorzata, Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się, w: Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, red. Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Kraków 2013.pl
dc.referencesWilkowski Marcin, Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095 (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesWrzesień Witold, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_307_09_Wrzesien.pdf (dostęp 18.06.2017).pl
dc.referencesWychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, red. Piotr Plichta i Jacek Pyżalski, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź 2013.pl
dc.referencesŻylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK , Toruń 2013.pl
dc.referencesŻylińska Marzena, Wstęp do wydania polskiego, w: Rasfeld Margret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła, przeł. Emilia Skowrońska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.pl
dc.contributor.authorEmailm.latoch-zielinska@poczta.umcs.lublin.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.20
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0